Permalänk
Medlem

Blue Screen - minnesfel - MemTest86

Hej allesammans!

Jag fick en blue screen när jag testade Skyrim (kom väl efter ca 30 minuters spelande). BlueScreenView säger att det var "MEMORY_MANAGEMENT" och "ntoskrnl.exe" som kraschade. Läste här att man kunde köra MemTest86, så jag fixade det och körde igång det. På första testet så hittade det två fel på test 10, och under andra testet (avbröt vid test 7) så hittade den 2 fel på test 5. Jag hittar ingen bra information på internet om hur man använder MemTest86 eller hur man ska avläsa resultatet, så tänkte kolla här om någon kan avläsa något av den här informationen och hur jag bör gå vidare (Testa mina minnen ett och ett? Köra testet under längre tid? Köra endast test 5 och 10 ett antal gånger?).

Tack på förhand!

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Gigabyte Z270P-D3 | Intel Core i5 7600K 3.8 GHz 6MB | be quiet! Pure Rock | MSI GeForce GTX 1070 8GB QuickSilver OC | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2666Mhz CL16 Vengeance | Samsung 850-Series EVO 500GB | Corsair RM750x 750W | ASUS DVD±RW DRW-24D5M | Windows 10 HOME | LG UltraGear 27GP850 27" Gaming QHD IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homeros:

Hej allesammans!

Jag fick en blue screen när jag testade Skyrim (kom väl efter ca 30 minuters spelande). BlueScreenView säger att det var "MEMORY_MANAGEMENT" och "ntoskrnl.exe" som kraschade. Läste här att man kunde köra MemTest86, så jag fixade det och körde igång det. På första testet så hittade det två fel på test 10, och under andra testet (avbröt vid test 7) så hittade den 2 fel på test 5. Jag hittar ingen bra information på internet om hur man använder MemTest86 eller hur man ska avläsa resultatet, så tänkte kolla här om någon kan avläsa något av den här informationen och hur jag bör gå vidare (Testa mina minnen ett och ett? Köra testet under längre tid? Köra endast test 5 och 10 ett antal gånger?).

Tack på förhand!

Testa minnena ett och ett. Hittar du inget fel på dem individuellt så kanske du måste testa dem två och två. (Har sett minnen som fungerar var för sig men får problem när de körs med andra minnen.)

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem

Testa de ett och ett och se till att köra i XMP settings, överklockar du minnena så finns risken att det är därför du får fel, får du så mycket som ett fel så kan du avbryta testet redan där då ett fel är ett för mycket.
Återstår problem med fel i memtest så testa minnet i en annan slot på moderkortet, återstår problemet fortfarande så byt ditt RAM mot nya stickor.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Körs minnena oklockade ska du inte få ett endaste fel, memtest ska rapportera 0 fel även om du testar i minst 24 timmar. Nu hittade ju du fel väldigt tidigt och då ska den trasiga minnesstickan bytas ut. För säkerhets skull kan du som tidigare nämnt prova annan minnesslot på moderkortet, men troligast är ändå defekt minne.

Visa signatur

Gigabyte G1 Sniper Z87| I7 4770K @ 3,5 (Haswell)| 16GB A-Data 1600MHz CL9| MSI GeForce GTX 1080 Gaming X| Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB + Seagate 2 TB 7200Rpm| Corsair RM 750W 80+ Gold Modulär| Fractal Design Define R4|