Permalänk
Avstängd

Technicolor TG799vn v2

Vad tycker ni om denna nya "smartbox" som Telia har levererat sedan en tid tillbaka? Då jag inte haft den gamla "Thomson" (som jag sett många har klagat på) så vet jag inte vad som skiljer mot denna.

Man tycker ju såklart att denna borde ha blivit förbättrad, men som alltid så är ju inte nytt bättre varje gång.

Jag har två stationära datorer, inspelningsbara digitalboxen och telefonen inkopplad just nu.

Det jag undrar är om jag egentligen skulle tjäna något på att låta Telia brygga den här "smartboxen" och koppla in en egen router? Eftersom jag har tv och telefoni via bredbandet så är jag väl tvungen att fortfarande ha "smartboxen" för de sakerna?

Och så undrar jag om vad det blir för skillnad att använda "switch+router" istället för enbart en router?

Det är 100/100 fiber som jag har. Och det har ju fungerat bra såhär i ett par månader nu.

Permalänk
Medlem

OM det fungerar bra så och du får ut den hastigheten du ska så ser jag ingen anledning till att brygga den. "If it ain't broke don't fix it"
Det jag kan komma på är väl om du vill ha mer administrativa möjligheter i din router, men iom att du inte skrev något om det så antar jag att det behovet inte finns?

En switch kan du se som en grendosa för eluttag. Behöver du mer än fyra nätverksportar som redan sitter på din router så behöver du en switch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hucke:

OM det fungerar bra så och du får ut den hastigheten du ska så ser jag ingen anledning till att brygga den. "If it ain't broke don't fix it"
Det jag kan komma på är väl om du vill ha mer administrativa möjligheter i din router, men iom att du inte skrev något om det så antar jag att det behovet inte finns?

En switch kan du se som en grendosa för eluttag. Behöver du mer än fyra nätverksportar som redan sitter på din router så behöver du en switch.

Folk har väl inte klagat på hastigheten i deras thomson. Problemet med den är snarare att den fuckar med spel, wow var/är ett praktexempel, blev dc:ad var varannan loading screen.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Eftersom du har fiber är bästa lösningen att be om en bredbandswitch från Telia, då kommer du även ifrån avgiften för smart.
Du kommer behöva be om en adapter för telefonin, du lär dock behöva stå på dig för att få en då Telia vill att alla ska använda Smart.

Permalänk

Jag är så oerhört besviken på Telia. Har blivit "uppgraderad" jag också. Har fiber in i huset och hade en Force Broadband switch + DLINK DIR-615 tills ett par veckor sedan och inga problem. Har numera en Technicolor Gateway TG799vn v2 och problemen bara hopar sig.

- Dålig signalstyrka på wireless. Då jag tidigare kunde surfa trådlöst utan problem i hela huset, kan jag numera inte nyttja vissa rum.

- Dålig hastighet på wireless. Direkt efter omstart av Gatewayn så kommer jag upp i 65 Mbit/s, för att efter ett par minuter sänka det ner till 5 Mbit/s. Information om den trådlösa åtkomstpunkten säger "Faktisk hastighet [Mbps]: 5.5".

- Dålig hastighet på trådburet mot internet. Körde bredbandskollen, fick resultatet ta emot filer: 9,51 Mbit/s, skicka filer: 9,30 Mbit/s. Tidigare kom jag upp i närmare 100 Mbit/s, har dock ingen exakt siffra.

- Dålig hastighet på LAN mot andra datorer kopplade mot samma Gateway. Handshake säger ofta 10 Mbit/s, tidigare var det 100 Mbit/s mot DIR-615.

Permalänk

Efter som jag har samma router och inte är insatt i nätverk över huvudtaget så kanske jag kan fråga här...
Antar att TS har samma problem som jag, diverse onlinespel som har otroliga laddningstider och får fps spikes och liknande.
Och vad jag har förstått så är det gatewayen som krånglar? Blir man då av med problemen om man bryggar den?

Tack på förhand för svar!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Arc. CPU:Intel Core i5 3570K @ 3,8 Ghz Moderkort: Asrock Extreme 4 GPU: MSI Geforce GTX 660ti PE. PSU: be quiet! Pure Power L8 630W SSD: A-DATA Premier Pro SP900 128GB. HDD: WD Caviar Blue 500GB + Seagate 1TB RAM: Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP
CPU Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO

Permalänk

Jag har också en Technicolor med Telia bad dem brygga den för att jag skulle kunna använda mina egna router jag har haft adsl med telia innan och adsl med bredbands bolaget min fråga är dessa all in one modem som har ip telefoni bredbands tv fungerar dessa modem sämre för online spel? jag upplever fördröjningar och lagg som jag inte upplevt med vanliga adsl modem är dessa modem Technicolor och thompson ens bra för online gaming?

Permalänk
Medlem

Comhem skickade nyligen ut Technicolor TG799vn v2 till alla kunder. Men jag har väntat med att byta, då jag just nu använder en Netgear CG3100. Ska man byta eller ska jag bara fortsätta använda min gamla router.

Visa signatur

| CPU : Intel core i5 2500K | MBO : MSI Z68A-GD65 G3 | RAM : 2x4GB Corsair Vengeance Low Profile Blue
| GPU : X2 MSI GeForce N580GTX Lightning 1500MB | MONITOR : Asus VE278Q
| CASE : NZXT Phantom Special Edition
| PSU: Thermaltake toughpower grand 750w 80plus GOLD

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepzou:

Comhem skickade nyligen ut Technicolor TG799vn v2 till alla kunder. Men jag har väntat med att byta, då jag just nu använder en Netgear CG3100. Ska man byta eller ska jag bara fortsätta använda min gamla router.

Om den du har funkar, bytt inte.
Du kommer antagligen vilja brygga den iallafall eftersom Technicolor TG799vn v2 är skräp. Bytte den jag först fick med en annan som funkade lika dåligt.
30% packet loss med kabel, trådlöst gick inte heller så bra. Funkar fint dock nu när jag har bryggat den med mitt tidigare ADSL modem med inbyggd router. Måste använda Technicolor:n eftersom jag vill ha VDSL, om jag skulle haft Fiber eller ADSL hade jag slängt ut skiten och köpa något som funkar

Visa signatur

Intel Core i7 7700K 4,2GHz - MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X - Corsair LPX 16GB, DDR4 3000Mhz - ASUS PRIME Z270-A - Fractal Design Define R5 - Cooler Master 212 EVO - Corsair AX860 80+ Platinum - A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB, Samsung 960 EVO 250GB - Kingston v400 120 GB - Windows 10 Pro 64-bit
2x Dell U2515H IPS 1440p - ath-m50x & Mod Mic - Asus STX - Oculus Rift + Touch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Eftersom du har fiber är bästa lösningen att be om en bredbandswitch från Telia, då kommer du även ifrån avgiften för smart.
Du kommer behöva be om en adapter för telefonin, du lär dock behöva stå på dig för att få en då Telia vill att alla ska använda Smart.

Jag vill verkligen inte använda denna router. Har telefonin som jag måste koppla in på något sätt för att byta router.
Finns det andra routers med inbyggt bredbands-telefoni? Hur fungerar en adapter?
Får gärna länka var det går att inskaffa.

Permalänk
Rekordmedlem

Smarten funkar utmärkt som modem, ett av de bättre på marknaden och vill du inte ha den som router så be om bryggning och koppla n vad du vill som router.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har samma problem ungefär! Går segt som attan via trådbundet men all wifi trafik i huset fungerar utmärkt. Sladden är hel och inget fel med den.

Nån som vet vad som kan va knasigt?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Proxxan:

Har samma problem ungefär! Går segt som attan via trådbundet men all wifi trafik i huset fungerar utmärkt. Sladden är hel och inget fel med den.

Nån som vet vad som kan va knasigt?

Vad går segt ? mellan datorer i lanet eller mot internet ? Det kan ju vara fel på nätverkskortet i datorn om du är helt säker på att kablaget är friskt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Byta eller inte byta

Fick den här routern från comhem idag men har redan en netgear router + en router för IP telefon som fungerar aldeles utmärkt. Så efter att ha läst här antar jag att det bästa är att låta min gamla utrustning sitta kvar?

Permalänk
Medlem

Hade Telia tidigare och fick då denna router. Ständiga pingspikar i spel och dålig hastighet i andra än det närmaste rummet gjorde att jag bryggade och skaffade annan router. Det fungerade felfritt efter det.

