Htc One, touch fungerar ej i ett område på skärmnen

Permalänk
Medlem

Htc One, touch fungerar ej i ett område på skärmnen

Hej!

Märkte för några dagar sedan medans jag spelade fruit ninja att touchen inte fungerade i ett områdepå min htc one.

Funderar på att gå till telia med detta, men jag är osäker på om de kommer hjälpa mig, mer än att skicka iväg telefonen på lagning där de letar efter fel och påpekar ''fysisk skada'' då jag har en liten repa långt ner på skärmen som är 1 cm lång, ovanför htc loggan. den är inte djup, men den finns där.

Sen har jag tappat den en gång, så ett hörn är lite repigt, i aluminumet. Inga betydande skador, men tror ni garantin gäller fortfarande?

Repan och det repiga/skadade/raspade hörnet kom till i augusti förra året.
Touchen slutade fungera nu för en vecka sedan.

Vad tror ni? Accepterar de rma?

Det gäller den övre delen av skärmen, 2 cm uppifrån börjar det och är cirka 1cm brett.
Om man drar fingret snabbt över området blir det streck där, spikraka, som om den bara drar en linje där man gick in i och lämnade området.
Om man drar långsamt fungerar det hyffsat, alltså riktigt långsamt, om man kör normalt funkar det inte alls utan det blir ett tomt område såsom på bilden.

Såhär ser det iaf ut när jag målar lite i anteckningar:

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem

Låter helt klart som en skada på touchpanelen, är ingen expert på det, så det ända jag kan säga är väl att kolla så du har senaste uppdatering och möjligtvis prova köra en återställning via Inställningar --> Säkerhetskopiera och återställ --> Återställ telefon, tänk på att du kommer förlora all data. SMS/MMS kan du spara i stock SMS-appen genom att gå in på dess inställningar och ta Säkerhetskopiera/återställ.

Har du låst upp luren, flashat ROM osv?

Visa signatur

Processor: Intel Core i7 930 @ 4,01Ghz Kylning: Corsair H100i Moderkort: ASUS P6T Deluxe v2 Internminne: Corsair 12GB Grafikkort: 2xEVGA GeForce GTX 780 SC ACX System Disk: Intel X25-M SSD 80GB G2 Hårddisk: 300GB WD VelociRaptor Chassi: Corsair Graphite 760T Arctic White Nätaggregat: Corsair HX 850W 80+ Ljudkort: Creative Sound Blaster X-Fi Titanium HD Operativsystem: Windows 8.1 Pro Eyefinity: 3x23" Samsung S23A700D 120Hz

Permalänk
Medlem

Jag har senaste uppdateringarna.

Prövade att återställa telefonen men det hjälpte inte.

Låsa upp den eller flasha den? Ärligt talat vet jag inte vad det innebär men det tror jag inte att jag har gjort.

Den här skadan, kan det vara något som jag har orsakat själv eller kan det komma med tiden?

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vlovov:

Jag har senaste uppdateringarna.

Prövade att återställa telefonen men det hjälpte inte.

Låsa upp den eller flasha den? Ärligt talat vet jag inte vad det innebär men det tror jag inte att jag har gjort.

Den här skadan, kan det vara något som jag har orsakat själv eller kan det komma med tiden?

Antagligen ett fabriksfel. Ska gå på din garanti. Har också en HTC one och haft fabriksfel fick min bytt

Visa signatur

Dator: FX-8320 5Ghz, x2 660ti SLI 1100/6400, 8 Gb Ram, OCZ Agilty 4 128gb SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vlovov:

Den här skadan, kan det vara något som jag har orsakat själv eller kan det komma med tiden?

Det låter som själva matrisen i skärmen som känner av fingrar etc är trasig. Jag hade lämnat in den på garantin, för om en fabriksåterställning inte hjälpt så kommer inte flashning och in med ny ROM etc fungera. Det är med största sannolikhet ett hårdvaru fel då. I värsta fall bytar de din skärm och i bästa fall få du en helt ny telefon. Det förutsätter att du har garanti kvar då(24 månader efter inköp). Tänk på att garantin inte täcker om din mobil har t.ex en spräktskärm då denna skada kan orsaka att touch-matrisen slutar funkar, då ska du istället vända dig till ditt försäkringsbolag och se om du kan få en ny för en självrisk summa.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det låter ju som att jag kanske kan få en by skärm/telefon

Får gå ner till Telia efter skolan.
Borde ju gå bra för telefonen är bara 5 månader, och har visserligen en repa längst ner på skärmen men det borde ju inte påverka touchen högst upp på skärmen

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem

Var in på telia, de sa åt mig att den skulle in på lagning, har telefonen hemma idag för att kopiera bilder osv.

Får se om de verkligen lagar den eller om det blir som förra gången jag hade en telefon på lagning och de letade fel som fan och tyckte typ att en repa på baksidan var anledningen till problemet. Det var visserligen 2008.

Får se om de lyckas byta skärmen eller om de skräck historier jag har hört om de där telefon ''reparatörerna''

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM