DirectX får Mantle-liknande lågnivålager

Permalänk
Medlem

API krig låter som något väldigt bra för oss konsumenter.

Permalänk
Avstängd

Värt att tänka på är att denna version av DirectX (12?) säkerligen blir exklusiv för Windows 9.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Zotamedu:

http://cdn4.wccftech.com/wp-content/uploads/2013/11/Untitled1...

Nu är vi tillbaks i den där semantikdiskussionen igen. Är det öppet eller stängt när de har sagt att det är fritt fram så fort de inte fortfarande är kvar i en tidig beta?

Utan att blanda in semantik, känslor eller något annat: just nu är Mantle begränsat till AMD GPUer som kör GCN, Windows och endast speltillverkare som är partner.

D.v.s du kan inte ens utveckla för Mantle för tillfället med mindre än att vara en partner, när Mantle SDK släpps är det denna restriktion man lyfter, det gör det fortfarande inte möjligt för andra GPU-tillverkare att göra en Mantle-implementation om man inte räknar reverse engineering.

Men innan man ens börjar fundera på de politiska bitarna (som är långt svårare att hantera än de tekniska) kring att nVidia och Intel skulle vilja använda Mantle, så borde man först förstå varför AMD inte tänker stödja Mantle på kort pre-GCN. Att stödja pre-GCN borde vara rätt hög prioritet för AMD då man just nu bara når runt 5.5% av marknaden (summan av alla CGN-kort på Steams HW-lista). Om APIet är relativt hårt knutet till en specifik GPU-design kommer det inte spela någon som helst roll hur öppet Mantle blir, det är helt enkelt inte tekniskt vettigt för något annat att hoppa på det tåget i så fall.

Och om OpenGL får samma fördelar, varför bry sig? Alla GPU-tillverkare och alla OS stödjer redan OpenGL så ska man hoppas på något så är det väl att OpenGL även tar fart för PC-spel, inte bara på mobiler/pekplattor samt professionella 3D-applikationer. Försökte gräva lite i varför alla speltillverkare i så stor utsträckning föredrar DX, anledningen verkar till största del vara:

  • Visual Studio är överlägset vanligaste utvecklingsmiljö, DX är bättre integrerat än OGL i VS

  • Spel kräver en hel del verktyg för modellering och animation, både de kommersiella och in-house-verktygen är långt oftare utvecklade med DX i tanken än OGL

Problemet för Mantle är ju att det har samma nackdelar, mot DX, som OGL.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Så, ingen panik att byta från det gröna till det röda laget mao?

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Skrivet av giplet:

http://www.sweclockers.com/artikel/18244-amd-lanserar-mantle-...
Om du nu orkar läsa hela denna artikeln så kommer att du att finna följande:

Så nej, Mantle är inte öppet. Nvidia och Intel kan inte skriva en drivrutin för Mantle om de inte vill göra reverse enginering på API't.

Som jag sa innan är det optimerat för AMD kort. De har tom snackat om att låta Khronos Group ta över vilket tyder på att det kommer att komma till andra tillverkare längre fram. Bara för att det är exklusivt nu betyder inte det att det inte blir öppet längre fram vilket det kommer att bli enligt det som sagts innan.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Skrivet av Dalton Sleeper:

Anledningarna är för att tekniken görs till en standard, så det finns inga licenspengar att vinna i detta, samt ett försök att behålla sin "the way it is meant to be sailed" titel, det finns inget annat val.

Haha, underbart inlägg!

Hoppas att resultatet av hela denna snurra blir att man som konsument får bättre prestanda, och utan att behöva byta till W8.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av giplet:

Mantle är inte öppet. AMD började med att säga att det skulle bli öppet. Vid releasen av betan gick de över till att säga att det kanske skulle bli öppet när det var moget för det. Jag tolkar detta som att om det alls blir öppet kommer det att dröja alldeles för länge.

Roligt att beskylla andra för att se grönt. Mantle är inte öppet. Det är inte släppt till några andra tillverkare. Ingen annan kan idag skriva en drivrutin för Mantle med mindre än att man vill göra reverse engineering på det hela. AMD har inte ljugit, men de har heller inte infriat sitt löfte. Så seriöst hur menar du att det är öppet?...

Nu ska vi reda ut begreppen här. Exklusivt betyder att det inte är menat för Nvidia.. Vilket Mantle inte är även om AMD försöker först fixa mantle till GCN och sedan till andra tillverkare. Med exklusivt menas tekniker som PhysX. Sedan så är källorna inte direkt överens angående om Nvidia bara behöver drivrutiner eller måste lägga till teknologi på deras kort. Har läst båda påståendena och båda hänvisar till AMD som inte sagt något om just det. Mantle är öppet.. Mantle är inte AMD exklusivt även om Nvidia inte kan göra drivrutiner mot APIt ännu. Sedan sitter Orici med gröna glasögon. Detta är ett allmänt faktum.

Skrivet av giplet:

http://www.sweclockers.com/artikel/18244-amd-lanserar-mantle-...
Om du nu orkar läsa hela denna artikeln så kommer att du att finna följande:

Så nej, Mantle är inte öppet. Nvidia och Intel kan inte skriva en drivrutin för Mantle om de inte vill göra reverse enginering på API't.

"Än så länge" är det gyllene uttrycket.. Mantle är i sin linda fortfarande och vem klandrar AMD (Ja, förutom inbitna Nvidiafantaster då) för att de vill se till att Mantle fungerar på sina kretsar innan de lämnar över facklan?

Skrivet av strejf:

Värt att tänka på är att denna version av DirectX (12?) säkerligen blir exklusiv för Windows 9.

Tror nog de flesta förutspår en sådan utveckling ja.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Och så blev Mantle förlegat, vilket är bra. DirectX kommer att fortsätta att ge bra prestanda oberoende på tillverkare.

Ja, låt Mantle dö. Och låt DirectX bevara sin dominans över APIerna. Det funkade ju såååå bra i många år. För konkurrens är ju inte bra för oss konsumenter alls?

Nej fan, får hoppas Mantle lever vidare så det håller M$ på fötterna, så de inte halkar efter med DX utvecklingen igen.

Du har varit så löjligt kritisk till Mantle från början. Men om Mantle inte skulle existerat till att börja med, så skulle M$ aldrig lyft ett finger för att förbättra DX.
Så jag hoppas verkligen Mantle är för att stanna.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

... har jag missat något, eller har inte AMD redan tidigare sagt att de tänker lämna över Mantle till OpenGL när det mognat lite mer, så vad är det som är nytt (förutom ändringar i Direct3D, men det är totalt ointressant för min del)?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd
Skrivet av backfeed:

... har jag missat något, eller har inte AMD redan tidigare sagt att de tänker lämna över Mantle till OpenGL när det mognat lite mer, så vad är det som är nytt (förutom ändringar i Direct3D, men det är totalt ointressant för min del)?

Ja. AMD har hintat lite åt det hållet.

Skrivet av ParasiteX:

Ja, låt Mantle dö. Och låt DirectX bevara sin dominans över APIerna. Det funkade ju såååå bra i många år. För konkurrens är ju inte bra för oss konsumenter alls?

Nej fan, får hoppas Mantle lever vidare så det håller M$ på fötterna, så de inte halkar efter med DX utvecklingen igen.

Du har varit så löjligt kritisk till Mantle från början. Men om Mantle inte skulle existerat till att börja med, så skulle M$ aldrig lyft ett finger för att förbättra DX.
Så jag hoppas verkligen Mantle är för att stanna.

Håller helt med. Utan Mantle så skulle antagligen MS bara sjunka tillbaka i den bubbla som de levt i de senaste 5-10 åren och sluta försöka förnya DirectX. Folk borde inse att det enda orsaken varför MS gör detta är för att de riskerar tappa en av få saker som tvingar folk att köpa nytt operativsystem.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Problemet för Mantle är ju att det har samma nackdelar, mot DX, som OGL.

En gissning är att den stora fördelen med Mantle är att man kan parallellisera arbetet bättre för att hantera grafik. DX kan inte dra nytta av processorns kärnor som man kan med Mantle. Skall man skriva om en renderingsmotor för något spel som tidigare varit optimerad för DX så tror jag det är där jobbet ligger, inte att byta API.

Om DX skrivs om så även det blir tunnare och tillåter bättre parallellisering är det nog inget större jobb för spelutvecklare att anpassa spelen till olika gränssnitt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sneaky_rhino:

Jo jag kan hålla med om ms vart lite jobbiga, dock så tror jag inte att det är den delen av MS som jobbar på Dx utan en annan group under samma företag så även om företaget inte är så jätte på senaste så gör ju folket som jobbar där en bra sak

Dom har dock varit lata, eller helt enkelt inte fått någon vettig budget. Och i vilket fall som helst är det Microsofts ledning som tvingar en att gå från ett operativsystem till ett annat endast för DirectX.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Entusiast

[QUOTE=Yoshman;14421898]Utan att blanda in semantik, känslor eller något annat: just nu är Mantle begränsat till AMD GPUer som kör GCN, Windows och endast speltillverkare som är partner.

D.v.s du kan inte ens utveckla för Mantle för tillfället med mindre än att vara en partner, när Mantle SDK släpps är det denna restriktion man lyfter, det gör det fortfarande inte möjligt för andra GPU-tillverkare att göra en Mantle-implementation om man inte räknar reverse engineering.

Men innan man ens börjar fundera på de politiska bitarna (som är långt svårare att hantera än de tekniska) kring att nVidia och Intel skulle vilja använda Mantle, så borde man först förstå varför AMD inte tänker stödja Mantle på kort pre-GCN. Att stödja pre-GCN borde vara rätt hög prioritet för AMD då man just nu bara når runt 5.5% av marknaden (summan av alla CGN-kort på Steams HW-lista). Om APIet är relativt hårt knutet till en specifik GPU-design kommer det inte spela någon som helst roll hur öppet Mantle blir, det är helt enkelt inte tekniskt vettigt för något annat att hoppa på det tåget i så fall.

Och om OpenGL får samma fördelar, varför bry sig? Alla GPU-tillverkare och alla OS stödjer redan OpenGL så ska man hoppas på något så är det väl att OpenGL även tar fart för PC-spel, inte bara på mobiler/pekplattor samt professionella 3D-applikationer. Försökte gräva lite i varför alla speltillverkare i så stor utsträckning föredrar DX, anledningen verkar till största del vara:

  • Visual Studio är överlägset vanligaste utvecklingsmiljö, DX är bättre integrerat än OGL i VS

  • Spel kräver en hel del verktyg för modellering och animation, både de kommersiella och in-house-verktygen är långt oftare utvecklade med DX i tanken än OGL

Problemet för Mantle är ju att det har samma nackdelar, mot DX, som OGL.[/QUOTE]

Fast hur mycket kan de ändra i OpenGL och fortfarande ha kvar någon sorts bakåtkompatibilitet med befintlig nuvarande hård- och mjukvara?

Det vore hemskt trevligt om AMD kunde släppa lite mer information om Mantle med tanke på att de än så länge sagt att Mantle är knuten till GCN och att det går lätt att implementera för Nvidia. Så rätt mycket motsägelsefull information. Kan de inte bara tala om vad som faktiskt gäller så alla slipper sitta och spekulera så mycket?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av wibbe44:

Det jag menar är att OS'et inte begränsar på samma sätt som på en PC.
OS'et på konsolen är anpassat för en enda sak och det är att driva exakt de komponenter som finns i den konsolen.
På en PC går ju inte det som bekant eftersom det finns typ en miljard olika konfigurationer, vilket leder till kass optimering.

Poängen är alltså ungefär som Carmack uttalade det. PS4'ns teraflop-prestanda är att räkna med gånger 2 för att få ut motsvarande prestanda på en PC.

Jo, men det är ju dessa saker som AMD vill komma runt med Mantle och gemensamma minnespooler för att lättare kunna använda GPU i beräkningar osv. Så förhoppningsvis ska den väl bli i princip lika effektiv om spelutvecklarna börjar använda senaste PC-tekniken fullt ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av warh0g:

Så, ingen panik att byta från det gröna till det röda laget mao?

Är det inte alltid det?

Sorry, kunde inte låta bli, en sån fint upplagd boll måste man smasha..

Permalänk
Medlem

Mina tankar kring detta.
Skulle INTE anställa merparten av folket här till ett vinstdrivande företag i alla fall.
VD´n: -Vi har en teknik som är bra, vi kan licensiera ut den till andra.
Swecforum - Nej fy vi ska skänka den gratis

Mantle ÄR AMD exclusivt enligt min mening, (i dagsläget)
Amd Chef: -Mantle fungerar bara på senaste (ev 2 senaste) arkitekturer. Då får folk lust att köpa ett nytt kort. Vi kan tänka oss att fler får tillgång till API´n i framtiden.
Swecforum: -Nej vi vill inte köpa nya kort. Jippi vi får en ny öppen (gratis) funktion
AMD chef: -Hmm vad ska vi göra? Vi får inga nya kort sålda. Vi backar lite och behåller den nya API´n för oss själva eller licensierar ut den.
Swecforum: -Den nya API´n är fortfarande öppen för alla.

Så hur folk hävda att Mantle är öppen för alla? I dagsläget är den inte det, hur det kommer va i framtiden vet ingen.

On topic.
Bra om MS börjar sätta fart med utvecklingen av dirX. Kanske inte behöver ta så lång tid. Har inte Xbox 360 och nya Xbox One en modifierad version av dirx, som arbetar närmare hårdvaran? Om så är fallet så kanske det går att bygga/modda från denna.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ParasiteX:

Ja, låt Mantle dö. Och låt DirectX bevara sin dominans över APIerna. Det funkade ju såååå bra i många år. För konkurrens är ju inte bra för oss konsumenter alls?

Nej fan, får hoppas Mantle lever vidare så det håller M$ på fötterna, så de inte halkar efter med DX utvecklingen igen.

Du har varit så löjligt kritisk till Mantle från början. Men om Mantle inte skulle existerat till att börja med, så skulle M$ aldrig lyft ett finger för att förbättra DX.
Så jag hoppas verkligen Mantle är för att stanna.

DirectX kostar ju så mycket att installera, så mer konkurrens för att få ner priset på det eller lyfta fram billigare alternativ *ironi*

Permalänk
Medlem

Hoppas Khronos Group's lösningar är bättre så vi kanske med lite tur slipper direct3d en gång för alla.
Hoppas utvecklare förstår att de ska utveckla till det API som finns på alla plattformar (och windows-versioner). OpenGL har ju dessutom varit bättre (snabbare) än vad Direct3D är redan nu, men ändå fortsätter utvecklare att använda MS-lort. Nåja, ska bli trevligt att se vad som händer.

Edit: Och det är OpenGL jag menar utvecklare ska använda, inte Mantle som bara AMD använder. Och vi vet alla hur bra AMD är med mjuvarusidan, deras drivrutiner har varit värdelösa i all tid. Nog för Mantle var en bra idé som förhoppningsvis får OpenGL att bli lika snabbt så är det dömt att dö ut när AMD själva gjort det och enbart till GCN. Visst, de påstår andra kan använda det, men det är nog väldigt optimerat för GCN vilket betyder nvidia måste göra arkitekturändringar för att det ska bli bra, och med tanke på hur strömsnål och fin Maxwell ser ut att bli är det nog inget vi vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Och så blev Mantle förlegat, vilket är bra. DirectX kommer att fortsätta att ge bra prestanda oberoende på tillverkare.

Stämmer till en del.
MS kommer att uppdatera DirectX, men bara så som det passar dem. (dvs enbart i den senaste versionen av Windows)
Mantle är oberoende av Windows version, men ännu så länge mer knutet till en viss GPU-tillverkare

Bägge har fördelar och nackdelar

Permalänk
Citat:

Den osannolika kombinationen AMD, Intel och Nvidia, tre företag i Khronos Group, håller en snarlik presentation

Kanske inte är så osannolik. Det är tre företag som har mycket stor anledning att ogilla vart Microsoft är på väg med Windows (och därmed DirectX).

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem
Skrivet av MhoKaY:

DirectX kostar ju så mycket att installera, så mer konkurrens för att få ner priset på det eller lyfta fram billigare alternativ *ironi*

Jag hoppas att du begriper att detta inte enbart handlar om pengar, utan Microsofts ställning på marknaden och den kontroll de har över gaming när directX är stäng källkod och den dominanta grafik api på marknaden(för spel). Tror du verkligen att Microsoft skulle göra mycket för att förbättra direcX om de inte hade någon konkurrens?

Visa signatur

CPU: 3570K |Minne: 8GB Corsair Vengence|GPU: GTX 650|Chassi: Nano 304|PSU: Corsair 600W M|Kylning: Batterisyra|Mus: MX150|Tangentbord: JP|Platta: Nexus 7(2013)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tumnus:

Nu ska vi reda ut begreppen här. Exklusivt betyder att det inte är menat för Nvidia.. Vilket Mantle inte är även om AMD försöker först fixa mantle till GCN och sedan till andra tillverkare. Med exklusivt menas tekniker som PhysX. Sedan så är källorna inte direkt överens angående om Nvidia bara behöver drivrutiner eller måste lägga till teknologi på deras kort. Har läst båda påståendena och båda hänvisar till AMD som inte sagt något om just det. Mantle är öppet.. Mantle är inte AMD exklusivt även om Nvidia inte kan göra drivrutiner mot APIt ännu. Sedan sitter Orici med gröna glasögon. Detta är ett allmänt faktum.

"Än så länge" är det gyllene uttrycket.. Mantle är i sin linda fortfarande och vem klandrar AMD (Ja, förutom inbitna Nvidiafantaster då) för att de vill se till att Mantle fungerar på sina kretsar innan de lämnar över facklan?

Det är kanske dags att komma in i verkligheten. PhysX är idag inget annat än kod som körs i grafikkortet. Med lite modifikation så skulle det förmodligen gå alldeles utmärkt att köra PhysX kod på ett AMD grafikkort. Det funkar inte eftersom Nvidia inte låter AMD göra det. Det är exakt samma sak som AMD gör med Mantle nu. Nvidia kan inte göra en Mantle drivrutin eftersom AMD inte tillåter dem. Mantle är inte öppet.

Det roliga här är att AMD själva inte ens säger att det är öppet. Det är mest du och andra forumfolk som säger att det är öppet. AMD själva säger att de kommer att ta ställning till det när det blir mer färdigt, vilket är vad som refereras i artikeln jag länkade. Så sluta beskyll folk för att sitta med gröna glasögon när du själv har dina röda på. För det du ser är inte verkligheten. Verkligheten är att Mantle inte är öppet. Det är AMD-exklusivt.

Och jag förstår att detta rör upp känslor. AMD sitter just nu med ett starkt kort på hand och det är klart att om Mantle slår blir det ett hårt slag för Nvidia. Min gissning här är att AMD såg chansen att använda något de hade tagit fram till de nya konsolerna. De kunde relativt billigt få fram något som de tillsammans med några speltillverkare kunde använda som ett proof of concept på att DirectX suger och att det finns bättre vägar. De har nu gjort den poängen och värdet av Mantle är nu mer eller mindre förbrukat. Eftersom Mantle är så hårt knuten till GCN kunde det aldrig slå i sin nuvarande form. Till skillnad från diskussionen om Mantle är öppet eller ej är detta min högst personliga uppfattning och förutsägelse.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Värt att tänka på är att denna version av DirectX (12?) säkerligen blir exklusiv för Windows 9.

Då blir det en punkt i din framtida tråd "Varför Windows 9 är bättre än 8.1".

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem

"sätter press" Nvidia & Dx ska du se har aldrig känt sig hotade av AMD överhuvudtaget. De äger marknaden och tror in multum så mycket mer än AMD. Sen att de är bra för konkurans är en annan sak. Tycker snarare synd om AMD som försöker och försöker men ändå aldrig kommer upp på tronen. Men kudos till dem, produkterna är bra för pengarna man ger.

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77 M-Power MS-7751, Processor: Intel i7 3770K 4,2Ghz Grafikkort: ASUS GTX780ti SLI, RAM: Corsair Vengeance 8x2-16GB 1600Mhz , Hårdisk 1: SSD- 240GB Intel 335 Reseller 2.5, Hårdisk 2: 500gb Sata/Ide Samsung, Kylning: Corsair Hydro H80i, Chassi: Corsair Obsidian 550D, Nätagg: Modulärt Be-Quiet Dark Power Pro 750W GOLD, Skärm: Samsung 27" S27A950D LED 120Hz. Chassi fläktar:Corsair Air series SP120 Quiet edition.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MhoKaY:

DirectX kostar ju så mycket att installera, så mer konkurrens för att få ner priset på det eller lyfta fram billigare alternativ *ironi*

Du kanske missa biten med att du måste kosta på dig nytt operativ system för att uppgradera DirectX. För Dx 11 går ju så lätt att installera i typ Win XP eller Linux..

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk

Jaha, det var alltså därför Nvidia inte hakade på Mantle, lösningen var redan planerad i DirectX. Synd för AMD. Alltid steget efter.

Visa signatur

NES.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dr. Dunkel:

Jaha, det var alltså därför Nvidia inte hakade på Mantle, lösningen var redan planerad i DirectX. Synd för AMD. Alltid steget efter.

Snarare steget före Det var ju det som fick igång hjulet, för dom två andra API:ena.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Snarare steget före Det var ju det som fick igång hjulet, för dom två andra API:ena.

Fanns inte Mantle funktionaliteten i OpenGL redan innan Mantle "lanserades" ?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheCouchNerd:

Erm nej, Mantle kan vem som helst använda om de bara väljer att göra det.. Ja det fungerar endast för NGC för det är de enda korten AMD har tillverkat som stödjer det. Inget hindrar Nvidia att tillverka kort som stödjer Mantle också, de väljer bara inte att göra det.

Mantle är en öppen standard som alla är välkommna att använda om de så vill, som all AMD teknik..

Nvidia vare sig kan eller vill ta fram en GCN arkitektur, för det är det som hade krävts för att få det att fungera med deras hårdvara idag. Nej, ändringar i API't är de enda möjliga, men det har knappast Nvidia tid eller pengar till. Som du vet fungerar Mantle långt ifrån perfekt idag, och då har ändå AMD tillsammans med DICE jobbat på detta i flera år nu. Mantle är en öppen standard, när AMD väljer att släppa det som en, och det är inte gjort ännu. När det väl är släppt så har Nvidia ändå ingen arktitektur det fungerar med utan måste gör stor förändringa i API't för att få det att fungera med deras hårdvara. Och vilket hårdvara blir det? Skall det fungera med Fermi, Kepler eller något tidigare? Knappast något att de tidigare nämnda. Det skulle ta på tok för många mantimmar, och kosta på tok för mycket att lösa det.

Det är mao väldigt naivt att tro att Nvidiahårdvara vi sitter med idag någonsin kommer fungera med Mantle. Eventuellt framtida arkitekturer (om nu Mantle överlever). Men hur intressant är det, för oss idag? Vi lever ju i nuet.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dr. Dunkel:

Jaha, det var alltså därför Nvidia inte hakade på Mantle, lösningen var redan planerad i DirectX. Synd för AMD. Alltid steget efter.

DirectX kan aldrig bli exakt lika effektivt som Mantle eftersom det inte är ett "riktigt" lågnivå API. Det kan förmodligen bli "good enough" dock, och tillsammans med att det redan är välanvänt, lättarbetat och hårdvaru oberoende så kan det förmodligen (på sikt) göra Mantle överflödigt. Det kan naturligtvis gå åt andra hållet också, dvs. att Windows sakteligen tappar fäste som den mest använda spelplattformen för PC.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.