DirectX får Mantle-liknande lågnivålager

Permalänk
Medlem

Fan va alla Nvidia nördar gnäller.. 1 titel som har stöd för Mantle i dagsläget... Ingen gnällde när PhysX först släpptes, de va ju så ofantligt okänt..

Med tiden blir nog Mantle en i gänget av alla titlar med AMD loggan på..

Kanske var på tiden att Microsoft fick tummen ur röven och började arbeta med DirectX sedan 2009..
Dock är jag ingen höjdare för DX eftersom Microsoft påtvingar än nedgraderingar..

Det kan kännas kluttrigt i cyberrymnden när många alternativ finns, men fördelen är ju att man inte blir låst på Windows med APIer som Mantle om det får fortsätta..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Varför ska jag uppgradera OS varje tredje år? Uppgraderade inte till W8 för att det bara är slöseri med ca 1000kr,
kommer knappast vara värt för den lilla skillnaden. Väntar jag dock 3 år till är det värt en uppgradering,
om jag har ny hårdvara dvs.

Kan säga att uppgraderingen från win7-64 till win8.1-64 vart absolut värt det! Betydligt snabbare snyggare och bättre.
Startar direkt mot skrivbordet precis som i Windows 7.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Oavsett om Direct X är knutet till nyaste Windows så uppgraderar man väl alltid när ett ny version släpps. Det gör i alla fall jag!

Vem kör Windows XP 32Bit med 3GB Ram SLI/Crossifre 780/R9 290?

Att uppgradera OS är väl inget att bråka om. Har man en gång köpt en äkta version windows kostar det inte speciellt mycket att uppgradera precis.

Håller med dig om att det inte är så mycket pengar. Dock så är en uppgradering för OSX gratis om man har en mac och linux kostar ingenting över huvud taget. Oftast behöver du inte uppdatera hela operativsystemet för en ny version av någon API. Dessutom är det inte alla som använder Windows. För mig är det att man behöver Windows över huvud taget som är det stora problemet.

Det bästa vore om man fick DirectX till *NIX-system eller om Mantle/OpenGL tog över helt, så slipper man Microsoft.

Permalänk
Hjälpsam

Allt som krävs nu är;

att MS, AMD, Nvidia och Intel käftar klart,
att nya DirectX släpps med en ny version av windows,
att tillverkarna tar fram ny hårdvara,
att speltillverkarna tar fram stöd för detta nya DirecX,
och att detta nya DirectX verkligen håller vad det lovar.

Allt jag sett än så länge är lite snack, så nej Mantle känns inte förlegat än

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Sålänge Dx inte fungerar på Linux så ser jag inte hur Mantle skulle vara förlegat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyntax5574:

Fan va alla Nvidia nördar gnäller.. 1 titel som har stöd för Mantle i dagsläget... Ingen gnällde när PhysX först släpptes, de va ju så ofantligt okänt..

Med tiden blir nog Mantle en i gänget av alla titlar med AMD loggan på..

Kanske var på tiden att Microsoft fick tummen ur röven och började arbeta med DirectX sedan 2009..
Dock är jag ingen höjdare för DX eftersom Microsoft påtvingar än nedgraderingar..

Det kan kännas kluttrigt i cyberrymnden när många alternativ finns, men fördelen är ju att man inte blir låst på Windows med APIer som Mantle om det får fortsätta..

Roligt att Phys x fanns långt innan Nvidia köpte upp det, har för mig att AMD blev erbjuden att ha det mot licens också.

Mantle kan ju bli nåt för Linux ,dock bra drivrutiner behövs där också ,men där finns det väl fortfarande lite att önska.
Men ska bli intressant vad det blir av steam os

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Mantle skulle väl inte släppas motsvarande devkit på förrän till julen i år har jag för mig? Oavsett tycker jag det är kul att det händer lite. Men det är väl problemet att det inte finns någon marknad för nya APIer? gröna och röda laget är ju det enda alternativet som finns, sen har vi pc och spel, då är det microsoft och directx. Hur skulle man kunna slå in sig på denna marknad? Känns smått orimligt?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

New Low-Level API DirectX, only for windows 8!

Känns som MS äntligen hittat ett sätt att tvinga på folk win8...

Permalänk
Medlem

Hehe ja, vad skall man säga? Skulle MS tänkt i dom här banorna om inte AMD hade släppt Mantle =P

Visa signatur

Intel 5820K~3,3GHZ+/ASUS X99-S/2 st R9 290 CF/Crucial DDR4 2133MHz 16 (4x4)/ANTEC HCG-900 PSU/AeroCool Hitech 7 chassi

Permalänk
Avstängd

och ms plan är att man får det som nya dx som kommer enbart till windows 9 som bara alla måste ha och samtidigt så är det bara en 8a som är omgjord med appar och metro 2 som stora massan acepterar

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk

Nya Direct x 11 Turbo ger 40% bättre prestanda än föregångaren DX11. MEN bara om du har Windows 9!

Så kommer det låta...var så säker.

Visa signatur

En sån där datamaskin är det jag har.

Permalänk
Skrivet av Orici:

Fel, Mantle är AMD exklusivt.

nope.

Permalänk
Medlem

Knepigt att det ska få gå så lång tid innan alla dessa mjukvarulager gör framsteg.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Vad hjälper det om det är öppet eller stängt när det inte stödjer NVidia-korten?
AMD gjorde Mantle till AMD-kort enbart, dom gjorde det inte så det funkar med NVidia-kort utan då måste NVidia själva lägga ner tid på att koda in det.
Därför är DirectX ett bättre val då det fungerar på alla korten, och av den anledningen gör NVidia rätt i att inte hoppa på något tåg som inte lämnar stationen.

Ptja det (Mantle) implementeras ju i drivrutinerna så om inte nVidia gör alla sina drivrutiner öppna eller delar dom till AMD så är de tvugna att koda det själva...

Skrivet av Distant Worlds:

Tror jag läst någonstans att det fanns begränsningar i DX (bla förmågan att rita upp ett stort antal objekt) som artikelförfattaren hävdade var medvetna för att inte Xbox 360 skulle bli allt för akterseglad. Kan vara svammel - men nu verkar det i alla fall som om det arbetas på att förbättra prestandan. Tror inte att det är en slump att denna diskussion och Mantle kommer i samma veva som Xbox One och PS4 dyker upp.

Rent spontant känns det inte helt orimligt. Konsollerna har ju inte direkt höjt grafiken i spel de senaste åren. Både xbox one och PS4 kör väl GCN så de borde kunna "få" Mantle.

Skrivet av Ase:

Roligt att Phys x fanns långt innan Nvidia köpte upp det, har för mig att AMD blev erbjuden att ha det mot licens också.

Mantle kan ju bli nåt för Linux ,dock bra drivrutiner behövs där också ,men där finns det väl fortfarande lite att önska.
Men ska bli intressant vad det blir av steam os

Den gamla tiden när man var tvungen att köpa ett Ageia PhysX-kort och ha i datorn. Enda (förutom dom andra) anledningen det finns så lite spel till Linuxbaserade OS (förutom android) är DirectX. Om man kör ett grafikkorts API som är öppet att implementera för alla OS blir det tämligen trivialt att porta spel till Linux.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Skrivet av Atlas Tasume:

Det rör sig inte om något hat. Jag starkt stödjer öppna lösningar helt enkelt. Där är så klart OpenGL kanske bäst lämpat, men även AMDs Mantle är ju öppet i den mening att andra tillverkare skulle kunna använda det. Sedan Microsofts uppförande den senaste tiden eldar bara på mitt intresse att se datorspelsmarknaden befriad från att vara låst till ett enda operativsystem.

