AMD positiva till lågnivålager i DirectX – framtiden för Mantle oklar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av THB:

Lite humor att folk tror att Microsoft börjat med detta nu, de har självklart redan haft detta i görningen ett bra tag men iomed mantle så kände de press och skrev ett pressmeddelande.

Nej. Men att de skulle ha börjat när Mantle först avtäcktes är inte en omöjlighet. Vi vet inte i vilket stadium eller vad som kommer att ändras i DirectX. Vi vet inte ens om det kommer i DirectX 12 eller DirectX 20. För vad vi vet så kan de ha börjat med att se över DirectX för en månad sedan. Pressmeddelanden har absolut ingenting med hur långt in i projektet man är.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk

intel/amd

Skrivet av #enbom:

Verkar verkligen som att AMD kör "the good guy race". De gör mycket för konsumenterna. Synd att det inte går lika bra för dem ekonomiskt jämfört med Intel och Nvidia.

Vill verkligen att AMD ska bli större. De har mycket bra produkter i låg- och mellanklassen när det gäller CPUs men inget i toppsegmentet vilket många av oss här på Sweclockers vill ha. De behöver enligt mig inte konkurrera med Intels Extreme-modeller men mot Intels I7-4770/4670, där hade jag gärna vilja se modeller från AMD. Men det var väl sagt att AMD inte kommer fokusera på toppsegmentet eller var det bara spekulationer?

På grafikfronten verkar de göra bra ifrån sig prestandamässigt men tillgängligheten verkar vara ett stort problem för dem. Är det dåliga yields eller vad är det som gör att R9-serien knappt finns att få tag på jämfört med GTX 770 / 780?

Hur går det för AMDs Freesync som ska konkurrera mot Nvidias G-Sync? Är det något som skärmtillverkare implementerar eller är det helt mjukvarubaserat?

vet inte om amd har allt för bra i den låga klassen heller. var ute efter en processor med låg strömförbrukning som var lite piff i och amd kunde inte slå Intel Core i3-4130T i mitt tycke. men jag tycker att amd har grymme grafik kort dock.

Permalänk
Medlem

Jag skulle faktiskt se Mantle vara exklusivt för Steam OS, diverse optimeringar för bästa möjliga spelprestanda.

Permalänk
Medlem

Helt rätt! Mer prestanda ur samma hårdvara!

De stora vinnarna är typ de med lite svagare system och de med amd system.

Intel blir förlorare då det minskar i poäng att köpa en saftigt dyr i7 processor om en i5 eller motsvarande amd gör jobbet lika bra.

Permalänk
Medlem

Mantle skulle ju vara skitbra för gaming i linux, vilket directx aldrig kommer vara.

Visa signatur

E-penis:
i9 9900k @ 5hz | Aorus Master Z390 | 2x16GB Corsair 3200 LPX | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB | Phateks Evolv X | EVGA SuperNOVA G2 750W | Corsair H115i PRO | 6TB HDD | Asus MG279Q 27" | Asus Claymore Core | Logitech G403/G35 | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Skrivet av rektor:

Mantle och spel som använt Mantle har väl ändå varit buggigt och fungerat dåligt, bla inget SLI stöd.

Dessutom så har AMD segat med Mantle och sagt att det ska vara öppet, men inte kommit till kritan och öppnat något.

Vill gärna tro att BETA fortfarande betyder att det är en test, om än i slutskedet (trots vad många speltillverkare verkar tro BETA betyder) kanske är det folks otroliga otålighet numera som föder de tankarna...

Skrivet av thomson:

Jag tror på att Mantle är här för att stanna, fördelen med den förhoppningsvis är att man inte behöver köpa ett nytt OS som man oftast får göra när Microsoft släpper en ny version utav DirectX

Kanske kan det till och med bli så att MS släpper nya DX versioner även till äldre OS för att inte tappa licens köpare (inget jag skulle satsa livhanken på dock)

Skrivet av THB:

Lite humor att folk tror att Microsoft börjat med detta nu, de har självklart redan haft detta i görningen ett bra tag men iomed mantle så kände de press och skrev ett pressmeddelande.

Hade det varit så, så hade de gått ut med ett pressmeddelande tidigare för att ta udden av mantle... Detta är ett "oh F*** we are gooing to end up looking like lazy idiots, quickly do something!!!1!!" (och nej, jag hatar inte MS. dom hade inte varit så stora om dom gjort fel hela tiden som folk verkar tycka)

Permalänk
Medlem

Men åt helvete med DirectX. Fyfan för det här monopolet. UTvecklingen kommer igenstans sålänge man är bunden till Microsofts trams.

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Det har inget med bra kod att göra, det har med nivån på abstraktionen över hårdvaran.

Vad kan anledning till att man ligger på den nivån idag tro vara?

Permalänk
Medlem

Hoppas bara att komma ifrån Microsofts styre. Blir det inbakat i OpenGL är det ju en dröm som blir sann! Kombinera det med att saker så som Frostbite, Unreal Engine och CryEngine får stöd för det kan sätta riktig fart på PC marknaden!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Mantle och spel som använt Mantle har väl ändå varit buggigt och fungerat dåligt, bla inget SLI stöd.

Dessutom så har AMD segat med Mantle och sagt att det ska vara öppet, men inte kommit till kritan och öppnat något.

Nej SLI-stöd lär nog dröja

Permalänk
Medlem

Lite oroande.
Mantle är ju mindre beroende på Windowsversion än vad DirectX är.
Något jag sett fram emot.
WinXP är ju fortfarande den Windowsversion som räcker till det mesta vad gäller spel
(vilket jag iofs tror beror på spelkonsollerna)

Vi behöver någon som vågar ta upp kampen mot DirectX och Windows monopolet!

Permalänk
Skrivet av THB:

Lite humor att folk tror att Microsoft börjat med detta nu, de har självklart redan haft detta i görningen ett bra tag men iomed mantle så kände de press och skrev ett pressmeddelande.

Vad för sorts indikator finns det på det egentligen? Det ända vi ser är snack, inget mer.
Results expected in... 2016

Microsoft är tyvärr en jätte som lär försvinna

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Mantle är redan överflödigt/förlegat, för nVIDIA/Intel kommer inte att haka på något som AMD har gjort om DirectX kommer att gå åt samma håll.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Lite humor att folk tror att Microsoft börjat med detta nu, de har självklart redan haft detta i görningen ett bra tag men iomed mantle så kände de press och skrev ett pressmeddelande.

Lite humor att folk tror att Microsoft börjat med detta nu om inte AMD visat vägen, de hade inte brytt sig ett piss om så inte varit fallet.

Ex hade AMD och Nvidia förmodligen varit underrättande om en kommande satsning av detta slaget, och vilken tidsplan som fanns. Det är ju inte så att Microsoft tjänat på att hemlighålla något sådant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Jag har aldrig gillat nVidia, var själv 3Dfx-fanboy i mina yngre dagar. Gillade dom ännu mindre efter de slukade 3Dfx. Dessvärre har de levererat, IMO, något bättre produkter än ATI/AMD, och jag har hamnat i det gröna laget. Nu blir det dock ändring, jag kommer uteslutande köpa AMD-grafik hädanefter - de är 'the good guys' i sammanhanget, helt uppenbart, och det ska premieras.

Ja för att AMD vill bara ge bort pengar/produkter och inte tjäna något... eller hur var det nu?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Mantle är redan överflödigt/förlegat, för nVIDIA/Intel kommer inte att haka på något som AMD har gjort om DirectX kommer att gå åt samma håll.

Knappast det du grabben.

Intel eller nVIDIA kommer endast förlora när de ignorerar kapaciteten av sådana överlägsna system/utvecklingar som Mantle och DirectX motsvarigheten,
det är då inte AMDs system som är "överflödigt" för att de skapar ett system som utnyttjar prestanda bättre än konkurrenterna, snarare så att konkurrenterna som kommer att förlora.

Permalänk
Hjälpsam

Ho ho så Mantle är dött?
Liket lever.

http://www.pcgameshardware.de/Battlefield-4-PC-238749/Special...

Och det här är bara början, Mantle är fortfarande omoget.
Sug på det alla Mantle hatare.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Mantle är redan överflödigt/förlegat, för nVIDIA/Intel kommer inte att haka på något som AMD har gjort om DirectX kommer att gå åt samma håll.

Exakt! Vi behöver bara ett API på marknaden som styrs dominerande av Microsoft. För de har ju gjort ett så enormt jobb med en rykande fart på utvecklingen!

Eller kanske inte... Så skulle knappast kalla Mantle överflödigt. Om något så kan flera konkurrerande APIer får fart på utvecklingen igen.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Nej. Men att de skulle ha börjat när Mantle först avtäcktes är inte en omöjlighet. Vi vet inte i vilket stadium eller vad som kommer att ändras i DirectX. Vi vet inte ens om det kommer i DirectX 12 eller DirectX 20. För vad vi vet så kan de ha börjat med att se över DirectX för en månad sedan. Pressmeddelanden har absolut ingenting med hur långt in i projektet man är.

Vi vet inte heller hur långt in i framtiden ett öppet Mantle ligger (om någonsin). Just nu är så det i alla fall AMD exklusivt och dessutom NGC exklusivt.

Det är mycket hat här på SweC mot Microsoft och DirectX. Det finns antagligen en anledning till att dom flesta spel utvecklas i DirectX och inte OpenGL.

Skrivet av Flamso:

Jag hoppas verkligen att det händer! Marknaden behöver ett plattformsoberoende system för det här.

Amen to that. Det är synd att fler inte anammat OpenGL hittills.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Orici:

Mantle är redan överflödigt/förlegat, för nVIDIA/Intel kommer inte att haka på något som AMD har gjort om DirectX kommer att gå åt samma håll.

Nu kommer aldrig DirectX kunna rubba på Mantle utan DirectX kan bli bra nog men knappast i närheten av mantle eftersom DX inte är en låg level API som Mantle är. Sedan överflödigt? På vilket sätt? DirectX kan ingen förvänta sig att de ska ens komma i närheten av Mantle utan att det kodas om riktigt rejält och det har ju Microsoft varit emot i flera år.

Skrivet av MarkSix:

Vi vet inte heller hur långt in i framtiden ett öppet Mantle ligger (om någonsin). Just nu är så det i alla fall AMD exklusivt och dessutom NGC exklusivt.

Det är mycket hat här på SweC mot Microsoft och DirectX. Det finns antagligen en anledning till att dom flesta spel utvecklas i DirectX och inte OpenGL.

Amen to that. Det är synd att fler inte anammat OpenGL hittills.

Fortfarande så att AMD har "lovat" att ge ut SDK och det är betydligt längre än Microsoft och Nvidia har gjort. Att det är "mycket hat" mot Microsoft är ju inte direkt överraskande.. Till att börja med håller de medvetet tillbaka utvecklingen för att tjäna så mycket pengar de bara kan genom att "tvinga" folk att köpa deras nyaste operativsystem. Sedan har vi ju hela Xbox one schabraket där Microsoft först gick rakt emot vad folk ville för att de trodde sig kunna göra det men så fort de började tappa potentiella kunder i tonvis så gick de rakt emot vad de hade planerat istället. Microsoft förtjänar enormt med kritik. AMD ska inte ha behövt avtäcka en helt ny API för att de skulle få tummen ur sina bakdelar för att fixa till det extremt ineffektiva API som DX faktiskt är.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Koyaanis:

Vet inte vart jag står i detta riktigt. Känns ändå bra med Mantle då det är nytt ifrån grunden och förmodligen kommer att fungera på Linux och med Nvidia i framtiden.

Nytt ifrån grunden?

Jag undrar hur det verkligen står till med kunskaperna här i forumet.

Det är ju direkt kopierat, alternativt "starkt influerat", av Microsofts API för XB1. Detta tom ifrån egen utsaga iifrån AMD och DICE , som själva påstår att de byggt Mantle som en mycket snarlik version av det API som Microsoft utvecklat.

Skrivet av Dussan89:

Så jävla tråkigt att det ska krävas att ett utanför stående företag för att få fart på äckliga directx.

Vad är det som är "äckligt" med Direct X?

Har du utvecklat mycket med DX så att du har någon egen erfarenhet som du kan vila dina påståenden på?

Vore också intressant att veta vad du tycker är dåligt med det? Det finns säkert flera saker som är dåligt med det, men "äckligt" känns ju aningen ospecifikt när vi diskuterar API:er.

Skrivet av karjix:

Var ganska väntat tyckte jag själv, därav blev det Nvidia då Mantle blir kortlivat och kanske var det bara PR-Kupp för att tvinga DirectX att skynda på lite.

Jo, personligen så tror jag att det är mest av en marknadsföringsaktivitet/lobbyaktion ifrån AMD:s sida. Dessutom en väldigt lyckad sådan.

Skrivet av THB:

Lite humor att folk tror att Microsoft börjat med detta nu, de har självklart redan haft detta i görningen ett bra tag men iomed mantle så kände de press och skrev ett pressmeddelande.

Jo, det är nog väldigt troligt att så är fallet. Det är ju trots allt faktiskt Microsoft själva som tagit fram grunden till Mantle.

Skrivet av Curik:

Det har inget med bra kod att göra, det har med nivån på abstraktionen över hårdvaran.

Exakt.

Skrivet av Flamso:

Jag hoppas verkligen att det händer! Marknaden behöver ett plattformsoberoende system för det här.

Det finns redan. Håller man sig till Microsoft så heter det Direct X (dvs spänner över alla hårdvauplattformar). Om man talar om oberoende av operativsystem så finns även det redan. då heter det heter Open GL.

Mantle är dock *inte* plattformsoberoende. I den andra tråden så sammanfattade virtual void det hela perfekt så här:

"Utan att blanda in semantik, känslor eller något annat: just nu är Mantle begränsat till AMD GPUer som kör GCN, Windows och endast speltillverkare som är partner."

"D.v.s du kan inte ens utveckla för Mantle för tillfället med mindre än att vara en partner, när Mantle SDK släpps är det denna restriktion man lyfter, det gör det fortfarande inte möjligt för andra GPU-tillverkare att göra en Mantle-implementation om man inte räknar reverse engineering."

"Men innan man ens börjar fundera på de politiska bitarna (som är långt svårare att hantera än de tekniska) kring att nVidia och Intel skulle vilja använda Mantle, så borde man först förstå varför AMD inte tänker stödja Mantle på kort pre-GCN. Att stödja pre-GCN borde vara rätt hög prioritet för AMD då man just nu bara når runt 5.5% av marknaden (summan av alla CGN-kort på Steams HW-lista). Om APIet är relativt hårt knutet till en specifik GPU-design kommer det inte spela någon som helst roll hur öppet Mantle blir, det är helt enkelt inte tekniskt vettigt för något annat att hoppa på det tåget i så fall."

Skrivet av Traktorsson:

Jag skulle faktiskt se Mantle vara exklusivt för Steam OS, diverse optimeringar för bästa möjliga spelprestanda.

Då hade Steam OS och Steam Box bara kört med AMD och deras GCN lösningar för grafiken. Med tanke på att 5,5% av Valves kunder på Steam i dagsläget, enligt virtual void ovan, kör GCN så hade de automatiskt uteslutit 94,5% av dagens kunder med ett sådant beslut som du föreslår att de hellre skulle tagit.

Skrivet av Triton242:

Vad kan anledning till att man ligger på den nivån idag tro vara?

Att man vill ha ett API och lager för utvecklarna som till största delen är oberoende av vilka drivrutiner och vilken hårdvara som kunderna kör på.

Skrivet av Orici:

Mantle är redan överflödigt/förlegat, för nVIDIA/Intel kommer inte att haka på något som AMD har gjort om DirectX kommer att gå åt samma håll.

Det hade nog aldrig gjort oavsett (se virtual voids förklaring ovan). Tror inte ens att AMD någonsin ens räknat med det. Detta handlar enligt min personliga tolkning mest av en smart PR-kupp ifrån AMD:s sida. Dessutom en mycket smart och framgångsrik sådan.

Skrivet av Orici:

Ja för att AMD vill bara ge bort pengar/produkter och inte tjäna något... eller hur var det nu?

Jo, det är lite komiskt när vissa tror att det bara är de mest framgångsrika företagen som vill tjäna pengar (som Intel, Google, Microsoft, Apple, etc). Det vill alla göra, bara att alla inte är lika framgångsrika. Allt annat är bara ren och skär okunskap och naivitet i forumet om hur marknaden fungerar.

Skrivet av MarkSix:

Vi vet inte heller hur långt in i framtiden ett öppet Mantle ligger (om någonsin). Just nu är så det i alla fall AMD exklusivt och dessutom NGC exklusivt.

Exakt. Troligen så kommer det aldrig heller bli något annat, dvs om det ens lever kvar för AMD själva. Den enda poängen med det är att det är en väldigt snarlik kopia på Microsofts API för Xbox, men om Microsoft själva redan har planerat en liknande uppgradering av Direct X så faller ju säkert en del av den fördelen. Microsoft kommer dock förmodligen aldrig att göra Direct X lika optimerat och lågnivå för GCN som de gjort på XB1, då vill vara mer neutrala och stödja fler tillverkare och olika tekniker på Windows-plattformen.

AMD har dock gjort ett bra jobb på att säkra och påskynda detta arbetet. För att inte tala om värdet av all gratis PR av att det skrivits mycket om det och dem i media de sista månaderna.

mvh,
martin

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Vad är det som är "äckligt" med Direct X?

Har du utvecklat mycket med DX så att du har någon egen erfarenhet som du kan vila dina påståenden på?

Igen, för att det krävs att någon annan börjar göra något konkurerande för att få fart på direct X.

fanboyanklagelse borttagen
Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Medlem

Liten utbildning för er naiva....

Fakta

  1. AMD tjänar pengar på grafikkort

  2. Microsoft tjänar pengar på Windows

  3. AMD tjänar inga pengar på Mantle

  4. Microsoft tjänar inga pengar på DirectX

Om Mantle blir en succé kommer nya versioner av Mantle kräva nya grafikkort, eftersom är det AMD tjänar pengar på.

Eftersom DirectX blev en framgång, kräver nya versioner av DirectX ett nytt Windows, eftersom är det Microsoft tjänar pengar på.

Så fungerar det för börsnoterade bolag, vars ledning direkt får "ont i plånboken" om aktiekursen går ner.

Om Mantle skulle bli marknadsledande kommer det också att stagnera om några år, om du tagit en dominerade position finns inget ekonomiskt intresse att investera pengar att utvecklad det vidare förrän en konkurrent dyker upp.

Permalänk
Medlem

"Vad är det som är "äckligt" med Direct X?"

Skrivet av Dussan89:

Igen, för att det krävs att någon annan börjar göra något konkurerande för att få fart på direct X.

Håller helt med om att utvecklingen av DX varit för långsam de sista åren.

Skrivet av Dussan89:

Har du problem att läsa eller bara fanboy ?

Nej, jag har normalt inga problem att vare sig läsa eller att skriva på ett begripligt sätt på flera olika språk.

Däremot så kunde jag inte utläsa att du med "jag tycker det är äckligt" avser "jag tycker att utvecklingstakten har varit alldeles för långsam".

Hade du direkt skrivit det senare så tror jag att det hade underlättat för alla att förstå vad du tänker eller syftar på.

Skrivet av Dussan89:

Har du problem att läsa eller bara fanboy ?

Nu vet jag inte heller vad du avser att jag skulle vara "fanboy" av?

Lite svårt att direkt veta vad du syftar på när du inte specifierar mer än så.

Om det gäller Direct X vs OpenGL så är jag inget fan av det ena API:et mer än det andra. Har haft erfarenhet av att utveckla applikationer för OpenGL, men har aldrig skrivit någon kod för Direct X.

Om du avser Nvidia vs AMD så är jag inte heller där någon som håller på någon "färg" bara för sakens skull. Både Nvidia och AMD har lite olika styrkor och svagheter.

Har haft grafiklösningar ifrån bägge. Närmaste inköp lutar dock helt klart åt Nvidia (är intresserad av den nya MacBook Pro Retina med diskret grafik som kommer med chip ifrån dem) och tycker de traditionellt varit starkare på de områden som jag prioriterar (lite lägre strömförbrukning och lite mer stabila drivrutiner). Jag har dock förståelse för om andra har andra prioriteringar, och därav föredrar AMD. Hade Nvidia kommit med samma inlåsta lösning som Mantle så hade jag varit lika skeptisk till den utvecklingen.

Tycker tex att deras teknik med G-sync låter som en riktigt lovande och smart lösning, men tycker samtidigt att det är väldigt synd att den inte är en mer generell standard som fungerar på AMD. Då hade jag varit lite mer intresserad av det (vill inte låsa fast mig i denna låsta tekniken till de i mina ögon rena överpriser som de tar i dagsläget).

Gäller det något annat så får du allt ta och förklara dig vad du anser att jag skulle vara en "fanboy" av?

mvh,
martin

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Det är mycket hat här på SweC mot Microsoft och DirectX. Det finns antagligen en anledning till att dom flesta spel utvecklas i DirectX och inte OpenGL.

Amen to that. Det är synd att fler inte anammat OpenGL hittills.

Jag undrar varför så många grafikmotorer använder DirectX istället för OpenGL Nvidia har presentationer om hur OpenGL 4 kan få betydligt lägre "overhead" än DX11, på dagens grafikkort. Dessutom fungerar OpenGL på äldre operativsystem också.

Speciellt när Windows XP fortfarande var störst hade ju utvecklarna kunnat använda OpenGL 3 för att få DX10-funktioner även på XP. Likaså kan de använda OpenGL nu för att få DX11.1/11.2-funktioner på Windows 7 (och även Vista)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zirk:

Fakta

  1. AMD tjänar pengar på grafikkort

  2. Microsoft tjänar pengar på Windows

  3. AMD tjänar inga pengar på Mantle

  4. Microsoft tjänar inga pengar på DirectX

Om Mantle blir en succé kommer nya versioner av Mantle kräva nya grafikkort, eftersom är det AMD tjänar pengar på.

Eftersom DirectX blev en framgång, kräver nya versioner av DirectX ett nytt Windows, eftersom är det Microsoft tjänar pengar på.

Så fungerar det för börsnoterade bolag, vars ledning direkt får "ont i plånboken" om aktiekursen går ner.

Om Mantle skulle bli marknadsledande kommer det också att stagnera om några år, om du tagit en dominerade position finns inget ekonomiskt intresse att investera pengar att utvecklad det vidare förrän en konkurrent dyker upp.

Mantle kan du köra med vilket GCN kort som helst. Senaste DX måste du köra med senaste Windows. Lite information för er "naiva".

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Vänligen kalla inte varandra för fanboys, det för inget gott med sig och tråden riskerar att spåra ur.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lacrits:

Mantle är ju fortfarande i sin linda, vi kommer nog se mer av Mantle framöver.. Det är ju inte dött bara för att NVIDIA och MS hoppar på spåret i egna tappningar. MS kommer ju garanterat ta gisslan på motsvarande i DX/D3D och kräva att man uppgraderar till Win8.x för att kunna njuta av det..

Tänk vad billigt det ändå är jämfört med nu då du måste köpa ett grafikkort från AMD som du sedan kan använda i 1? spel. Microsofts lösning är betydligt billigare så jag förstår inte vad du gnäller på..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tumnus:

Mantle kan du köra med vilket GCN kort som helst. Senaste DX måste du köra med senaste Windows. Lite information för er "naiva".

Med andra ord precis som han sa, du måste ha ett AMD-kort för Mantle. DX fungerar med alla kort.
Sen har Mantle extremt smalt stöd hos spelutvecklarna för tillfället, och det är ytterst osäkert om framtiden oxå.

Att AMD "säger" att man ska lämna över det gratis till OpenGL påverkar ingenting förrän det skett. Det kan lika gärna vara ett PR-trick.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Med andra ord precis som han sa, du måste ha ett AMD-kort för Mantle. DX fungerar med alla kort.
Sen har Mantle extremt smalt stöd hos spelutvecklarna för tillfället, och det är ytterst osäkert om framtiden oxå.

Inte ens det fungerar riktigt då AMD inte ens utvecklat Mantle för att stöjda deras tidigare grafikkort före GCN-arkitekturen. Säger nog allt.

Borde få folk att inse att Mantle inte är ett generellt API, som kan konkurrera med DX eller OGL, utan en kopia av Microsofts API för XB1. Detta är i sin tur är optimerat och specifikt utvecklat för att köra så bra som möjligt enbart på GCN då det är det enda som finns på deras målmiljö (XB1). Till skillnad ifrån miljön på an vanlig dator så är arkitektuen och specifikationerna för spelkonsoller konstanta under massor av år.

Därav att det i detta fallet är vettigt för spelutvecklare att lära sig och använda lågnivå-API:er som är helt byggda och optimerade för den "frysta" hårdvarukonfigurationen på en konsoll. De kan ta igen kostanden för den tiden de lägger ner på att utveckla spelmotorer och kunnande kring den då de kan fördela de kostnaderna och investeringarna under flera år genom att kunna släppa många titlar för plattformen.

När det gäller en komplex, och även över tiden garanterat varierande miljö, som PC/Windows utgör, så har du inte alls samma goda "business case" att lägga ner tid och kunskap, portering och testninga av grafikmotorer, på API:er som är specifikt utvecklade med en enda GPU-arkitektur i syfte. Det kostar mycket att investera i att lära sig, utveckla, testa, och även efter försäljning underhålla med support och buggfixar, flera olika kodträd som skall stödja flera API:er.

Detta innebär att ett API som är mycket vettigt på en målmiljö för spelkonsoller (som tex XB1) inte är automatiskt vettigt för en helt annan målmiljö som är en generell desktop eller bärbar (som tex Mantle).

Med en såpass osäker framtid för AMD och Mantle, kombinerat med de investeringarna/kostnaderna som krävs ifrån spelutvecklare, så är det långt ifrån en garanterad succé de kommande åren.

Tittar man dessutom på dagsläget, där tex endast 5,5% av Valves kunder kör på en GCN-miljö, så kan det för många bolag säkert vara ett ganska svårt "busniess case" att investera i utveckling för Mantle på PC.

Mantle har fört mycket gott med sig för AMD både PR-mässigt och politiskt, men om kan få göra en bedöming och analys om framtiden, så skulle jag personligen våga påstå att det i sin nuvarande GCN-specifika form inte kommer att vara använt bland majoriteten av alla speltitlar på PC om en femårsperiod. Om vi tillåter oss att låna lite av juristers ordbruk, så skulle man kunna säga att det "inte bär sannolikhetens prägel".

mvh,
martin

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/