VARNING! min coolit eco ALC vattenkylning sprängdes.

Permalänk
Medlem

Råkat ut för samma problem

#12466445

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Electrix:

Tack vare denna tråden valde jag att beställa Noctua NH-D14 istället för Corsair / Coolit-vattenkylning. Tråkigt för TS att det hände iaf, lycka till med allt!

Det är extremt otur om kylaren börjar läcka, väldigt låg % chans men den finns där ofc.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Är du medveten om att du svarar på ett inlägg som skrevs för nästan 2 år sedan?

Visa signatur

MB: Asus Z270G CPU: 7700K - Koolance 380I GFX: EVGA GTX780 Classified - EK-FC780 GTX Classy Minne: Corsair Vengance 2*8GB SSD: Samsung 960 EVO SFX: Asus Xonar Essence STX Pump: Aqua Computer D5 USB Radiator: Watercool Mo-Ra3

Permalänk

Eftersom folk bumpat upp tråden så väl jag berätra att jag också hade en sluten catten kylare som gick sönder och drog med sig hela datorn.

Inga kul grejer dom vattenkylnings löningarna

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

Och nu har jag råkat ut för samma sak med samma kylare =/

Visa signatur

Cpu: Intel i7 7700k @5.15 ghz. Gpu:Asus Strix Gtx 1080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av SaldoT:

Är du medveten om att du svarar på ett inlägg som skrevs för nästan 2 år sedan?

Är det 2014 redan? Fan va länge jag sov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Är det 2014 redan? Fan va länge jag sov.

Tråden skapades 2011

Visa signatur

Cpu: Intel i7 7700k @5.15 ghz. Gpu:Asus Strix Gtx 1080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aceor:

Tråden skapades 2011

Senaste inlägget var 2012.

Permalänk

Grabbens funkar fortfarande...kanske dax att byta ut den:)

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Senaste inlägget var 2012.

Inlägget han svarade på är nästan 2 år gammalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Senaste inlägget var 2012.

Må så vara, men han svarade på ett inlägg från den 20/6 2011.

Kan vi inte lämna den här tråden nu, den borde vara död och begraven sen länge. Produkten som diskuteras finns inte ens att köpa längre.

Visa signatur

MB: Asus Z270G CPU: 7700K - Koolance 380I GFX: EVGA GTX780 Classified - EK-FC780 GTX Classy Minne: Corsair Vengance 2*8GB SSD: Samsung 960 EVO SFX: Asus Xonar Essence STX Pump: Aqua Computer D5 USB Radiator: Watercool Mo-Ra3

Permalänk
Medlem

Jag är intresserad på att veta vad som paja med TS kylare eftersom jag har samma modell.

Min läcker från en spricka vid delen man sätter på cpun

Visa signatur

Cpu: Intel i7 7700k @5.15 ghz. Gpu:Asus Strix Gtx 1080Ti

Permalänk
Medlem

Har ett snarlikt problem förutom att ingen hårdvara skadats förutom då kylaren själv.
Märkte idag att en Corsair HS60 som jag haft liggande ouppackad sedan slutet av 2011 i originalemballage har börjat läcka vätska.
Produkten är RMA'ad hos både Corsair och den handlare i Sverige som sålde den till mig, har inte velat packa upp den och undersöka exakt vart det läcker från då det känns som jag då hamnar i en sämre position.

Visa signatur

/havoc

Permalänk

Detta svar fick jag från CoolIT´s support när jag frågande om de haft mkt problem med CoolIT Eco ALC.
Och om jag borde ersätta kylaren med en annan säker kylare...

"Hello XXX,

Thank you for contacting CoolIT Technical Support.

Although you did not specify the particular ECO ALC product you have, there has been no recall of any of the ECO ALC series. In the unlikely event of a leak being sprung, the non corrosive coolant content may be safely removed from PC components using distilled water. You will need to contact us at that time though for detailed instructions regarding this process.

Please let me know if I can be of any further assistance.

Regards,

CoolIT RMA"

Klen tröst när det ryker från datorn:(
Snacka om att de leker struts och stoppar huvudet i sanden...bara att googla CoolIT Eco ALC leaking...många har haft problem.

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem

Törs man verkligen stoppa denna i datorn nu? Har fått tag på en som pumpen verkar vara död på, men om jag lyckas få igång på den så vette tusan om man vill använda den

Permalänk
Skrivet av Marcusk:

Jag håller med om att han ska kontakta coolit först. Men varför är det galenskaper att skölja i destillerat vatten? Destillerat vatten är inte konduktivt.

Destillerat vatten inte konduktivt!? Vet du vad "konduktivt" betyder, prova du att lägga dig i ett badkar fullt med destillerat vatten och stoppa sen ner en brödrost så kan vi ta den debatten sen..

Visa signatur

HAF Lanbox + Noctua 2xNF-A14 1xNF-S12A 2xNF-R8 - Corsair RM1000Gold - MSI Z87-G45 / I5 4670K + Noctua NH-L12 - 16GB(4x4) Corsair XMS3 1600MHz - 1x280X Sapphire - 2x7950 XFX - 120GB mSATA - 2x360GB 2.5tum

Permalänk
Medlem
Skrivet av statsministern:

Destillerat vatten inte konduktivt!? Vet du vad "konduktivt" betyder, prova du att lägga dig i ett badkar fullt med destillerat vatten och stoppa sen ner en brödrost så kan vi ta den debatten sen..

Nu skrev jag det 2011 så jag var väl inte riktigt lika påläst då, men destillerat vatten har en konduktivitet på runt 7-20 µS/cm, vilket är irrelevant i det här sammanhanget. Jag hade dock nu för tiden mer troligt rekommenderat att man använder isopropylalkohol eller liknande för att rengöra kretskort, men destillerat vatten är inte helt fel det heller.

Att lägga sig i ett badkar med destillerat vatten medför att man smutsar ner detta, och då höjs vattnets elektriska ledningsförmåga så ditt exempel skulle jag nog inte prova. Dock vet jag inte hur det är relevant till elektronikrengöring?

Permalänk
Skrivet av Marcusk:

Nu skrev jag det 2011 så jag var väl inte riktigt lika påläst då, men destillerat vatten har en konduktivitet på runt 7-20 µS/cm, vilket är irrelevant i det här sammanhanget. Jag hade dock nu för tiden mer troligt rekommenderat att man använder isopropylalkohol eller liknande för att rengöra kretskort, men destillerat vatten är inte helt fel det heller.

Att lägga sig i ett badkar med destillerat vatten medför att man smutsar ner detta, och då höjs vattnets elektriska ledningsförmåga så ditt exempel skulle jag nog inte prova. Dock vet jag inte hur det är relevant till elektronikrengöring?

Destillerat vatten är fortfarande konduktivt, det är själv vattnet i sig som är ledande, jag tror du blandat ihop konduktivt och korrosivt..
Men visst du kan försöka inbilla världen att destillerat vatten inte är konduktivt, upp till bevis säger jag..
Korrosivt är det däremot inte.
En del äldre system vad fyllda med glykol och saltvatten, salt på kretskort är inte så lattjo..

jag bumpade inlägget mest så ingen läser det och inbillar sig att destillerat vatten inte leder ström...

Visa signatur

HAF Lanbox + Noctua 2xNF-A14 1xNF-S12A 2xNF-R8 - Corsair RM1000Gold - MSI Z87-G45 / I5 4670K + Noctua NH-L12 - 16GB(4x4) Corsair XMS3 1600MHz - 1x280X Sapphire - 2x7950 XFX - 120GB mSATA - 2x360GB 2.5tum

Permalänk
Medlem
Skrivet av statsministern:

Destillerat vatten är fortfarande konduktivt, det är själv vattnet i sig som är ledande, jag tror du blandat ihop konduktivt och korrosivt..
Men visst du kan försöka inbilla världen att destillerat vatten inte är konduktivt, upp till bevis säger jag..
Korrosivt är det däremot inte.
En del äldre system vad fyllda med glykol och saltvatten, salt på kretskort är inte så lattjo..

jag bumpade inlägget mest så ingen läser det och inbillar sig att destillerat vatten inte leder ström...

Läste du över huvud taget det jag skrev? Självklart är det konduktivt. Men det har så dålig ledningsförmåga att det inte spelar någon som helst roll i det här fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av statsministern:

Destillerat vatten är fortfarande konduktivt, det är själv vattnet i sig som är ledande, jag tror du blandat ihop konduktivt och korrosivt..
Men visst du kan försöka inbilla världen att destillerat vatten inte är konduktivt, upp till bevis säger jag..
Korrosivt är det däremot inte.
En del äldre system vad fyllda med glykol och saltvatten, salt på kretskort är inte så lattjo..

jag bumpade inlägget mest så ingen läser det och inbillar sig att destillerat vatten inte leder ström...

Rent vatten "är i sig" inte alls ledande, snarare tvärt om. Det som gör att vattnet är konduktivt är de salter som är lösta i vätskan.
Däremot om man häller rent vatten på komponenter så kommer det ganska fort bli konduktivt ändå p.g.a. de föroreningar som ligger på komponenterna.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Marcusk:

Läste du över huvud taget det jag skrev? Självklart är det konduktivt. Men det har så dålig ledningsförmåga att det inte spelar någon som helst roll i det här fallet.

Vad hade du rengjort kortet med som inte är konduktivt?

