Radeon R9 290X med Asus DirectCU II och Gigabyte Windforce 3X

Permalänk
Skrivet av emilakered:

MSI föröskte vi få tag på till den här artikeln, men varken företaget själva eller återförsäljare med kortet i lager kunde tyvärr skaka fram något testexemplar. Förhoppningsvis kommer det med till nästa omgång!

Kommer det tester på fler grafikkort snart igen alltså? Får du lov att säga när, eller är det bara i "framtiden"?

(Önskar som flera andra MSI:s twinfrozr och Sapphire Tri-X)

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk
Skrivet av Orici:

GTX780 Ti är bättre i standard utförade (med undantag i AMD titlar) är dessa speciall versioner. Om man ska jämföra så här tycker jag att ni borde ha med EVGA GTX780 Ti Classifield.

Och då borde man jämföra med 290x lightning eftersom classified är bättre än vanliga eftermarknadskort.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Medlem

Jag saknar verkligen TrueAudio i mitt 7970. Jag tror verkligen det kommer bli mäktigt, och jag skulle verkligen valt det i stället för lite extra prestanda. Men det gör ju inte alla såklart!

Visa signatur

5900X & 6700 XT

Xperia 1 mk. V

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Helt ärligt sweclockers, hur kan ni inte fått tag i ett Sapphire R9 290x Tri-X än? Jag har haft mina två i flera veckor?

Hur noga gör ni era watt-mätningar egentligen? Det saknas jättemycket uppgifter där. Jag och flera andra har trott att kort drar mycket mindre än de faktiskt gör tack vare era "mätningar":

Vad gör ni era tester med? Hur mycket kan man lita på dem?

Och nu sist men inte minst:

Varför skriver ni inte ut hur många Watt korten drar överklockade?

Ni klockar korten med extra volt och höjer power-limit, men det ni inte säger något om är att antalet watt det drar från nätagget ökar något otroligt, speciellt för flerkortslösningar.

Anandtech har alltid med Watt-skillnaden mellan överklockade och icke överklockade kort, samt flera olika watt-mätningar. Detta är något ni också borde börja med!

Angående effektmätning, är ju inte för flera kort, but still.

Sedan är jag väldigt nyfiken på vad dina kort drar, både 1 som 2, som jämförelse mot SweCs test.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Helt ärligt sweclockers, hur kan ni inte fått tag i ett Sapphire R9 290x Tri-X än? Jag har haft mina två i flera veckor?

Skillnaden är nog att du som Konsument KÖPER kortet.
Sweclockers LÅNAR korten (får dem i vissa fall) och testar dem.
Hade du hellre velat att ditt exemplar gått till Swecs testlabb och såldes som demovara, istället för att gå till dig?
Ne, de vill nog ingen annan heller, och då de flesta av dessa kort verkar vara uppbokade av folk som Betalar för dem och inte TESTAR dem och skickar tillbaka dem är det nog riktigt logiskt varför Swec inte testat ett ex.

Men du kan ju låna ut dit ex en vecka för lite tester, no?

Edit: Kritik i all ära, men när du ber Sveriges största entusiastcommunity "göra som Anandtech", så känns det som att du borde hänga där istället för här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thompson:

Fast bara lite, Asus kortet i testet kostar ca 5100kr, det finns GTX 780TI för ca 5400kr. Personligen skulle jag säga att den lilla prisskillnaden helt klart är värt det.

Vet inte på vilken planet 780Ti kostar 5400kr men här på jorden, i Sverige, kostar dom minst 6290kr från t.ex. Komplett eller inet. Skumma återförsäljare som ingen någonsin hört talas om på prisjakt räknas inte.

Tycker själv att 780Ti är ett mer tilltalande kort men mer prisvärt är det definitivt inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kraniet:

nja alltså man måste ju ställa originalkylare i relation till dess ljudnivå. både windforce och direct cu skulle ju visa upp rejält lägre siffror om fläktarna fick producera samma ljudnivå som referenskylaren.

sett ur detta perspektiv är referenskylare rejält kass..

Tvärtom, testet visar att den inte är så dålig. Dessa kylare presterar ungefär som referenskylaren gör i Quiet. Eftersom flaskhalsen i kylningen är värmeöverföringen till själva flänsen och inte fläktarnas prestanda så gör det ganska lite att vrida upp varvtal på fläkten. Resultatet är att det låter mycket mer men kyler inte så mycket bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moztech:

Vet inte på vilken planet 780Ti kostar 5400kr men här på jorden, i Sverige, kostar dom minst 6290kr från t.ex. Komplett eller inet. Skumma återförsäljare som ingen någonsin hört talas om på prisjakt räknas inte.

