Projekt: DIY 3D Printer - RepRap Prusa i3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najsisen:

Ingen aning Min första print någonsin jue ^^ ska göra fler tester ikväll/natt!

Jag ville egentligen inte avbryta och satt uppe längre än jag egentligen ville Det hela slutade ändå med att jag avbröt då det blev stopp i hotenden

Kan man stänga av skrivaren på något sätt utan att dra ur kontakten? Samt avbryta pågående pågående förflyttning (tex avbryta en "homeing" innan den hinner fram till endbrytaren, samt utan att klicka på endbrytaren?

I pronterface finns det lite alternativ. . Paus, reset, stopp motors...
vilken skrivare kör du med och vad försökte du printa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr2clean:

I pronterface finns det lite alternativ. . Paus, reset, stopp motors...
vilken skrivare kör du med och vad försökte du printa?

En kub på 40x40x40mm fylld till 40% men honeycomb mönster.

Jag menar inte under en printning utan eftråt när man är färdig. Stänger man bara av skrivaren genom att dra ut kontakten? Har en mono mendel, färdigställdes igår

Visa signatur

Citera för svar :)

Intel 3770k / Msi Mpower / 980 TI / 16gb 1600mhz Corsair Vengeance / H100i / Silverstone Strider 1000w Gold / Samsung 830 128gb / Fractal Design Arc

Permalänk
Medlem

Enda sättet att avbryta ett kommando är nog reset, är det skickat så är det skickas.
Som att pausa en print, den pausar först när dåvarande kommando är utfört, därför går det inte avbrtyta homeing.
Det är ett kommando som körs

Och att stänga av är bara att dra ut sladden

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ODDNAME:

Enda sättet att avbryta ett kommando är nog reset, är det skickat så är det skickas.
Som att pausa en print, den pausar först när dåvarande kommando är utfört, därför går det inte avbrtyta homeing.
Det är ett kommando som körs

Och att stänga av är bara att dra ut sladden

Okej kändes lite väl barbariskt/spartanskt att bara dra ut sladden hela tiden så jag satte den i en grendosa med strömbrytare istället

Här är några bilder på min första andra och tredje utskrift någonsin! Den första är som jag nämde innan den stora alldeles för ifyllda kuben. Mitt andra objekt var samma modell, denna gång endast 10x10x10mm stor (fick lite oval form och blev 11x11x10 typ). Sist men inte minst printade jag såklart en pyramind grejsimojs, just denna har jag sett på massa olika ställen, så det var kul att jämföra!

Allbum: http://imgur.com/a/dIYZh

Visa signatur

Citera för svar :)

Intel 3770k / Msi Mpower / 980 TI / 16gb 1600mhz Corsair Vengeance / H100i / Silverstone Strider 1000w Gold / Samsung 830 128gb / Fractal Design Arc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najsisen:

Okej kändes lite väl barbariskt/spartanskt att bara dra ut sladden hela tiden så jag satte den i en grendosa med strömbrytare istället

Här är några bilder på min första andra och tredje utskrift någonsin! Den första är som jag nämde innan den stora alldeles för ifyllda kuben. Mitt andra objekt var samma modell, denna gång endast 10x10x10mm stor (fick lite oval form och blev 11x11x10 typ). Sist men inte minst printade jag såklart en pyramind grejsimojs, just denna har jag sett på massa olika ställen, så det var kul att jämföra!

Allbum: http://imgur.com/a/dIYZh

Skoj! Vad är det för lagertjocklek på dem?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas verkligen ni slipper samma problem jag har just nu med mitt bygge.
Känner mig insatt i alla fel som kan uppstå, hur de löses bäst och alla möjliga kombinationer som kan orsaka problem.

Men i mitt fall så verkar det inte finnas ett slut på tunneln än, det är sååååå otroligt enerverande, men man får ju se det positiva med det, med lite tur så lär man sig något om det löser sig

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

Skoj! Vad är det för lagertjocklek på dem?

Skickades från m.sweclockers.com

Körde det mesta på standard i slic3r så lagertjockleken ligger på 0.4mm

Visa signatur

Citera för svar :)

Intel 3770k / Msi Mpower / 980 TI / 16gb 1600mhz Corsair Vengeance / H100i / Silverstone Strider 1000w Gold / Samsung 830 128gb / Fractal Design Arc

Permalänk
Medlem

2014-02-23 - Första kalibreringsprintet!

