Permalänk

Utöka 2.4GHz med 5GHz

Har en CG3100 från Comhem med wifi på 2.4GHz. Har nu receiver m.m. som ska kopplas upp till nätverket trådlöst och undrar om det finns något som jag efterlyser:

Minst två RJ45.
Talar med CG3100 över 2.4GHz
Skapar ett nätverk för allt annat över 5GHz.

Tanken är att den skulle fungera som brygga och extender men använda 5GHz utåt och 2.4GHz till CG3100. Har en otrolig massa nätverk i huset så det skulle förmodligen fungera bra mycket bättre över 5GHz för allt i lägenheten.

Ställ frågor om jag är oklar.

Visa signatur

Shuttle SN45GV3, AMD XP 3.2GHz, 1Gb DDR 400MHz, 9800Pro 256Mb

Permalänk
Medlem
Skrivet av The moonman:

Har en CG3100 från Comhem med wifi på 2.4GHz. Har nu receiver m.m. som ska kopplas upp till nätverket trådlöst och undrar om det finns något som jag efterlyser:

Minst två RJ45.
Talar med CG3100 över 2.4GHz
Skapar ett nätverk för allt annat över 5GHz.

Tanken är att den skulle fungera som brygga och extender men använda 5GHz utåt och 2.4GHz till CG3100. Har en otrolig massa nätverk i huset så det skulle förmodligen fungera bra mycket bättre över 5GHz för allt i lägenheten.

Ställ frågor om jag är oklar.

Jag undrar om det inte vore smartare att bara köpa en Access Point som klarar 5 GHz och ansluta den med kabel till CG3100. Då slipper du ju all påverkan från nätverken på 2,4 GHz.

Permalänk
Skrivet av Hubertus:

Jag undrar om det inte vore smartare att bara köpa en Access Point som klarar 5 GHz och ansluta den med kabel till CG3100. Då slipper du ju all påverkan från nätverken på 2,4 GHz.

Jo, men då måste jag fortfarande köpa en brygga till receivern m.m. samt att avståndet mellan CG3100 och bryggan kommer inte vara mer än några meter, vill bara inte ha kabel på golvet.

Visa signatur

Shuttle SN45GV3, AMD XP 3.2GHz, 1Gb DDR 400MHz, 9800Pro 256Mb

Permalänk
Rekordmedlem

Som det låter på dig så har du problem med wifi på 2,4Ghz, att då ansluta en 5GHz AP via 2,4 kommer att göra att det går ännu slöare på 5GHz, ska du få prestanda på nätet så ska du ansluta en AP på normalt sätt via kabel, inte via en dåligt fungerande radiolänk.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The moonman:

Jo, men då måste jag fortfarande köpa en brygga till receivern m.m. samt att avståndet mellan CG3100 och bryggan kommer inte vara mer än några meter, vill bara inte ha kabel på golvet.

Jag förstår inte ditt upplägg. Du måste nog tala om vad receivern är och hur sakerna är placerade. Jag misstänker att det överbelastade 2,4 GHz-bandet blir en flaskhals så att du inte får full fart på 5 GHz. Måste kabeln ligga på golvet?

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Som det låter på dig så har du problem med wifi på 2,4Ghz, att då ansluta en 5GHz AP via 2,4 kommer att göra att det går ännu slöare på 5GHz, ska du få prestanda på nätet så ska du ansluta en AP på normalt sätt via kabel, inte via en dåligt fungerande radiolänk.

Jag har inget direkt problem utan har mer uppmärksammat det det är en jäkla massa nät i byggnaden och då jag ändå ska köpa en brygga till alla mediaprylar så tänkte jag att jag i samma veva skulle kunna gå över till 5GHz för att slippa den "möjliga" störningen från de andra nätverken.

Visa signatur

Shuttle SN45GV3, AMD XP 3.2GHz, 1Gb DDR 400MHz, 9800Pro 256Mb

Permalänk
Skrivet av The moonman:

Jag har inget direkt problem utan har mer uppmärksammat det det är en jäkla massa nät i byggnaden och då jag ändå ska köpa en brygga till alla mediaprylar så tänkte jag att jag i samma veva skulle kunna gå över till 5GHz för att slippa den "möjliga" störningen från de andra nätverken.

Tänk bara på att mottagarna måste stödja 5ghz-tekniken

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det är inte lätt att va tung...

Permalänk
Skrivet av holetaker:

Tänk bara på att mottagarna måste stödja 5ghz-tekniken

Skickades från m.sweclockers.com

Det är jag med på men jag undrar om det är någon som kan rekommendera en produkt? Flera som jag har kikat på kan bara använda 2.4 ELLER 5GHz samt vissa verkar enbart kunna utöka det befintliga 2.4GHz och inte "lägga till" 5GHz.

Visa signatur

Shuttle SN45GV3, AMD XP 3.2GHz, 1Gb DDR 400MHz, 9800Pro 256Mb

Permalänk
Medlem

Apple airport extreme stöder bland annat båda banden samtidigt. Tror dock att merparten av alla enheter i det övre prisklasen fixar det. Jag skulle gå ifrån comhem modemets trådlösa del helt och koppla in tex airporten med kabel och låta den dela ut nätverket trådlöst.

Förstår inte riktigt vad du är ute efter. Kan du skriva ett tydligare inlägg så kanske du får bättre hjälp.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av The moonman:

Det är jag med på men jag undrar om det är någon som kan rekommendera en produkt? Flera som jag har kikat på kan bara använda 2.4 ELLER 5GHz samt vissa verkar enbart kunna utöka det befintliga 2.4GHz och inte "lägga till" 5GHz.

Det blir 107 träffar på prisjakt så nån borde väl passa dig.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s165313922#rparams=l=s1...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det blir 107 träffar på prisjakt så nån borde väl passa dig.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s165313922#rparams=l=s1...

Jo, jag har sökt och läst där men flera som jag hittar verkar inte kunna göra det jag vill så därför jag frågade här om någon kan rekommendera en produkt.

Skrivet av SmOOthy:

Apple airport extreme stöder bland annat båda banden samtidigt. Tror dock att merparten av alla enheter i det övre prisklasen fixar det. Jag skulle gå ifrån comhem modemets trådlösa del helt och koppla in tex airporten med kabel och låta den dela ut nätverket trådlöst.

Förstår inte riktigt vad du är ute efter. Kan du skriva ett tydligare inlägg så kanske du får bättre hjälp.

Jag har tyvärr Comhem och har en CG3100 stående som har wifi på 2.4GHz. Några meter bort har jag en tv-möbel med receiver, konsoler m.m. Där vill jag ställa en brygga så att jag kan koppla all teknik till nätverket utan att använda kabel. I huset där jag bor finns det en massa nätverk på alla kanaler. Tanken var då att bryggan kanske kan skapa ett 5GHz nätverk som då inte delar plats med andra nätverk. Frågan är då om det finns en brygga som kan skapa ett 5GHz nätverk och skicka vidare all data till CG3100 via 2.4GHz.

Visa signatur

Shuttle SN45GV3, AMD XP 3.2GHz, 1Gb DDR 400MHz, 9800Pro 256Mb

Permalänk
Medlem

Du vill om jag förstår rätt brygga och repetera signalen, så 2.4Ghz repeteras vidare som 5Ghz?

Tveksamt om det finns konsument-produkter som klarar detta.

Permalänk
Skrivet av Tanis:

Du vill om jag förstår rätt brygga och repetera signalen, så 2.4Ghz repeteras vidare som 5Ghz?

Tveksamt om det finns konsument-produkter som klarar detta.

Tack för att du kunde sätta ord på min tanke!

Visa signatur

Shuttle SN45GV3, AMD XP 3.2GHz, 1Gb DDR 400MHz, 9800Pro 256Mb

Permalänk
Medlem

Jag tror spontant att du inte har något att vinna på det. Försök istället ställa in en relativt ledig kanal på dit nätverk.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Tanis:

Du vill om jag förstår rätt brygga och repetera signalen, så 2.4Ghz repeteras vidare som 5Ghz?

Tveksamt om det finns konsument-produkter som klarar detta.

Det gör förmodligen dessutom prestandan ännu sämre än om man bara använt 2,4 GHz så det är en dum lösning, alla former av repeater ska man se som det absolut sista man gör om inget annat går att använda.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av SmOOthy:

Jag tror spontant att du inte har något att vinna på det. Försök istället ställa in en relativt ledig kanal på dit nätverk.

Skrivet av mrqaffe:

Det gör förmodligen dessutom prestandan ännu sämre än om man bara använt 2,4 GHz så det är en dum lösning, alla former av repeater ska man se som det absolut sista man gör om inget annat går att använda.

Ok, tack för era svar!

Visa signatur

Shuttle SN45GV3, AMD XP 3.2GHz, 1Gb DDR 400MHz, 9800Pro 256Mb

Permalänk
Rekordmedlem

Vad är det som gör det svårt att använda en AP på normalt sätt kopplad till 3100an ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det gör förmodligen dessutom prestandan ännu sämre än om man bara använt 2,4 GHz så det är en dum lösning, alla former av repeater ska man se som det absolut sista man gör om inget annat går att använda.

Korrekt - i detta fallet bör man titta på ngn annan setup, tex enbart 5Ghz via en ny router.

På corporate-segmentet användes detta en del i WLAN-meshade nät. Klientern pratar 5Ghz med en meshad AP som i sin tur pratar 2.4Ghz på backend upstream vs sin root-AP / core.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Vad är det som gör det svårt att använda en AP på normalt sätt kopplad till 3100an ?

Menar du kabel? Helt enkelt att jag inte vill ha kabel på golvet eller i taket. Det jag primärt vill ha är en brygga detta med 5GHz var bara en tanke som föddes när jag ändå ska köpa en pryl så kanske jag kan byta till 5GHz.