Jo jag läste vad du skrev.. Ganska exakt:

Citat:

Destillerat vatten är inte konduktivt.

Snyggt passning att försöka flytta över ämnet till något annat btw..
Så länge det du rengör inte är strömförande så spelar det ingen roll om det du rengör med är konduktivt eller inte, huvudsaken är att det inte är korrosivt. Alltså t:ex göra rent med saltlösning, vattnet dunstar, saltet blir kvar = allt i metall rostar.
Destillerat vatten låter bra, det är inte korrosivt men dock konduktivt, dvs slå av strömmen INNAN du slår på destillerat vatten.
Men iofs det har ju så dålig ledningsförmåga så jag rekommenderar dig att göra rent med datorn igång eftersom det enligt dig ändå har så dålig konduktivitet, testa du så kan vi avsluta den här debatten sen snälla!

Visa signatur

HAF Lanbox + Noctua 2xNF-A14 1xNF-S12A 2xNF-R8 - Corsair RM1000Gold - MSI Z87-G45 / I5 4670K + Noctua NH-L12 - 16GB(4x4) Corsair XMS3 1600MHz - 1x280X Sapphire - 2x7950 XFX - 120GB mSATA - 2x360GB 2.5tum

Permalänk
Skrivet av NysoO:

Rent vatten "är i sig" inte alls ledande, snarare tvärt om. Det som gör att vattnet är konduktivt är de salter som är lösta i vätskan.
Däremot om man häller rent vatten på komponenter så kommer det ganska fort bli konduktivt ändå p.g.a. de föroreningar som ligger på komponenterna.

Sötvatten är konduktivt utan att innehålla salter, snälla sluta nu. ALLT VATTEN LEDER STRÖM, salthalten påverkar bara HUR BRA DET LEDER VATTEN!
Avjoniserat vatten leder däremot sämre än destillerat vatten.
Konduktiviteten spelar NOLL ROLL om komponenten INTE ÄR STRÖMFÖRANDE.
Skulle den ändå vara strömförande så skall den inte utsättas för NÅGON FORM AV VATTEN.

Visa signatur

HAF Lanbox + Noctua 2xNF-A14 1xNF-S12A 2xNF-R8 - Corsair RM1000Gold - MSI Z87-G45 / I5 4670K + Noctua NH-L12 - 16GB(4x4) Corsair XMS3 1600MHz - 1x280X Sapphire - 2x7950 XFX - 120GB mSATA - 2x360GB 2.5tum

Permalänk
Medlem
Skrivet av statsministern:

Sötvatten är konduktivt utan att innehålla salter, snälla sluta nu. ALLT VATTEN LEDER STRÖM, salthalten påverkar bara HUR BRA DET LEDER VATTEN!
Avjoniserat vatten leder däremot sämre än destillerat vatten.
Konduktiviteten spelar NOLL ROLL om komponenten INTE ÄR STRÖMFÖRANDE.
Skulle den ändå vara strömförande så skall den inte utsättas för NÅGON FORM AV VATTEN.

Är du ens medveten om vad du skriver? Har du gjort några efterforskningar kring dina påståenden eller tar du det rakt ur luften? Den som skall sluta är DU då du sprider felaktig information.
När har vi någonsin pratat om sötvatten? Sötvatten är konduktivt, ja, just för att det faktiskt visst innehåller salter. Den kemiska föreningen vatten (H2O) har väldigt låg konduktivitet just på grund av avsaknaden av joner.

Det är bara att söka "Water conductivity" på google så står den här faktan överallt..

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av statsministern:

Sötvatten är konduktivt utan att innehålla salter, snälla sluta nu. ALLT VATTEN LEDER STRÖM, salthalten påverkar bara HUR BRA DET LEDER VATTEN!

Skulle den ändå vara strömförande så skall den inte utsättas för NÅGON FORM AV VATTEN.

Även isolatorer kan leda ström, men rent vatten är en isolator. Det har tillräckligt låg ledningsförmåga för att kunna dränka något strömförande utan några som helst påverkan. (Eller tycker du saker som plastisolering på kablar också aldrig ska komma i kontakt med kretskort då de leder ström?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av statsministern:

Sötvatten är konduktivt utan att innehålla salter, snälla sluta nu. ALLT VATTEN LEDER STRÖM, salthalten påverkar bara HUR BRA DET LEDER VATTEN!
Avjoniserat vatten leder däremot sämre än destillerat vatten.
Konduktiviteten spelar NOLL ROLL om komponenten INTE ÄR STRÖMFÖRANDE.
Skulle den ändå vara strömförande så skall den inte utsättas för NÅGON FORM AV VATTEN.

Väckte du den här tråden för att gnälla på faktafel du inte ens själv kan få rätt?
Rätt meningslös sysslosättning...

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av Marcusk:

Även isolatorer kan leda ström, men rent vatten är en isolator. Det har tillräckligt låg ledningsförmåga för att kunna dränka något strömförande utan några som helst påverkan. (Eller tycker du saker som plastisolering på kablar också aldrig ska komma i kontakt med kretskort då de leder ström?)

Seriöst om du tror att destillerat vatten fungerar som isolator så är du dummare än tåget.
Upp till bevis, kila ner till närmsta bensinmack, köp en flarra destillerat vatten, slå på din kamera eller mobil och filma när du häller innehållet ner i din dator, skvätt ordentligt på moderkort, processor, grafikkort och framförallt nätdelen lägg upp resultatet på nätet till allmän beskådan.
Mitt tips är att du har mer än en dator för testexemplaret kommer nog inte att fungera så bra efteråt.
Snälla posta inte mer nu för du gör bara bort dig.
Rent vatten? Om destillerat och avjoniserat vatten fortfarande leder ström, hur rent vatten vill du ha, försök du som privatperson att skaffa fram 100% rent h2o, det är i princip omöjligt att framställa och kommer kontamineras vid kontakt med luft..

Visa signatur

HAF Lanbox + Noctua 2xNF-A14 1xNF-S12A 2xNF-R8 - Corsair RM1000Gold - MSI Z87-G45 / I5 4670K + Noctua NH-L12 - 16GB(4x4) Corsair XMS3 1600MHz - 1x280X Sapphire - 2x7950 XFX - 120GB mSATA - 2x360GB 2.5tum

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Väckte du den här tråden för att gnälla på faktafel du inte ens själv kan få rätt?
Rätt meningslös sysslosättning...

Och i vilket avseende anser du att jag har fel?
Jo jag vet att RENT h2o är isolativt, försök du bara fixa fram det utanför ett NASA labb eller liknande.

Visa signatur

HAF Lanbox + Noctua 2xNF-A14 1xNF-S12A 2xNF-R8 - Corsair RM1000Gold - MSI Z87-G45 / I5 4670K + Noctua NH-L12 - 16GB(4x4) Corsair XMS3 1600MHz - 1x280X Sapphire - 2x7950 XFX - 120GB mSATA - 2x360GB 2.5tum

Permalänk
Medlem
Skrivet av statsministern:

Seriöst om du tror att destillerat vatten fungerar som isolator så är du dummare än tåget.
Upp till bevis, kila ner till närmsta bensinmack, köp en flarra destillerat vatten, slå på din kamera eller mobil och filma när du häller innehållet ner i din dator, skvätt ordentligt på moderkort, processor, grafikkort och framförallt nätdelen lägg upp resultatet på nätet till allmän beskådan.
Mitt tips är att du har mer än en dator för testexemplaret kommer nog inte att fungera så bra efteråt.
Snälla posta inte mer nu för du gör bara bort dig.
Rent vatten? Om destillerat och avjoniserat vatten fortfarande leder ström, hur rent vatten vill du ha, försök du som privatperson att skaffa fram 100% rent h2o, det är i princip omöjligt att framställa och kommer kontamineras vid kontakt med luft..

Var sa jag i min förra post att destillerat vatten fungerar som en isolator? Jag sa att rent vatten fungerar som en isolator. Tack för personangreppet också.

Permalänk
Medlem

"Rent" vatten är som sagt ledande till viss del, då vatten via autoprotolys bildar små mängder joner (H+ och OH-).

http://en.wikipedia.org/wiki/Self-ionization_of_water

Permalänk
Skrivet av Marcusk:

Var sa jag i min förra post att destillerat vatten fungerar som en isolator? Jag sa att rent vatten fungerar som en isolator. Tack för personangreppet också.

Ingenstans men du har hävdat in absurdum att destillerat inte är konduktivt vilket per definition betyder att det fungerar som isolator, skolkade du alla NO lektioner eller?
"Rent vatten" är tekniskt omöjligt för dig, mig eller någon annan att komma över på öppna marknaden, i samma ögonblick det kommer i kontakt med luft så är det inte längre rent vatten heller.
Känns mest som en dålig ursäkt för att du ändå vill ha rätt någonstans..
Du påstod att destillerat vatten inte är konduktivt, jag hävdar att det är det, då menar du att "rent vatten" inte är det, risken att du kommer över rent h2o är mindre än att du påbörjar en karriär som cirkusprinsessa.

Visa signatur

HAF Lanbox + Noctua 2xNF-A14 1xNF-S12A 2xNF-R8 - Corsair RM1000Gold - MSI Z87-G45 / I5 4670K + Noctua NH-L12 - 16GB(4x4) Corsair XMS3 1600MHz - 1x280X Sapphire - 2x7950 XFX - 120GB mSATA - 2x360GB 2.5tum