Permalänk
Medlem

Fråga om virus.

Hejsan jag har en fråga. Detta kanske kommer att låta som om jag är 10 och vill lära mig hacka. Men innan ni dömer bara läs.
Är det möjligt att skapa ett virus som förstör hårdvara, rent hypotetiskt bara. Har inget intresse i att göra det jobbar med försäkringar i skolan och försärkingar täcker inte när man har fått virus utan bara hårdvara skador. Därav denna fråga. Har hört om att man skulle kunna ta bort överhettnings skydd?
Ber om ursäkt om jag är i fel forum del och mod får gärna flytta tråden eller ta bort den om den är opassande. Var lite nyfiken bara!

Mvh Replexed

Permalänk
Medlem

Är det möjligt? absolut. hur vanligt det är vet jag dock inte.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Replexed:

Hejsan jag har en fråga. Detta kanske kommer att låta som om jag är 10 och vill lära mig hacka. Men innan ni dömer bara läs.
Är det möjligt att skapa ett virus som förstör hårdvara, rent hypotetiskt bara. Har inget intresse i att göra det jobbar med försäkringar i skolan och försärkingar täcker inte när man har fått virus utan bara hårdvara skador. Därav denna fråga. Har hört om att man skulle kunna ta bort överhettnings skydd?
Ber om ursäkt om jag är i fel forum del och mod får gärna flytta tråden eller ta bort den om den är opassande. Var lite nyfiken bara!

Mvh Replexed

Med dagens hårdvara så finns det så mycket överhettnings skydd att det nästan inte går att förstöra. Det som skulle vara är elever som går in i bios och drar upp volten till skyhöga nivåer. Det löser du enkelt med lösenord till bios.

Annars skulle jag svara generellt nej!

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Replexed:

Hejsan jag har en fråga. Detta kanske kommer att låta som om jag är 10 och vill lära mig hacka. Men innan ni dömer bara läs.
Är det möjligt att skapa ett virus som förstör hårdvara, rent hypotetiskt bara. Har inget intresse i att göra det jobbar med försäkringar i skolan och försärkingar täcker inte när man har fått virus utan bara hårdvara skador. Därav denna fråga. Har hört om att man skulle kunna ta bort överhettnings skydd?
Ber om ursäkt om jag är i fel forum del och mod får gärna flytta tråden eller ta bort den om den är opassande. Var lite nyfiken bara!

Mvh Replexed

ja det är möjligt. men man gör inte det
och de som gör virus/trojaner vill ha grejjer... tex datorn som en klient i en Ddos attack eller mellanhand för diverse olaglia tramsgrejjer.

folk som håller på med sådant här lägger inte energi på att förstöra någons hårdvara. det är som sagt endast P12:or som säger att de ska "hacka någons dator" och låtsas som att de är leethaxxors

Permalänk

Egentligen är det enbart dina kunskaper som sätter gränserna, ju duktigare du är på att hitta sårbarheter och utnyttja dessa till din fördel. I detta fallet pratar vi att du skall kunna högnivå(C, C++) och lågnivå (Assembely) i programmering och en väldigt massa tid så, visst är det möjligt, men väldigt osannolikt.

Permalänk
Medlem

Att skapa något som angriper BIOS/UEFI är inget nytt, så att skapa något som förstör hårdvara skulle inte vara några större problem. Allt från att stänga av säkerhetsfunktioner till att övervolta delar i datorn skulle leda till hårdvaru fel. Men att hitta säkerhetshål för varje BIOS/UEFI blir inte lika roligt. Tekniskt så går det.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Tekniskt sett är det möjligt ja, men det är väl svårare nu än det var för 10-15 år sedan.
Se t.ex. CIH

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Replexed:

Hejsan jag har en fråga. Detta kanske kommer att låta som om jag är 10 och vill lära mig hacka. Men innan ni dömer bara läs.
Är det möjligt att skapa ett virus som förstör hårdvara, rent hypotetiskt bara. Har inget intresse i att göra det jobbar med försäkringar i skolan och försärkingar täcker inte när man har fått virus utan bara hårdvara skador. Därav denna fråga. Har hört om att man skulle kunna ta bort överhettnings skydd?
Ber om ursäkt om jag är i fel forum del och mod får gärna flytta tråden eller ta bort den om den är opassande. Var lite nyfiken bara!

Mvh Replexed

Är många år sedan jag hörde om något virus som förstör hårdvara, vet att det fanns ett virus för många år sedan som angrep bootsektorn på HD och gjorde den mer eller mindre värdelös. Dock är väl frågan om man med dagens teknik inte hade kunnat rädda de HD som med dåtidens teknik ansågs förstörda.

Tycker inte heller det låter som du vill lära dig hacka utan mer som du antingen vill skylla på virus (om du är säljarparten av försäkringen) alternativt att ert försäkringsbolag skyller på virus vid en HW skada.
Sannolikheten att ett virus ligger bakom en HW skada i dagens läge är minimal om nästan inte obefintlig.

Permalänk
Medlem

Visst är det möjligt att skriva virus som förstör hårdvara. Dock är det ju knappast något som enstaka p12or sitter och gör själva. Ett någorlunda aktuellt exempel är ju Stuxnet som riktade in sig på Irans kärnvapenprogram och förstörde/försenade specifika maskiner.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av thompson:

Visst är det möjligt att skriva virus som förstör hårdvara. Dock är det ju knappast något som enstaka p12or sitter och gör själva. Ett någorlunda aktuellt exempel är ju Stuxnet som riktade in sig på Irans kärnvapenprogram och förstörde/försenade specifika maskiner.

Visserligen riktade sig stuxnet mot speciella maskiner, men det förstörde ingen hårdvara.
Finns även ett removal tool för stuxnet vilket knappast fungerat om hårdvaran bränts.

Alla virus förstör ju hårdvaran så tillvida att den inte fungerar som det är tänkt, men i princip alla hårdvara gå även att "reparera" genom att fixa mjukvaran som är angripen.
Tror dock TS var ute efter virus som bränner hårdvaran så den inte går att använda igen.

Permalänk
Medlem

~2003 lyckades jag förstöra ett grafikkort genom att av misstag vrida upp minnesfrekvenserna så mycket att dom tog fysisk skada. Om jag kan göra detta själv med ett vanligt användarprogram så kan skadlig kod garanterat också göra det

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Replexed:

Hejsan jag har en fråga. Detta kanske kommer att låta som om jag är 10 och vill lära mig hacka. Men innan ni dömer bara läs.
Är det möjligt att skapa ett virus som förstör hårdvara, rent hypotetiskt bara. Har inget intresse i att göra det jobbar med försäkringar i skolan och försärkingar täcker inte när man har fått virus utan bara hårdvara skador. Därav denna fråga. Har hört om att man skulle kunna ta bort överhettnings skydd?
Ber om ursäkt om jag är i fel forum del och mod får gärna flytta tråden eller ta bort den om den är opassande. Var lite nyfiken bara!

Mvh Replexed

Jag har också tänkt på det, om det t.ex. är möjligt att stänga av processorkylaren och sen dra på volten

Permalänk
Medlem

Att ha ihjäl en diskettstation eller optisk läsare eller andra saker med motorer går troligen genom att stressa sönder genom dumma kommandon, knappast ett normalt mål för virus.

Däremot att förstöra firmwaren genom att radera programkoden i flash på moderkort eller andra kort är fullt möjligt, detta åstadkommer en icke fungerade hårvara som inte säker är lätt att fixa.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Varför jag frågade var för att Telias försäkring inte gällde när telefonen har blivit infekterad av virus just på grund av att det då är fel på mjukvaran. Då kom vi och tänka på om det då är ett virus som förstör hårdvaran vad som skulle hända med försäkringen då. Sedan hamnade jag i ett argument med min kompis om det var möjligt. Jag visste att det inte alls var vanligt men var helt enkelt nyfikenhet!

Tackar för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Visserligen riktade sig stuxnet mot speciella maskiner, men det förstörde ingen hårdvara.
Finns även ett removal tool för stuxnet vilket knappast fungerat om hårdvaran bränts.

Alla virus förstör ju hårdvaran så tillvida att den inte fungerar som det är tänkt, men i princip alla hårdvara gå även att "reparera" genom att fixa mjukvaran som är angripen.
Tror dock TS var ute efter virus som bränner hårdvaran så den inte går att använda igen.

Jasså? Verkar ju som att Stuxnet har förstört upp mot 1000 st urananriknings centrifuger. Det verkar ju som att själva datorerna inte skadades men väl utrustning som styrdes av dem, vilket säkert är långt värre och dyrare att reparera eller ersätta.

från wikipedialänken:
http://en.wikipedia.org/wiki/Stuxnet#Natanz_nuclear_facilitie...

" (ISIS) suggests, in a report published in December 2010, that Stuxnet is "a reasonable explanation for the apparent damage"[81] at Natanz, and may have destroyed up to 1000 centrifuges (10 percent) sometime between November 2009 and late January 2010. The authors conclude:

The attacks seem designed to force a change in the centrifuge’s rotor speed, first raising the speed and then lowering it, likely with the intention of inducing excessive vibrations or distortions that would destroy the centrifuge. If its goal was to quickly destroy all the centrifuges in the FEP [Fuel Enrichment Plant], Stuxnet failed. But if the goal was to destroy a more limited number of centrifuges and set back Iran’s progress in operating the FEP, while making detection difficult, it may have succeeded, at least temporarily.[81]

The (ISIS) report further notes that Iranian authorities have attempted to conceal the breakdown by installing new centrifuges on a large scale.[81][82]"

Men detta var ju ett högst specifikt mål, antagligen utfört av USA och/eller Israel och inget gemene man behöver oroa sig för.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av thompson:

Jasså? Verkar ju som att Stuxnet har förstört upp mot 1000 st urananriknings centrifuger. Det verkar ju som att själva datorerna inte skadades men väl utrustning som styrdes av dem, vilket säkert är långt värre och dyrare att reparera eller ersätta.

från wikipedialänken:
http://en.wikipedia.org/wiki/Stuxnet#Natanz_nuclear_facilitie...

" (ISIS) suggests, in a report published in December 2010, that Stuxnet is "a reasonable explanation for the apparent damage"[81] at Natanz, and may have destroyed up to 1000 centrifuges (10 percent) sometime between November 2009 and late January 2010. The authors conclude:

The attacks seem designed to force a change in the centrifuge’s rotor speed, first raising the speed and then lowering it, likely with the intention of inducing excessive vibrations or distortions that would destroy the centrifuge. If its goal was to quickly destroy all the centrifuges in the FEP [Fuel Enrichment Plant], Stuxnet failed. But if the goal was to destroy a more limited number of centrifuges and set back Iran’s progress in operating the FEP, while making detection difficult, it may have succeeded, at least temporarily.[81]

The (ISIS) report further notes that Iranian authorities have attempted to conceal the breakdown by installing new centrifuges on a large scale.[81][82]"

Men detta var ju ett högst specifikt mål, antagligen utfört av USA och/eller Israel och inget gemene man behöver oroa sig för.

Jo det är ju iofs sant, men det blir ju en sekundär "skada" som det inte heller är säkert var avsikten eller ren tur.
Stuxnet i sig var inriktad på deras PLC och SCADA system (vilka i sig är en typ av datorer) som styr processen, dessa enheter blev ju aldrig skadade hårdvarumässigt.

Sen är det ju även som du säger att denna typen av virus behöver man med största sannolikhet inte vara rädd för som privatperson.

Permalänk
Medlem

Har för mig att jag för något år sen läste om ett virus skapat av white-hat forskare som lurade batteriet till att överhettas och förstöras på macbook av allt också...
Så visst är det möjligt men som tidigare sagt sådana virus är svåra och kostsamma (i tid och kunskap eller bara rena pengar...) och inget som är lätt för virusmakarna att tjäna pengar på, vilket i sin tur gör det ännu mindre sannolikt att någon skulle göra dem. Mycket mer sannolikt att de gör något man kan tjäna pengar på eller rikta sig in på vem/vad som nu dragit till sig deras hämndlust...

Så sannolikheten för att en vanlig privat person skulle bli drabbad av ett hårdvaruförstörande virus är extremt liten, i det närmaste obefintlig, om man nu inte helt plötsligt får "moder of all bad luck".
För som ordspråket säger "shit happens!"

Permalänk
Medlem

Det borde väl finnas virus som förstör hårdvara via firmware/bios uppgraderingar. Dock har jag inte stött på det eller hört talas om det. Men SSD, hårddiskar, grafikkort, moderkort m.m. kan ju uppgraderas och i så fall också skadas via "felaktiga" eller falska "uppgraderingar".

Dock är ju majoriteten av virusskaparna ute efter att ta in pengar eller beröm. Och då handlar det oftast inte om att skada datorer.
Dom som vill tjäna pengar vill verkligen inte att datorerna krashar (används för t.ex. betald överbelastning/keyloggers/spam osv) Dom som är ute efter beröm vill troligen inte heller att dom krashar eftersom det är ansett som fel, har man ett virus som ska verka fritt så ska det inte märkas.

Tiden då man man installerade Windows XP och fick virus på 5 sekunder när man kopplade in sig på internet är iallfall förbi...än så länge

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X Kylare: Noctua NH-D14 Modermodem: Asus TUF GAMING B550M-PLUS RAM: Kingston Renegade Fury 3600MHz 32GB GPU: PowerColor Radeon RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate Chassi: Fractal Design Define Mini C PSU: Corsair RM750x SSD: Kingston KC3000 2TB NVMe Skärm: Samsung 49" Odyssey G9 240 Hz Tgb: Keychron Q6 Brown Mus: Logitech MX Master III Högtalare: Audio Pro Addon T14 OS: MS Windows 11 Pro ISP: Bahnhof 500/500Mbit Tillbehör: Staropramen & Noblechairs Hero

Permalänk
Medlem

Det är helt klart möjligt, annars hade inte heller mjukvarorna som används för överklockning kunnat komma åt klockfrekvenser och spänningsreglering.
Men som många andra nämnt, finns det inget intresse för en hackare av ödsla tid på att förstöra någon annans dator.

Permalänk
Medlem

kallas ju bedrägeri detta!

Visa signatur

En trött jäkel.