Facebook köper Whatsapp för 124 miljarder kronor

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Ja, vad gör man. Om man inte vill fastna i fysiskt arbete som knäcker ryggen någonstans vid 45-50 årsåldern till en pisslön så måste man plugga. Har man studiestöd+studielån så har man dessutom inkomsterna fixade under studietiden, samt att studenter kan fixa bostad på studentboende.

Alternativet är väl att man varken pluggar eller jobbar och bor hos mamma så länge det går, men då snackar vi infantisering deluxe och väldigt liten chans till personlig utveckling.

Tur att man har ett bra jobb med bra lön då

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon142735:

Fattar inte hur folk orkar använda Whatsapp och liknande tjänster ? Är man så snål att man inte kan skicka sms eller ringa så ska man inte ha en telefon

Har gratis SMS men kör fortfarande en hel del WhatsApp för det är smidigare. Framförallt när man blandar in bilder och grejer. MMS är en uråldrig teknik och det märks.

Sen är du kanske intresserad av att veta att operatörerna mer och mer går mot flatrate-abonnemang där samtal, SMS/MMS är mer eller mindre helt fritt och där fokus ligger på att ta betalt för data. Varför gör de så? Jo för att alla tjänster som Skype och WhatsApp är på väg att konkurrera ut traditionella samtal och tjänster så de måste ändra sin betalmodell för att dra in några pengar. Så data har blivit dyrare det senaste året rent generellt och kommer eventuellt bli ännu lite dyrare innan priset stabiliseras.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Men vad skall man tjäna in de 124 miljarderna på då?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

Ser jag ett spår av Facebook i whatsapp byter jag direkt. (och när mitt nyköpta år av användande går ut kommer jag garanterat inte förlänga det)

Skickades från m.sweclockers.com

Menar du att det finns folk som faktiskt köper whatsapp? använt det gratis hur länge som helst nu, blir ny trialperiod hela tiden så jag ser ingen anledning till att köpa det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Om man är ute och reser är Whatsapp GULD värt. På många hotell ingår fri WiFi. Då kan man komunicera med folket här hemma utan att det kostar skjortan. Tro mig, jag har gjort misstaget att använda min mobil utomlands till Sverige, även svarade på samtal. fick en mobilräkning på 7000kr

jobbar till och från utomlands och använder då självklart min telefon i tjänsten som ett jobbredskap, inte ovanligt att chefen får godkänna fakturor på 5000kr+

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Pengar är lite som insulin. Ju mer man har desto okännsligare blir man för det.

EN miljard är sjukt mycket pengar bara det...

Jag läste någonstans att människan saknar kapacitet att ta in hur mycket allt över 100 av något är.. Så egentligen är allt över det bara en lek med siffror som ingen begriper.

Ja, en miljard räcker till att göra i princip vad man vill resten av livet. 124 miljarder!??! Fruktansvärt mycket pengar

Permalänk
Medlem

Tycker det är fattigt att både ringa och mms:a/Smsa:a ens ha en telefon...
Jag framkallar mina bilder analogt och sätter mig i bilen och åker 55 mil enkel resa till släktingen i Stockholm och visar min fina bild sen kör jag hem igen... (Litar inte på posten) samt det är fattigt att lägga 10:- i porto på att skicka den.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har så"sjukt mycket kompisar som chattar med varandra på facebook och sen frågar. Har du KIK?

Som att ringa någon och fråga efter deras nummer.

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon142735:

Tur att man har ett bra jobb med bra lön då

Ända sedan finanskrisen 2008 så har man nog "tur" om man har ett jobb alls, med en lön man kan leva på.

Skrivet av l4nky:

Ja, en miljard räcker till att göra i princip vad man vill resten av livet. 124 miljarder!??! Fruktansvärt mycket pengar

Om du gör åt 30 000Kr i månaden klarar du dig 2777 år på en miljard.

