Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Så då håller du alltså med om att man ligger i ett underläge, alltså har motståndaren betalat för ett överläge... P2W i ett nötskal, skulle jag säga.

Hela grejen med Draft mode(?) är ju att man ska countra den man möter på sin lane

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wully:

Säg att det tar 500 matcher att bli lvl 30, Alla dessa matcher utnytjade du First win of the day. En avarage match får du kanske 250 IP (med First win of the day)

Detta skulle ge dig 125000ip, Det är tillräckligt för 20 gubbar för standard priset 6300 (Jag vet dom blir billigare med tiden och 1/3 kostar under det), men det är ungefär 2/3 av alla gubbar som kostar 6300IP.
Jag är otroligt spektisk till om det finnns någon som köp majoritetn av alla gubbar utan att betalat. Lol TVINGAR än att betala om du vill hänga med i metan pga extrema skillnader i varje patch

Du talar om metan.

Aatrox, Lissandra, Zac, Quinn, Syndra, Diana, Jayce, Fiora, Varus, Darius, Volibear, Sejuani, Viktor, Skarner, Talon, Yorick, Rumble, Brand, Nocturne, Maokai, Cassiopeia, Irelia, Swain, Lux, Katarina, Urgot, Malphite, Kennen, Shen, Malzahar, Mordekaiser, Kog'Maw, Poppy, Udyr, Heimerdinger, Amumu, Tryndamere, Miss Fortune, Singed, Master Yi, Sion, Ryze, Twisted Fate, Gangplank, Corki, Teemo, Veigar, Xin Zhao, Galio, Rammus, Shaco

Ovanstående hjältar anser inte JAG passa in i metan just nu. Ge och ta någon siffra hit och dit, ibland så kommer vissa gubbar i den professionella arenan som man inte ser ofta. Men ÖVERLAG, så spelas dessa gubbar relativt sällan i den kompetitiva arenan, det vill säga 51 av 118 hjältar som finns för tillfället på League of Legends. Nämner alla förstås som någon typ av hyperbol.

Många av ovanstående hjältar anses över huvud taget vara helt värdelösa i dagens meta. När metan ändras, så kommer det nya och gamla gubbar fram förstås.

Om man är en regular Joe som börjat med LoL och vill bli DUKTIG, så TRO mig - du kommer att få de gubbar som är nödvändiga. Att påstå att det är P2W är helt och hållet bullshit som jag ser det. Runor är något som man MÅSTE ha - och just runor går inte att köpa med riktiga pengar, utan endast med Leagues egen valuta - IP.

För någon som blir riktigt duktig och siktar sig in på diamond och challenger tier (de två högsta tier som finns i rankat) så kommer du att ha spelas hundratals och återigen hundratals matcher.

För att inte nämna så kostar champions allt från 450 till 6300 IP. Mer IP<bättre champions.

Bara för att en gubbe kostar 6300 behöver det inte betyda att de är bättre än de som kostar 450. Det handlar endast om hur gamla eller nya hjältarna är.

EDIT: Som någon nämnde ovan, jag håller med om att det är bra att man inte får alla gubbar på en gång, utan man får köpa gubbar och testa dem, istället för att ha ett helt hav av gubbar och känna sig vilsen. Dessutom så finns det en glädje i att spara ihop och köpa en gubbe som man velat ha. Det får en att vilja fortsätta spela - vilket förstås är ett sätt för Riot att få deras spelare att fastna. Men det är till bådas fördel.

Visa signatur

GPU: MSI GeForce RTX 3080 10GB VENTUS 3X OC | CPU: Intel i5 10600k @4.9GHz | CPU-kylare: Corsair H110i GT | PSU: Corsair RM 850W | Moderkort: ASUS ROG Strix Z490-F | RAM: G.Skill 32GB Flare X | Chassi: Corsair Graphite 760T |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wully:

Säg att det tar 500 matcher att bli lvl 30, Alla dessa matcher utnytjade du First win of the day. En avarage match får du kanske 250 IP (med First win of the day)