Första kalibreringsprintet fick jag igenom idag! Dock är det så att jag hade sönder min tempgivare till värmeplattan.. så fick köra utan någon värme.. värmeplattans uppgift är ju att hålla nere plasten. Jag körde med 2-3 lager av "extra hold" hårsprej och det verkar fungera hyfsat. Hade värmeplattan varit igång så tror jag att vi sett lite andra resultat.

24x24x24mm kalibreringskub med 0.4 Honeycomb infill.

Lägg märke till ljudet av brickor som rasslar mot ramen (Jo, jag ska spänna dessa)

Här ser ni att kanterna på botten av kuben har kupat sig och släppt från plattan.

Permalänk
Medlem

Jättekul att se era byggen och första prints! Är ju extra roligt när man har byggt printern själv som ni gör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trhuster:

Jättekul att se era byggen och första prints! Är ju extra roligt när man har byggt printern själv som ni gör!

Grymt tillfredsställande att lyckas få ut en bit plast efter alla sena kvällar

Men det kvarstår mycket jobb för att få till bland annat dragning av kablar och fästa ramps kortet lite snyggt med fläkt, mm mm.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trhuster:

Jättekul att se era byggen och första prints! Är ju extra roligt när man har byggt printern själv som ni gör!

Skrev idag ut en papperskorg från thingiverse (http://www.thingiverse.com/thing:106949).
Har inte ändrat en enda inställning på skrivarn sedan den blev färdig, och resultatet var inte något att hänga i granen, men inte urkasst heller. Det är inte så att du skulle kunna tänka dig att skriva ut samma modell för att jämföra resultaten? Min skrivare kostade bara 6500kr (mycket för en 17 åring ), och vad jag förstått är din nyaste lite mer än dubbelt så dyr?

Om du blir sugen så använde jag iaf inställningarna:
Pla plast, hot end 205 grader och bedden se 57 grader, lager tjockleken var 0.4mm.

Skrivet av mr2clean:

Grymt tillfredsställande att ly ckas få ut en bit plast efter alla sena kvällar

Men det kvarstår mycket jobb frör att få till bland annat dragning av kablar och fästa ramps kortet lite snyggt med fläkt, mm mm.

Vet inte hur bra detta kommer funka nu, men kanske värt att testa undertiden du väntar på ny termistor(eller vad det heter^^). Ta en vanlig termometer från köket och tejpa fast på kanten av bedden med kanton tejp. Du kan väll själv starta och stänga av uppvärmningen av plattan, så när den når önskad temp stänger du av den. Plattan på min mono mendel består av en aluminium bit och sedan en tjock glas platta på, så den håller värmen ganska länge när den väl är varm.

Ska du fästa fler fläktar på din skrivare, och isf var och hur? Samt hur driver du dem? Om man ska ha 2 stycken, ska man då parallellkoppla dem då? Kör med ett melzi kort själv och är väldigt rädd att ha sönder det

Visa signatur

Citera för svar :)

Intel 3770k / Msi Mpower / 980 TI / 16gb 1600mhz Corsair Vengeance / H100i / Silverstone Strider 1000w Gold / Samsung 830 128gb / Fractal Design Arc

Permalänk
Medlem

0.4mm lagertjocklek är inte att leka med, kan aldrig bli bra vill jag påstå nästan

Kör 0.25-0.3 som minst vill jag säga.

Fläktar kopplar du in på porten på melzi som styr kylningen, finns specs för vad den klarar någonstans. Kör så på min mendel och fungerar utmärkt

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ODDNAME:

0.4mm lagertjocklek är inte att leka med, kan aldrig bli bra vill jag påstå nästan

Kör 0.25-0.3 som minst vill jag säga.

Fläktar kopplar du in på porten på melzi som styr kylningen, finns specs för vad den klarar någonstans. Kör så på min mendel och fungerar utmärkt

Så du rekommenderar "Layer height: 0.25mm".

Vad säger du om följande?

Layer height: 0.25mm
Perimeters (minimum):
Solid Layers, top:
Solid Layers, bottom:

Infill, Fill density:
Infill, pattern:

Support material, pattern spacing:
Support material, raft layers:

Speed, Perimeters:
Speed, Infill:
Speed, Travel:

Permalänk
Medlem

Default i Cura på support. Tycker Cura är riktigt smidigt och bra.

35mm/s perimiters
45mm/s kör jag nog på top och bottom layers (20mm/s på absolut första för bättre fäste)
Infill på 55mm/s

80mm/s travel

Density är ju ganska beroende på modell, men 20-25% sägs vara bra som default.
Pattern i cura är bara vanligt rutnät, funkar fint för mig.

Sen kan man ju testa sig fram, detta ger mig bra resultat så har inte velat leka mycket.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Ska ta och testa Cura. Lite flashigare än Slic3r..

Permalänk
Medlem

Slipa och polera PLA ger en finnish som vilken annan formsprutad del som helst om någon är intresserad av sånt
Testade slipa lite på en del och det blir riktigt bra

Oavsett vad folk säger så blir det aldrig riktigt riktigt så fint oavsett lagertjocklek!

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Var ifrån köper ni plast allihopa? Ebay?

Visa signatur

Citera för svar :)

Intel 3770k / Msi Mpower / 980 TI / 16gb 1600mhz Corsair Vengeance / H100i / Silverstone Strider 1000w Gold / Samsung 830 128gb / Fractal Design Arc

Permalänk
Medlem
Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najsisen:

Var ifrån köper ni plast allihopa? Ebay?

Köpt Svart 3mm ABS och Orange 3mm PLA från kjell... 299kr/kg

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr2clean:

Köpt Svart 3mm ABS och Orange 3mm PLA från kjell... 299kr/kg

Ska själv bara ha 1.75mm, vilket Kjell inte säljer :/

Då bilen min paja lite är jag i princip luspank också kommer nog köpa från makible (makibox.com) imorgon. Där kostar 1 kg abs/pla bara 16 dollar per kilo, men sedan tillkommer ett högt fraktpris (22.3 dollar för 3 rullar). Nu till det riktigt tråkiga: tar mellan 6-8 veckor att få hit rullarna lol...

Visa signatur

Citera för svar :)

Intel 3770k / Msi Mpower / 980 TI / 16gb 1600mhz Corsair Vengeance / H100i / Silverstone Strider 1000w Gold / Samsung 830 128gb / Fractal Design Arc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najsisen:

Ska själv bara ha 1.75mm, vilket Kjell inte säljer :/

Då bilen min paja lite är jag i princip luspank också kommer nog köpa från makible (makibox.com) imorgon. Där kostar 1 kg abs/pla bara 16 dollar per kilo, men sedan tillkommer ett högt fraktpris (22.3 dollar för 3 rullar). Nu till det riktigt tråkiga: tar mellan 6-8 veckor att få hit rullarna lol...

Vi kanske ska göra ett gruppköp någonstans ifrån sen? (kanske inte just nu, men när jag fått ihop min printer...)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

Bra plast är såpass billig att gruppköp inte lönar sig om ni inte bor grannar och knappt då, frakten här blir säkerligen sjuk jämfört med hit från utlandet.

Köp inte noname bara från billigaste stället ni hittar dock Plastkvalitet kan variera enormt så man ska inte tro att PLA = PLA var man än köper ifrån t ex. Har billig ABS som är skörare än PLA t ex.

Igo3D-PLAn är riktigt bra enligt mig iallafall och 2 rullar för ca 500kr med frakt hem till dörren är inte fy skam heller.
Och fri frakt om man köper för mer än 100€. vilket man lätt gör när man väl är inne i printandet och vill ha mer färger

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

Vi kanske ska göra ett gruppköp någonstans ifrån sen? (kanske inte just nu, men när jag fått ihop min printer...)

Skickades från m.sweclockers.com

Tror att jag köper 3 rullar nu iaf, så jag är nog inte med på grupp köp så länge varorna faktiskt levereras.

Skrivet av ODDNAME:

Bra plast är såpass billig att gruppköp inte lönar sig om ni inte bor grannar och knappt då, frakten här blir säkerligen sjuk jämfört med hit från utlandet.

Köp inte noname bara från billigaste stället ni hittar dock Plastkvalitet kan variera enormt så man ska inte tro att PLA = PLA var man än köper ifrån t ex. Har billig ABS som är skörare än PLA t ex.

Igo3D-PLAn är riktigt bra enligt mig iallafall och 2 rullar för ca 500kr med frakt hem till dörren är inte fy skam heller.
Och fri frakt om man köper för mer än 100€. vilket man lätt gör när man väl är inne i printandet och vill ha mer färger

Tack för tipset! Ska regga mig på deras forum och fråga, måste finnas någon som kan svara redan idag

Visa signatur

Citera för svar :)

Intel 3770k / Msi Mpower / 980 TI / 16gb 1600mhz Corsair Vengeance / H100i / Silverstone Strider 1000w Gold / Samsung 830 128gb / Fractal Design Arc

Permalänk
Skrivet av Najsisen:

Ska själv bara ha 1.75mm, vilket Kjell inte säljer :/

Då bilen min paja lite är jag i princip luspank också kommer nog köpa från makible (makibox.com) imorgon. Där kostar 1 kg abs/pla bara 16 dollar per kilo, men sedan tillkommer ett högt fraktpris (22.3 dollar för 3 rullar). Nu till det riktigt tråkiga: tar mellan 6-8 veckor att få hit rullarna lol...

Jag köpte från ebay, 2kg med rulle för 500kr. Långt ifrån 16 dollar per kilo.

Man kanske borde lägga ihop och köpa ett av deras 12pack för 1560 ink frakt (130kr kg)

Permalänk
Medlem

Fick mina reservdelar till värmeplattan (100k thermistor). Så skrivare är nu komplett!
Åååå...
Problem nr1..Dock stötte jag på patrull.. skulle printa en fillament holder.. det gick bra första lagret, men sen tror jag att det blev stopp i min J-head.. men avbröt jag printet..tog ut plasten ur extrudern.. klipper bort där bulten har grävt sönder abs:en och började om så gick det lika långt igen.. testade även med en testkub.

Problem nr2.. min extruder flippar i början av printen.. ni vet när den home:ar..sen ska den reversa plasten lite, för att sedan börja mata.. men.. den flippar och matar ut all plast.. på 1sekund ..så jag får fästa plasten mot bulten igen..

Förslag, eller har ni varit med om något liknande?

Edit:
Tror jag ska felsöka stoppet med den här guiden.
Det andra problemet vet jag inte riktig... har varit att extrudern backar ut all fillament varannan gång jag kör printen (samma g-code)

Kan vara så att nu när jag använder värmeplattan att jag får strömdippar.. hmm.. ska testa koppla in två olika strömkällor en för 12v 5a och en för 12v 11a.. så får vi se om det går bättre... även försöka rensa hotenden.

Permalänk

Vad har du för total effekt på nätagget?
Har du en digital temp, isf vad ligger värmen på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av freakling:

Vad har du för total effekt på nätagget?
Har du en digital temp, isf vad ligger värmen på?

Aggregatet är vanligt ATX.. 12v 18a max.
Mina 100k tempgivare anger att jag kommer upp i rätt värme.. 225-240 på hotend och 110 på värmeplattan.

Det fungerade ju kvällen innan.. när jag körde utan värmeplattan.. så känns som om den droppar i ampere?

Permalänk

Har du för tunna kablar så du tappar spänning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av freakling:

Har du för tunna kablar så du tappar spänning?

1,5mm så de är rätt så tjocka. Men skulle gissa på nätagget inte pallar trycket. Får testa koppla ett annat agg till 12v 11a ingången ikväll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av freakling:

Jag köpte från ebay, 2kg med rulle för 500kr. Långt ifrån 16 dollar per kilo.

Man kanske borde lägga ihop och köpa ett av deras 12pack för 1560 ink frakt (130kr kg)

Det sega är som sagt frakttiden... Tror för övrigt inte att man ska köpa deras 12 pack om man köper som grupp då folk vill ha olika tjocklekar och färger.

Jag gjorde den här tråden på deras forum : http://makibox.com/forum/topic/2403

Men de verkar inte alls vara aktiva Får se vad folk skriver

Visa signatur

Citera för svar :)

Intel 3770k / Msi Mpower / 980 TI / 16gb 1600mhz Corsair Vengeance / H100i / Silverstone Strider 1000w Gold / Samsung 830 128gb / Fractal Design Arc