Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Flamso:

Låt helst inte vattnet bli varmare än 60c, efter det kan slangarna bli deformerade och glida. I värsta fall ramlar de av, men det bör inte hända förrän vid 80c eller något.

Har man en vattentemp på 60C är det något som är fel, alldeles för varmt. Akrylplast som är i reservoars och liknande brukar vara specade till max 50C, värt att tänka på.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av MisterX:

Har man en vattentemp på 60C är det något som är fel, alldeles för varmt. Akrylplast som är i reservoars och liknande brukar vara specade till max 50C, värt att tänka på.

Ah! Det visste jag inte! Det är lite svårt att avgöra vad man har för vattentemperatur utan en termometer!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Flamso:

Ah! Det visste jag inte! Det är lite svårt att avgöra vad man har för vattentemperatur utan en termometer!

Jag använder inline- tempsensors. Vattnet blir som varmast drygt 35c med min setup.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Nej precis! Så länge temps håller sig under 60c så är det i princip omöjligt att ha varmt vatten! Mina tre kort ligger på ungefär 55-60c i load med 360+240, så det ska bli skönt att byta upp sig. 140mm wohooo! Kanske ska behålla min 360 och köra i botten tillsammans med tre 280-rads. Det lär ju räcka!

Vilka 140mm fläktar har du tänkt använda

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MisterX:

Jag använder inline- tempsensors. Vattnet blir som varmast drygt 35c med min setup.

Något i denna stilen?
http://www.coolingstuff.se/p/204/phobya-temperatur-sensor-inn...

Mitt Sabertooth moderkort kom med 3 thermistor-kablar som jag kunde koppla in för att mäta lufttemperatur, jag antar att Phobyas vattentermometer anävnder sig av samma kontakt så den borde fungera, eller vad tror du?

Visa signatur
Permalänk
Discokungen
Skrivet av MisterX:

Jag använder inline- tempsensors. Vattnet blir som varmast drygt 35c med min setup.

Ah! Tänkte sätta en sån någonstans i min loop, det hade varit rätt bra att ha lite koll!

Skrivet av BennyZ:

Vilka 140mm fläktar har du tänkt använda

Noiseblocker! Black Silent Pro PK-2 för att vara exakt. Det känns som en bra balans mellan prestanda och ljudnivå. Köper hellre en radiator extra än att ha starkare fläktar liksom.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av BennyZ:

Något i denna stilen?
http://www.coolingstuff.se/p/204/phobya-temperatur-sensor-inn...

Mitt Sabertooth moderkort kom med 3 thermistor-kablar som jag kunde koppla in för att mäta lufttemperatur, jag antar att Phobyas vattentermometer anävnder sig av samma kontakt så den borde fungera, eller vad tror du?

Ja precis. Det borde fungera så länge det är 2-pins kontakter på moderkortet.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av MisterX:

Ja precis. Det borde fungera så länge det är 2-pins kontakter på moderkortet.

Jupp! Och med fläktkontrollers och dylikt. Allt som kan mäta temperatur med 2-pinskontakt, troligen!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av MisterX:

Ja precis. Det borde fungera så länge det är 2-pins kontakter på moderkortet.

Tack för hjälpen Det kommer ge mig lite mer lugn och ro om jag vet att min reservoar inte smälter hehe Jag får hitta någon mjukvara som kan varna en om temperaturen överstiger en viss temp, tror att Asus Thermal Radar 2 borde klara av det.

Visa signatur
Permalänk
Discokungen
Skrivet av BennyZ:

Tack för hjälpen Det kommer ge mig lite mer lugn och ro om jag vet att min reservoar inte smälter hehe Jag får hitta någon mjukvara som kan varna en om temperaturen överstiger en viss temp, tror att Asus Thermal Radar 2 borde klara av det.

Jag tror dock att dina raddar klarar det utan större problem! Tempen på blocken brukar vara en hel del högre än vattentempen!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Jag tror dock att dina raddar klarar det utan större problem! Tempen på blocken brukar vara en hel del högre än vattentempen!

Jag vet men vem vet vad som kan hända , typ att min Bitfenix Recon dör medan jag spelar och har hörlurar på. Hör inte att fläktarna stannar, och pumpen bara pumpar runt kokande vattnen Inga onödiga risker

Visa signatur
Permalänk
Discokungen
Skrivet av BennyZ:

Jag vet men vem vet vad som kan hända , typ att min Bitfenix Recon dör medan jag spelar och har hörlurar på. Hör inte att fläktarna stannar, och pumpen bara pumpar runt kokande vattnen Inga onödiga risker

Sannolikheten att det händer är väääldigt låg dock. Speciellt med din radiatoryta!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Sannolikheten att det händer är väääldigt låg dock. Speciellt med din radiatoryta!

Jag tror ändå att jag gör det Bara för att jag ska kunna se temperaturen på vätskan, allt detta snacket om vätsketemperatur har fått mig att undra vad den ligger på hehe och det kostar bara 89kr att få reda på det hehe

Visa signatur
Permalänk
Medlem

När du har typ dubbla radiatorytan av vad jag har (ST30 240 + ST30 360) så skulle jag vilja påstå att du inte behöver oroa dig över vattentempen.. 3770K@4.6 Ghz 1.33v (auto clock, inte orkat klocka manuellt då jag är nöjd med tempsen etc) och två HD7950 med en klock på typ 950mhz eller så. Nu är ju förvisso ena kortet inte inklopplat, men fortfarande i loopen men de gick aldrig över 50c när jag körde med båda. Och det med nio AP15@ ca 7v. Och prollen är väl uppe å nosar kring 45c strecket när det är som allra intensivast.
Visst nu är ju två R9 290 varmare, men jag skulle inte känna någon oro om jag vore dig! Annars är det ju kul att hålla koll på saker och ting. Så jag skulle rekommendera en Aquaero 5 eller 6. Håller på å ska plita in en jag snart

Edit; Och skulle speciellt inte känna mig orolig då setupen uppenbarligen redan håller? (:

Och snyggt bygge btw! Håller på å sneglar lite på Case Labs oxå, fast till blivande HTPCn xD

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Discokungen

[QUOTE="Tandborste;14438384Och snyggt bygge btw! Håller på å sneglar lite på Case Labs oxå, fast till blivande HTPCn xD[/QUOTE"]
Parvum säger jag bara.
http://www.overclockers.co.uk/productlist.php?groupid=2362&ca...

Ett sånt lär leta sig fram till min TV-bänk i framtiden.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Parvum säger jag bara.
http://www.overclockers.co.uk/productlist.php?groupid=2362&ca...

Ett sånt lär leta sig fram till min TV-bänk i framtiden.

Kikat på Pavrum med, men för få 3,5" platser Hade tänkt köra HTPC/Steam Machine/Filserver-NASish i samma enhet (:

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Tandborste:

Kikat på Pavrum med, men för få 3,5" platser Hade tänkt köra HTPC/Steam Machine/Filserver-NASish i samma enhet (:

Huh! Jag hade aldrig tänkt tanken att ha mekaniska diskar i en HTPC. Steam Machine däremot! Perfekta chassit! NAS bör köras separat så HTPC/Steam Machine hämtar film och sånt från den!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Huh! Jag hade aldrig tänkt tanken att ha mekaniska diskar i en HTPC. Steam Machine däremot! Perfekta chassit! NAS bör köras separat så HTPC/Steam Machine hämtar film och sånt från den!

True dat, men då måste jag köpa en NAS med åtta diskplatser.. Då är vi ju uppe i priset av en till HTPC..

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Tandborste:

True dat, men då måste jag köpa en NAS med åtta diskplatser.. Då är vi ju uppe i priset av en till HTPC..

Go big or go home! Kolla NASen I galleriet med 2U-chassi. Det är lite värt! Nog med offtopic i en fin tråd!.

Tagga uppdateringar!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Go big or go home! Kolla NASen I galleriet med 2U-chassi. Det är lite värt! Nog med offtopic i en fin tråd!.

Tagga uppdateringar!

Det är ok med lite offtopic Uppdateringar kommer imorgon Bitspower-adaptrar och slang på väg

Visa signatur
Permalänk
Discokungen
Skrivet av BennyZ:

Det är ok med lite offtopic Uppdateringar kommer imorgon Bitspower-adaptrar och slang på väg

Wohooo! Taggar! Jag känner att jag kommer hamna i Bitspower-träsket trots att jag kommer köra Monsoon-anslutningar. Det finns ju inga andra snygga stop-fittings, pass throughs och dylikt från andra tillverkare. Fan.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Update:

Förhoppningsvis räcker det med adaptrar nu Passade på att köpa ett par bomullshandskar då jag flottar ner allt med mina svettiga händer Men det känns udda att arbete med handskar, det känns som man har mindre kontroll, man tappar finkänslan Får se hur länge de stannar på

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Update:

Testar lite slangdragning Tror jag behåller den så länge inte ni ser något bättre sätt att dra slangarna

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Blir sugen på att beställa ett sådant case nu. Håller på med ett S5 case. Tyvärr har bygget stannat av p.g.a att HELA Stockholm verkar vilja flytta just nu >_<. Funderar på att beställa en padestal till S5:an då jag har upptäckt att det är lite ont om plats för min vattenkylning som ska in.

I alla fall, läckert bygge

Permalänk
Discokungen
Skrivet av BennyZ:

Update:

Testar lite slangdragning Tror jag behåller den så länge inte ni ser något bättre sätt att dra slangarna

http://i.imgur.com/XIVHzzP.jpg

http://i.imgur.com/vcvS93Z.jpg

http://i.imgur.com/0HDKsfq.jpg

http://i.imgur.com/88OGwXA.jpg

Snyggt! Kan du göra mig en stor tjänst? Mäta från centrum på skruvhålen till 140mm-fläktarna som är längst ner till botten? Alltså hur mycket plats som är mellan skruvhålen längst ner i flex-bay-280-delen till golvet. Undrar nämligen om en rad får plats med anslutningarna nedåt!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk

Jäkla fet radiator i botten där ska följas!

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Snyggt! Kan du göra mig en stor tjänst? Mäta från centrum på skruvhålen till 140mm-fläktarna som är längst ner till botten? Alltså hur mycket plats som är mellan skruvhålen längst ner i flex-bay-280-delen till golvet. Undrar nämligen om en rad får plats med anslutningarna nedåt!

Jag har en 5.25" under min 280-flex-bay, kommer du också ha det så eller kommer du ha din 280 längst ner?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av waspen123:

Jäkla fet radiator i botten där ska följas!

Ja den är inte att leka med 80mm

Visa signatur
Permalänk
Discokungen
Skrivet av BennyZ:

Jag har en 5.25" under min 280-flex-bay, kommer du också ha det så eller kommer du ha din 280 längst ner?

Kanske! Får se! Eventuellt att jag sätter fläktkontrollern där så länge tills EK släpper sin Acendacy! Det går ju alltid att fixa sånt i efterhand! Hur mycket plats är där nu och hur mycket plats tror du det är när den sitter längst ner?

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Kanske! Får se! Eventuellt att jag sätter fläktkontrollern där så länge tills EK släpper sin Acendacy! Det går ju alltid att fixa sånt i efterhand! Hur mycket plats är där nu och hur mycket plats tror du det är när den sitter längst ner?

Har ingen linjal så jag kan inte mäta exakt, ska hitta en imorgon Men jag skulle uppskatta höjden att vara 9 cm med 5.25" ledig och ca 4 utan den. Ska kolla exakt imorgon

Visa signatur