Detta skulle ge dig 125000ip, Det är tillräckligt för 20 gubbar för standard priset 6300 (Jag vet dom blir billigare med tiden och 1/3 kostar under det), men det är ungefär 2/3 av alla gubbar som kostar 6300IP.
Jag är otroligt spektisk till om det finnns någon som köp majoritetn av alla gubbar utan att betalat. Lol TVINGAR än att betala om du vill hänga med i metan pga extrema skillnader i varje patch

Tråden handlar dessutom om esport - det vill säga spel på en professionell nivå, och vad JAG vet så är det LCS (League of Legends Championship Series) och OGN (OnGameNet, som hostar den asiatiska delen av League) som finns för tillfället, och där har alla spelare tillgång till alla runor samt alla hjältar, så där finns det inte något övertag för någon.

Dessutom så spelar de flesta lag oftast inte genom att counterpicka på samma sätt som folk gör i den vanliga rankade bracketen, utan de kör comps, om det nu ska vara poke comp, single target, AoE och så vidare. Man vill ha synergy med sitt eget lag, inte countra individuellt på samma sätt.

Visa signatur

GPU: MSI GeForce RTX 3080 10GB VENTUS 3X OC | CPU: Intel i5 10600k @4.9GHz | CPU-kylare: Corsair H110i GT | PSU: Corsair RM 850W | Moderkort: ASUS ROG Strix Z490-F | RAM: G.Skill 32GB Flare X | Chassi: Corsair Graphite 760T |

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Boozfob:

Hela grejen med Draft mode(?) är ju att man ska countra den man möter på sin lane

Ja, och om man inte har tillgång till den hjälten som kontrar fienden så är det ju inte särskilt rättvist längre.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shootie:

Tråden handlar dessutom om esport - det vill säga spel på en professionell nivå, och vad JAG vet så är det LCS (League of Legends Championship Series) och OGN (OnGameNet, som hostar den asiatiska delen av League) som finns för tillfället, och där har alla spelare tillgång till alla runor samt alla hjältar, så där finns det inte något övertag för någon.

Dessutom så spelar de flesta lag oftast inte genom att counterpicka på samma sätt som folk gör i den vanliga rankade bracketen, utan de kör comps, om det nu ska vara poke comp, single target, AoE och så vidare. Man vill ha synergy med sitt eget lag, inte countra individuellt på samma sätt.

Fast den handlar om esport, hur en vanlig spelare kan ta sig till esport är VÄLDIGT viktigt för esportens uvecklande.

Kan garantera dig att dom jobbar med counters, annars skulle det vara banphase sedan free picking, eftersom alla hade fått sitt fixat. Sen om man inte jobbar med counters blir det väldigt grunt i djupet av spelet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Ja, och om man inte har tillgång till den hjälten som kontrar fienden så är det ju inte särskilt rättvist längre.

Det är väll hur rättvist som helst PGA i vilken ordning man bannar/väljer champions i

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Boozfob:

Det är väll hur rättvist som helst PGA i vilken ordning man bannar/väljer champions i

Ja okej, vi har olika syn på det helt enkelt, jag ser det som P2W.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Ja okej, vi har olika syn på det helt enkelt, jag ser det som P2W.

för mig är P2W när man kan betala för att bli bättre / får tillgång till saker som man inte får annars (som ger en fördelar då dvs..)

Men alla har vi väll olika definitioner som sagt..

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shootie:

Du talar om metan.

Aatrox, Lissandra, Zac, Quinn, Syndra, Diana, Jayce, Fiora, Varus, Darius, Volibear, Sejuani, Viktor, Skarner, Talon, Yorick, Rumble, Brand, Nocturne, Maokai, Cassiopeia, Irelia, Swain, Lux, Katarina, Urgot, Malphite, Kennen, Shen, Malzahar, Mordekaiser, Kog'Maw, Poppy, Udyr, Heimerdinger, Amumu, Tryndamere, Miss Fortune, Singed, Master Yi, Sion, Ryze, Twisted Fate, Gangplank, Corki, Teemo, Veigar, Xin Zhao, Galio, Rammus, Shaco

Ovanstående hjältar anser inte JAG passa in i metan just nu. Ge och ta någon siffra hit och dit, ibland så kommer vissa gubbar i den professionella arenan som man inte ser ofta. Men ÖVERLAG, så spelas dessa gubbar relativt sällan i den kompetitiva arenan, det vill säga 51 av 118 hjältar som finns för tillfället på League of Legends. Nämner alla förstås som någon typ av hyperbol.

Många av ovanstående hjältar anses över huvud taget vara helt värdelösa i dagens meta. När metan ändras, så kommer det nya och gamla gubbar fram förstås.

Om man är en regular Joe som börjat med LoL och vill bli DUKTIG, så TRO mig - du kommer att få de gubbar som är nödvändiga. Att påstå att det är P2W är helt och hållet bullshit som jag ser det. Runor är något som man MÅSTE ha - och just runor går inte att köpa med riktiga pengar, utan endast med Leagues egen valuta - IP.

För någon som blir riktigt duktig och siktar sig in på diamond och challenger tier (de två högsta tier som finns i rankat) så kommer du att ha spelas hundratals och återigen hundratals matcher.

För att inte nämna så kostar champions allt från 450 till 6300 IP. Mer IP<bättre champions.

Bara för att en gubbe kostar 6300 behöver det inte betyda att de är bättre än de som kostar 450. Det handlar endast om hur gamla eller nya hjältarna är.

EDIT: Som någon nämnde ovan, jag håller med om att det är bra att man inte får alla gubbar på en gång, utan man får köpa gubbar och testa dem, istället för att ha ett helt hav av gubbar och känna sig vilsen. Dessutom så finns det en glädje i att spara ihop och köpa en gubbe som man velat ha. Det får en att vilja fortsätta spela - vilket förstås är ett sätt för Riot att få deras spelare att fastna. Men det är till bådas fördel.

Det är tyvärr pay2win för att man just inte får alla gubbar, för om du ska köpa alla gubbar och alla runor krävs det utan problem ett par tusen matcher. Poff sen råkar en turnering vara på NA eller EUN. Då måste du antingen flytta över ditt konto dit eller ha ett fixat på den servern med allt.

Som jag också skrev i inlägget tidigare så är barijären att komma in EXTREMT hög i proscenen för att man behöver så många gubbar och alla runor

Räknade lite (Till nocturne i din lista) och då kostar alla där hitils 110700ip så det vore allt man hade fått in på att köra alla matcher jag beskrev med first win of the day.
Räknar lågt och säger att resten är 80k till då har vi nästan 200k IP bara av Champs. Sen ALLA runor (t3) skulle kosta 406k, Då är vi uppe i 3000matcher (Där alla är first win of the day)

Nej, Argumetet du tänkte skriva "Men man använder bara X% av runorna" är inte godkänt, för det kommer alltid finnas niche builds som kräver det och man måste ha dom för att kunna vara ett proffs

Men wully: Man kan inte köpa IP så runor är okej, Sure men du kan underlätta kravet med 3/4 (Köpa alla gubbar och sen IP boost) vilket gör att om du betalar får du ett orimligt stort förspång över en normal person

Källa: http://forums.na.leagueoflegends.com/board/showthread.php?t=2...

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Boozfob:

för mig är P2W när man kan betala för att bli bättre / får tillgång till saker som man inte får annars (som ger en fördelar då dvs..)

Men alla har vi väll olika definitioner som sagt..

Vilket man får i LoL, precis som vi kom fram till ^^,

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk

Det kommer aldrig någonsin att skapas ett bättre FPS spel än cs 1.6. Grafiken spelar ingen roll, det är flytet i spelet och känslan som oftast gör det bra. Även om det finns en del spel som ger en bra spelkänsla och bra grafik i nuläget, så tycker jag ändå inte att de nya spelen har samma flyt eller gameplay.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Vilket man får i LoL, precis som vi kom fram till ^^,

Nej?

allt som ger en fördel kan köpas för IP som man får när man spelar

med din / eran logik så är väll tex BF4 P2W pga att man kan köpa unlock packsen så man får alla atachments tll vapen medans andra behöver låsa upp dom

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Boozfob:

Nej?

allt som ger en fördel kan köpas för IP som man får när man spelar

med din / eran logik så är väll tex BF4 P2W pga att man kan köpa unlock packsen så man får alla atachments tll vapen medans andra behöver låsa upp dom

Fast om du då läser inlägget ovanför av Wully så ser du att de flesta inte kommer ha alla heroes och alla runes.

Och även om man kan köpa det för in-game pengar, så måste man tjäna in dem, man har inte allt tillgängligt direkt, det kallar i alla fall jag p2w.

Och BF4 kan du inte jämföra med, det är inte så stor skillnad på vapen i BF4 som det är på hjältar i ARTS-spel.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Fast om du då läser inlägget ovanför av Wully så ser du att de flesta inte kommer ha alla heroes och alla runes.

Och även om man kan köpa det för in-game pengar, så måste man tjäna in dem, man har inte allt tillgängligt direkt, det kallar i alla fall jag p2w.

Och BF4 kan du inte jämföra med, det är inte så stor skillnad på vapen i BF4 som det är på hjältar i ARTS-spel.

så man måste ha alla champions för att man inte ska vara i underläge?

Hur mycket fördelar måste man få för att det ska räknas som pay2win då?

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Boozfob:

så man måste ha alla champions för att man inte ska vara i underläge?

Hur mycket fördelar måste man få för att det ska räknas som pay2win då?

Ja, man måste ha alla hjältar, annars kommer det komma stunder då man inte kan counterpicka, eller tvärtom.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Ja, man måste ha alla hjältar, annars kommer det komma stunder då man inte kan counterpicka, eller tvärtom.

så du tror att någon köper alla hjältar för pengar?

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nowa:

Ja, men de flesta vill ha grafik och ett snyggt spel. Klart kommer de flesta spelskaparna göra det för att få pengar. hoppas någon liten studio kommer och revolutionerar och gör ett spel gort för esport.

Hur skulle ett bolag kunna göra ett spel riktat till e-sport som e-sportare inte vill ha?
En liten studio har nog inte heller resurser, i form av kapital och kompetens, för att göra ett spel som blir så smidigt, stabilt och balanserat att det ens kommer så långt.

Själv håller jag inte med om att folk vill ha verklighetstrogna spel för tävlingsspelande. StarCraft 2 och Counter-Strike är ju inte realistiska eller ens snygga spel rent grafiskt som e-sportare fortfarande slänger sig över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziddie:

Du säger att äldre spel har mer känsla. Men de nyare spelen är som avancerade(grafik) variationer av de gamla spelen med "känsla".
Jag tror känslan ligger hos spelarna och man har nostalgi i vad man växte upp med, och att spelen idag är absolut lika lämpade för eSport som äldre spel är.

Jag håller helt och hållet med dig. Det sitter främst i huvudet. Spel är bättre idag än var det var förr. Det vi ser idag är ju dock att folk gärna väljer "enklare" spel (som CoD och BF) där man lätt kan bli belönad med ranks, upplåsningar och annat gott där poäng för en skjuten spelare bara sprutar över skärmen. Dessa spel får automatiskt mer fokus och spel som faktiskt kräver mer tid kommer lite i skuggan av de stora titlarna.

Skrivet av pSYKED:

Stämmer tyvärr inte på en fläck.
I dom gamla spelen hade man inte så mycket grafiskt att skryta med, så spelet var FAKTISKT tvunget att vara bra för att bli någon hit.
Idag är det snarare tvärtom, spelet kan va hur jävla kass som helst, sålänge grafiken ser hyffsad ut.

Vi kan ta BF3/4 som exempel, BF3 var helt okej, och hade förmodligen med lite modifikation fungerat som ett kompetativt FPS spel (Hardcore)
BF4 däremot är 3 steg i fel riktning, spelet i sig är segare och ger inte alls samma känsla av skill som BF3 gjorde.

Ett spel som ska spelas kompetativt måste givetvis ha någon form av skill inblandad, så att den som faktiskt är bättre vinner.
Så är det inte med dagens BF4, Cod och alla andra spel som släpps idag.

