Mellandagarna från en butiksanställd

Permalänk
Medlem

God morgon
Har läst igenom hela tråden. Det är kul att se att många har en viss förståelse och att folk här inte är överdrivet för att anmäla.
Självklart om en butik gör fel ska man anmäla, men det finns många vinklar man bör se på innan.
nu hinner jag inte skriva mer men ska sätta mig ner ikväll och skriv ett längre inlägg.

Kanske ses vi nu på mellandagsrean jag är han bakom disken;)

God Fortsättning

Permalänk
Medlem

-

Permalänk
Medlem

Först i kvarn så får man produkt, inget annat. Du gör ditt jobb och skiter i vad de andra kunder säger eller klagar.

Permalänk
Medlem

-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erben:

Det är en åsikt. Men om du vart nedtrampad av likasinnad skulle du då skylla på butiken?

hellre hitta personen som trampade på mig och ger hen smack i mellan benen.

Permalänk
Medlem

Det enda som är fult är butiker som säljer mellandagsreor dyrare än dom kostade bara 1-2 veckor innan, händer varje år.
Det är inte för att produkten höjts eller blabla, det är 100% medvetet för att blåsa folk, ingen annan ursäkt för det.

Men folk borde ha vant sig att butiker gör så idag tycker man.
Själv skulle jag aldrig ge mig ut till butiker i mellandagsrea, då 99% är inte rea, det är på sin höjd skräp som dom satt ner några kronor för att locka kunder till butiken.

Enda reorna jag handlar på i butik är halva reapriset på kläder i mellandagarna på produkter jag vet kostnaden på sen tidigare

Permalänk
Medlem

Att folk blir irriterade när en nedsatt annonsprodukt är slut under den mest köpstarka säsongen säger mer om svenska konsumenter än butikerna. Mycket utav grejen med annonsprodukterna såhär års är ju att dra kunderna till sig med lockpriser på ett begränsat antal produkter.

Det finns liksom inget att anmäla en butik för. Gör man det så bör man göra det för statistikens skull, för att ge Konsumentverket data på trendens gång, inte som ett hot - speciellt då butiken inte i sak gör fel i att sälja slut på sina produkter.

Skrivet av Ghost93:

Först i kvarn så får man produkt, inget annat. Du gör ditt jobb och skiter i vad de andra kunder säger eller klagar.

Men det där är ju ingen hälsosam attityd heller, speciellt då du som butikssäljare gärna vill se kunderna komma ut från ett möte nöjda. Att inte ta vara på vad kunderna klagar över kan ju även på ett sätt riskera ditt jobb, speciellt i en så konkurrensdrabbad bransch som elektronikbranschen.

Permalänk
Medlem

-

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Erben:

Butiken och personalen är väl medvetna att det blir en anstormning. Sänks priserna och att det annonseras om det, samt att det förväntas vara låga priser hos allmänheten. Då blir det en anstormning.
Idioterna handlade inget då?

När man börjar fundera på att hålla någon annan än själva "gärningsmannen" ansvarig är man ute på ruggigt farlig mark.
Om 50 personer rusar in i en butik och råkar trampa ner en tant, hur i hela friden kan man klandra butiken??

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erben:

"Gärningsmannen/kunden" hade aldrig varit där om inte för de låga priserna. Samtliga kunder tänker först till kvarn på en rea.

Så realisationer ska förbjudas tycker du?

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk

God fortsättning ... Gör som jag skit i rean är inte så mycket billigare........OBS inga problem eller allt bygger på bondförnuft.
Lycka till med era problem. hi hi

Visa signatur

MSI Z87 MPOWER Socket-1150 - Intel Core i7-4770K Socket-LGA1150 - Crucial DDR3 BallistiX Tactical 16GB CL8-8-8-24
Noctua NH-U12S CPU Kylare - Intel® SSD 530 Series 180GB 2.5 - Corsair AF140 140mm Fläkt - Windows 10 Home Premium.
fractal designe define R5.

Permalänk
Medlem

-

Permalänk
Medlem
Skrivet av TAG9217:

Sjunka till neandertalarnivå? Det skulle ju innebära att folk ligger högre än den nivån vanligtvis också...

Tur att det inte eskalerat till sådana situationer de har under Black Friday i USA där folk blir ihjältrampade.

Vart lite fel formulerat, menade självklart att att det hela är löjligt. Är bara ett under att inget liknande Black Friday har hänt här hemma faktiskt än så länge.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av semmel:

Nån borde sälja vapen på parkeringen.

Er det ikke tilstrekkelig med "vapen" når en kan bruke mobil kamera og FB eller noe lignende i dag?

Permalänk
Medlem

Vad pratar du om? Vaddå folk som anmäler butiker?

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem

Vem seriöst tror att de vinner något på att handa på mellandagsrean ? Har följt flera produkter, tex dc780 som jag köpte. runt 10 dec kostade den 4100 kr, sedan höjdes den till orginalpriset 4790 kr och sen smack satte man lite rabatt på den, så nu kostade den 4400 kr typ . Mellandagsrean är bara scam. Finns fåtal produkter som faktiskt har rea på riktigt

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Erben:

"Gärningsmannen/kunden" hade aldrig varit där om inte för de låga priserna. Samtliga kunder tänker först till kvarn på en rea.

Men....det där är ju helt ologiskt. Så att om en person skadar en annan i butiken så är det butikens prissättning man ska klandra??

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Jobbar också som butiksanställd i en välkänd kedja, och blir också trött på att folk inte fattar att vi bara är människor som gör så gott vi kan, har inte riktigt med tråden att göra men folk som kommer in och tror att bara för man står bakom disken så ska man kunna allt om allt, så är det ju verkligen inte, alla har sina olika områden.

Det ville kanskje hjelpe for kundene, dersom dere ville hatt en klar oppdeling blant personalet i hvilke område dere fått spesialisering/utdannelse de produkter eller hva det nå er dere selger. En del av problemet for visse av kundene er jo at de ikke vet hvem de skal henvende seg til. Siden er det mangel hos mange kunder på å selve bruke tid på sette seg inn i sakene innen de setter foten innenfor butikken. Bare se på hvor lite forarbeide en del medlemmer gjør her på Sweclockers når de spør om diverse ting og dette trass stickers over de mest grunnleggende spørsmålene i respektive forum.

Utover det som skjer i butikken så kan en nok også se på hele den måte hele elektronikk bransjen er blitt farvet av markedsføring hype, der markedsføringsavdelinger bruker begreper og uttrykk som forvirrer eller stiller urimelige forventing fra kunden på produktene. Så jeg vil nok tro hele den her kjeden av mellomdagsREA og lignende også henger sammen med en følelse hos kundene av maktløshet og overdrevne forventninger.

Permalänk
Medlem

Visst fattar folk att varorna kan ta slut. Men annonserar man ut en vara i mitten på en helsida i en tidning så borde kunderna kunna förvänta sig att den varan har en någorlunda god tillgänglighet. Vissa butiker är betydligt bättre än andra och skriver tydligt hur många exemplar dem har. "Begränsat lager" säger inte mycket då i princip alla lager är begränsade. Det kan vara 300 enheter och det kan vara 300 000 enheter.

Sen att du i butiken får skiten är kanske inte så rättvist men var annars ska kunderna vända sig med klagomål? Dem har knappast ett telefonnummer till er VD. Sen att vissa kunder är oartiga och inte kan bete sig som folk är en annan sak och knappast acceptabelt men det är ändå en viss yrkesrisk. Att din butik blir anmäld är dock någonting som inte borde röra dig i ryggen, tvärt om borde du uppskatta att klagomålen går den vägen till någon som faktiskt kan göra något åt dem.

Och det är faktiskt lagvidrigt att annonsera ut produkter som i princip inte går att få tag på - Det är vilseledande marknadsföring. Är tillgången mycket begränsad ska det också framgå tydligt att den är mycket begränsad. Se 8 och 10 (särskilt 1p) §§ i marknadsföringslagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Ja de får väl de vilket pris de vill de är väl upp te konsumenten att avgöra om det är värt att köpa eller inte ? Fyfan företag är de som är utsatt och blir utnyttjade med alla jävla antilagar. Konsumenter kan göra va fan de vill med lagen bakom sig och sen ovetade eller ej hade de höjt priset innan rean och sedan säger att de är 20% ja då tjänar de inte mer än 5% av varans värde iaf så vad är the big deal? Ge er på kläd å sko butiker istället som många gånger har flerahundra % påslag på skiten.

Får de ta vilket pris de vill??

Att ha ett normalpris och sedan höja lite i taget tills rean, för att sedan sänka igen och sätta reapris då det egentligen är normalpris är att lura folk.
Att sätta normalpris på produkter efter priser som är flera år gamla och på varor med gammal teknik är också att lura folk.
Att medvetet försöka lura folk som inte vet bättre, kallas bedrägeri.

Vad jag sett i tråden är det även någon eller ett par som nämnt klädbutiker också.. men själv har jag mer erfarenhet av detta hos elkedjorna.

Antar att du jobbar i elhandeln/äger någon butik, eftersom du reagerar så starkt.. Så varför inte följa Netonnet´s exempel, så är allt ur världen..?

