Behöver lite hjälp angående responsiva webbdesigner!

Permalänk
Medlem

Behöver lite hjälp angående responsiva webbdesigner!

Tjena!

Jag har några få år erfarenhet av webbdesigning i allmänhet, dock har jag aldrig jobbat med någon form av responsive webdesigning.
Därav har jag några frågor som jag gärna vill ha svar på!

Hur fungerar det när jag ska byta CSS-filer?
Vad jag förstått så är den enklaste och mest praktiska lösningen att byta CSS-fil beroende på vilken upplösning användaren använder sig. Hur ska bytandet gå till?

Behöver jag använda olika CSS-filer beroende på vilken smartphone använder har?
Fungerar det t.ex. med en css-mall för alla iPhones eller måste jag ha en css-fil för iPhone 5, en för iPhone 4s osv? Vet inte alls vilken upplösning de kör på.

Lite allmänna tips är också uppskattat!

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av CGold:

Tjena!

Jag har några få år erfarenhet av webbdesigning i allmänhet, dock har jag aldrig jobbat med någon form av responsive webdesigning.
Därav har jag några frågor som jag gärna vill ha svar på!

Hur fungerar det när jag ska byta CSS-filer?
Vad jag förstått så är den enklaste och mest praktiska lösningen att byta CSS-fil beroende på vilken upplösning användaren använder sig. Hur ska bytandet gå till?

Behöver jag använda olika CSS-filer beroende på vilken smartphone använder har?
Fungerar det t.ex. med en css-mall för alla iPhones eller måste jag ha en css-fil för iPhone 5, en för iPhone 4s osv? Vet inte alls vilken upplösning de kör på.

Lite allmänna tips är också uppskattat!

Tack på förhand!

Förs och främst kan kag tipsa om att det finns färdiga ramverk i css/js som man kan lära sig. Ett av de populäraste är twitter bootstrap www.getbootstrap.com

Om du nu skulle vilja lära dig att att själv koda responsivt så är det media-queries som gäller.

Du kan antingen ha media-queries i css-filen eller <link>-elementet som svar på fråga 2.

Du behöver inte ha en css för varje modell av mobil, det vanligaste är nog phone/tablet och small/large desktop (se bootstraps gränser)!

Hoppas svaret är förståeligt!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det du behöver använda kallas media queries. Finns lite att läsa om dessa här.

Permalänk
Medlem

CSS media query.

En css kod som säger "Om skärmen är X storlek, ändra dessa element"

ex

.box { width: 960px; } @media screen and (max-width: 600px) { .box { width: 768px; } }

Det går att använda media queries till att ändra annat än bara storleken, t.ex på mobil mobiler kanske du viill dölja vissa element:

//vanlig CSS
.mobile-hidden {not hidden}

//innanför query för mobilstorlek
.mobile-hidden {hidden}

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem

Som simowewe säger, dra ner bootstrap och använd det. Mycket bra dokumentation och du sparar massor av timmar, samtidigt som du lär dig hur det fungerar.

Jag tycker personligen att det ofta är bra att ta någonting som är rätt, och sedan utgå ifrån det istället för att återuppfinna hjulet själv, det tar bara massor av tid och blir aldrig lika bra.

Permalänk

Lite sent, men kör nästan alla mina applikationer med Bootstrap och det är det absolut bästa ramverket jag arbetat i. Väldigt enkelt och bra dokumentation.

Visa signatur

Streamer | Webbdesigner | Videoredigerare | Systemtekniker

CPU: i7-8700k @ 4.9GHz GPU: EVGA 1070 8GB SCC RAM: 2x8GB 3000MHz DDR4 CASE: Antec P280 COOLER: BeQuiet! Pure Rock HDD: 120+240+24SSD + 1TB HDD [b]