Battlefield fungerar inte som ett e-sportspel; jag har spelat både BF3 och BF4 på "högsta" nivå. Spelet är alldeles för anpassad för den vanliga spelaren. "E-sportspelarna" är en alldeles för liten skara för att man ens skall bry sig att implementera ändringar. Vilket förvisso är rätt på ett sätt. Som åskådare vill man kunna se imponerande individuella prestationer och detta är i princip omöjligt med tanke på hur BF ser ut idag (sett till "nätkod). Det måste finnas någon viss skillnivå vad gäller skjutmekaniken - det är trots allt ett FPS-spel. Nu belönar det sig inte ens att sikta mot huvudet, och det säger väl en hel del. Dessutom är det bedrövligt att titta på, speciellt domination i BF4. De som följde matcher var folk ifrån andra lag eller inom "scenen". Detta känns som en ganska viktig punkt för att ett spel skall fungera som e-sportspel. Men det absolut värsta är ju hur man behandlar spelet som spelutvecklare. Pinsamt är rätt ordval. Jag hade hoppats på en förbättring sen BF3 (där det tog två månader att åtgärda en spelförstörande bugg), men det är lika bedrövligt här också.
BF3 var bättre, främst p.g.a Squad Rush, men det är ändå så långt ifrån.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Boozfob:

så du tror att någon köper alla hjältar för pengar?

Det har ingen sagt.

Eftersom det här bara blir en fanboy-diskussion som aldrig kommer komma nån vart så lägger jag ner. Agree to disagree, helt enkelt, vissa tycker det är P2W, andra inte.

Skrivet av Mr.Borka:

En liten studio har nog inte heller resurser, i form av kapital och kompetens, för att göra ett spel som blir så smidigt, stabilt och balanserat att det ens kommer så långt.

Nu bygger det iofs på WC3:s motor, men titta bara på DotA. Det behövs inga extrema resurser för att göra bra spel.
Det är när man börjar med allt lull-lull runtom som utvecklingskostnaderna drar iväg.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Vad är ESport?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wully:

Det är tyvärr pay2win för att man just inte får alla gubbar, för om du ska köpa alla gubbar och alla runor krävs det utan problem ett par tusen matcher. Poff sen råkar en turnering vara på NA eller EUN. Då måste du antingen flytta över ditt konto dit eller ha ett fixat på den servern med allt.

Som jag också skrev i inlägget tidigare så är barijären att komma in EXTREMT hög i proscenen för att man behöver så många gubbar och alla runor

Räknade lite (Till nocturne i din lista) och då kostar alla där hitils 110700ip så det vore allt man hade fått in på att köra alla matcher jag beskrev med first win of the day.
Räknar lågt och säger att resten är 80k till då har vi nästan 200k IP bara av Champs. Sen ALLA runor (t3) skulle kosta 406k, Då är vi uppe i 3000matcher (Där alla är first win of the day)

Nej, Argumetet du tänkte skriva "Men man använder bara X% av runorna" är inte godkänt, för det kommer alltid finnas niche builds som kräver det och man måste ha dom för att kunna vara ett proffs

Men wully: Man kan inte köpa IP så runor är okej, Sure men du kan underlätta kravet med 3/4 (Köpa alla gubbar och sen IP boost) vilket gör att om du betalar får du ett orimligt stort förspång över en normal person

Källa: http://forums.na.leagueoflegends.com/board/showthread.php?t=2...

Väldigt bra siffror. När du lägger upp det på det sättet så verkar det faktiskt ganska orättvist. Å andra sidan är många runor i stort sett värdelösa, men som du säger, man borde ändå kunna ha tillgång till alla.

Visst finns det mycket som de skulle kunna ändra på, men just championdelen tycker jag är OK med tanke på hur det ser ut idag. Indirekt blir det ju att man lägger ner pengar ändå, för att till exempel få IP/XP boost för att levla snabbare och så vidare.

Kul att någon får mig att tänka i andra banor. Trodde faktiskt inte att matten skulle få så stora siffror.

Visa signatur

GPU: MSI GeForce RTX 3080 10GB VENTUS 3X OC | CPU: Intel i5 10600k @4.9GHz | CPU-kylare: Corsair H110i GT | PSU: Corsair RM 850W | Moderkort: ASUS ROG Strix Z490-F | RAM: G.Skill 32GB Flare X | Chassi: Corsair Graphite 760T |

Permalänk

Ett spel inom E-sport måste ha följande:
1. Lätt att titta på och följa med som "spektator".
2. Ett stort spel med en stor spelarbas, enklast att få genom att vara "free 2 play" likt dota.
3. Budget att kunna ha turneringar där det finns prispengar.
4. Nog bra grafik och spelkänsla så att det attraherar spelare.
5. Enkelt koncept
6. Easy to learn and hard to master.

Titta på tex Fotboll eller Ishockey
1. Alla kan titta på hela spelplanen, hur skulle hockey vara ifall arenan var skitstor? och du inte kunde se motståndarnas mål. Även en anledning varför NASCAR är så fruktansvärt mycket större än andra motorsporter.
2. Instegsvarianten är väldigt billig, du behöver en boll för fotboll eller en klubba o puck för landhockey.
3. Det finns pengar så budgeten är det inga problem med.
4. Kan nog skippa jämförelsen med spelkänsla
5. Fruktansvärt enkelt koncept, ta bollen o sparka in det mellan dom där två stolparna på andra sidan planen, gör du det fler ggr än motståndaren vinner du.
6. Fruktansvärt enkelt att lära sig och otroligt svårt att bemästra.

Permalänk
Skrivet av Nowa:

Vad jag vill ha sagt med tråden? Gärna allt det du sa diskutera på och ja, jag tycker nog att det var bättre innan, det var bara mer känsla i spelen.
bara det inte blir free 2 play som dom flesta är idag, där man måste betala för att vara bra. League är bra på den delen.

Betala för att bli bättre på LoL? Förklara.

Permalänk
Skrivet av Nowa:

spel som du nämner är jätte stora i korea/asien och har oftast flera hundra tusen tittare, bara för att tex twitch visar 5000 på ett spel så betyder inte det att personen bara streamar till twitch? Tex dota/lol har över miljoner tittare under turneringar runt om i asien via deras egna *korea/kinesisk* twitch så de är inte på väg bort var snarare 5m SEK prispengar i senaste dota2 turneringen i korea tex

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk

Min åsikt är att vissa spel borde inte få klassa sig som e-sport relaterade spel. Helt enkelt för att det är för casual, det är till för vem som helst och. E-sport ska inte vara lätt, det ska vara svårt och kräva skill, 1000 tals timmar erfarenhet.

Men när det här händer så undviker människor spelet, det är för svårt. Och där rök förhoppningarna om en bra e-sport scen för mig.

Titanfall har potential, men det kändes på tok för casual i betan. Jag tror att det är för att spelet är anpassat till konsoler, aimandet och sånt. Kan dom göra spelet mer PC vänligt så tror jag att det skulle fungera...och lite annat. Allvarligt, smart pistol är bara löjligt stark och skulle aldrig fungera inom ett tävlingsinriktat område.

Ser hellre Titanfall inom e-sporten, än World Of Tanks..............

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeadlyShockwave:

Betala för att bli bättre på LoL? Förklara.

Han menar väl förmodligen att man kan köpa Riot Points för riktiga pengar och sedan köpa Champions (nya karaktärer) för dessa. Dock kan man ju lika gära köpa dem för IP (Influence Points) som man får när man spelar. Dock tar det ju ett tag att tjäna ihop till alla champions.

Dock kan du ju inte köpa "bättre" champions eller boosters eller dyl med RP jämfört med IP. Det är visserligen en strategisk fördel att ha alla champions, men oftast räcker det med ett par stycken per roll för att man ska kunna spela på någorlunda kompetitiv nivå.

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av JoeBlack:

Han menar väl förmodligen att man kan köpa Riot Points för riktiga pengar och sedan köpa Champions (nya karaktärer) för dessa. Dock kan man ju lika gära köpa dem för IP (Influence Points) som man får när man spelar. Dock tar det ju ett tag att tjäna ihop till alla champions.

Dock kan du ju inte köpa "bättre" champions eller boosters eller dyl med RP jämfört med IP. Det är visserligen en strategisk fördel att ha alla champions, men oftast räcker det med ett par stycken per roll för att man ska kunna spela på någorlunda kompetitiv nivå.

Skrivet av DeadlyShockwave:

Betala för att bli bättre på LoL? Förklara.

Läs diskussionen som redan pågått och fortsätt på den istället för att påbörja en till, likadan, i samma tråd.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wully:

Det är tyvärr pay2win för att man just inte får alla gubbar, för om du ska köpa alla gubbar och alla runor krävs det utan problem ett par tusen matcher. Poff sen råkar en turnering vara på NA eller EUN. Då måste du antingen flytta över ditt konto dit eller ha ett fixat på den servern med allt.

Som jag också skrev i inlägget tidigare så är barijären att komma in EXTREMT hög i proscenen för att man behöver så många gubbar och alla runor

Räknade lite (Till nocturne i din lista) och då kostar alla där hitils 110700ip så det vore allt man hade fått in på att köra alla matcher jag beskrev med first win of the day.
Räknar lågt och säger att resten är 80k till då har vi nästan 200k IP bara av Champs. Sen ALLA runor (t3) skulle kosta 406k, Då är vi uppe i 3000matcher (Där alla är first win of the day)

Nej, Argumetet du tänkte skriva "Men man använder bara X% av runorna" är inte godkänt, för det kommer alltid finnas niche builds som kräver det och man måste ha dom för att kunna vara ett proffs

Men wully: Man kan inte köpa IP så runor är okej, Sure men du kan underlätta kravet med 3/4 (Köpa alla gubbar och sen IP boost) vilket gör att om du betalar får du ett orimligt stort förspång över en normal person

Källa: http://forums.na.leagueoflegends.com/board/showthread.php?t=2...

Skrivet av Boozfob:

för mig är P2W när man kan betala för att bli bättre / får tillgång till saker som man inte får annars (som ger en fördelar då dvs..)

Men alla har vi väll olika definitioner som sagt..

Visste inte riktigt vilka jag skulle citera angående den här LoL-pay2windiskussionen, men tänkte göra ett inlägg.

Jag tycker att argumentet "man måste ha alla champions för att kunna spela på hög nivå" inte håller. Med den logiken skulle det endast finnas en counter till varje karaktär (finns flera till de allra flesta, dessutom bör man ta hänsyn till resten av laget för att få bra synergi). Dessutom spelar de flesta spelare en eller två roller och behöver då inte alla champions till alla roller. Vissa champs funkar även i flera roller (Lulu, Jax, och Pantheon t.ex. Skiftar beroende på metan om man nu känner att man måste följa den).

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Medlem

Ang BF4
Testade spelat i någon timme, och kändes direkt som ett spel man spelar för grafiken, inte för känsla.
Sure, ett "kul" spel, men med tanke på att fler proffspelare ifrån BF3 lämnat scenen så dör ju esporten inom BF ganska fort.
Pratade även med en tidigare proffspelare ifrån Belgien, SanctumVenemum som var lagkapten för belgiska landslaget och en av världens bästa ingameleader, han är numer manager för ett proffslag istället för att spela, just för att BF4 saknar helt känsla, och är inte längre ett esportspel:P hans första ord till mig när jag sa att jag köpte det var "Hoppas du inte köpte det för att börja tävla i det, då kommer du bli besviken"

CS,Dota, Fifa och Starcraft är de spel som alltid kommer anses som esportspel, och jag tror att dom också kommer vara de spelen som alltid kommer få esporten framåt.
Spelar själv CSGO, och har älskat CS sen 1.6.

Visa signatur

Never trust a computer you can't throw out a window

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av JoeBlack:

Visste inte riktigt vilka jag skulle citera angående den här LoL-pay2windiskussionen, men tänkte göra ett inlägg.

Jag tycker att argumentet "man måste ha alla champions för att kunna spela på hög nivå" inte håller. Med den logiken skulle det endast finnas en counter till varje karaktär (finns flera till de allra flesta, dessutom bör man ta hänsyn till resten av laget för att få bra synergi). Dessutom spelar de flesta spelare en eller två roller och behöver då inte alla champions till alla roller. Vissa champs funkar även i flera roller (Lulu, Jax, och Pantheon t.ex. Skiftar beroende på metan om man nu känner att man måste följa den).

Det går dock inte att förneka att om en person bara har gratishjältarna och en annan har köpt alla som finns, så kommer det komma stunder då den som betalat har övertaget. P2W i ett nötskal.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.