Titanfall kräver 64-bitars operativsystem

Permalänk
Melding Plague

Titanfall kräver 64-bitars operativsystem

Det kommande FPS-spelet Titanfall kräver inget prestandasystem. Spelet behöver desto mer minne och för detta ingår en 64-bitarsversion av Windows i systemkraven.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Systemkrav...alltid lika ointressant, då man ändå alltid har bättre än vad som är rekommenderat till alla spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

Och vem spelar på ett 32-bitars system? rätt ointressant nyhet IMO.

Visa signatur

CPU: Intel i7 8700K (H2O) GPU: ASUS GeForce GTX 770 DCII OC @ 1350Mhz
RAM: 16GB DDR4 Vengeance RGB 3600Mhz Moderkort: ASUS Prime Z370-A
Burk: Fractial Design Meshify C PSU: Corsair 800W
Systemdisk: Samsung EVO 840 250GB SSD Lagringsdisk: Samsung 1TB 7200rpm
Mus: Cyborg R.A.T 5 Tangentbord: Razer Black Widow Ultimate

Permalänk
Medlem

Frågan är om det blir Titanfail eller inte....

Visa signatur

CPU: i7 3960X @ 4.6GHz MB: MSI BIG BANG XPOWER II RAM: G-SKILL 32GB SSD: SAMSUNG 840 EVO 250GB GPU: MSI GTX 580 3 WAY SLI PSU: ENERMAX PLATIMAX 1500W CHASSI: LITTLE DEVIL PC V8 SKÄRM: 3x BENQ 24" VATTENKYLNING: PHOBYA 3x480 + 1x120 RAD

Permalänk
Medlem
Skrivet av FoamBox:

Och vem spelar på ett 32-bitars system? rätt ointressant nyhet IMO.

7-8% av steams användare (som valt att vara med i statistiken) http://store.steampowered.com/hwsurvey

Så det är några

Edit: Tydligen närmare 20%, missade att win7 står utan 32bit i namnet när det troligen är 32bit.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Systemkrav...alltid lika ointressant, då man ändå alltid har bättre än vad som är rekommenderat till alla spel.

Skickades från m.sweclockers.com

datorspel spelas även i länder där folk har betydligt sämre ekonomi och mindre möjlighet att köpa ny hårdvara i parti och minut, så bara för att vi gamers här i sverige i allmänhet sitter på väldigt starka system gör inte alla det.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lacusmons:

Säkert många fortfarande.

Mim vän köpte bf4 och blev besviken över att det laggade med han gts450....

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk

Tycker det är på tiden att man utvecklar spel för att utnyttja hårdvaran så bra det bara går!

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

7-8% av steams användare (som valt att vara med i statistiken) http://store.steampowered.com/hwsurvey

Så det är några

http://store.steampowered.com/hwsurvey/directx/ (längst ner på sidan)

Glöm inte bort att även W7 finns i 32 bit version.

Windows 7 (32) 12.98%
Windows XP (32) 6.18%
Windows Vista (32) 1.52%
Windows 8 (32) 0.57%
Windows 8.1 (32) 0.35%
Så lite mer än 20% blir det.

Permalänk
Avstängd

Så då har dom kompilerat det för 64-bit så då går det inte exekvera på en 32-bit processor.

Men om de hade velat så kanske dom skulle kunna köra det ändå, om man hade en 32-bit processor med stöd för PAE.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av htbtoma:

datorspel spelas även i länder där folk har betydligt sämre ekonomi och mindre möjlighet att köpa ny hårdvara i parti och minut, så bara för att vi gamers här i sverige i allmänhet sitter på väldigt starka system gör inte alla det.

Det är väl inte mer intressant för det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av s029dg:

Frågan är om det blir Titanfail eller inte....

Troligtvis blir det det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Men om de hade velat så kanske dom skulle kunna köra det ändå, om man hade en 32-bit processor med stöd för PAE.

PAE gör det inte möjligt för processer att använda mer än 4GB. Och bland Linux kernel devs så har man ansett PAE som ett lite halvstabilt fulhack som bäst, och något som bör undvikas när möjligt.

OSX/Darwin stödjer inte PAE punkt, och Microsoft Windows tillåter inte 4<GB på klient OS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minimupp:

http://store.steampowered.com/hwsurvey/directx/ (längst ner på sidan)

Glöm inte bort att även W7 finns i 32 bit version.

Windows 7 (32) 12.98%
Windows XP (32) 6.18%
Windows Vista (32) 1.52%
Windows 8 (32) 0.57%
Windows 8.1 (32) 0.35%
Så lite mer än 20% blir det.

ah, dock länkar du dx version men såg att win7 32bit var listat under OS också.

Kollade bara efter namn med "32 bit" i sig. Stärker ju bara än mer att många fortfarande kör 32bit.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av hoski:

Det är väl inte mer intressant för det.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo det är det ju när någon med lägre budget för sin stationära dator vill veta om sitt 8800GT klarar spelet eller ej eller om denne har ett operativsystem som klarar spelet eller ej.
Rekommenderade specifikationer kan jag hålla med dig om men minimum är ganska viktiga att veta för en hel del.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Systemkrav...alltid lika ointressant, då man ändå alltid har bättre än vad som är rekommenderat till alla spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Har du aldrig testat att spela ett nytt spel där hårdvaran är under systemkrav? Om svaret är nej, så visar det sig bara att du inte är så gammal i datorvärlden.

Listan på spel som jag har testat där hårdvaran inte möter systemkraven kan göras rätt lång om jag skall vara ärlig.
Visserligen var det många år sen, men det är just det som är min poäng.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Var inte source 2 motorn på gång?

Fast det blir kanske lagom tills Titanfall 2 kommer ut....

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Rekordmedlem

Äntligen, det är verkligen på tiden att 64 bit tar över.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

Ja det är dags för 32-bitars att dö ut. Har inte kört ett 32-bitars system sedan Windows XP.

Har ett par enstaka 32-bitars applikationer som jag kör idag, men de fungerar fint i 64-bitars Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon183825:

Ja det är dags för 32-bitars att dö ut. Har inte kört ett 32-bitars system sedan Windows XP.

Har ett par enstaka 32-bitars applikationer som jag kör idag, men de fungerar fint i 64-bitars Windows.

Är du säker på det?

Mycket av applikationerna idag är fortfarande 32bitars i OSet också

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av skog1s:

Har du aldrig testat att spela ett nytt spel där hårdvaran är under systemkrav? Om svaret är nej, så visar det sig bara att du inte är så gammal i datorvärlden.

Inte under de senaste 15 åren.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Datavetare
Skrivet av eXale:

PAE gör det inte möjligt för processer att använda mer än 4GB. Och bland Linux kernel devs så har man ansett PAE som ett lite halvstabilt fulhack som bäst, och något som bör undvikas när möjligt.

OSX/Darwin stödjer inte PAE punkt, och Microsoft Windows tillåter inte 4<GB på klient OS.

Inte för att jag vill försvara PAE på något sätt, betydligt vettigare att använda 64-bitaras varianten av OSet. Men just på Linux så är PAE stödet väldigt bra, benchmarks visar att det inte finns någon kostnad för att använda detta så 32-bitars Linux-x86-kärnor har normalt sett alltid PAE stöd på.

Problemet de flesta OS haft med PAE är att man i princip måste skriva om alla drivrutiner så att de är "64-bit clean", rent tekniskt räcker det med 36-40 bitar beroende på plattform, men det viktiga är att pekare blir >32-bit. I Linux fall använder man samma drivrutiner för 64-bitars kärnor som för kärnor där PAE är aktivt, men för t.ex. WinXP med PAE så fungerade det inte lika bra då 64-bitars stödet för WinXP var rätt mediokert på drivrutinssidan.

Just i fallet x86 så finns det ju så många andra anledningar till varför det är vettigt att gå till 64-bitar, man (AMD) städade upp en del och fick bort en del flaskhalsar (t.ex. väldigt få arkitekturella CPU-register) så i de flesta fall går program minst lika snabbat i 64-bitars läge som i 32-bitars läge. Det är i motsats till de flesta andra CPU-arkitekturer som redan hade en vettig design i 32-bitars läge, där är programmen i princip alltid något långsammare i 64-bitars läge om man inte behöver adressutrymmet.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Många spel som börjar komma ut nu är 64-bitar och jag ser inte det som något negativt. Har du inte ens 64-bitars kompatibel cpu/os så kanske det är på tiden att uppgradera.

Kommer många spel på kort tid nu som jag vill spela.

-Titanfall
-South Park: The Stick of Truth
-The Elder Scrolls Online
-Diablo III: Reaper of Souls

Permalänk
Avstängd

Inte en sekund för tidigt.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Så då har dom kompilerat det för 64-bit så då går det inte exekvera på en 32-bit processor.

Men om de hade velat så kanske dom skulle kunna köra det ändå, om man hade en 32-bit processor med stöd för PAE.

Stämmer det verkligen? Windows trodde inte att man kunde använde mer än 2gb pär applikation i Windows som standard då man kör 32-bit.

Så varför skulle PAE lösa det då det är en Walkaround för att låta OS se mer minne?

Edit1:

Skrivet av eXale:

PAE gör det inte möjligt för processer att använda mer än 4GB. Och bland Linux kernel devs så har man ansett PAE som ett lite halvstabilt fulhack som bäst, och något som bör undvikas när möjligt.

OSX/Darwin stödjer inte PAE punkt, och Microsoft Windows tillåter inte 4<GB på klient OS.

Jag har visserlige väldgt bra erfarenheter av PAE på socket 939 och x2. Har faktiskt en rullande dagligen och en backup om den andra skulle gå ner.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mr_Lazy:

Är du säker på det?

Mycket av applikationerna idag är fortfarande 32bitars i OSet också

Jag vet iallafall att 32-bitars inte tillhör framtiden och att jag försöker gå vidare. Majoriteten av emulatorerna och en del av de PC-spel jag kör är idag 64-bitars.
Även andra program kör jag 64-bitars versioner av.

Dock har jag 16GB RAM minne så 32-bitars OS är ganska uteslutet och ärligt talat vill jag inte tillbaka.

Permalänk
Medlem

Orka krångla med PAE nu år 2014. 64 bitars operativsystem är så pass mogna nu att de bara onödigt att lägga resurser på sådana saker.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem

Första gången på evigheter där PC versionen faktiskt har specs som man skulle kunna gissa att dom skulle ha. Senaste COD spelet tycker jag har helt sjuka specs för att vara ett spel med så gammal grafik.

Permalänk
Medlem

Stämmer ryktet att det bara ska vara 6 spelare per lag i Titanfall som max..

Visa signatur

"That Rally Guy"

Permalänk
Medlem
Skrivet av StegeSWE:

Stämmer ryktet att det bara ska vara 6 spelare per lag i Titanfall som max..

Av egen erfarenhet blir ett spel inte roligare ju fler spelar man är på en server. Men ja 12 spelare låter lite begränsat.