Permalänk

Bilden fyller inte heller skärmen.

Hej, gjorde en ny installation av windows 8 på min dator och samtidigt köpt ny skärm. Nu när jag startar datorn så är det liksom svart runt om bilden, dvs bilden täcker inte hela skärmen, jag är tvungen att gå in på catalyst center och ändra skalningen till 0% hela tiden. Men så fort något spel startas i annan upplösning så vips så är den där svarta ramen tillbaka, samma sak när jag startar om datorn, är det fel på mitt grafikkort? eller på min skärm?

CPU: i7 920
GPU: HD4870
HDD: SSD A-data något..

Skräm:Asus Asus VX238H-W 23

tacksam för hjälp.

Permalänk
Medlem

Har du ställt in rätt upplösning i Windows och i spelen?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Pellepelikan:

Har du ställt in rätt upplösning i Windows och i spelen?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, och sedan ska det väl inte göra någon skillnad ändå? Den ska väl ändå fylla skärmen fast man väljer en lägre upplösning?

Det är en 1080p skärm och jag har 1920x1080

Permalänk
Medlem

I catalyst finns det en flik som heter scaling options eller liknande under my flat panels. Sätt på 0%

Permalänk
Skrivet av xyllian:

I catalyst finns det en flik som heter scaling options eller liknande under my flat panels. Sätt på 0%

Som jag redan skrivit så har jag redan ändrat den, problemet är att jag måste ändra den hela tiden, till exempel efter jag startat om datorn.

Permalänk
Medlem

Kör du HDMI?
Leta efter overscan eller underscan och inaktivera.

Permalänk
Skrivet av Imaculent:

Kör du HDMI?
Leta efter overscan eller underscan och inaktivera.

Jag kör Hdmi i ena änden och dvi i andra änden. Vart ska jag leta efter overscan eller underscan inaktiveringen? På skärmen?

Permalänk
Skrivet av The_Gargamel:

Ja, och sedan ska det väl inte göra någon skillnad ändå? Den ska väl ändå fylla skärmen fast man väljer en lägre upplösning?

Det är en 1080p skärm och jag har 1920x1080

Har du senaste Drivrutinerna till grafikkortet?

Om du väljer en lägre upplösning så blir det svarta "kolumner" på sidorna, precis som du beskriver ditt problem.

Har du testat "auto adjust" på skärmen?

Visa signatur

Tafelwasser

, CITERA FÖR SVAR

Pimpim666 : Skaffa flickvän så minskar risken för att ni går in på sidor med virus.
Nivity: Tror nog det ökar med flera tusen % istället, tjejer klickar ju på vad fan som helst som ploppar upp på skärmen.

Permalänk
Skrivet av Bordsvatten:

Har du senaste Drivrutinerna till grafikkortet?

Om du väljer en lägre upplösning så blir det svarta "kolumner" på sidorna, precis som du beskriver ditt problem.

Har du testat "auto adjust" på skärmen?

Jag har de senaste drivrutinerna, dock så gör de inte fler till den gamla grafikkorts serien tror jag. Det spelar ingen roll vilken upplösning jag väljer, de svarta ramen kommer dit ändå.

Auto adjust, finns det en sådan knapp? inte hittat det, men sådant fanns ju på gamla skärmar så den borde ju ha. ska leta lite

Permalänk
Medlem

Jag hade det problemet för flera år sedan, minns dock inte hur jag löste det. Men kommer jag på det så hör jag av mig.

Skriver i tråden för att hitta tillbaka.

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_Gargamel:

Ja, och sedan ska det väl inte göra någon skillnad ändå? Den ska väl ändå fylla skärmen fast man väljer en lägre upplösning?

Det är en 1080p skärm och jag har 1920x1080

Vet ej, böt själv skärm 30 minuter innan jag skrev och då hade jag svarta kanter i dota 2 innan jag ändrade upplösningen till rätt inne i dota. tänkte bara att det var värt att fråga/kolla

Permalänk
Skrivet av The_Gargamel:

Hej, gjorde en ny installation av windows 8 på min dator och samtidigt köpt ny skärm. Nu när jag startar datorn så är det liksom svart runt om bilden, dvs bilden täcker inte hela skärmen, jag är tvungen att gå in på catalyst center och ändra skalningen till 0% hela tiden. Men så fort något spel startas i annan upplösning så vips så är den där svarta ramen tillbaka, samma sak när jag startar om datorn, är det fel på mitt grafikkort? eller på min skärm?

CPU: i7 920
GPU: HD4870
HDD: SSD A-data något..

Skräm:Asus Asus VX238H-W 23

tacksam för hjälp.

Andvänd inte hdmi kabel Andvänd dvi kabel i båda ändarna så funkar det

Visa signatur

Laptop Asus G18 (G814JZ-N6034W)
Intel Core i913980HX 24 st kärnor ((8P 5.6GHz + 16E 2.2GHz) Antal trådar 32 st
Nvidia GeForce RTX 4080 2330 MHz12 GB, TDP 175w
Ram 32 GB, ((2 x 16GB))DDR5 SO-DIMM (4800 MHz)