Visa signatur

Shuttle SN45GV3, AMD XP 3.2GHz, 1Gb DDR 400MHz, 9800Pro 256Mb

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av The moonman:

Menar du kabel? Helt enkelt att jag inte vill ha kabel på golvet eller i taket. Det jag primärt vill ha är en brygga detta med 5GHz var bara en tanke som föddes när jag ändå ska köpa en pryl så kanske jag kan byta till 5GHz.

Men varför kan du inte ha 5GHz APn placerad bredvid din 3100 ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Men varför kan du inte ha 5GHz APn placerad bredvid din 3100 ?

Hahaha hade inte ens tänkt på det! Nja, min tanke var om man kunde köpa en enhet och testa med 5GHz. Har inga stora problem med nätverket så känns onödigt att köpa en 5GHz AP och en brygga. Efter att ha fått hjälp här så kommer jag nog bara köpa en 2.4GHz brygga och vara glad.

Visa signatur

Shuttle SN45GV3, AMD XP 3.2GHz, 1Gb DDR 400MHz, 9800Pro 256Mb

Permalänk
Medlem
Skrivet av The moonman:

Hahaha hade inte ens tänkt på det! Nja, min tanke var om man kunde köpa en enhet och testa med 5GHz. Har inga stora problem med nätverket så känns onödigt att köpa en 5GHz AP och en brygga. Efter att ha fått hjälp här så kommer jag nog bara köpa en 2.4GHz brygga och vara glad.

Men va? Om du inte har något problem med räckvidden till dina enheter så är det ju bara att köpa en 5GHz AP och ställa bredvid din CG3100. Trådlösa bryggor ska undvikas så mycket som möjligt och i detta fallet borde det nästan vara olagligt med en så dålig lösning.

Permalänk
Skrivet av Adchen:

Men va? Om du inte har något problem med räckvidden till dina enheter så är det ju bara att köpa en 5GHz AP och ställa bredvid din CG3100. Trådlösa bryggor ska undvikas så mycket som möjligt och i detta fallet borde det nästan vara olagligt med en så dålig lösning.

Till alla media-saker så vill jag ha en brygga så jag slipper dra en massa kabel.

Visa signatur

Shuttle SN45GV3, AMD XP 3.2GHz, 1Gb DDR 400MHz, 9800Pro 256Mb

Permalänk
Medlem
Skrivet av The moonman:

Till alla media-saker så vill jag ha en brygga så jag slipper dra en massa kabel.

Ok, jag utgick ifrån att alla dina enheter var trådlösa. Hur många trådade enheter har du? Och finns det verkligen ingen möjlighet alls att dra en kabel längs med listerna fram till enheterna?

Permalänk
Skrivet av Adchen:

Ok, jag utgick ifrån att alla dina enheter var trådlösa. Hur många trådade enheter har du? Och finns det verkligen ingen möjlighet alls att dra en kabel längs med listerna fram till enheterna?

Har två måsten, tre vore trevligt att koppla in och totalt har jag fem men de två sista behöver inget nätverk. Vill helst inte dra någon kabel.

Tycker jag har fått svar på min frågor och kommer att köpa en 2.4GHz brygga. Tack alla!

Visa signatur

Shuttle SN45GV3, AMD XP 3.2GHz, 1Gb DDR 400MHz, 9800Pro 256Mb

Permalänk
Medlem
Skrivet av The moonman:

Har två måsten, tre vore trevligt att koppla in och totalt har jag fem men de två sista behöver inget nätverk. Vill helst inte dra någon kabel.

Tycker jag har fått svar på min frågor och kommer att köpa en 2.4GHz brygga. Tack alla!

Du väljer såklart själv vilken lösning du tar, så jag ska inte tvinga dig till nåt, men bli inte besviken sen när du inte ens kommer kunna streama 720p över din bryggade 2.4GHz-länk

Permalänk
Skrivet av Adchen:

Du väljer såklart själv vilken lösning du tar, så jag ska inte tvinga dig till nåt, men bli inte besviken sen när du inte ens kommer kunna streama 720p över din bryggade 2.4GHz-länk

Inga problem alls. Kommer bara streama musik.

Visa signatur

Shuttle SN45GV3, AMD XP 3.2GHz, 1Gb DDR 400MHz, 9800Pro 256Mb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adchen:

Du väljer såklart själv vilken lösning du tar, så jag ska inte tvinga dig till nåt, men bli inte besviken sen när du inte ens kommer kunna streama 720p över din bryggade 2.4GHz-länk

Du blandar nog samman termerna skulle jag gissa. En trådlös brygga != trådlös repeater.

Trådlös repeater skall undvikas som pesten.
Trådlös brygga aggerar exakt som en klient mot routern/AP o ger samma throughput som en vanlig klient.

Permalänk
Avstängd

Jag tycker du ska fimpa ditt 2.4 nät, köpa en bra maskin som du kopplar med kabel till ditt modem http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1021218

Sedan kör du en sådan här http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1163664 till varje maskin son inte har något trådlöst...

Permalänk
Medlem

Skaffa bara en vettig router och låt ditt CG3100 agera modem, det enda den är bra på.