Facebook köper Whatsapp för 124 miljarder kronor

Permalänk
Medlem

Åh nej!!! Nu kommer det dyka upp massa reklam mellan raderna i våra chattar.
"Johan Klasson gillade Volvo personbilar", sedan en länk till företagets facebooksida... Absolut värsta som kunde hända. Plus att nu har facebook alla våra mobilnummer.

Permalänk
Sötast
Skrivet av anon142735:

Jag tycker att det är för barn som jag har sagt tidigare. Vuxna människor ska RINGA annars uppfattar jag det som oseriöst. Du kanske frågar arbetsgivaren om whatsapp när du ska sköka jobb också eller ?

Öh, jag försökte komma på en jättedum liknelse för att landa på din nivå, men det gjorde för ont i mitt huvud.

Som tur är så är det ingen förlust för oss andra att du av någon otroligt skum anledning har bestämt dig för att IM är för barn.

Men alltså, hur gammal är man när man är vuxen? Är det 18?

Får man då alltså skicka sms när man är 17½ år eller? Men så fort man är 18 så är det dags att lyfta luren?

Hmm, får en 18åring lov att svara på ett sms från en 17årig polare?

Haha nej jag orkar inte

Permalänk
Skrivet av anon142735:

Vuxna människor ska RINGA annars uppfattar jag det som oseriöst.

Dagens skratt

Visa signatur

Köpe utav ljudkort? ODAC+O2 COMBO ELLER ASUS XONAR STX
Köpe utav headset? Headsets är skräp, köp hörlur och mic separat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Har du provat KIK?

Det drar i snitt c:a 1% av mitt batteri per laddning, på min Nexus 4.

KIK är ett underbart IM program, känns tusen gånger bättre än Whatsapp i min mening.

Skrivet av Wully:

Håller med utan tvekan! Min sgs2 har otroliga problem med att skärmen drar för mycket batteri, men kik drar över en dag kanske 2-3% av mitt batteri, Kik är löjligt batterisnålt

Och för mig så har KIK hållit min telefon aktiv i typ 40 min utan att jag ens har öppnat appen. Den hade då dragit ca 3% enligt Androids batteriuppskattning. Avinstallerade det. Detta var för typ 1 år sedan. Installerade det igen i höstdags och märkte att den betedde sig lika dant då och då med en annan telefon. Whatsapp däremot, drog ingenting för mig om jag inte vrålanvände Whatsapp

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Och för mig så har KIK hållit min telefon aktiv i typ 40 min utan att jag ens har öppnat appen. Den hade då dragit ca 3% enligt Androids batteriuppskattning. Avinstallerade det. Detta var för typ 1 år sedan. Installerade det igen i höstdags och märkte att den betedde sig lika dant då och då med en annan telefon. Whatsapp däremot, drog ingenting för mig om jag inte vrålanvände Whatsapp

Skulle nog gissa på att antingen är något fel med din mobil, eller så var det en otroligt suspekt bug som är patchad sedan länge.

Jag har använt kik i snart 2 år och aldrig haft några problem (Eller jo ett, men det handlade om att mobilen jag hade då inte borde haft android på sig.)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Allexz:

Öh, jag försökte komma på en jättedum liknelse för att landa på din nivå, men det gjorde för ont i mitt huvud.

Som tur är så är det ingen förlust för oss andra att du av någon otroligt skum anledning har bestämt dig för att IM är för barn.

Men alltså, hur gammal är man när man är vuxen? Är det 18?

Får man då alltså skicka sms när man är 17½ år eller? Men så fort man är 18 så är det dags att lyfta luren?

Hmm, får en 18åring lov att svara på ett sms från en 17årig polare?

Haha nej jag orkar inte

Sms är helt okej, Det jag pratar om är Whatsapp.

Permalänk
Medlem

Ser det mer som ett sätt att sprida riskerna, precis som uppköpet av instagram och budet på snapchat. Facebook har en enorm användarbas nu, men det kan förstöras på månader så fort när allas släktingar går med och gillar allt man gör eller folk får för sig att kommunicera på ett annat sätt. Man köper dem medan man fortfarande har chansen, kosta vad det kosta vill.

Känns sjukt att något som trots att bara är användarbas och allt annat än unik mjukvara säljs så mycket dyrare än till exempel IBM:s laptop- och serververksamhet.

