Intel NUC som HTPC och mediadator

Permalänk
Medlem

Hej!

På min Asrock ION 330 kör jag XBMC och skickar ut 24p på HDMI-utgången. Funkar klockrent och bra bild på tv'n som identifierar signalen som 24p.

Ni som kör med NUC, funkar detta bra med NUC'arna och XBMC också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bamsemanen:

Efter en del veckors väntan kom äntligen min Intel Nuc i5 som monterades och installerades med win 7.
Fungerar klokrent !
Lägger in xbmc som oxså fungerar fint.
Windows uppdateras och datorn nucen startar om och allt verkar ok..

MEN.. sen på kvällen när jag skulle se en film i xbmc så hackar den sig totalt, du kan knappt röra musen utan att det hackar sig som om de vore en dator från stenåldern som försöker att köra en film.. det är som om hastigheten på play är nerskruvad mycket, men hittar inte om jag kan ändra det någonstans..

testar för skojs skull VLC och där flyter filmerna på hur fint som helst..

Vad kan ha hänt ?

Känns som det är nåpgot i xbmc eftersom de funkar kanonbra med vlc..

Tacksam för tips på vad jag kan göra !

Det är ljudinställningarna som spökar, ett helsike att få det rätt tyvärr, kvittar hur vass hårdvaran är. Prova att ställa om från HDMI till Analogt ljud så funkar det men då tappar du 5.1. Har själv lyckats få till det ibland, de säger att man ska köra med Wasabi men det går inte alltid.

Permalänk
Skrivet av backspace:

Felaktiga ljudinställningar i XBMC?

Har inte rört dem alls, funka som sagt klokrent och efter windows update så va de så här.. ??

Hur ska dem vara inställda ? Så kan jag kolla ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av bamsemanen:

Har inte rört dem alls, funka som sagt klokrent och efter windows update så va de så här.. ??

Hur ska dem vara inställda ? Så kan jag kolla ....

WU pushade kanske ut en ny grafikdrivrutin, som ju även innehåller ljuddrivisar.
Kolla över vad ljudkortet stöder för format och du får snabbt svaret.

Permalänk
Skrivet av DiSNEYN:

Hur många minnen har du och vilken sort?

Har 2 st KINGSTON 8GB SO-DIMM 1600MHZ DDR3L CL11 1.35V och de funka klockrent som sagt fram tills den starta om efter win update.. =(

Tips ?

Permalänk
Skrivet av nisselask:

Det är ljudinställningarna som spökar, ett helsike att få det rätt tyvärr, kvittar hur vass hårdvaran är. Prova att ställa om från HDMI till Analogt ljud så funkar det men då tappar du 5.1. Har själv lyckats få till det ibland, de säger att man ska köra med Wasabi men det går inte alltid.

Ok, men går de inte o fixa till ?

Ominstallation av xbmc ? eller hela nucen eller hur löser man de ?

Permalänk
Inaktiv

Lägg in Intel drivrutinerna igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bamsemanen:

Ok, men går de inte o fixa till ?

Ominstallation av xbmc ? eller hela nucen eller hur löser man de ?

Du har ju fått lösningen på problemet.
Klarar inte ljudkortet formaten som XBMC ger det så hackar det satan, och det har ingenting med NUC att göra.
Intels drivers har en förmåga att "tappa" format, och därför måste man ibland installera ljuddrivisarna igen.

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Du har ju fått lösningen på problemet.
Klarar inte ljudkortet formaten som XBMC ger det så hackar det satan, och det har ingenting med NUC att göra.
Intels drivers har en förmåga att "tappa" format, och därför måste man ibland installera ljuddrivisarna igen.

Ska testa detta och se, tyckte de va märkligt bara då det funka fint hela tiden tills omstarten

Tackar !

Permalänk
Medlem
Skrivet av beachman:

Bra test du länkade till, jag hade inte läst det innan... Jag ska göra en mer djupdykning i hur media center väljer uppskalningsmetoder och deinterlace-metoder. Som sagt det finns inga inställningar i wmc för detta. Om jag förstått allting rätt så använder wmc Windows media foundation med directshowfilter. Apierna för media foundation utnyttjar dxva2/dxvahd. Det går att ställa frågor mot Apierna om t.ex det finns hårdvarustöd för en viss deinterlacemetod. Jag antar att wmc gör detta. Det kanske är här det finns ett problem om wmc efterfrågar en deinterlacemetod som Intel drivar inte har. Samma sak gäller uppskalningsmetod. Jag återkommer i forumet om jag gör några framsteg...

Gällande lipsync så är det precis som du skriver, inte säkert att det är nucens fel. Hdmi 1.3 specen innefattar auto lipsync, men det kan vara min lg tv som spökar. Asrocken hade ju optisk ut som jag körde direkt till receiver. Får kanske lov att köpa ett USB-ljudkort med optisk ut...

Jag köpte en sådan här för att få optisk ut från min NUC

http://www.ebay.com/itm/360741021312?ssPageName=STRK:MEWNX:IT...

För min del har den fungerat bra utan konstigheter och kostade inte farligt mycket heller.

Visa signatur

Kommer Snart....

Permalänk
Medlem
Skrivet av bamsemanen:

Har 2 st KINGSTON 8GB SO-DIMM 1600MHZ DDR3L CL11 1.35V och de funka klockrent som sagt fram tills den starta om efter win update.. =(

Tips ?

Testa att ta ur ett av minnena, samt att flytta det minnet mellan olika slottar. Kan vara så att du fått ett trasigt minne. (Hände mig när jag byggde min nuc)

Såhär såg det ut för mig innan jag hittade det trasiga minnet
http://imgur.com/cvoAp2s

Visa signatur

|| Huvuddator ||INTEL CORE 2 QUAD Q9550 2.8GHZ, CORSAIR 4 (1x4) GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME, ASUS RADEON HD4850 512MB, Seasonic S12 430 Watt (Mkt tyst/stabilt nätagg)|| HTPC || SAMSUNG DVD±R/RW/RAM, INTEL CORE 2 DUO E8400 3.0GHZ 6MB 1333MHZ S-775 , INTEL DG45ID G45 S-775 M-ATX, CORSAIR 4GB VS DDR2 PC6400 800MHZ CL5 (2X2GB), ANTEC NSK1380 MICRO-ATX 350W

Permalänk
Skrivet av DiSNEYN:

Testa att ta ur ett av minnena, samt att flytta det minnet mellan olika slottar. Kan vara så att du fått ett trasigt minne. (Hände mig när jag byggde min nuc)

Såhär såg det ut för mig innan jag hittade det trasiga minnet
http://imgur.com/cvoAp2s

Men det fungerar klockrent i ex. VLC så de verkar skumt om de skulle vara ett minne för då skulle väl felet varet där hela tiden ?? Det är endast i xbcm som de e problem..

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av beachman:

Alla bedömningar är förstås subjektiva, men jag kan inte förstå varför det skulle se bättre ut att spela upp videomaterial skjutet i 25p/50i/50p på en skärm inställt på 60hz. Det bör ju bara leda till trearing eller pulldowns!?

Frågan är väl mer: Vad vill skärmen ha? I min manual rekommenderar de 60Hz om man kopplar mot dator, förmodligen för att det är bättre resultat om datorn får göra jobbet med anpassning.
Kanske det är bättre med 50Hz på din skärm? Vad vet jag? Förmodligen står det en rekommendation även i din manual..

Permalänk
Skrivet av bamsemanen:

Efter en del veckors väntan kom äntligen min Intel Nuc i5 som monterades och installerades med win 7.
Fungerar klokrent !
Lägger in xbmc som oxså fungerar fint.
Windows uppdateras och datorn nucen startar om och allt verkar ok..

MEN.. sen på kvällen när jag skulle se en film i xbmc så hackar den sig totalt, du kan knappt röra musen utan att det hackar sig som om de vore en dator från stenåldern som försöker att köra en film.. det är som om hastigheten på play är nerskruvad mycket, men hittar inte om jag kan ändra det någonstans..

testar för skojs skull VLC och där flyter filmerna på hur fint som helst..

Vad kan ha hänt ?

Känns som det är nåpgot i xbmc eftersom de funkar kanonbra med vlc..

Tacksam för tips på vad jag kan göra !

Jätte skumt detta.. Ikväll när jag kom hem och satte mig för att installera om Intels ljuddrivare igen tänkte jag att jag får testa en gång till bara innan jag gör något och nu fungerar de fint med xbmc igen.. jätte skumt..

Vad kan de vara som gör detta fenomen ?
Kan det trots allt vara så att de e drivarna som kluddar ?

Får testa några dagar o se hur de blir och om felet uppkommer igen eller inte..

Ingen annan som varet med om detta ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bamsemanen:

Jätte skumt detta.. Ikväll när jag kom hem och satte mig för att installera om Intels ljuddrivare igen tänkte jag att jag får testa en gång till bara innan jag gör något och nu fungerar de fint med xbmc igen.. jätte skumt..

Vad kan de vara som gör detta fenomen ?
Kan det trots allt vara så att de e drivarna som kluddar ?

Får testa några dagar o se hur de blir och om felet uppkommer igen eller inte..

Ingen annan som varet med om detta ?

Provar du med samma film o samma ljudspår? För mig är det HD-ljuden som brukar bråka, har dock inte Nuc men en HTPC med Nvidiakort och en AMD-baserad, lika på båda.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av nisselask:

Provar du med samma film o samma ljudspår? För mig är det HD-ljuden som brukar bråka, har dock inte Nuc men en HTPC med Nvidiakort och en AMD-baserad, lika på båda.

Skickades från m.sweclockers.com

Japps, har provat flera och nu funkar alla dem som jag tidigare hade problem med.. ???

Permalänk
Medlem
Skrivet av Windoze:

Jag köpte en sådan här för att få optisk ut från min NUC

http://www.ebay.com/itm/360741021312?ssPageName=STRK:MEWNX:IT...

För min del har den fungerat bra utan konstigheter och kostade inte farligt mycket heller.

Skrivet av DiSNEYN:

Ja den enklaste lösningen är att köpa ett externt usb-ljudkort. Jag kör med ett sånt till min NUC för att få optisk ut och det fungerar perfekt!

http://www.dustinhome.se/product/5010375070/delock-usb-sound-...

Tack för tipsen.
Köpte denna från Kjell http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datorkom..., alla lipsyncproblem försvann. Dessutom funkar ljudet mycket mer stabilt. Ibland "mutade" win8.1 ljudet då tv startade efter nuc eller när man bytte hdmi-ingång på tvn (vanliga hdmiproblem om man googlar lite).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av beachman:

Tack för tipsen.
Köpte denna från Kjell http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datorkom..., alla lipsyncproblem försvann. Dessutom funkar ljudet mycket mer stabilt. Ibland "mutade" win8.1 ljudet då tv startade efter nuc eller när man bytte hdmi-ingång på tvn (vanliga hdmiproblem om man googlar lite).

Men då får du ju inte 5.1 ljud... De skriver ju: Anslutningar: analog 7.1 ut (4x 3,5 mm), line in (3,5 mm), hörlurar (3,5 mm), mikrofon (2x 3,5 mm), optisk S/PDIF in (Toslink), optisk S/PDIF ut (Toslink, endast 2.0-ljud).

Permalänk
Testpilot

S/PDIF kan inte skicka något annat än stereo okomprimerat (direkt ljud från exempelvis spel) och det oavsett om det är optiskt eller coaxialt och oberoende av ljudkort/källa. Däremot klarar säkert ljudkortet på Kjell&Co precis som de flesta ljudkort av att bitströmma Dolby Digital eller DTS från filmer och då kan man få ut flera kanaler.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

S/PDIF kan inte skicka något annat än stereo okomprimerat (direkt ljud från exempelvis spel) och det oavsett om det är optiskt eller coaxialt och oberoende av ljudkort/källa. Däremot klarar säkert ljudkortet på Kjell&Co precis som de flesta ljudkort av att bitströmma Dolby Digital eller DTS från filmer och då kan man få ut flera kanaler.

Det är precis som du skriver. SPDIF klarar bara PCM i stereo, detta gäller alla kort med optiskt ut. Däremot går det bra att bitstreama (SPDIF bypass) ut Dolby Digital och DTS i 5.1. Lite klantigt av Kjell att skriva endast Stereo på SPDIF...

Permalänk
Skrivet av bamsemanen:

Jätte skumt detta.. Ikväll när jag kom hem och satte mig för att installera om Intels ljuddrivare igen tänkte jag att jag får testa en gång till bara innan jag gör något och nu fungerar de fint med xbmc igen.. jätte skumt..

Vad kan de vara som gör detta fenomen ?
Kan det trots allt vara så att de e drivarna som kluddar ?

Får testa några dagar o se hur de blir och om felet uppkommer igen eller inte..

Ingen annan som varet med om detta ?

Ja, jisses säger jag..

Hittade imorse vad "felet" var.. de va inget på varken drivrutiner eller inställningarna eller nåt sånt alls.. problemet var att jag stängt av förstärkaren då jag inte ville störa resten av familjen.. jag har ju anslutet nucen till förstärkaren och sen därifrån till tv och projektor.. och när förstärkaren är av stängd försöker ändå xbmc skicka 5.1 ljud och då hackar de sig och har sig.. slår jag på förstärkaren så funkar de fint.. provade även att ändra ljudet i xbmc när förstärkaren var av till stereo och då funkar de fint med.. jisses ..

Det märkliga är ju attd e bara är i xbmc och inte i vlc eller power dvd där går de ändå av sig själv..

Jaja, huvudsaken är att de funkar nu ju !

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

S/PDIF kan inte skicka något annat än stereo okomprimerat (direkt ljud från exempelvis spel) och det oavsett om det är optiskt eller coaxialt och oberoende av ljudkort/källa. Däremot klarar säkert ljudkortet på Kjell&Co precis som de flesta ljudkort av att bitströmma Dolby Digital eller DTS från filmer och då kan man få ut flera kanaler.

Skrivet av beachman:

Det är precis som du skriver. SPDIF klarar bara PCM i stereo, detta gäller alla kort med optiskt ut. Däremot går det bra att bitstreama (SPDIF bypass) ut Dolby Digital och DTS i 5.1. Lite klantigt av Kjell att skriva endast Stereo på SPDIF...

Det är korrekt av Kjell&Co att skriva "Toslink, endast 2.0-ljud" eftersom ljudkortet inte presenterar ett gränssnitt för att skicka multikanalsljud över Toslink. Dock kunde de nämnt om enheten klarar av "bitstreaming".

Permalänk

Hittade ingen renodlad Openelec tråd så jag postar här. Misstänker att flera sitter med samma burk och kanske samma fjärr.

Har nu kört med min Intel NUC Kit D54250WYK och OpenElec i snart 2 veckor. Kör med ett tangentbord från Plexgear http://www.kjell.com...ack-ergo-p91345 som funkar kanon. Dock så skulle jag vilja få min Logitech Harmony One fjärrkontroll att fungera till det också. Har gått igenom de flesta guiderna som finns, men inget av dem får det att fungera.

Guider:
http://wiki.openelec.../Config_harmony
http://openelec.tv/f...-complete-guide

Antingen är det skit bakom spakarna eller så är det något annat. Hjälp mottages gärna.

Visa signatur

Intel(R) Core(TM) i9-9900K CPU @ 3.60GHz | Asus ROG Strix Z390-F Gaming | Nvidia Geforce RTX 2080Ti | 32,0GB Dual-Channel DDR4 | Samsung SSD 840 EVO Basic 250GB, Samsung SSD 860 EVO 1TB | ASUS MX34VG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curand:

Nån som har info när Haswell utan låda, D54250WYB och D34010WYB, kommer i butik?

Skrivet av beh:

Vet inte, men tror du verkligen det är mycket att spara på att skippa lådan? Du måste i alla fall ha nätadapter för att komma igång. Jag tror inte det är många hundralappar.

Skrivet av Curand:

Ok, skiljer det inte mer än så i pris är det väl inget att vänta på.

FYI Tänkte bara informera om att det nu verkar som om NUC utan låda och NUC barebone inte är lika, enligt Techpowerup's Akasa Newton test så finns det ingen intern USB header på barebone korten.

Permalänk
Inaktiv

Intressant test på minipc om nån är intresserad http://www.tomshardware.com/reviews/mini-pc-round-up,3697.htm...

Permalänk

köpte en i3 med thunderbolt (röd/svarta lådan)

köpte till en cruser 120gb msata, ett centrino advanced-n 6235 wifikort samt en 4gb sticka med 1600mhz ramminne...

körde in openelec, och blev grymt nöjd!

kunde köra 10mbps 1080p över trådlöst utan minsta hackande, samt att de fanns stöd för intels grafikkretsar, mkt trevligt, o de bästa va att de inte ens kostade 3000:-...

iofs har ja bara 1m till routern via wifi men klart nöjd med maskinen för dom pengarna..

Permalänk
Skrivet av anon76929:

NUC fick inget omnämnande.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av e_kjellgren:

NUC fick inget omnämnande.

Skickades från m.sweclockers.com

Spelar det någon roll?
Den är verkligen inte "bäst" inom någon kategori utan den håller en ganska medioker nivå inom de flesta områden.
NUC med i3 och i5 är dessutom den äldsta inom det där startfältet.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Spelar det någon roll?
Den är verkligen inte "bäst" inom någon kategori utan den håller en ganska medioker nivå inom de flesta områden.
NUC med i3 och i5 är dessutom den äldsta inom det där startfältet.

Den ena (i5) var ju en Haswell: D54250WYK och den borde stått sig med de andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

Den ena (i5) var ju en Haswell: D54250WYK och den borde stått sig med de andra.

Sant, jag hade lite för bråttom när jag satt och skrev inlägget samtidigt som jag granskade artikeln.
Men missförstå mig rätt, även om senaste generationen av NUC inte får någon utmärkelse så betyder ju inte det att den är dålig, eller hur?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX