Projekt: DIY 3D Printer - RepRap Prusa i3

Permalänk
Skrivet av ODDNAME:

Annars är det faktiskt inte så svårt köpa delarna själv. Bara att köpa rätt vilket inte är jättesvårt
Köpte min första mendel som byggsats, och det var ju trevlig ha allt färdigt, men insåg snabbt att det är inga lustiga delar direkt.
Speciellt reprap-versionerna är gjorda för att vara lättillgängiga och där är inte många konstiga delar.

Därför ville jag bygga från grunden en gång, och det blir ju helt klart billigare än färdiga satser, lite längre tid då man får vänta på olika leverantörer, men det är enda nackdelen så här långt Och man har ju dessutom valet att välja de priser som passar en på delarna.

Ja det låter lockande att kunna spara pengar på det sättet, men för mig är det färdig byggsats som gäller till en början. Vad säger du om din Mendel då, vad kostar en sådan ungefär och vad är skillnaden i funktion mot den du bygger nu? I stora drag då...

Visa signatur

Intel i5-2500K @ 3,3Ghz | Asus P8P67-v PRO | SLI: 2x Asus GeForce GTX 560Ti 1GB | Corsair 8GB 1600Mhz XMS3 | Corsair SSD Force GT 120GB | Corsair CX 600W | 2x 500GB Seagate Baracuda | Antec p180 | CoolerMaster CPU-kylare | 2x 24'' BenQ | Win7 x64 PRO | Logitech G400 | fUnc sUrface 1030 |

Permalänk
Medlem

Mendeln var en färdig sats från creativetools för ca 6000kr, att köpa själv vet jag inte riktigt vad den kostar.

Skillnaden i funktion är väl inte så enorm, nybygget saknar uppvärmd byggplatta i grundutförande men går ju att lösa när man saknar det för inga stora summor. Annars är det väl bygghöjden som är den stora skillnaden samt hastighet. Coolhets-faktorn är givetvis också hög Du kan kika i tråden jag har här om du vill se hur andra alternativ ter sig.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Kommer ikväll, om delarna inte anlänt att bita det sura äpplet och köpa delarna från www.reprapuniverse.com.
Sedan kommer jag häva köpet från Ebay.com, det är betalt med paypal och ebay har en "Money back guarantee"

Printed i3 Kit 59€
Hobbed Bolt 4,95€

Vilket betyder att delarna kostar mig 200sek mer än via Ebay.

Har beställt från sidan innan och det brukar ta ca 4 arbetsdagar.

Permalänk
Skrivet av ShockCore:

Tack för tipset! Makibox menar du nog antar jag, ser intressant ut. Priset känns fint! Får kika på lite recensioner etc...

Någon med fler tips?

*Edit* Så en allmän fråga för en okunnig... Vad fyller "Heat print bed" för funktion egentligen? Jag antar det är själva plattan man printar på, men varför måste den vara varm? Plasten stelnar väl inte om plattan man skriver på är varm? Vad är det jag missar?

Man har uppvärmd utskriftsyta för att plasten inte ska böja sig när de undre lagren börjar kallna medans man skriver några lager upp.

Visa signatur

Citera om du vill få svar!

Permalänk
Skrivet av ShockCore:

*Edit* Så en allmän fråga för en okunnig... Vad fyller "Heat print bed" för funktion egentligen?

Från reprap.org
A heated build platform (HBP) improves printing quality by helping to prevent warping. As extruded plastic cools, it shrinks slightly. When this shrinking process does not occur throughout a printed part evenly, the result is a warped part. This warping is commonly seen as corners being lifted off of the build platform. Printing on a heated bed allows the printed part to stay warm during the printing process and allow more even shrinking of the plastic as it cools below melting point. Heated beds usually yield higher quality finished builds with materials such as ABS and PLA. A HBP can also allow users to print without rafts.

En raft är en yta enligt denna bild. Så som jag har uppfattat det så fastnar plasten bättre på en uppvärmd yta. Lossnar plasten från ytan mitt i printandet kommer man ha en bad time.

Skrivet av ShockCore:

Tack för erbjudandet! ....... Har knappt handlat på E-bay heller för den delen

............ Men om jag nöjer mig med 100x100x100 (om det finns så små) borde jag inte komma ner i pris då? ...... Jag skulle vilja hamna nånstans mellan 2500-3000kr för en komplett sats. Finns det några såna alternativ eller får jag vänta ett år till?

Handla från ebay har jag gjort två gånger innan nu. Inga konstigheter, kolla hur mycket säljaren har sålt och om han har mestadels bra betyg så bör det lösa sig. Dock kan det väl ta lite tid att få prylarna och det kommer i många små paket.

Priset är nästan ingen skillnad oavsett byggyta. Större delen av pengarna ligger i elektronik, motor och annat. Byggytan kan du göra så stor du vill med hjälp av spånskiva och längre stavar (gängade och släta). Endstops sätter du dit själv för att avgöra storleken.
Skall du skala upp skrivaren får du nog bygga en egen HBP eller skippa den totalt.

Hittills har jag lagt ner 2800 kr. Kvar att köpa är slipade stavar och alla muttrar etc. Under 3000 kommer du nog inte landa på i dagsläget.

Permalänk
Medlem

Skulle vara kul att bygga en 3d-skrivare. Ni som bygger en Prusa i3, ungefär vad för kvalité förväntar ni er på utskrifterna?

Visa signatur

"Trying is the first step towards failure" Homer

Permalänk
Medlem

http://reprap.org/wiki/RepRapPro_Huxley

Denna är ganska liten och söt, och jag slår vad om att man kan komma undan billigt med den
Det dyraste är elektroniken, men kör man t ex Mega2560 och Ramps så får man ett riktigt billigt kit och stegmotorer och liknande är inte det dyraste heller.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Skrivet av freakling:

Från reprap.org
A heated build platform (HBP) improves printing quality by helping to prevent warping. As extruded plastic cools, it shrinks slightly. When this shrinking process does not occur throughout a printed part evenly, the result is a warped part. This warping is commonly seen as corners being lifted off of the build platform. Printing on a heated bed allows the printed part to stay warm during the printing process and allow more even shrinking of the plastic as it cools below melting point. Heated beds usually yield higher quality finished builds with materials such as ABS and PLA. A HBP can also allow users to print without rafts.

En raft är en yta enligt denna bild. Så som jag har uppfattat det så fastnar plasten bättre på en uppvärmd yta. Lossnar plasten från ytan mitt i printandet kommer man ha en bad time.

Handla från ebay har jag gjort två gånger innan nu. Inga konstigheter, kolla hur mycket säljaren har sålt och om han har mestadels bra betyg så bör det lösa sig. Dock kan det väl ta lite tid att få prylarna och det kommer i många små paket.

Priset är nästan ingen skillnad oavsett byggyta. Större delen av pengarna ligger i elektronik, motor och annat. Byggytan kan du göra så stor du vill med hjälp av spånskiva och längre stavar (gängade och släta). Endstops sätter du dit själv för att avgöra storleken.
Skall du skala upp skrivaren får du nog bygga en egen HBP eller skippa den totalt.

Hittills har jag lagt ner 2800 kr. Kvar att köpa är slipade stavar och alla muttrar etc. Under 3000 kommer du nog inte landa på i dagsläget.

Tack för mycket informativt svar

Visa signatur

Intel i5-2500K @ 3,3Ghz | Asus P8P67-v PRO | SLI: 2x Asus GeForce GTX 560Ti 1GB | Corsair 8GB 1600Mhz XMS3 | Corsair SSD Force GT 120GB | Corsair CX 600W | 2x 500GB Seagate Baracuda | Antec p180 | CoolerMaster CPU-kylare | 2x 24'' BenQ | Win7 x64 PRO | Logitech G400 | fUnc sUrface 1030 |

Permalänk

En fråga, vad mer specifikt ska ni skriva ut med skrivarna? Har lite dålig fantasi så vill gärna höra era tankar.

Visa signatur

Lian Li PC-B25FB | Gigabyte P67A-D3-B3 | i5 2500k @ 4.3GHz | Vengeance 8GB | Asus 970 Strix DirectCu II | Corsair AX 750W | Crucial m4 64GB | DarkRock Pro C1 | O2+ODAC portable mod | Beyerdynamic DT 880 Pro 600Ω

Permalänk
Skrivet av Alicorn:

Skulle vara kul att bygga en 3d-skrivare. Ni som bygger en Prusa i3, ungefär vad för kvalité förväntar ni er på utskrifterna?

Delarna nedan är printade på en Prusa i2. Kan ta lite close-up bilder när jag kommer hem, det är över förväntan. T.ex kugghjulen har enligt mig perfekta tänder.
Kan tänka mig att dessa är inte printade med minsta lagerstorlek heller då de som säljer dessa måste tjäna pengar.

Permalänk
Skrivet av erikssonown:

En fråga, vad mer specifikt ska ni skriva ut med skrivarna? Har lite dålig fantasi så vill gärna höra era tankar.

Själv har jag lite uppfinningar på lager jag vill testa. SLS-prototyper eller liknande är så otroligt dyra att det på sikt skulle löna sig för mig att ha en egen printer för att testa diverse lösningar. Sen självklart kan man ju printa reservdelar till saker och dekorativa grejer till hemmet, eller nåt. Finns nog många olika användningsområden från person till person På sikt vill jag även skriva ut chassi-delar till en mini-itx htpc. Dock spackling och lackning på dessa efteråt...

