Samsung slutar med bärbara datorer 2015

Permalänk
Melding Plague

Samsung slutar med bärbara datorer 2015

Den dalande PC-marknaden slår hårt mot Samsung, som missade försäljningsmålen med god marginal under 2013. Nu uppges bolaget upphöra med traditionella bärbara från och med nästa år.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Oj, de va oväntat för min del. Trodde inte de gick så dåligt för sydkoreanerna!

Visa signatur

Dator: Corsair Carbide 240. Corsair CX550M. Intel Xeon E3-1245v5. ASUS P10S-M WS. Corsair Vengeance LPX 2133MHz 16GB. NVIDIA GTX 1060 6GB FE. Samsung 960 Evo 500GB. 2x Samsung 850 Evo 1TB = RAID0.
Kringutrustning: Samsung S27D390. Samsung SE-218GN/RSBDE. Edifier R2600 Studio. Logitech G430. Logitech G402. Logitech G410. Logitech G240.

Permalänk
Medlem

Inte förvånad! När jag kikade på en bärbar dök Samsung aldrig ens upp i tanken.. Tror ASUS, Lenovo och grapparna har alldeles för stor marknadsandel för "lilla" Samsung

Permalänk
Medlem

Trevliga datorer dock, särskillt 9-serien. Nackdelen är väl i så fall att de kommer med så mycket bloat från fabrik att en ren installation är ett måste,

Men det kanske blir med färdigbyggda datorer som det blev med hårddiskar.. Att vi bara får två stora jättar kvar tillslut, och i så fall tror jag på Lenovo och HP.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

Deras Ultrabooks var ändå bara plastiga och kändes allmänt billiga. Tacka vet jag Apple och Asus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Men det kanske blir med färdigbyggda datorer som det blev med hårddiskar.. Att vi bara får två stora jättar kvar tillslut, och i så fall tror jag på Lenovo och HP.

Mm två jättar och en mindre som riktar in sig mot privata marknaden. Men sen köps väl de mindre o mellanstora upp och behålls som varumärke.

Men det verkar ju helt klart vara en förändring på marknaden på gång.
Lär väl va hybrider som gäller de närmsta åren.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Men det kanske blir med färdigbyggda datorer som det blev med hårddiskar.. Att vi bara får två stora jättar kvar tillslut, och i så fall tror jag på Lenovo och HP.

Jag tror inte att man ska underskatta Dell heller. De slår båda de senare på fingrarna vad gäller service och för företag är det nog så viktigt.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem

Kommer detta öka eller sänka deras aktievärde, månntro?

Visa signatur

AOC G2460PQU 144Hz - Fractal Design Define C - EVGA SuperNOVA G3 650W - ASUS STRIX Z270H K1 - Intel i7-7700K - Samsung 960 EVO 500GB - Corsair Vengeance 16GB 2G6Hz - ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080
Fraktfritt: Inet - Alina (registrera/aktivera)

Permalänk
Medlem

Hm, hoppas det kommer att finnas matta skärmar även i framtiden. Det är en faktor som får mig att känna mig tveksam inför framtidens hybrider. Sen kan jag tycka att nuvarande ultrabooks har för kort slaglängd på tangenterna. Allt i jakten på en tunnare profil. Personligen bryr jag mig inte om tjockleken. Det är vikten och ytstorleken som räknas.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Hedersmedlem

Det sammanfaller, än om kanske helt orelaterat, med nyheten att Samsung och Google sluter en relativt långsiktig patentöverenskommelse.

Permalänk
Medlem

En laptop utan Win 8 är en bra laptop.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rattnalle:

Jag tror inte att man ska underskatta Dell heller. De slår båda de senare på fingrarna vad gäller service och för företag är det nog så viktigt.

Både HP och Lenovo är stora inom företag i alla fall tycker jag man ser thinkpads och elitebooks ofta. De är dessutom stora inom servrar så de kan säkert fixa fina paketerbjudanden.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Ptja 9 serien var/är rätt trevlig. Men i senaste personerna jag har hjälpt köpa har inte Samsung vart mer än en parantes "där är Samsung inte dåliga..." Då att de inte fortsätter är inte särskilt förvånade...
Men med de dalande försäljningen är det inte så förvånande att de mindre aktörerna drar sig undan...

/off topic

Skrivet av SweMerlin:

En laptop utan Win 8 är en bra laptop.

Och vad sjutton har det med Samsung slutar sälja laptops?
skulle gärna se jämförelsen mellan en lyx laptop (15k+) med Win8 vs en billig (>3k) med Win7... Och smaken är som baken, delad jag tycker en latop med Win8 och touch är rätt trevligt...
//

Permalänk
Medlem

Bara asus och apple som gör köpvärda datorer imo, så jag är inte förvånad.

Edit. På privatmarknaden då.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Trevliga datorer dock, särskillt 9-serien. Nackdelen är väl i så fall att de kommer med så mycket bloat från fabrik att en ren installation är ett måste,

Men det kanske blir med färdigbyggda datorer som det blev med hårddiskar.. Att vi bara får två stora jättar kvar tillslut, och i så fall tror jag på Lenovo och HP.

Nu får du ursäkta, men var det inte så att HP skulle lämna den vanliga konsument marknaden och rikta sig mot företag istället. Precis som IBM?

Permalänk
Skrivet av MysteriousHaider:

Nu får du ursäkta, men var det inte så att HP skulle lämna den vanliga konsument marknaden och rikta sig mot företag istället. Precis som IBM?

Det var bara HP's förra VD som hade lite knepiga idéer och tog beslut som inte godkänts av styrelsen. HP ska fortsätta med konsumentprodukter

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur mycket bloat dom proppat i sina telefoner så är jag inte ett dugg förvånad. Samsung har aldrig ens kommit på tanken då jag har sneglat på bärbar dator.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av MysteriousHaider:

Nu får du ursäkta, men var det inte så att HP skulle lämna den vanliga konsument marknaden och rikta sig mot företag istället. Precis som IBM?

Det snackades väl runt 2011 om att laptop sektionen skulle läggas ned/säljas, men det sista jag hörde var att chefen/VDn som kom med den idén fick sparken.

Permalänk
Avstängd

Nej den här nyheten tror jag inte på.

Dom gissade fel på hur många laptops som dom skulle sälja, och bara för det gissar dom att dom kommer säljer 5 miljoner mindre enheter än vad dom verkligen gjorde förra året. och då är det inte längre värt det?

Dom gissar på 17 men sålde 12 och bara för det blir det 5 mindre nästa år? 2015 blir det 2 mil då? är det därför dom lägger ner då för att dom tror att dom går back 3 mil enheter 2016?

Själv gissar jag på att det är väldigt många som skulle vara glada om dom sålde 7 miljoner laptops under ett år.

Så här dåliga kan inte Samsung vara, gissar på att det är nån som har läst Aftonbladet för mycket som har del i den här nyheten.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evronius:

Oj, de va oväntat för min del. Trodde inte de gick så dåligt för sydkoreanerna!

Handlar väl om strategibyte, dvs att de vanliga traditionella laptops kommer ersättas av hybrider.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

En laptop utan Win 8 är en bra laptop.

Lira i BIOS/UEFI är alltid kul.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Lira i BIOS/UEFI är alltid kul.

Minns när jag och brorsan köpte en 386 på loppis för många år sedan. Hårddisk hade vi ingen, så vi bootade med startdiskett och lirade Liero :')

Permalänk
Medlem

Päronens laptop är en 17tums Samsung och den tuffar på som den ska. Skälet till varför det blev den var just för att den var vit och just då fanns det väldigt få vita att välja på. Men Samsung har ju alltid valt att designa lite utanför mainstream varför det föll päronen i smaken.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Det går som förväntat. Stationära och bärbara stiger åt sidan medans smarta telefoner o surfplattor tar över.

Inget konstigt. Det är ett teknikskifte som många andra som sker nu.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Stationära kommer ändå finnas kvar bland de som vill ha stora eller flera skärmar att exempelvis spela på. Men för vanliga vardagsanvändare flyttas nog fokus till mobil och plattor. Förut köptes nog ofta fyra datorer om hushållet har så många personer. Idag har många nog hellre var sin mobil, några surfplattor och enbart en traditionell dator.

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MysteriousHaider:

Nu får du ursäkta, men var det inte så att HP skulle lämna den vanliga konsument marknaden och rikta sig mot företag istället. Precis som IBM?

Förra VD'n tyckte det. Han fick spaRKen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

Vad tråkigt.

Skulle vilja se fler vettiga laptops på marknaden men det är så mycket skräp.
Förra generationens processorer, snålt med RAM, mekaniska hårddiskar, optiska läsare, gamla VGA portar, gamla USB 2 portar, kass byggkvalité, lågupplåsta skärmar, etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Vad tråkigt.

Skulle vilja se fler vettiga laptops på marknaden men det är så mycket skräp.
Förra generationens processorer, snålt med RAM, mekaniska hårddiskar, optiska läsare, gamla VGA portar, gamla USB 2 portar, kass byggkvalité, lågupplåsta skärmar, etc.

Bra att de inte är bara jag är totalt avtänd på datortillverkare just nu.
Många dator jag har köpt har jag lämnat tillbaka pga kvalitén och en tråkig mängd bloatware.
Är det bara Apple som fortfarande satsar på bärbara dator för brukare/konsument?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Laptop: Ja
Mobil: Ja
Internet: Ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Vad tråkigt.

Skulle vilja se fler vettiga laptops på marknaden men det är så mycket skräp.
Förra generationens processorer, snålt med RAM, mekaniska hårddiskar, optiska läsare, gamla VGA portar, gamla USB 2 portar, kass byggkvalité, lågupplåsta skärmar, etc.

Håller med, utbudet på bra laptops är väldigt litet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Plapo:

Bra att de inte är bara jag är totalt avtänd på datortillverkare just nu.
Många dator jag har köpt har jag lämnat tillbaka pga kvalitén och en tråkig mängd bloatware.
Är det bara Apple som fortfarande satsar på bärbara dator för brukare/konsument?

Jag förstår dig, jag har sneglat på laptops och velat köpa... men inte hittat något vettigt.
Ja, det verkar ju nästan som det bara är Apple som har något vettigt.
Synd att deras Air har så snålt med RAM minne bara, och att de har så stor lysande logga på baksidan.

Skrivet av Baxtex:

Håller med, utbudet på bra laptops är väldigt litet.

Inte bara litet, men framförallt så är det dåligt utbud. Inget som lockar.