Visa signatur

1800x @ 4,025GHz @ 1,2875V, Noctua NH D15 AM4, 2x8Gb G-Skill Flare X 3200 MHz CL 14,14,14,37 MSI 1070 Gaming-X 8 GB, 8GB RAM, Slaktad Seagatedisk på 4TB, Define R3, Corsair TX V2 750 W

Lenovo Yoga 2 Pro, i7, 8GB, 256GB

Permalänk
Sötast
Skrivet av anon142735:

Sms är helt okej, Det jag pratar om är Whatsapp.

Okej.

Skulle du vilja utveckla, gärna med fördelar och nackdelar?

T.ex

SMS är helt ok och bra för att :

Whatsapp är endast för barn för att:

Permalänk
Medlem

Nä men vafan kan inte facebook gå i graven snart, folk mobba ju som attan på just den sidan mer än någonsin. Plus att sidan är förstörd med massa reklam, skit, spam o virus förmodligen i spelen, så vi ska tras med en app som ägs av "facebook" nä glöm de, kommer inte ens ha den i mobilen/plattan. :/

Och ja använder facebook, men som familjesyfte då. Annars sällan där!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Allexz:

Okej.

Skulle du vilja utveckla, gärna med fördelar och nackdelar?

T.ex

SMS är helt ok och bra för att :

Whatsapp är endast för barn för att:

För att sms är nånting alla redan har på sina telefoner.

Whatsapp är nånting man måste ladda ner och skapa ett konto.

Är inte ovanligt att någon frågar om kik eller liknande efter några sms är dom under 18 då anser jag att det är okej. Men är dom över 18 då blir jag riktigt förbannad!

Permalänk

Damn.. Har duckat facebook länge och helt ofrivilligt blev jag skohornad genom whatsapp! Hoppas på heml.is där jag bidragit. Snabba på, kod apor.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Sötast
Skrivet av anon142735:

För att sms är nånting alla redan har på sina telefoner.

Whatsapp är nånting man måste ladda ner och skapa ett konto.

Är inte ovanligt att någon frågar om kik eller liknande efter några sms är dom under 18 då anser jag att det är okej. Men är dom över 18 då blir jag riktigt förbannad!

Ok, så bara folk under 18 bör alltså använda sig av 3dje parts program på mobiler? Ser absolut ingen logik i det men visst.

Tack för att du faktiskt svarade, men jag ser ingen poäng i att diskutera det mer.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Allexz:

Ok, så bara folk under 18 bör alltså använda sig av 3dje parts program på mobiler? Ser absolut ingen logik i det men visst.

Tack för att du faktiskt svarade, men jag ser ingen poäng i att diskutera det mer.

Tack själv.

Permalänk
Medlem

pommes

Pengatvätt for sure.

Dom är ju rätt tighta också, så ja tror inte riktigt på en ärlig affär.

Btw - dom pengarna hade ju löst all värdssvält 10 gånger om....

Permalänk

Vad är det för fel med google Hangout, fungerar att skicka medelande igenom 3g/wifi samt som vanliga sms utan att krångla, kommer ju med senaste android med så man slipper 3dje parts program. Kontot får man ju med Gmail, då alla som har Youtube, Android har typ Gmail konto så.

Aja Whatsapp är inget för mig, man får ju fastpris idag för 145kr i månaden så ser inget behov av att skicka med wifi eller 3g när man är i sverige.

Visa signatur

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller

Permalänk
Skrivet av BiZQan:

Btw - dom pengarna hade ju löst all värdssvält 10 gånger om....

Nja, snarare som att man skulle ge alla svältande i världen en hundralapp. Skulle inte ens märkas nån skillnad.

Visa signatur

FT02 | Asrock Extreme4 | 2500K @ 4.6 GHz | NH-D14 | 16Gb G.Skill RipjawsX F3-12800CL7D-8GBXH | GTX 780 Ti | Intel 520/510 | Corsair AX850 | 2x Dell u2410

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frystpingvin:

Facebook får ju tillgång till en himla stor mängd användare vid köpet av WhatsApp. Men till skillnad från många andra här på forumet är jag inte säker på om dem kommer införa reklam i Whatsapp (möjligtvis någon enstaka banner isåfall, men inte mer. Kolla på instagram till exempel, dem införde ingen reklam i appen efter det uppköpet. Tror snarare det handlar om att facebook vill skaffa monopol på sociala medier (därav även de tidigare buden på snapchat).

Jo man misstänkte att det handlar om monopol men det r hur mycket pengar som helst de köper Whatsapp för. Ska bli kul att se vad det gör med den, själv använder jag den knappt på grund av det är så mycket smidigare att bara sms'a mellan varandra.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Är det en iOS-enhet du har Whatsapp på? Har för mig att Androidägare slipper betala av någon anledning.

näpp, det är en android ...

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Skrivet av Korben Dallas:

Nja, snarare som att man skulle ge alla svältande i världen en hundralapp. Skulle inte ens märkas nån skillnad.

Sjukt off topic, men en hundra lapp är jäkligt mycket mer för någon som inte har 50 öre än för dig. Köper ris till många portioner mat osv.

Visa signatur

i7-6700K | ASUS Z170 Pro Gaming | MSI GTX 1060 Gaming X 6GB | HyperX Fury 16GB | Sandisk Ultra II 960GB | BeQuiet Pure Rock | Fractal Design R5 | Corsair RM750x | Qpad Mk-50 | Qpad 8K | Dell 2412m

Permalänk
Skrivet av anon142735:

För att sms är nånting alla redan har på sina telefoner.

Whatsapp är nånting man måste ladda ner och skapa ett konto.

Är inte ovanligt att någon frågar om kik eller liknande efter några sms är dom under 18 då anser jag att det är okej. Men är dom över 18 då blir jag riktigt förbannad!

Bullshit det visar bara att du aldrig använt Whatsapp.
Den använder ditt telefonnummer istället för att skapa ett konto och alla som har whatsapp installerat dyker upp i kontaktlistan så man behöver inte lägga till nån heller.
Dessutom kan du göra så mycket mer än vad du kan i ett vanligt SMS.
Sen är det inte alla som sitter på dyra abbonemang för flera 100 lappar i månaden utan har kontantkort eller liknande.
För mig skulle SMS kosta mig minst en 100ing om dan.
Dom flesta samtal gör jag genom skype,viber osv.
För att inte tala om vad det skulle kosta att börja sms och ringa till folk utomlands skulle det dra iväg ännu mera.
Har dessutom lyckats få in Whatsapp på surfplattan med så betydligt smidigare att skriva på den med.
Dessutom finns ju andra alternativ med som t.ex hangouts där det är ännu enklare då kan du tom sitta och skicka iväg meddelanden om du sitter vid en dator för tillfället. Hangouts kan du dessutom ha som standardklient i android 4.4 med och kan dessutom skicka SMS i samma numera till dom som inte har hangouts så du kan använda samma klient till båda och helt skippa den inbyggda.
Ang ålder så har dom flesta jag känner nån form av IM klient på sina telefoner som jag messar och det är varierande åldrar ända upp till runt 60 års åldern. Alla har helt enkelt inte råd eller vill ha dyra abbonemang. Finns annat jag hellre gör för pengarna än sponsrar telefonbolagen med mer pengar.
Att påstå saker som du gör mig däremot förbannad. Föredrar du vanlig SMS istället så är det helt upp till dig men kom inte och påstå att folk är barn för att dom använder andra vägar att kommunicera. Vissa föredrar papperstidningar och vissa e-tidningar i surfplattan eller dator med. Jag föredrar det senare men det är upp till var och en. Jag kallar inte nån dum eller barn eller liknande för att dom inte gör som jag. Samma sak med Windows och Linux där jag föredrar öppen källkod och Linux medans andra föredrar Windows. Handlar inte om snålhet eller liknande utan helt enkelt vad jag föredrar. Sen om man nu säger att man tycker nåt är bättre och har bra argument för det är en annan sak det får du gärna göra. Men tycker inte du har det här utan kommer med påhopp istället på folk som inte använder vanlig SMS.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon142735:

För att sms är nånting alla redan har på sina telefoner.

Whatsapp är nånting man måste ladda ner och skapa ett konto.

Är inte ovanligt att någon frågar om kik eller liknande efter några sms är dom under 18 då anser jag att det är okej. Men är dom över 18 då blir jag riktigt förbannad!

Bara ett litet sidospår, men gäller detta även datorer?

Har du teamviewer? Nej det är för barn, windows egna fjärrskrivbord är det som gäller för vuxna eftersom det följer med?

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Känner ingen i min vänskapskrets som använder Whatsapp. 90% av alla abonemang som finns så ingår 100000 gratis sms och 1GB. Sparar hellre surf än en av mina värdefulla 100000 sms som jag aldrig kommer hinna använda.

Med en miljard användare så torde du snabbt inse att Sverige med sin befolkning på drygt nio miljoner har väldigt lite betydelse för Whatsapp. Och om du inte känner till hur mycket det kostar att använda sms och mms i resten av världen så skulle jag vara försiktig med att uttala mig. Dessutom - Whatsapp är sjukt mycket smidigare att använda än SMS/MMS, speciellt över landgränserna. Sedan är det inte lika universellt gångbart, men det är en annan femma.

Permalänk
Medlem

Var det inte 12 miljader dollar i aktier och 4 miljader dollar kontant?

Visa signatur

Theres no place like 127.0.0.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon142735:

Som sagt tycker det är för barn! Och Inte för vuxna människor..

Vet inte hur vuxen du är. Men jag reser ganska mycket med mitt jobb. Men visst jag kan börja med sms om du betalar fakturan?
Därav är whatsapp guld värt. Förstår inte ditt resonemang. Du tänker lite i en egen bubbla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Har du provat KIK?

Det drar i snitt c:a 1% av mitt batteri per laddning, på min Nexus 4.

KIK är ett underbart IM program, känns tusen gånger bättre än Whatsapp i min mening.

Det har jag. Drar batteri ändå. 20% av all användning, då inte inräknat hur mycket 3g slukar (=<30% på 5-10 min). Sen att ingen man känner har det, eller att man måste kolla upp deras användarnamn individuellt.. Nja, jag orkar inte, när det ändå käkar upp så jäkla mycket batteri. Inte värt besväret. SMS funkar och är dessutom gratis. Det kanske inte är internationellt, men ingen av mina amerikanska vänner har KiK ändå.
Tack för förslaget, dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det är ju sjukt.

124.000.000.000 KR / 450.000.000 användare = 275.5KR per användare.

Yeah, lycka till att tjäna in så mycket per varje användare.

Hade kostat lika mycket att utveckla en egen app för 20 miljoner kr, marknadsföra för 14 miljoner kr och sedan gett de första 450 miljoner användarna 200kr var.

Visa signatur

Programmerare -> PHP | HTML | CSS | JS | Java.

Permalänk
Skrivet av Sony?:

Det är ju sjukt.

124.000.000.000 KR / 450.000.000 användare = 275.5KR per användare.

Yeah, lycka till att tjäna in så mycket per varje användare.

Hade kostat lika mycket att utveckla en egen app för 20 miljoner kr, marknadsföra för 14 miljoner kr och sedan gett de första 450 miljoner användarna 200kr var.

Nu står det ju 1 miljard registrerade användare så 124:- per användare är mer rätt.
Men är ju enbart 4 miljarder dollar som betalades i kontanter och resten i aktier så hamnar i kontanter snarare på ca 26:- per användare.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leatherface75:

Nu står det ju 1 miljard registrerade användare så 124:- per användare är mer rätt.
Men är ju enbart 4 miljarder dollar som betalades i kontanter och resten i aktier så hamnar i kontanter snarare på ca 26:- per användare.

Citat:

Av dessa är 450 miljoner månatliga aktiva användare

Jag räknar inte användare som inte använt appen på mer en än månad som användare.

Visa signatur

Programmerare -> PHP | HTML | CSS | JS | Java.

Permalänk
Skrivet av Sony?:

Jag räknar inte användare som inte använt appen på mer en än månad som användare.

Finns dom som använder det sällan och som knappt skickar nåt vanligt SMS heller för den delen heller.
Men även om man räknar mer aktiva användare så är det ändå långt ifrån dom summorna du nämner utan hamnar då på 58:- per AKTIV användare. Resten är ju som sagt ingen kostnad för FB utan mer aktieägarna då det blir utspädning men det återhämtar väl sig så småningom.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Med en miljard användare så torde du snabbt inse att Sverige med sin befolkning på drygt nio miljoner har väldigt lite betydelse för Whatsapp. Och om du inte känner till hur mycket det kostar att använda sms och mms i resten av världen så skulle jag vara försiktig med att uttala mig. Dessutom - Whatsapp är sjukt mycket smidigare att använda än SMS/MMS, speciellt över landgränserna. Sedan är det inte lika universellt gångbart, men det är en annan femma.

Sa aldrig att Sverige har någon betydelse. Grejen är att i Sverige så får du minst 3000 gratis SMS i månaden för det billigaste 99kr/mån abonnemanget och då även utrikes SMS. Finns ingen mening att ladda ner WhatsApp.

Jag skickar konstant gratis SMS mellan Sverige och England och använder vanliga SMS appen eller Hangouts.