Tycker själv att 780Ti är ett mer tilltalande kort men mer prisvärt är det definitivt inte.

Du behöver inte vara dryg. Det finns 780TI för betydligt mindre än 6290kr. Här är till exempel ett från komplett för 5690kr.

Här är en bunt andra från stora och respekterade återförsäljare.'

5790kr
http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/187186-gigaby...
5490kr
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/nvidi...
5790kr
http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/187196-palit_...

och här är ett för 5390kr från netonnet
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/nvidi...

Om du använder prisjakt kan du hitta fler.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Tvärtom, testet visar att den inte är så dålig. Dessa kylare presterar ungefär som referenskylaren gör i Quiet. Eftersom flaskhalsen i kylningen är värmeöverföringen till själva flänsen och inte fläktarnas prestanda så gör det ganska lite att vrida upp varvtal på fläkten. Resultatet är att det låter mycket mer men kyler inte så mycket bättre.

vet inte om jag förstår vad du menar.
referenskylaren i quietmode pendlar ju ned frekvensen så kortet presterar sämre. även i uber mode pendlar kortet ned i vissa situationer

I detta test ser man att referenskortet i quiet mode bara kan klämma ut 850-960mhz då kortet slår i värmetaket på 95 grader. det producerar då 51dB i ljudnivå.
http://www.sweclockers.com/recension/17772-amd-radeon-r9-290x...
i ubermode klarar det att hålla 1000mhz men till 94 grader och 57,5 dB. det är cirka dubbelt så hög upplevd ljudvolym

DCII-kylaren låter bara 52dB i prestandaläge och klarar då 1050mhz konstant utan att droppa. kortet blir då 84 grader varmt.
http://www.sweclockers.com/recension/18202-radeon-r9-290x-med...
http://www.sweclockers.com/recension/18202-radeon-r9-290x-med...
DCII kylaren klarar ju tom frekvenserna i silent mode. med endast 44,5dB ljudnivå. det är bara en fjärdedel så hög upplevd ljudnivå jämfört med referenskortet i ubermode.

dessa nya kort klarar att köra högre frekvenser än referenskorten stabilt samtidigt som de låter mindre än referenskylaren. På vilket sätt har de då samma kylningskapacitet? Uppenbarligen så kyler dessa nya kylare kort bättre än referenskylaren.

Permalänk
Medlem

sapphire tri-x kortet verkar ju förresten inte helt och hållet vara ett referenskort. det är tydligen lite bättre pwm och hynix-minnen på dom.
sett ur kylningsprestanda på de tester som finns verkar det vara det helt klart mest prisvärda kortet.

men det är ju bara jämfört med asus dc ii och gigabyte windforce.
bra tester på xfx dd och msi gaming finns ju inte än. min gissning är dock att de presterar i nivå med asus dc ii.
windforce verkar ha den sämsta kylningen.

Permalänk
Medlem

Men ingen vill ha nvidia ändå, ´även om dom producerar några enstaka fps mer i enstaka titlar så är inte kronan /fps värt det, inte ens i närheten.
Har Man ett AMD kort o Mine'ar så betalar det igen sig, i dagsläget så minear ett titan mindre än hälften så bra som ett 290x.
Men visst, har man ett konto utan gräns och inte är prismedveten är nog Nvidia the shit, tyvärr är vi inte alla lyxhustruar eller har rika föräldrar..
Har man ett AMD kort och tankar ett program och låter kortet arbeta så betalar det igen sig när man sover/pluggar/jobbar... Och då kanske man har råd med ett till kort efter 2-3 mån, bara på vad det första kortet mine:at.
Till skillnad från Nvidiakort som bara kostar mycket, presterar dåligt i förhållande till vad man betalar och minear dåligt.. Men det finns ju folk som köper Apple och inte bryr sig om kostnaden utan bara vill ha prestanda, oavsett vad de kostar eller om det har nån förankring med verkligheten, sen om den egentliga prestandan är vinklad eller ej spelar ingen roll, sålänge man har längst E-peen att slänga ut bland polarna....

Tänk om det var en merit att "köpa smart" och inte bara "köpa dyrt". För dom två går inte hand i hand nånstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

Men ingen vill ha nvidia ändå, ´även om dom producerar några enstaka fps mer i enstaka titlar så är inte kronan /fps värt det, inte ens i närheten.
Har Man ett AMD kort o Mine'ar så betalar det igen sig, i dagsläget så minear ett titan mindre än hälften så bra som ett 290x.
Men visst, har man ett konto utan gräns och inte är prismedveten är nog Nvidia the shit, tyvärr är vi inte alla lyxhustruar eller har rika föräldrar..
Har man ett AMD kort och tankar ett program och låter kortet arbeta så betalar det igen sig när man sover/pluggar/jobbar... Och då kanske man har råd med ett till kort efter 2-3 mån, bara på vad det första kortet mine:at.
Till skillnad från Nvidiakort som bara kostar mycket, presterar dåligt i förhållande till vad man betalar och minear dåligt.. Men det finns ju folk som köper Apple och inte bryr sig om kostnaden utan bara vill ha prestanda, oavsett vad de kostar eller om det har nån förankring med verkligheten, sen om den egentliga prestandan är vinklad eller ej spelar ingen roll, sålänge man har längst E-peen att slänga ut bland polarna....

Tänk om det var en merit att "köpa smart" och inte bara "köpa dyrt". För dom två går inte hand i hand nånstans.

Måste brand-bashers som du hänga på vårat forum? Ursäkta tonen men det var ett riktigt tröttsamt inlägg som du gjorde här.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

Men ingen vill ha nvidia ändå, ´även om dom producerar några enstaka fps mer i enstaka titlar så är inte kronan /fps värt det, inte ens i närheten.
Har Man ett AMD kort o Mine'ar så betalar det igen sig, i dagsläget så minear ett titan mindre än hälften så bra som ett 290x.
Men visst, har man ett konto utan gräns och inte är prismedveten är nog Nvidia the shit, tyvärr är vi inte alla lyxhustruar eller har rika föräldrar..
Har man ett AMD kort och tankar ett program och låter kortet arbeta så betalar det igen sig när man sover/pluggar/jobbar... Och då kanske man har råd med ett till kort efter 2-3 mån, bara på vad det första kortet mine:at.
Till skillnad från Nvidiakort som bara kostar mycket, presterar dåligt i förhållande till vad man betalar och minear dåligt.. Men det finns ju folk som köper Apple och inte bryr sig om kostnaden utan bara vill ha prestanda, oavsett vad de kostar eller om det har nån förankring med verkligheten, sen om den egentliga prestandan är vinklad eller ej spelar ingen roll, sålänge man har längst E-peen att slänga ut bland polarna....

Tänk om det var en merit att "köpa smart" och inte bara "köpa dyrt". För dom två går inte hand i hand nånstans.

http://wccftech.com/protoshares-update-effective-cuda-mining/

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Måste brand-bashers som du hänga på vårat forum? Ursäkta tonen men det var ett riktigt tröttsamt inlägg som du gjorde här.

Brand basher or not, så har han helt rätt i att AMD kort är enormt mycket bättre på cryptocoin mining än nVidia. Och det kan lätt betala för kortet inom ett par månaders mining.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Brand basher or not, så har han helt rätt i att AMD kort är enormt mycket bättre på cryptocoin mining än nVidia. Och det kan lätt betala för kortet inom ett par månaders mining.

Det är så tröttsamt bara, att oavsett trådens ämne så ska det alltid vara någon som ska idiotförklara en annan skara användare för att de inte köpte samma märke. Nu är det tydligen "ytligt" att köpa nvidia?

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Skrivet av Kraniet:

sapphire tri-x kortet verkar ju förresten inte helt och hållet vara ett referenskort. det är tydligen lite bättre pwm och hynix-minnen på dom.
sett ur kylningsprestanda på de tester som finns verkar det vara det helt klart mest prisvärda kortet.

men det är ju bara jämfört med asus dc ii och gigabyte windforce.
bra tester på xfx dd och msi gaming finns ju inte än. min gissning är dock att de presterar i nivå med asus dc ii.
windforce verkar ha den sämsta kylningen.

tvärtom är det asus som dragit nitlotten för 290/290x korten
"Asus' R9 290X DirectCU II OC has a bit of a problem; its cooler was actually designed for the larger GK110 GPU on its GeForce GTX 780 Ti board. You can see this in the image below, where two of the heat pipes don't tough Hawaii at all, and two others make partial contact. "
http://www.tomshardware.com/reviews/radeon-r9-290-and-290x,37...

gigabyte verkar vara mellan asus och sapphire

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Det är så tröttsamt bara, att oavsett trådens ämne så ska det alltid vara någon som ska idiotförklara en annan skara användare för att de inte köpte samma märke. Nu är det tydligen "ytligt" att köpa nvidia?

Mhm, fanboyismen kan bli irriterande. Fast jag kan varaa skyldig till ite Apple bashing då och då Men har lugnat mig lite på den biten, hehe.

Själv kör jag med den hårdvara jag finner är intressant vid tillfället jag bestämmer mig för att uppgradera.
Och har ägt både AMD, Intel och nVidia genom flera uppgraderingar. Och har funnit de har båda sina nackdelar och fördelar vare sig med hårdvara eller drivrutiner.

Lutar just nu på AMD kort för nästa uppgradering, då jag nyligen börjat på mining. Samt att Mantle stöd i Star Citizen är en stor drivande faktor för min del

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Ifall det går att få fram nu så vore jag intresserad av att få veta det ungefärliga varvtal som fläktarna på ASUS-kortet får vid hastigheten ställd så lågt som möjligt manuellt, exempelvis genom CCC. Eller för den delen med något program i stil med Afterburner, vilket brukar ge samma resultat.
Edit: Verkar ligga på ca 1050 RPM.

Permalänk
Avstängd

Hmm, 780 Ti skulle behöva sänka priset till runt 5500 spänn för att vara det bästa valet igen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kraniet:

vet inte om jag förstår vad du menar.
referenskylaren i quietmode pendlar ju ned frekvensen så kortet presterar sämre. även i uber mode pendlar kortet ned i vissa situationer

I detta test ser man att referenskortet i quiet mode bara kan klämma ut 850-960mhz då kortet slår i värmetaket på 95 grader. det producerar då 51dB i ljudnivå.
http://www.sweclockers.com/recension/17772-amd-radeon-r9-290x...
i ubermode klarar det att hålla 1000mhz men till 94 grader och 57,5 dB. det är cirka dubbelt så hög upplevd ljudvolym

DCII-kylaren låter bara 52dB i prestandaläge och klarar då 1050mhz konstant utan att droppa. kortet blir då 84 grader varmt.
http://www.sweclockers.com/recension/18202-radeon-r9-290x-med...
http://www.sweclockers.com/recension/18202-radeon-r9-290x-med...
DCII kylaren klarar ju tom frekvenserna i silent mode. med endast 44,5dB ljudnivå. det är bara en fjärdedel så hög upplevd ljudnivå jämfört med referenskortet i ubermode.

dessa nya kort klarar att köra högre frekvenser än referenskorten stabilt samtidigt som de låter mindre än referenskylaren. På vilket sätt har de då samma kylningskapacitet? Uppenbarligen så kyler dessa nya kylare kort bättre än referenskylaren.

Jag har aldrig sagt att de har samma kyleffekt. Bara det att skillnaden inte är så stor som folk förväntat sig, i och med att folk undervärderat hur bra kylaren faktiskt är till 290X. Problemet har snarare varit att 290X är väldigt svårkyld på grund av liten area.
Detta är väldigt tydligt då det är små skillnader i effekt, som mellan 290X Q och 290X Ü, så är ändå skillnaden i ljudnivå stor. Ljudnivån skenar fort med bara lite ökad effekt. Det skiljer inte mycket effekt mellan de nivåer som standardkylaren klarar att hålla vid ungefär den ljudnivån som DC-II ligger. Kanske runt 10% effekt som allra mest.
Självklart är DC-II bättre, men inte lika mycket bättre som folk förväntat sig. Folk har bashat kylaren till 290X, men frågan är om nVidias kylare klarat jobbet bättre. DCII verkar lyckas mycket bättre på GK110 vid ungefär samma effekt, vilket antyder att det är chippets värmeavledande area som är problemet hos 290X.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallesprattt:

Hmm, 780 Ti skulle behöva sänka priset till runt 5500 spänn för att vara det bästa valet igen...

Som sagt...

Skrivet av thompson:

...Här är till exempel ett från komplett för 5690kr.

Här är en bunt andra från stora och respekterade återförsäljare.

5790kr
http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/187186-gigaby...
5490kr
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/nvidi...
5790kr
http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/187196-palit_...

och här är ett för 5390kr från netonnet
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/nvidi...

Om du använder prisjakt kan du hitta fler.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem

Konstigt att inte Windforce med 3fläktar kyler bättre än Asus variant med bara 2, sen låter windforce mer oxå så nä ser ut som Asus är det bättre kortet.