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk

"Mellandagsrea", 250kr är fan ingen REA

Permalänk

Folk..är idioter och det är inget nytt. Vem vill ut och slåss med keps Bengt och hans rosa fru Ingalill som är på jakt efter en "sånnadäringa" platt tv. Internet.com fungerar ju?
Anställda säljare på siba mfl har generellt sätt ingen koll. Var på elgiganten och ställde en fråga till försäljaren (rookie) plockade han fram en pärm och på en sida stod det "försäljningsargument". Nää..egen efterforskning, några timmar online med lite prisjakt och tester är receptet att göra en bra köp. Mellandagsrea = amatörafton

Permalänk
Medlem

-

Permalänk

Läst lite mer, anmäla för att man är sent ute?
Nja, skyll dig själv.
Falska priser? Vänd på klacken och åk hem.
Jobbiga och ohjälpsamma säljare? Shit, massor av gnälliga köpare, vad förväntar du dig?

När jag ska ha något junk själv så kollar jag vad dom har hemma och jämför allt och väljer det som jag tycker är prisvärt, väljer även "backup" ifall det jag vill ha inte finns.
Enda gången jag kontaktar säljaren är när jag inte hittar varorna eller inlåsta i monter, ibland när det är stort skit och misstänker det är poäng till försäljaren så letar jag efter den som är minst stressad..
Men som sagt, undviker under jul och "rea" perioderna. Stannar hemma.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Mer skitsnack från Aftonblaskan..
http://www.aftonbladet.se/minekonomi/article18086824.ab

Det är så härligt att de har en fotnot om att flera läsare har hört av sig att det är två olika modeller; SMU50S12SK och SMU50D12SK - som de väljer att avfärda som att det är möjligt att det är en felskrivning från Media Markt själva, men de tar inte hänsyn till att det kan ha varit felskrivning när de skrev 4990:- istället för 3990:-

Permalänk
Medlem

Vad folk inte fattar är att fastän det är REA betyder det inte att de har råd! Sen slåss de som galna djur om saker som är överprisade.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Erben:

"Gärningsmannen/kunden" hade aldrig varit där om inte för de låga priserna. Samtliga kunder tänker först till kvarn på en rea.

Skrivet av NordhNet:

Men....det där är ju helt ologiskt. Så att om en person skadar en annan i butiken så är det butikens prissättning man ska klandra??

Skrivet av Erben:

Bevisa motsatsen om det är så ologiskt!
Förklara också varför folk beter sig som de gör på Black Friday i youtube klippet.
Ghost93 :s inlägg tidigare i tråden talar för sig själv gällande först till kvarn.

Nu får du nog läsa en gång till...
Vad ska jag bevisa?

Jag ifrågasätter din logik att man ska klandra butikerna i SVERIGE för eventuella personskador som uppstår under mellandagsrean.

Att folk blir skadade i USA under blackfriday är pga de är idioter.
Något man enligt mig inte kan stämma butikerna för.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobin89:

Hej alla. Jag jobbar i en större elektronik kedja, vilken är ointressant för ämnet.
Jag har nu i två dagar läst om hur folk ska gå tillväga för att anmäla butiker. För en massa olika saker.
Jag tycker överlag det är galet, jag ser det från andra sidan disken.
Klockan 08.00 på juldagen strömmen det inom folk mer folk än vi var beredd på den tiden. Klockan 10.00 börjar varor ta slut sakta men säkert. Trycket är något extremt. Kunder som kommer vi tolv blir sura för att lagersystemen är överbelastade och släppar efter.
Där står vi i butiken, självklart försöker vi erbjuda en alternativ produkt den kanske är dyrare men vi har inget val.
Jag förstår konsument men ofta försöker butikerna nog göra vad som står i deras makt. Men du måste stå bakom disken för att förstå hur snabbt det går ibland.
Så vad är era tankar om det som nyheter pratar om nu, hur man anmäler butiker och liknade?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tycker folket gör rätt i att klaga och anmäla butikerna för fusk. Men kan inte du berätta för mig vilken butik som försöker göra allt som står i deras makt, skulle gärna handlat där.

Permalänk
Medlem

Självklart ska det klagas

å absolut i västerås!

väldigt dålig service jämfört med andra orter - tycker dom ofta fuskar med sina skandal myt priser på

rea dagarna hemskt mkt...

jag känner mig våldtagen ibland när jag går in på dessa butiker .

speciellt dom som går på provision försöker gärna sälja dom dyraste grejjerna dom har + med extra tillbehör...
absolut dom försöker göra allt i sin makt men inte är det åt oss konsumenter

men förstår vi måste ju tjäna pengar idag..

å tror dom flesta fattar att det inte är ni arbetare som står för priserna..
vi måste ju få klaga på dessa lock priser

man måste ju få ventilera sig

förstår inte riktigt meningen med denna tråd.

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator