Permalänk
Medlem

Bränd transistor eller liknande

Hej, byggde ihop en ny burk igår, och när jag teststartade den så kom det ett litet sprak och det kom en liten rökpuff från vad som verkar vara en liten transistor eller liknande. Kan se på den att den verkar lite bränd och buktar uppåt en aning mitt på. Grejen är att allt verkar fungera som det ska, lyckades installera windows och allt har flytit på, inte sett nåt felmeddelande i bios eller nåt. Jag vet att det kanske är dumt att ha igång den, men då allt verkar fungera nu och jag efter beställning haft strul med komponenter och liknande så har jag gått och väntat i 2 månader på att kunna bygga ihop den, vilket gjort mig något otålig...

När det skedde så hade jag i min stress glömt att stoppa i strömtillförseln till grafikkortet, så min tanke är att det gått ut lite för mkt el i moderkortet vilket fått denna lilla del att smälla...

Nu till fråga, är det någon som vet exakt vad denna lilla del har för funktion och vad detta innebär? Är det nånting relativt orelevant så orkar jag inte bry mig när jag redan haft så mkt strul, då allt ändå funkar, men om det är något som kan skada övriga komponenter i längden så kanske jag får tänka om!

Moderkortet är ett MSI Z87-S02 INET EDITION ATX, har bifogat en bild så ni ser vilken del som poffat!

Visa signatur

denna signatur är inte vettig, den är inte heller tänkt att ha någon djup filosofisk mening som man kan tro. allt jag vill säga med denna signatur är att jag inte har nånting att skriva.

Permalänk
Medlem

Ska du ha det för mining eller gaming?

Hur eller hur så har den komponenten en viss funktion, och om jag vore du skulle jag nog bytt ut moderkotet, men förstår att det känns drygt och fruktansvärt segt..

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanctus:

När det skedde så hade jag i min stress glömt att stoppa i strömtillförseln till grafikkortet, så min tanke är att det gått ut lite för mkt el i moderkortet vilket fått denna lilla del att smälla...

Nu till fråga, är det någon som vet exakt vad denna lilla del har för funktion och vad detta innebär? Är det nånting relativt orelevant så orkar jag inte bry mig när jag redan haft så mkt strul, då allt ändå funkar, men om det är något som kan skada övriga komponenter i längden så kanske jag får tänka om!

http://ladda-upp.se/files/2014/b91256.jpg

Det låter som ett typiskt reklamationsärende, att du inte stoppat i strömförseln till grafikkortet borde bara betyda att det inte startar upp, inte att komponenter på MOBOt brinner