Problem med ett ASUS 780 DC2

Permalänk
Medlem

Problem med ett ASUS 780 DC2

Hej har ett problem med ett asus 780dc2.

Kortet dör vid tyngre belastningar och speciellet vid nvidia surround.

har testat det i 2 olika maskiner samma problem. skickade det till komplett med de hittar inget fel.

mitt andra kort fungerar felfritt.

Hur ska jag göra?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lowfyr:

Hej har ett problem med ett asus 780dc2.

Kortet dör vid tyngre belastningar och speciellet vid nvidia surround.

har testat det i 2 olika maskiner samma problem. skickade det till komplett med de hittar inget fel.

mitt andra kort fungerar felfritt.

Hur ska jag göra?

Hur menar du 'dör'? Kraschar grafikkortets drivrutiner? Stängs datorn av? Filma händelsen och skicka in det till Komplett.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Den släcker skärmarna och man får stänga av datorn och starta upp den igen.
Ska testa och filma när kortet kommer tillbaka.

Det andra kortet har inga som helst problem.

Kortet som strular klarar av timmar i typ 3dmark, unigine valley och heaven. även kört en längre stund med furmark och superpi samtidigt för att stressa värmen i systemet inga problem.

men spel som crysis3, far cry3 bara slocknar skärmarna efter ett tag och man måste starta om datorn.

testat olika drivrutiner, 2 olika maskiner med olika operativsystem w7 och 8.1

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lowfyr:

Den släcker skärmarna och man får stänga av datorn och starta upp den igen.
Ska testa och filma när kortet kommer tillbaka.

Det andra kortet har inga som helst problem.

Kortet som strular klarar av timmar i typ 3dmark, unigine valley och heaven. även kört en längre stund med furmark och superpi samtidigt för att stressa värmen i systemet inga problem.

men spel som crysis3, far cry3 bara slocknar skärmarna efter ett tag och man måste starta om datorn.

testat olika drivrutiner, 2 olika maskiner med olika operativsystem w7 och 8.1

När du har fått tillbaka kortet, kör ett Video Memory Stress Test. För att se så att grafikminnet har trasiga celler.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Sitter och försöker mig på att förstå Video Memory Stress Test, men har lite problem att få det att testa över 1gb ram. tips?

Permalänk
Medlem

Lider av samma problem

Jag kan säga att du inte är ensam om att ha det här problemet med ett Asus 780 DCII. Mitt klarar inte av att spela WOT, Battlefield 3 eller CoD Ghosts utan att hänga sig med svart skärm och statisk ljud i lurarna. Jag har minskat frekvensen på felet genom att höja spänningen med 10-15 mV men felet är inte helt borta. I stresstester uppkommer inga fel men i vissa speltitlar funkar kortet inte överhuvudtaget utan kraschar efter allt från 5 min till 8 timmar.

Visa signatur

Intel i7 9900k 5,0GHz | G. Skill 32Gb 3800MHz | Asus Maximus X Hero
EVGA 1080 FTW | Corsair AX 860i

Permalänk
Medlem

Jag vet att jag hade problem med remember me dagen innan jag skickade tillbaka kortet men klockade ned det 50 hz och det gick att spela. men eftersom jag hade fått godkänd rma så orkade jag inte testa mera efter det.

Permalänk
Medlem

Hade samma problem med mitt 580 för ett tag sen....bios uppdatering på grafikkortet löste mina problem....

Permalänk
Medlem

sitter senaste bios på kortet i mitt fall

Permalänk
Medlem

Slopar man inte garantin om man försöker uppdatera bios på kortet?

Visa signatur

Intel i7 9900k 5,0GHz | G. Skill 32Gb 3800MHz | Asus Maximus X Hero
EVGA 1080 FTW | Corsair AX 860i

Permalänk
Medlem

Så länge man använder tillerkarens bios från deras hemsida kan jag inte tänka mig att garantin skulle vara borta

Permalänk
Medlem

Har fått tillbaka kortet med vet inte hur jag kan använda Video Memory Stress Test på mer än 1gb vram.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lowfyr:

Har fått tillbaka kortet med vet inte hur jag kan använda Video Memory Stress Test på mer än 1gb vram.

VMST är ett gammalt program, visste inte att det bara klarar 1GB grafikminne. Har läst att OCCT ev. klara 2GB, men den är nog inte till så mycket mer hjälp ändå. Komplett felsöker med största sannolikhet m.h.a Furmark, Unigine... och om kortet klarar av flera timmars körning så visar benchmarkingprogrammen inget fel på kortet. För att kortet ska klassas som defekt måste felet gå att återskapas utanför din dator, i en testrigg. Om felet du beskriver bara uppkommer i vissa spel så är det tyvärr svårt att påvisa hårdvarufel på grafikkortet. Vet du om de har testat kortet med 3 skärmar?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

från komplett

Följande tester har utförts:
* Systemet gav bild vid första uppstart - OK
* Installation av de senaste officiella drivrutinerna till grafikkortet - OK
* Far Cry 3 med Nvidia surround på högsta inställningar spelat i 60 min - OK
* Stresstest, 3DMark11 - OK
* Stresstest, Unigine Valley Benchmark i 90min - OK

Jag har testat kortet i 2 maskiner:
3570k, msi z77-g43, corsair xms3 8gb, samsung 830 120gb, corsair hx750, w7 x64
och min i signaturen som kör w8.1
Givetvis är vid testning båda maskinerna helt oklockade

på båda maskinerna krashar just det kortet. mitt andra 780dc2 har inget problem i någon av maskinerna.

spel som krashar: remember me, planetside2, far cry3, crysis3, skyrim, ac4:bf, path of exile
spel som inte verkar krasha, dungeon defenders, borderlands 1 och 2
planetside 2 går att spela om jag sätter på vsync eller smothing då kortet inte går lika hårt annars kommer det att krasha datorn efter ett tag.

Så om jag inte kan hitta ett 100%igt sätt att krasha kortet kan jag ha det som brevvikt är det vad du säger?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lowfyr:

från komplett

Följande tester har utförts:
* Systemet gav bild vid första uppstart - OK
* Installation av de senaste officiella drivrutinerna till grafikkortet - OK
* Far Cry 3 med Nvidia surround på högsta inställningar spelat i 60 min - OK
* Stresstest, 3DMark11 - OK
* Stresstest, Unigine Valley Benchmark i 90min - OK

Jag har testat kortet i 2 maskiner:
3570k, msi z77-g43, corsair xms3 8gb, samsung 830 120gb, corsair hx750, w7 x64
och min i signaturen som kör w8.1
Givetvis är vid testning båda maskinerna helt oklockade

på båda maskinerna krashar just det kortet. mitt andra 780dc2 har inget problem i någon av maskinerna.

spel som krashar: remember me, planetside2, far cry3, crysis3, skyrim, ac4:bf, path of exile
spel som inte verkar krasha, dungeon defenders, borderlands 1 och 2
planetside 2 går att spela om jag sätter på vsync eller smothing då kortet inte går lika hårt annars kommer det att krasha datorn efter ett tag.

Så om jag inte kan hitta ett 100%igt sätt att krasha kortet kan jag ha det som brevvikt är det vad du säger?

Det jag säger är att felet måste återskapas av serviceverkstaden för att de ska verifiera att det är fel på kortet. Ett bra argument du har är att ditt andra 780 inte kraschar i dina datorer som det första kortet gör. Filma ett scenario när första kortet kraschar och samma scenario när du kör med andra kortet som inte kraschar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Är det något liknande det här som behövs?

Permalänk
Inaktiv

Ja, gör felanmälan igen och skicka med länkar till båda filmerna. Beskriv också så ingående som möjligt om vad för spel samt inställningar du kör. Upplösningen är inte tillräckligt hög på filmerna för att man lätt ska kunna läsa inställningarna innan du går in i spelet. Ge dem också så mycket info som möjligt om dina riggar, t.o.m info om vilka skärmkablar du använder när du kör surround, och om du använder några adaptrar ex. DVI-VGA.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Uppdatering:

Har skickat in en ny RMA ansökan till komplett med mera utförlig felbeskrivning.

Har testat korten i en 3e dator:
windows 8.1 pro
3770k
Corsair h100i
asus maximus V gene
samsung 830 ssd
16gb corsair ram

Datorn hade en helt ren ny installation av windows med endast de drivrutiner som behövs och senaste nvidia drivers.

samma fel på kortet som strular.

filmen upspeedad original 38 minuter.

Bilder på maskinerna

Permalänk
Medlem

En sista uppdatering:

Komplett har skickat ett ersättningskort som verkar funger bra. De tog inte heller ut ngn felsökningsavgift första gången jag skickade in kortet vilket var trevligt.

tack för alla tips.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lowfyr:

En sista uppdatering:

Komplett har skickat ett ersättningskort som verkar funger bra. De tog inte heller ut ngn felsökningsavgift första gången jag skickade in kortet vilket var trevligt.

tack för alla tips.

Schysst av dom!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lowfyr:

En sista uppdatering:

Komplett har skickat ett ersättningskort som verkar funger bra. De tog inte heller ut ngn felsökningsavgift första gången jag skickade in kortet vilket var trevligt.

tack för alla tips.

Bra att det löste sig

Visa signatur