Guide: Fabriksåterställning med USB-minne i Windows 8.1

Permalänk
Melding Plague

Guide: Fabriksåterställning med USB-minne i Windows 8.1

Att flytta återställningspartitionen till ett USB-minne kan vara en snabb metod för att frigöra viktigt lagringsutrymme. SweClockers går igenom det inbyggda verktyget i Windows 8.1.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det hjälper ju inte direkt att det är 5 gigabyte skräp redan installerat när man får datorn heller.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem

Många datorer så krävs recovery usb minnet att vara 32gb, för installationen på usb tar mellan 15-17 gb.

Kör kommandot Recovery istället.

Detta är även VÄLDIGT viktigt om du råkar få mjukvarufel och inte kommer in i windows igen. då MÅSTE du ha gjort recoveryn på ett usb minne för att laga/återstäla windows.

Eftersom köpedatorer har allt genom uefi istället för separata skivor.

Permalänk
Medlem

bra att funktionerna finns inbyggt nu iaf

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Gäller detta även för Windows 7, eller är denna partition mindre i 7an? Skulle isf gärna uppskatta en guide för Windows 7 så man kan spara lite utrymme

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem
Skrivet av vompen:

Gäller detta även för Windows 7, eller är denna partition mindre i 7an? Skulle isf gärna uppskatta en guide för Windows 7 så man kan spara lite utrymme

Detta gäller de flesta datorer som kommer med Windows 8/8.1 förinstallerat. Det är också ganska ointressant om du redan äger en skiva med systemet på.

Windows 7 har inget recovery mode där du kan installera om systemet med systemet på olika sätt utan det krävs total ominstallation.

Ifall du är intresserad av att skapa en USB sticka med Windows 7 installations filer då kan du alltid använda detta

http://www.microsoftstore.com/store/msusa/html/pbPage.Help_Wi...

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Blev lite förvånad då dell skickade en ny hårddisk på garanti och jag bad dem samtidigt att skicka recovery skivor och så kom det ett usb minne. Helt klart smart (: .. även om det är i princip samma sak som man måste göra (stoppa i och välj bootenhet) så känns ett usb minne mindre bökigt

Visa signatur

[ASUS P8Z77-V] [INTEL Core i5-3570K@4.2ghz] [HyperX1600/16gb]
[Asus GTX1070] [Samsung 830 256gb x2 ]
[BENQ XR3501] [Logitech G27] [Logitech 3D PRO]

Permalänk
Medlem

Något som hade sparat ännu mer utrymnme hade varit om färdibgyggda datorer inte kom med så mycket bloatware, och för den delen, Windows innehåller också en hel del bloat vid en "färsk" installation.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Relik 📜

För att förekomma eventuella kommentarer - jag är medveten om att det handlar om en "enkel" process ur entusiastperspektiv. Däremot tror jag inte så många vet att verktyget numera finns inbyggt direkt i Windows, och när jag ändå behöva genomföra det hela själv tyckte jag en liten bildguide kunde vara på sin plats.

Skrivet av Ozzed:

Något som hade sparat ännu mer utrymnme hade varit om färdibgyggda datorer inte kom med så mycket bloatware, och för den delen, Windows innehåller också en hel del bloat vid en "färsk" installation.

Microsoft kör faktiskt ett program nu där syftet är helt "rena" datorer, minns dock inte namnet på rak arm. Tyvärr verkar det endast gälla MS-butiker eller i alla fall USA - en bekants Dell Venue 11 Pro från Microsoft Store var helt ren och med reklam för programmet i paketet, min Venue 11 Pro i Sverige hade lite extraskrot.

EDIT: Microsoft Signature heter det: http://www.microsoftstore.com/store/msusa/html/pbpage.Microso...

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Bra för dem som inte kan

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Något som hade sparat ännu mer utrymnme hade varit om färdibgyggda datorer inte kom med så mycket bloatware, och för den delen, Windows innehåller också en hel del bloat vid en "färsk" installation.

Jäkla tråkigt faktiskt att alla consumer datorer är fulla med bloatware, gör ju stor skillnad spec på de billigare laptoparna om man gör en "färsk" installation. Vill inte tillverkarna att deras datorer ska kännas nya o så rappa som möjligt...?

Visa signatur

[ASUS P8Z77-V] [INTEL Core i5-3570K@4.2ghz] [HyperX1600/16gb]
[Asus GTX1070] [Samsung 830 256gb x2 ]
[BENQ XR3501] [Logitech G27] [Logitech 3D PRO]

Permalänk
Medlem

Alltid roligt stt se när ni gör sådana här små guider. Är bra att ha till att länka folk!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Haha! Jag som är tröttast idag. Satt igång och letade efter återställningspartitionen på min datorn som jag byggt själv...

Men jag lyckades iaf frigöra 3Gb med att stänga av systemåterställningen på datorn. Woho!

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Avstängd

Mycket smidigare i Linux, där behövar man inte återställningspartition.
Då är det bara ladda ner senaste versionen gratis från Internet och bränna till skiva, eller skriva till USB minne.

Permalänk
Medlem

Tömde papperskorgen. 15 GB.

Visa signatur

Chassi: NZXT Switch 810 Vit PSU: Corsair AX 1200i Mobo: ASUS Z170-DELUXE CPU: Intel Core i7-6700K Skylake RAM: HyperX Fury 2666MHz 32GB GPU: Gigabyte GeForce GTX 1080 8GB XTREME Gaming SSD1: Samsung 850 PRO 512GB SSD2: Samsung 840 PRO 256GB SSD3: Samsung 830 Series 256GB CPU-kylning: Corsair Hydro H105 med 2st Noctua NF-F12-PWM NAS: Synology DS1812+ med 8st Western Digital Red 3TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av wenazen:

Jäkla tråkigt faktiskt att alla consumer datorer är fulla med bloatware, gör ju stor skillnad spec på de billigare laptoparna om man gör en "färsk" installation. Vill inte tillverkarna att deras datorer ska kännas nya o så rappa som möjligt...?

Ja, det är fågan. Prestandan vid benchmarks osv brukar ju bli riktigt kass, och det har väll till och med gått såpass långt att man i vissa fall valt att blåsa burken och installera om Windows innan man kört benchmarks. Vilket i och för sig ger en orättvis bild för det är något de flesta inte gör.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Mycket smidigare i Linux, där behövar man inte återställningspartition.
Då är det bara ladda ner senaste versionen gratis från Internet och bränna till skiva, eller skriva till USB minne.

Så det är smidigare att ladda ner, bränna till skiva och sedan installera än att bara klicka "återställ" i menyn i Windows? Okej.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Jag kanske är gammalmodig men jag gör fortfarande en image av C: med Macirum Reflect. Gör en ny image efter varje service pack/ny hårdvara.

Permalänk
Medlem

Brukar köpa datorer med Win7 och då har de en Bios som har nödvändig Slic. Sedan ominstallerar man bara med en OEM skiva ifrån Microsoft och aktiverar Windows med OEM nyckeln och rätt xml fil. Wholla, ett rent och prydligt Windows. Sedan brukar jag åtminstone Installera alla nödvändiga drivrutiner och slutligen gör jag en system image av allt och lagrar på nätverket och tänker aldrig mer ominstallera Windows på den maskinen för varje gång de blir en krasch eller liknande så drar jag bara in imagen. Allt detta funkar inte på Win8 dock då de har ett annat sätt att aktivera Windows på.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av wenazen:

Jäkla tråkigt faktiskt att alla consumer datorer är fulla med bloatware, gör ju stor skillnad spec på de billigare laptoparna om man gör en "färsk" installation. Vill inte tillverkarna att deras datorer ska kännas nya o så rappa som möjligt...?

Nej jag tror inte dom vill det.
1. Dom får in pengar från bloaten (reklam)
2. Känns en dator slö kanske konsumenter köper en "snabbare" dator som kostar mer.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk

Tack för en bra guide!
Sitter nu med 8GB extra på min Asus T100, mycket uppskattat då jag endast hade 9GB ledigt efter installation av world of warcraft

Visa signatur

5800X3D / Corsair 2X16GB 3600Mhz / 970 Evo / RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterForce / Lian Li O11 Dynamic Evo

Permalänk
Medlem

Ett annat enkelt sätt att rensa upp din disk är att använda SpaceSniffer (freeware), man ser direkt vilka mappar på datorn som tar mest plats och vad som finns i mappen. Jag hade ~7GB på min SSD som jag inte behövde. Bl.a iTunes-backups i mängder som jag inte hade en aning om att.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Något som hade sparat ännu mer utrymnme hade varit om färdibgyggda datorer inte kom med så mycket bloatware, och för den delen, Windows innehåller också en hel del bloat vid en "färsk" installation.

Skrivet av wenazen:

Jäkla tråkigt faktiskt att alla consumer datorer är fulla med bloatware, gör ju stor skillnad spec på de billigare laptoparna om man gör en "färsk" installation. Vill inte tillverkarna att deras datorer ska kännas nya o så rappa som möjligt...?

Problemet är tvåeggat. Dels tjänar datortillverkarna pengar på att inkludera så mycket skräp som möjligt. Än värre är nästan att folk faktiskt vill ha skräpprogram installerat på deras datorer, ja det är sant. Det har gjorts undersökningar och gemene man ser det som ett plus, ett mervärde om de får många program förinstallerade på datorn. Det gäller förstås inte för datorproffs eller nästan någon här på Sweclockers, men så ser verkligheten ut.

Mycket bra guide för övrigt!

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av celoz:

Så det är smidigare att ladda ner, bränna till skiva och sedan installera än att bara klicka "återställ" i menyn i Windows? Okej.

Ja, du slipper ha en partition på disken.
Du slipper ha det liggande på en USB minne hela tiden.
Du har alltid tillgång till senaste versionen gratis.
Du hämtar ner det gratis och för över det till USB minne bara när du behöver det.

Permalänk
Medlem

Välskrivet

Tyckte denna guide var riktigt trevlig att läsa

Inte bara innehållet men hur den är skriven!

Visa signatur

[[MSI 34" Optix MAG341CQ - Ryzen 7 5700X - ASUS Rog STRIX B550 Gaming - Kingston FURY Beast RGB 32 GB 3600 Mhz- XFX AMD Radeon™ RX 5700 XT 8GB GDDR6 THICC III Ultra - NVMe Samsung SSD 980 1000GB - Crucial P3 500GB M.2 - Corsair CX600M - Cooler Master HAF 912 COMBAT WINDOWED VERSION]]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifestream:

Tack för en bra guide!
Sitter nu med 8GB extra på min Asus T100, mycket uppskattat då jag endast hade 9GB ledigt efter installation av world of warcraft

du kan stänga av hybernation samt flytta swapfilen också om du vill spara ca 10 gig till

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Hedersmedlem

Är det möjligt att lägga över frabriksinställningarna på en annan partition än USBminnet också?
Hade varit smidigt för min HTPC/NAS som har massa hårddiskplats medan antalet 16gigs-USBsticks är det underskott på i hushållet.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Vad är kostnaden för en lite större SSD jämfört med ett tillräckligt stort USB? Är det lönt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900x | ASUS x570 TUF Gaming Plus | Corsair Vengeance 3200MHz CL16 64GB | SSD Samsung 970 EVO Plus | EVGA GTX 1080 SC | EVGA P2 1000W | BenQ SW321C | Dell AW3821DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Är det möjligt att lägga över frabriksinställningarna på en annan partition än USBminnet också?
Hade varit smidigt för min HTPC/NAS som har massa hårddiskplats medan antalet 16gigs-USBsticks är det underskott på i hushållet.

http://www.eightforums.com/tutorials/3610-refresh-windows-8-c...

har du lite info om sådant.

Skrivet av ilsk3n:

Vad är kostnaden för en lite större SSD jämfört med ett tillräckligt stort USB? Är det lönt?

Det handlar inte egentligen om utrymme, utan snarare om din disk dör och du vill återinstallera Windows 8, de flesta datorer just nu kommer inte med någon recovery skiva eller installations skiva i huvud taget men ifrån Windows 8 så kan du skapa en ifrån dessa installationer om du så önskas, så det är enbart för din egen säkerhet inte så mycket med utrymme att göra.

Du kan ta bort din recovery image ifall du så vill utan att göra backup av den men inte precis rekommenderat.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Mycket smidigare i Linux, där behövar man inte återställningspartition.
Då är det bara ladda ner senaste versionen gratis från Internet och bränna till skiva, eller skriva till USB minne.

Ja det kan man ju verkligen göra om man bara har 1 dator hemma