Permalänk
Medlem

Ok om jag förstått detta rätt så kommer man upp i maxtemp även med dom här korten vilket innebär att dom throttlar också? Dom har fått ner ljudnivån, men kortet kan ju fortfarande inte gå för fulla muggar... Känns ju lite B när det inte är nån direkt jätteskillnad för 700 kr prestandamässigt. Om jag sparar 1400kr så får det gärna väsnas lite extra för min del.

Visa signatur

Intel 5820K~3,3GHZ+/ASUS X99-S/2 st R9 290 CF/Crucial DDR4 2133MHz 16 (4x4)/ANTEC HCG-900 PSU/AeroCool Hitech 7 chassi

Permalänk
Medlem

hmmm vad dåligt kylarna kyler asså! det måste ju vara nåt allvarligt fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ashzala:

Angående effektmätning, är ju inte för flera kort, but still.

Sedan är jag väldigt nyfiken på vad dina kort drar, både 1 som 2, som jämförelse mot SweCs test.

http://www.sweclockers.com/image/diagram/5831?k=0e1629a5b99e1...

Var den bilden inte med igår eller är jag blind? Kollade noggrant igenom hela recensionen... tyckte jag?

Mina kort drar iaf bra mycket mer än så.

På +100mV och +20% (man kan dra upp till +50%) så drog mitt system 1050watt från uttaget.
Detta med 1100 core clock och 1600 mem clock.
Då låg korten och toppade på typ 900 core clock, så de behövde sjukt mycket mer power.
Hade jag dragit upp power limit mer vet jag inte vad mitt 1000w-nätagg hade sagt..

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Relik 📜

Det verkar vara en hel del missuppfattningar runt temperaturerna, precis som vid ursprungliga 290X-recensionen. Kom ihåg att Hawaii har ett temperaturmål, där kylaren helt enkelt inte varvar upp innan värdet nås. Referenskortet har 95 grader, Gigabyte har 85 grader och Asus har strax över 80 grader respektive strax över 90 grader beroende på läge.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Det verkar vara en hel del missuppfattningar runt temperaturerna, precis som vid ursprungliga 290X-recensionen. Kom ihåg att Hawaii har ett temperaturmål, där kylaren helt enkelt inte varvar upp innan värdet nås. Referenskortet har 95 grader, Gigabyte har 85 grader och Asus har strax över 80 grader respektive strax över 90 grader beroende på läge.

Skickades från m.sweclockers.com

Missuppfattningar? Det kan mycket väl vara så som du säger I TEORIN. Men kylarna klarar inte hålla kortet i 90c i full last utan att behöva klocka ner sig. Jag vet!

Visa signatur

Intel 5820K~3,3GHZ+/ASUS X99-S/2 st R9 290 CF/Crucial DDR4 2133MHz 16 (4x4)/ANTEC HCG-900 PSU/AeroCool Hitech 7 chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av _SpaxX_:

Missuppfattningar? Det kan mycket väl vara så som du säger I TEORIN. Men kylarna klarar inte hålla kortet i 90c i full last utan att behöva klocka ner sig. Jag vet!

Ja såklart de klockar ner för att undvika att gå över måltemperatur. Poängen är att de har olika måltemperaturer.

Permalänk
Medlem

Sen tycker jag mjukvaran är lite muppig för fläktarna. Även om jag sätter upp gränsen på 100% så går sen inte över 60%. Bättre var det på mina 5870 då man kunde fixera fläkthastigheten på ett visst varvtal.

Visa signatur

Intel 5820K~3,3GHZ+/ASUS X99-S/2 st R9 290 CF/Crucial DDR4 2133MHz 16 (4x4)/ANTEC HCG-900 PSU/AeroCool Hitech 7 chassi

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av _SpaxX_:

Missuppfattningar? Det kan mycket väl vara så som du säger I TEORIN. Men kylarna klarar inte hålla kortet i 90c i full last utan att behöva klocka ner sig. Jag vet!

Om du läser i tråden så ser du att många kommentarer inte handlar om det, utan om att temperaturen helt enkelt anses vara för hög. Det beror inte på att kylarna nödvändigtvis är dåliga, utan på att tillverkarna helt enkelt valt en viss måltemp.

När det gäller huruvida kylarna klarar av att hålla frekvenserna varierar det som du säger. Både Gigabytes och Asus modeller hänger enligt våra tester med i respektive prestandaläge, något som även gäller referenskylaren med brytaren i Über. Alla tre tysta lägen innebär dock kompromisser med frekvenser, även om det är förhållandevis marginellt för Asus-kortet.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S