Permalänk
Medlem

Kort och gott: den är skräp. Satt med exakt samma modell fast med BBB i andra änden. Har aldrig haft så mycket konstanta problem med en produkt någonsin. WiFi fungerar inte, disconnectar hela tiden utan anledning. Jag gick igenom 4st. enheter på 4 månader då den helt enkelt lade av på fläcken utan förvarning. BBB fick inte kontakt med den, all sorts felsökning gjordes, tekniker skickades ut osv. Då det var som värst fick jag lov att resetta den 2-3 gånger om dagen för att ens kunna ha någorlunda stabilt internet.
Dom 3 första konstaterades Doa vid leverans (Dead on arrival).
Det spelar ingen roll hur många gånger det skrivs här inne att modem-delen är den bästa på marknaden, Technicolor etc etc. Det är många som har problem med den helt enkelt. Så fort jag slängde ut min försvann problemen, det är allt jag kan säga.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Vill bara fylla på tråden med att säga att jag fått kassera den första. Får se hur länge denna varar. Första tappade WiFi eller trådat internet lite titt som tätt. Märk väl att det kunde fungera på WiFi men inte på PS4 eller desktop som var kopplade direkt via sladd. Ibland var det tvärtom. Ibland dog allt. Men den pratar hela tiden med ComHem, bara att jag inte kommer ut på nätet. Ibland låg jag på finfina 0,15MBit isf 100 så är inte så imponerad av denna burk hittils. Jag kan ju ha fått ett måndagsex. Får se.

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk

Har haft thomsons tg789 en längre tid och den har fungerat helt ok. Ville byta "upp" mig för jag ville ha gigabit och fick hem TG799vn v2...

Det exemplaret har varit katastrof. Ibland skickar den ut samma IP adresser som andra datorer har i nätverket. Ibland får jag rätt ip en stund och sedan vips tappar den ip och jag är tbx på ruta ett.

En sak som fungerat 9 ggr av 10 är att göra klassikern "stäng av sätt på" nätverks kortet. Så blir routern glad. Och internet fungerar.

Skall få hem ett nytt modem får se om det kommer fungera bättre med det.

Min gissning är att DHCP funktionen knasar på iaf Telias version av Technicolor routrarna. Kanske går att lösa me nån framtida firmware uppdatering?! Vi får se hur nästa kopia jag får hem fungerar.. Om det är samma problem..

Permalänk
Skrivet av GaMeR2K5:

Har en fundering angående den här smartlådan "Technicolor TG799vn v2"...

När jag pratade med Teliasupporten så sa de att t.ex. Spotify inte skulle fungera efter bryggningen. Testade dock aldrig detta innan jag bytte ut den.

Jag har en switch idag före routern där internet och iptv ska delas upp. Borde inte detta vara ungefär lika som en bryggad "Technicolor TG799vn v2"? Och Spotify fungerar nu... jag provade det förut när jag hade kopplat in tv:n i sovrummet.

Att Spotify skulle sluta fungera efter bryggningen va de roligaste jag hört. Du drog en nitlott i supportlotteriet.. som du märkte

Permalänk

Jag fick hem ett nytt modem tg799 v2 och den här va lika kass den med. Jag kopplade in min gamla traktor TG789vn och nu fungerar allt som det ska..

Får tyvärr dras me 100Mbit och inge Gigabit i mitt LAN om jag nu inte vill köpa en separat router och brygga Telias.. suck..

Permalänk
Medlem
Skrivet av jsdapocnma:

Jag fick hem ett nytt modem tg799 v2 och den här va lika kass den med. Jag kopplade in min gamla traktor TG789vn och nu fungerar allt som det ska..

Får tyvärr dras me 100Mbit och inge Gigabit i mitt LAN om jag nu inte vill köpa en separat router och brygga Telias.. suck..

En enkel och billig lösning är att du behåller din 789 som router men skaffar en Gig-switch och kopplar din utrustning dit i stället.
En pryl mer men du får Gbit/s i hemmanätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jsdapocnma:

Att Spotify skulle sluta fungera efter bryggningen va de roligaste jag hört. Du drog en nitlott i supportlotteriet.. som du märkte

Telia har Spotify i deras TV-box och den slutar fungera eftersom tjänsten kräver internetaccess.
Likaså slutar appen "zappa" att fungera.

Självklart kommer Spotify i mobil/dator att fungera med en bryggad 7x9.

Permalänk
Skrivet av madtop:

En enkel och billig lösning är att du behåller din 789 som router men skaffar en Gig-switch och kopplar din utrustning dit i stället.
En pryl mer men du får Gbit/s i hemmanätet.

Mhm. Hade hoppats på att slippa just det. Och tänkte (dumt nog) att v2 i router namnet borde pekat på att dom arbetat bort tråkiga buggar i första versionerna.. Men ickkeeee.

Permalänk
Medlem

Jag har kört Telia Smart med Thomsons TG789vn i några år. Den har funkat helt okej för detta, men att spela online med 3Ds eller WiiU fungerade aldrig.

Jag tröttnade rejält, både på TV och routerkrångel och sa idag upp TV-delen för att endast ha kvar Bredband 30 (som de kallar det) via telejacket. Telia tyckte då att jag kunde fortsätta med min gamla router men då jag inte var intresserad av det så fick jag tillsist igenom att de gratis skickar mig en TG799 istället...

1: Är det ngn som vet om denna router kommer funka direkt för onlinespel med WiiU och 3Ds?

2: Om det inte funkar, kan jag helt enkelt köpa en annan router, typ en Netgear, och bara ersätta 799 med den? Tänkte att jag kanske inte är bunden till Telias egna router nu när jag inte längre har TV... Supporterkillen trodde "att det kan nog fungera, tror jag..." och lät som han hade noll koll.

3: Kommer jag i annat fall kunna brygga min 799 med hjälp av Telia och koppla den till egenköpta Netgear-routern och på det sättet kunna spela som normalt folk!? Tänk att det ska vara så svårt att kunna spela lite online...
Hur går det till rent praktiskt att brygga/bridga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kleinis:

Jag har kört Telia Smart med Thomsons TG789vn i några år. Den har funkat helt okej för detta, men att spela online med 3Ds eller WiiU fungerade aldrig.

Jag tröttnade rejält, både på TV och routerkrångel och sa idag upp TV-delen för att endast ha kvar Bredband 30 (som de kallar det) via telejacket. Telia tyckte då att jag kunde fortsätta med min gamla router men då jag inte var intresserad av det så fick jag tillsist igenom att de gratis skickar mig en TG799 istället...

1: Är det ngn som vet om denna router kommer funka direkt för onlinespel med WiiU och 3Ds?

2: Om det inte funkar, kan jag helt enkelt köpa en annan router, typ en Netgear, och bara ersätta 799 med den? Tänkte att jag kanske inte är bunden till Telias egna router nu när jag inte längre har TV... Supporterkillen trodde "att det kan nog fungera, tror jag..." och lät som han hade noll koll.

3: Kommer jag i annat fall kunna brygga min 799 med hjälp av Telia och koppla den till egenköpta Netgear-routern och på det sättet kunna spela som normalt folk!? Tänk att det ska vara så svårt att kunna spela lite online...
Hur går det till rent praktiskt att brygga/bridga?

Eftersom du har dsl så behöver du ett dsl-modem.
Bästa lösningen för dig är att brygga din TG7x9 (behålla den som modem) och koppla in den egen router.

Rent praktiskt går det till så att du kopplar in din router till LAN4 på TG7x9 och tar sedan kontakt med Telia så bryggar de din TG7x9.

För övrigt så har jag TG789, TV och Internet. Och jag har aldrig krångel. TV'n funkar jämt, internet är hur stabilt som helst och jag har inga problem att öppna portar.

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet av de som kört med en TG789vn är att den efter ett tag blir allt slöare och än värre börjar tappa förbindelser/connections. Grannarna som använt den har någon gång per månad fått lov att starta om den för att återigen ha fungerande internet. Ohyggligt irriterande!

Min rekommendation är att gå på madtops förslag att köpa en "riktig" router och ringa Telia för att få dem att brygga sin router.

Permalänk
Rekordmedlem

Å jag har aldrig haft problem med smartarna jag haft, superstabila och snabba modemdelar, däremot är interfacet dåligt men funktionsmässigt går den bra när man lärt dig det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har problem med denna router. Vill stänga av Intrusion Detection/Intrångsavkänning för den blockerar mitt använade. Är udp_flood som blockerar mig hela tiden då jag spelar och sitter i teamspeak.

Någon som vet om det går att stänga av?

Visa signatur

CPU 1700@4GHZ | MB MSI x370 Gaming Pro Carbon | GPU AMD Vega 64 | RAM G.skill FlareX DDR4 @3466MHZ 16GB PSU Corsair AX1200i | SSD Samsung 960 EVO 512GB | | Monitor Acer Predator XZ321QU| Mouse Razer deathadder | Keyboard Corsair Gaming K70 RGB | Headset Sennheiser game one.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Jays_swe:

Har problem med denna router. Vill stänga av Intrusion Detection/Intrångsavkänning för den blockerar mitt använade. Är udp_flood som blockerar mig hela tiden då jag spelar och sitter i teamspeak.

Någon som vet om det går att stänga av?

Har du provat om det blir skillnad om du stänger av brandväggen i den ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hur kollar man stabiliteten på sitt hemmanätverk? Någon programvara?
Jag har precis bytt till technicolor ifrån inferno och tycker att det är ostabilt när jag streamar ifrån min nas bla.

Skickades från m.sweclockers.com