Visa signatur

Intel i5-2500K @ 3,3Ghz | Asus P8P67-v PRO | SLI: 2x Asus GeForce GTX 560Ti 1GB | Corsair 8GB 1600Mhz XMS3 | Corsair SSD Force GT 120GB | Corsair CX 600W | 2x 500GB Seagate Baracuda | Antec p180 | CoolerMaster CPU-kylare | 2x 24'' BenQ | Win7 x64 PRO | Logitech G400 | fUnc sUrface 1030 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ShockCore:

Tack för tipset! Makibox menar du nog antar jag, ser intressant ut. Priset känns fint! Får kika på lite recensioner etc...

Någon med fler tips?

*Edit* Så en allmän fråga för en okunnig... Vad fyller "Heat print bed" för funktion egentligen? Jag antar det är själva plattan man printar på, men varför måste den vara varm? Plasten stelnar väl inte om plattan man skriver på är varm? Vad är det jag missar?

Menade ofc makibox... Något som de andra som svarat på din fråga missat att berätta är att man måste ha heated bed för att kunna skriva ut i Abs plast, men pla går nog ganska bra utan

Visa signatur

Citera för svar :)

Intel 3770k / Msi Mpower / 980 TI / 16gb 1600mhz Corsair Vengeance / H100i / Silverstone Strider 1000w Gold / Samsung 830 128gb / Fractal Design Arc

Permalänk
Medlem

PLA utan uppvärmd bädd går utan problem. Bara man har rätt underlag för syftet

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av erikssonown:

En fråga, vad mer specifikt ska ni skriva ut med skrivarna? Har lite dålig fantasi så vill gärna höra era tankar.

Kolla lite på denna sidan då: https://www.thingiverse.com/
Där finns ganska många modeller, så du lär ju hitta något du vill printa

Visa signatur

Citera för svar :)

Intel 3770k / Msi Mpower / 980 TI / 16gb 1600mhz Corsair Vengeance / H100i / Silverstone Strider 1000w Gold / Samsung 830 128gb / Fractal Design Arc

Permalänk
Skrivet av erikssonown:

En fråga, vad mer specifikt ska ni skriva ut med skrivarna? Har lite dålig fantasi så vill gärna höra era tankar.

Skall försöka mig på openRC projektet (sök på thingiverse.com). Har en Honey Bee-king 3 som varit kraschad i några år. Skall ta elektroniken därifrån och skriva ut plastdelarna.

Annars är det väl inget speciellt. kanske Halloween prylar och annat?

Finns ny uppdatering på min blogg med bilder m.m

http://saemundsson.se/?cat=33

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr2clean:

Kommer ikväll, om delarna inte anlänt att bita det sura äpplet och köpa delarna från www.reprapuniverse.com.
Sedan kommer jag häva köpet från Ebay.com, det är betalt med paypal och ebay har en "Money back guarantee"

Printed i3 Kit 59€
Hobbed Bolt 4,95€

Vilket betyder att delarna kostar mig 200sek mer än via Ebay.

Har beställt från sidan innan och det brukar ta ca 4 arbetsdagar.

Går i väntans tider jag med nu.. Lade en beställning på printade delar till en i3 box version och en MGS extruder... Passade på att köpa en skiva mdf också, tänkte gå upp till 16 mm tjocklek, då jag kommer köra på 10 mm slipade axlar och gängstavar...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk

Bra skit!

Har du beställt från ebay eller reprapuniverse?
Är det ett helt kit eller köpte du endast printade delar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av freakling:

Bra skit!

Har du beställt från ebay eller reprapuniverse?
Är det ett helt kit eller köpte du endast printade delar?

Bara de printade delarna, av en här på swec... Blir lite dyrare, men jag behöver inte oroa mig för kvaliteten eller leveranstiden, och kunde välja exakt vilka prints jag ville ha!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

Går i väntans tider jag med nu.. Lade en beställning på printade delar till en i3 box version och en MGS extruder... Passade på att köpa en skiva mdf också, tänkte gå upp till 16 mm tjocklek, då jag kommer köra på 10 mm slipade axlar och gängstavar...

Skickades från m.sweclockers.com

Jag beställde från reprapuniverse.com, så nästa vecka ska printern stå klar, om det så ska ta några dygn

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr2clean:

Jag beställde från reprapuniverse.com, så nästa vecka ska printern stå klar, om det så ska ta några dygn

Jag har ju en lite längre horisont, ska väl få ihop det hela på några månader...

Edit: vore bra med lite feedback på hur det var att handla där, inte omöjligt att jag får shoppa loss där med senare...
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

Går i väntans tider jag med nu.. Lade en beställning på printade delar till en i3 box version och en MGS extruder... Passade på att köpa en skiva mdf också, tänkte gå upp till 16 mm tjocklek, då jag kommer köra på 10 mm slipade axlar och gängstavar...

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av fizzdan:

Jag har ju en lite längre horisont, ska väl få ihop det hela på några månader...

Edit: vore bra med lite feedback på hur det var att handla där, inte omöjligt att jag får shoppa loss där med senare...
Skickades från m.sweclockers.com

Min plan har ju varit att ha en färdig skrivare i mitten av februari..men, när jag nu haft nästan alla delar i 3 veckor så blir man ju sugen på att montera ihop allt

Jag har handlat där vid två tillfällen, då har leveransen tagit 3-4 arbetsdagar. Frakten kostar ca 85 sek upp till 1kg. Men vill man ha express så kostar det lite mer.. fick detta svaret:

"We can also offer expressed shipping on deliveries with DHL. Transit time = 1 day. Amount depends on the weight.

For Sweden the tariffs would be:

- 200 gr =€43
- 750 gr = €58
- 4 KG = €79
- 8 KG = €132
-12 KG = €172
- 20 Kg = €220"

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr2clean:

Min plan har ju varit att ha en färdig skrivare i mitten av februari..men, när jag nu haft nästan alla delar i 3 veckor så blir man ju sugen på att montera ihop allt

Jag har handlat där vid två tillfällen, då har leveransen tagit 3-4 arbetsdagar. Frakten kostar ca 85 sek upp till 1kg. Men vill man ha express så kostar det lite mer.. fick detta svaret:

"We can also offer expressed shipping on deliveries with DHL. Transit time = 1 day. Amount depends on the weight.

For Sweden the tariffs would be:

- 200 gr =€43
- 750 gr = €58
- 4 KG = €79
- 8 KG = €132
-12 KG = €172
- 20 Kg = €220"

85 spänn är ju helt ok... Men expressfrakt verkar ju hutlöst dyrt? Vad för delar har du handlat där?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

85 spänn är ju helt ok... Men expressfrakt verkar ju hutlöst dyrt? Vad för delar har du handlat där?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, express var lite för dyrt
Lyckades slänga min tempgivare till värmeplattan så fick beställa en ny, den låg i något som liknade en tejpbit... Sedan beställde jag en "alu. mount-platta" till min J-HEAD för Wade extruder. Nu beställde jag ju ett kit printade delar igår också.

De har bra priser på kullager också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr2clean:

Ja, express var lite för dyrt
Lyckades slänga min tempgivare till värmeplattan så fick beställa en ny, den låg i något som liknade en tejpbit... Sedan beställde jag en "alu. mount-platta" till min J-HEAD för Wade extruder. Nu beställde jag ju ett kit printade delar igår också.

De har bra priser på kullager också.

Måste ju beställa en hot end, men frågan är om det blir därifrån... Kanske skulle prata med något industrigymnasium, det vore ju en perfekt uppgift för dem..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

Började bygga en låda idag;
https://app.box.com/s/ln80eyvou8wj4ed5lex5
https://app.box.com/s/mmmwn1auomjv9uixaqjt

Kanske intressant för någon, det är inte exakt samma modell som TS bygger...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

Ser bra ut Glöm inte att försegla skiten ur den nu bara, vill ju inte ha en ständigt förändrad maskin pga olika fukthalter

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ODDNAME:

Ser bra ut Glöm inte att försegla skiten ur den nu bara, vill ju inte ha en ständigt förändrad maskin pga olika fukthalter

Nä, det är ju nackdelen med organiskt material... Dock tror jag att mdf är såpass "processat" att det är försumbart....

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk

Jag har problem att hitta M3 muttrar och bultar. Varken Jula eller Byggmax här i göteborg har dem. Deras minsta är M4.

Någon idé?

Permalänk
Medlem
Skrivet av freakling:

Jag har problem att hitta M3 muttrar och bultar. Varken Jula eller Byggmax här i göteborg har dem. Deras minsta är M4.

Någon idé?

Biltema eller Bauhaus?
http://biltema.se/sv/Bygg/Fastelement/Sortimentlada/Skruv/Skr...
http://biltema.se/sv/Bygg/Fastelement/Sortimentlada/Mutter/Mu...
bara två exempel ..

Vissa ställen (tror Coop bygg brukar ha) säljer skruv i lösvikt...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

Tro mig, du MÅSTE försegla mdf Det är det jag kör i min fräs till 80% så har koll på hur det brukar uppföra sig.
I vanliga fall, försumbart säkert, men det är ju ändå precisionsbygge med skrivare. Bästa är ju antingen en bra lösningsmedelsbaserad lack eller bara klarlacka om du inte vill måla. Dock inte med vattenbaserade saker

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz