Datorn stängs av när jag kör BF4

Permalänk

Datorn stängs av när jag kör BF4

Hej!
Tänkte kolla om fler har fått detta problem.

För 4 dagar sen så spelade jag BF4 och helst plötsligt så stängdes datorn av. Den bara dog utan några helst indikeringar om att den skulle stängas av. Jag trodde att det var Windows Update som startade om datorn.

Så testade spelet igen, spelade några timmar sen slocknade datorn igen. Jag misstänker att det är något med BF4 eller något med de nya BETA drivrutinerna till AMD korten.

Datorn stängdes av igår också.

Jag vet att datorn stängs av när ett grafikkort eller en processor blir överhettad men min dator är väl kyld så det har inget med det att göra. Varmaste kärnan i processorn blir 65c och GPU1 80c GPU2 70c.

Kan vara PSU som håller på att fallera, men detta problem uppstår bara när jag kör BF4.

Jag har googlat det och jag är inte ensam om detta bekymmer. Jag har spelat BF4 sen release och detta uppstod nu efter BF4 uppdateringar och de nya drivrutinerna.

Är det någon som har en lösning?

Mvh Christoffer

Visa signatur

|Intel 3770k 4.4GHz Offset OC| Cooler Master Storm Trooper | 2x Sapphire Vapor-X 7970 3Gb CrossfireX OC:1110/1500 | ASUS Maximus V Formula | SSD Samsung 830 128 | Gb Seagate 1TB HDD @7200rpm | Fractal Design 1000w | 2x4GB Corsair Vengeance DDR3 @1600MHz | CPU Kylare: Phanteks Ph-Tc14pe |

Permalänk
Skrivet av PappyOdaniel:

Hej!
Tänkte kolla om fler har fått detta problem.

För 4 dagar sen så spelade jag BF4 och helst plötsligt så stängdes datorn av. Den bara dog utan några helst indikeringar om att den skulle stängas av. Jag trodde att det var Windows Update som startade om datorn.

Så testade spelet igen, spelade några timmar sen slocknade datorn igen. Jag misstänker att det är något med BF4 eller något med de nya BETA drivrutinerna till AMD korten.

Datorn stängdes av igår också.

Jag vet att datorn stängs av när ett grafikkort eller en processor blir överhettad men min dator är väl kyld så det har inget med det att göra. Varmaste kärnan i processorn blir 65c och GPU1 80c GPU2 70c.

Kan vara PSU som håller på att fallera, men detta problem uppstår bara när jag kör BF4.

Jag har googlat det och jag är inte ensam om detta bekymmer. Jag har spelat BF4 sen release och detta uppstod nu efter BF4 uppdateringar och de nya drivrutinerna.

Är det någon som har en lösning?

Mvh Christoffer

Om du är säker på att det inte är värmeproblem så skulle jag gissa PSU, Testa köra typ prime95 + 3Dmark eller liknande för att belasta både cpu och grafikkort, Håll samtidigt koll på temps. Ser temperaturerna bra ut och datorn stängs av så testa med ett annat nätagg.

Om datorn bara dör så är det med största sannolikhet hårdvaruproblem, Hade det varit problem med BF4 eller Drivrutiner så borde du få en blåskärm innan datorn stänger av sig/starta om.

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Skrivet av PappyOdaniel:

Hej!
Tänkte kolla om fler har fått detta problem.

För 4 dagar sen så spelade jag BF4 och helst plötsligt så stängdes datorn av. Den bara dog utan några helst indikeringar om att den skulle stängas av. Jag trodde att det var Windows Update som startade om datorn.

Så testade spelet igen, spelade några timmar sen slocknade datorn igen. Jag misstänker att det är något med BF4 eller något med de nya BETA drivrutinerna till AMD korten.

Datorn stängdes av igår också.

Jag vet att datorn stängs av när ett grafikkort eller en processor blir överhettad men min dator är väl kyld så det har inget med det att göra. Varmaste kärnan i processorn blir 65c och GPU1 80c GPU2 70c.

Kan vara PSU som håller på att fallera, men detta problem uppstår bara när jag kör BF4.

Jag har googlat det och jag är inte ensam om detta bekymmer. Jag har spelat BF4 sen release och detta uppstod nu efter BF4 uppdateringar och de nya drivrutinerna.

Är det någon som har en lösning?

Mvh Christoffer

Det låter som PSU. BF4 använder mycket kraft både från CPU och GPU. Testa spela något spel som inte kräver så mycket av datorn. Jag hade liknande problem när min PSU gav upp. Kunde spela spel som inte krävde så mycket. Så fort jag satte på Crysis dog den efter 1 minut

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk

Du kan ju även testa att sänka OC på processorn.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S