Sedan får man såklart räkna in inflation och grejer men det är ändå rätt tydligt att det är en sjujävlars massa pengar det handlar om.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag tror stenhårt på att USA's regering ligger bakom Facebook och dess framgång. Det krävs mer än bara en person för att bli så pass stort som Facebook blev på så kort tid. Dom har bara 17 miljarder dollar i tillgångar men köper av någon lustig anledning upp ett företag för 19 miljarder dollar. Dom belånar alltså hela sitt företag plus 2 miljarder dollar för att köpa upp det mest använda chattprogrammet i världen, något som USA's regering och myndigheter garanterat vill ha bättre insyn i.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Det är lite intressant att många säger att SMS är en "gammal teknik", SMS är ett fulhack för att skicka meddelanden via GSM, har för mig för att ersätta pagers i mitten av 80-talet. SMS är inte för att skicka meddelanden så som det används idag

En sak som jag inte såg i diskussionen är det legala, det är nämnligen så att både telefonsamtal och textmeddelenden över telefonnätet är reglerat i lag (i Sverige samt de flesta andra västerländska länder), men att det ser helt annorlunda ut för ex "chat". Ex får Facebook använda det du skriver i Messages eller Whatsapp för att "förbättra sin verksamhet", Telia får det inte med SMS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Jag tror stenhårt på att USA's regering ligger bakom Facebook och dess framgång. Det krävs mer än bara en person för att bli så pass stort som Facebook blev på så kort tid. Dom har bara 17 miljarder dollar i tillgångar men köper av någon lustig anledning upp ett företag för 19 miljarder dollar. Dom belånar alltså hela sitt företag plus 2 miljarder dollar för att köpa upp det mest använda chattprogrammet i världen, något som USA's regering och myndigheter garanterat vill ha bättre insyn i.

Då är det säkert USA's regering som ligger bakom flappy bird också.

Men varför kan man sälja sin telefon med flappy birds på för tusentals kronor mer än vad den är värd (kolla blocket och tradera och sök flappy bird), fattar inte folk att apk går att få tag på från andra ställen?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Menar du att det finns folk som faktiskt köper whatsapp? använt det gratis hur länge som helst nu, blir ny trialperiod hela tiden så jag ser ingen anledning till att köpa det.

Jasså? Nä, jag betalade 15 spänn eller vad det var för ett år sist ... tyckte de kunde vara värda det ...
hatar appar med reklam, så jag betalar gladeligen de få kronorna .. men tänker inte skänka en spänn till Facebook ..

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Skrivet av Gender Bender:

Jag tror stenhårt på att USA's regering ligger bakom Facebook och dess framgång. Det krävs mer än bara en person för att bli så pass stort som Facebook blev på så kort tid. Dom har bara 17 miljarder dollar i tillgångar men köper av någon lustig anledning upp ett företag för 19 miljarder dollar. Dom belånar alltså hela sitt företag plus 2 miljarder dollar för att köpa upp det mest använda chattprogrammet i världen, något som USA's regering och myndigheter garanterat vill ha bättre insyn i.

Det är "bara" 4 miljarder som betalas kontant, resterande betalas ut i Facebook-aktier. Du menar alltså att USA:s regering skulle ha hjälpt Facebook växa endast för att kunna övervaka sitt folk? Det har jag extremt svårt att tro på, har du ens något bevis som skulle peka för detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon142735:

Fattar inte hur folk orkar använda Whatsapp och liknande tjänster ? Är man så snål att man inte kan skicka sms eller ringa så ska man inte ha en telefon

Därför att det är en bättre tjänst än vad sms/mms är. Man kan ha grupper där man kan dela bilder, videos, ljud och kartpositionering. Så det handlar inte bara om att folk är ekonomiska.

Visa signatur

Director | Founder - HeXagon e-Sports

Permalänk
Medlem

Konstigt att något jag aldrig hört talas om kan ha 450 miljoner användare och vara värt så mycket pengar. Men jag har ingen smarttelefon och skickar inte SMS frivilligt så jag har väl lyckats undgå detta.

Permalänk
Medlem

Snart slussas väl all FB & Whatsapp trafik via Luleå så kan FRA skanna av all möjlig trafik. Allt enligt lagen.

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

Jasså? Nä, jag betalade 15 spänn eller vad det var för ett år sist ... tyckte de kunde vara värda det ...
hatar appar med reklam, så jag betalar gladeligen de få kronorna .. men tänker inte skänka en spänn till Facebook ..

Är det en iOS-enhet du har Whatsapp på? Har för mig att Androidägare slipper betala av någon anledning.

Permalänk

Typ precis när min testperiod försvann, dags för hangouts i alla fall Försöker hålla mig borta från allt som har med FB att göra. Whatsapp var trevligt men lite överskattat i min mening. Hoppas att det blir gratis Känns som att det går lite mot FBs principer annars

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Jag betalar fortfarande 5 kr för ett skicka en bild via MMS, medan om jag gör det över whatsapp och liknande tjänster kostar det inget.

Nog dags att du kollar upp andra operatörers erbjudanden isf. Själv har jag inte betalat för samtal, sms eller mms alls dom senaste 7 åren.

Permalänk
Sötast
Skrivet av anon142735:

Fattar inte hur folk orkar använda Whatsapp och liknande tjänster ? Är man så snål att man inte kan skicka sms eller ringa så ska man inte ha en telefon

Vad finns det att orka?

1Klick på sms appen
eller
1Klick på whatsapp eller liknande.

Själv skickar jag endast sms till folk som inte har smartphones, dvs mormor.

Du får gärna utveckla.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ninjaflipp:

Är det en iOS-enhet du har Whatsapp på? Har för mig att Androidägare slipper betala av någon anledning.

Koncepetet är att det är gratis första året så kostar det typ 7 kr per år sen. Jag har betalat en gång. Förra gången betalade jag inte direkt för hade annat för mig när den klagade. Det slutade med att programmet installerade om sig själv så nu kör det utan att det kostat något. Det verkar som om deras betaltjänst på Android inte fungerar riktigt som den ska. Hur som helst hade jag inga som helst problem med att betala 7 kr för det.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gambit_2K:

Alla länder har inte kommit så långt med mobilabonnemang som vi i Sverige har. Jag vet folk i Libanon som betalar runt 3 kr per SMS och nästan 40 kr för ett MMS. För dem är Whatsapp guld ärt då datatrafiken inte kostar så galet mycket av någon anledning.

Jag betalar fortfarande 5 kr för ett skicka en bild via MMS, medan om jag gör det över whatsapp och liknande tjänster kostar det inget.

Va? Vad är det för kasst abonnemang? MMS ingår i obegränsat mitt abonnemang.

Permalänk
Inaktiv

Många bakåtsträvare i tråden ser jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon142735:

Fattar inte hur folk orkar använda Whatsapp och liknande tjänster ? Är man så snål att man inte kan skicka sms eller ringa så ska man inte ha en telefon

Det märks när du skriver som du gör att du aldrig testat whatsapp. Det handlar inte enbart om gratisgrejen.
Det finns så många fler fördelar.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Jag har en Nexus 4, så jag ogillar icke-smsappar. De drar batteri som in i tusan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det här luktar bubbla som bara den... Gillar inte detta just nu.

Sen förstår jag inte varför alla gillar whatsapp så mycket?
Skype funkar bra för att ringa
Kik är klart överlägsen inom IM

Vad mer har whatsapp för funktioner?

Nästa steg i whatsapp kommer med stor sanolikhet bli att man måste koppla med "Facebooken"

lite kul här, läste på DN och drar ett citat
"– Erfarenheterna av att växa upp i ett kommunistiskt land där telefonerna ofta var avlyssnade gjorde det viktigt med integritet, säger grundarnas tidigare kollega Jim Goet enligt Bloomberg.

Whatsapp sparar därför inte användarnas namn, kön, adress eller ålder. Det enda som krävs är ett telefonnummer."

Går sedan och blir uppköpta av facebook, mästarna av att samla data

Reklam utan data att rikta med är onödigt.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Tigerhamster:

Jag har en Nexus 4, så jag ogillar icke-smsappar. De drar batteri som in i tusan.

Skickades från m.sweclockers.com

Har du provat KIK?

Det drar i snitt c:a 1% av mitt batteri per laddning, på min Nexus 4.

KIK är ett underbart IM program, känns tusen gånger bättre än Whatsapp i min mening.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Har du provat KIK?

Det drar i snitt c:a 1% av mitt batteri per laddning, på min Nexus 4.

Underbart program, känns tusen gånger bättre än Whatsapp i min mening.

Håller med utan tvekan! Min sgs2 har otroliga problem med att skärmen drar för mycket batteri, men kik drar över en dag kanske 2-3% av mitt batteri, Kik är löjligt batterisnålt

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Allexz:

Vad finns det att orka?

1Klick på sms appen
eller
1Klick på whatsapp eller liknande.

Själv skickar jag endast sms till folk som inte har smartphones, dvs mormor.

Du får gärna utveckla.

Jag tycker att det är för barn som jag har sagt tidigare. Vuxna människor ska RINGA annars uppfattar jag det som oseriöst. Du kanske frågar arbetsgivaren om whatsapp när du ska sköka jobb också eller ?