Jo jag kan hålla med om ms vart lite jobbiga, dock så tror jag inte att det är den delen av MS som jobbar på Dx utan en annan group under samma företag så även om företaget inte är så jätte på senaste så gör ju folket som jobbar där en bra sak

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maguro:

Då väntar vi väl bara på att directX ska släppas till linux/mac också...

OpenGL är redan effektivare än directx

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

jag visste väl att denna dag skulle komma! bristerna med directx har varit tydliga i alla år så det är på tiden till att ge en känga åt kompatibilitet och en thumbs up till prestanda

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem

Tror att OpenGL kommer att vinna tanke med att det kommer att bli öppen för alla OS

Visa signatur

Gigabyte GA-X99-UD7,Intel 5820k, 32Gb DDR4 3000Mhz, Sapphire R9 290 4Gb Tri-x Crossfire x3, Samsung 850pro 1Tb, EVGA Supernova 1300w G2

Permalänk

10x högre prestanda... det sa dom vid lansering av DX10 också

Visa signatur

EVGA G2 Supernova 750W, ... , 2x8GB Vengance, MSI GTX760 4GB Gaming Ed + GTX580 3GB Phantom (ej SLI).

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Kogster:

Ptja det (Mantle) implementeras ju i drivrutinerna så om inte nVidia gör alla sina drivrutiner öppna eller delar dom till AMD så är de tvugna att koda det själva...

Rent spontant känns det inte helt orimligt. Konsollerna har ju inte direkt höjt grafiken i spel de senaste åren. Både xbox one och PS4 kör väl GCN så de borde kunna "få" Mantle.

Den gamla tiden när man var tvungen att köpa ett Ageia PhysX-kort och ha i datorn. Enda (förutom dom andra) anledningen det finns så lite spel till Linuxbaserade OS (förutom android) är DirectX. Om man kör ett grafikkorts API som är öppet att implementera för alla OS blir det tämligen trivialt att porta spel till Linux.

Ingen av konsolerna kör Mantle. Det sägs att Xbox kör något som är väldigt likt och hur det står till med Playstation är lite oklart. Det verkar som om de körde på API som liknade deras gamla för att underlätta för deras befintliga utvecklare.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

I'll believe it when I see it.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av ACR83:

Tror att OpenGL kommer att vinna tanke med att det kommer att bli öppen för alla OS

Open gl har haft det tungt i många år, finns anledning att spelutvecklare använt DX istället (än fast MS utvecklat det)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

nVIDIA såg nog att Microsoft skulle göra detta och valde att inte hoppa på ett sjunkande skepp.

Skulle tippa på att det är mer som nedan...

1. AMD fick nog på de dåtida antika skeppen med taskiga segel som använts sedan urminnes tider. De bestämde sig för ett nytt projekt, att bygga ett skepp med en ny typ av segel inom de kommande åren, med stora förhoppningar om att denna teknik skulle bli "the way to go", delad med och uppskattad av alla.

2. nVidia tittar på AMDs skepp med rullande ögon, de blir erbjudna att ta del av den nya tekniken, men avstår. nVidia vill inte vara med på någon annans ide, de vill återuppfinna det nya seglet igen, kalla det unikt samt ta ut stora licenspengar för tekniken.

3. Microsoft & Khronos stirrar sig blinda på AMDs nu färdiga toksnabba skepp. De båda tycker självklart det är en finfin ide, dvs att uppgradera de existerande slöa skeppen, nämligen Direct3D samt OpenGL.

4. AMD känner sig oerhört nöjda med sin nya typ av segel, de har dessutom övertygat "de andra" om att detta är "the way to go". AMD har gjort sitt, de lyckades med sitt projekt. De startade något stort som nu har uppmärksammats världen över, tekniken blir nu en öppen standard som kan användas av alla.

5. nVidia börjar snegla lite mot den nya segeltekniken. Anledningarna är för att tekniken görs till en standard, så det finns inga licenspengar att vinna i detta, samt ett försök att behålla sin "the way it is meant to be sailed" titel, det finns inget annat val.

Sen att det kommer att dröjja en jädrans tid innan något händer är ju en annan sak...

Permalänk
Medlem

Inte helt oväntat frågan var bara hur. Jag tror faktiskt mest att Ms vill sätta en käpp i hjulet för AMD. Ms har nog inget intresse av att driva pc spel utvecklingen framåt egentligen då det skulle kunna få Xbox att blekna. Intressant framtid dock. Vi vet dock inte hur Ms teknik kommer att stå sig mot Mantle än. Så det kan gå hur som helst.

Men Ms förlorar bara mer och mer marknad ju mer dom försöker vinna kanske pga deras sätt att behandla kunder spelar in. Och med det menar jag dom har lätt att glömma bort sina trogna kunder för att försöka vinna nya.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Ingen av konsolerna kör Mantle. Det sägs att Xbox kör något som är väldigt likt och hur det står till med Playstation är lite oklart. Det verkar som om de körde på API som liknade deras gamla för att underlätta för deras befintliga utvecklare.

Finns en orsak till det mer än så.
Konsolerna har ingen användning av Mantle på samma sätt eftersom man ändå programmerar i stort sett rakt mot hårdvaran.
Finns inget OS som begränsar på samma sätt som på en PC.

Permalänk
Medlem

Gillar Star Citizens infallsvinkel att dom bygger för värsta hårdvaran idag & inte anpassar till halvdan hårdvara som konsoller & gamla datorer sen hur det blir är en annan femma . Men förr så stressades alltid hårdvaran ab spel utvecklare idag så funkar det ypperligt med flera år gamla grafikkort & processorer det gnälls massor över att api för dålig MS för dåligt osv men vart finns spelutvecklarna som testar modern hårdvara är väl mest hos mobiltelefoner & annat fjant idag fast bra av AMD att sätta lite press på MS åtminstånde

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AMD-FX:

Nu börjar API kriget. Skillnaden är att om man kör DX så måste man byta OS vid varje uppdatering

Inte bara DX utan även Halo 2 och Just Caus 2 var väll tvunget att köras på Vista och över? Och så satt flertalet med XP. Var nog samma med Crysis om man hade hårvara för högsta inställningar. Joja, fulhack fanns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maguro:

Då väntar vi väl bara på att directX ska släppas till linux/mac också...

Det kommer nog aldrig hända.

Visa signatur

CPU: 3570K |Minne: 8GB Corsair Vengence|GPU: GTX 650|Chassi: Nano 304|PSU: Corsair 600W M|Kylning: Batterisyra|Mus: MX150|Tangentbord: JP|Platta: Nexus 7(2013)

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

Satt precis och läste om det, med andra ord kommer Mantle troligtvis dö sakta men säkert, precis som Nvidia PhysX, ett fåtal titlar lär säkerligen stödja Mantle framöver men sen blir det DirectX som det alltid varit

Para det med kommande Windows 9 Beta så lär det bli kanon, lågnivålager och Windows Aero.

Håller med. Hoppas stort på Windows 9 för ett nytt gamingsystem.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnjensen:

Inte bara DX utan även Halo 2 och Just Caus 2 var väll tvunget att köras på Vista och över? Och så satt flertalet med XP. Var nog samma med Crysis om man hade hårvara för högsta inställningar. Joja, fulhack fanns.

Ah, du menar när man inte kunde köra på max inställningarna i Crysis om man körde XP. Jo det känner jag till. Fanns även annat också med Crytek och AMD inblandat, det var om man hade en AMD x64 processor så skulle man få mycket snyggare texturer. Det var en 64-patch för Crysis. Det var bara idioter som gick på den bluffen. 64 texturerna låg i en egen mapp, för man kan inte få texturerna att byta utseende för att processorn är en 64-bit processor. Det var bara ett idiotiskt försäljningsknep

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare