Generella frågor kring dataanvändning.

Permalänk

Generella frågor kring dataanvändning.

Hej på er

Ska förklara lite kort. Jag, min bror och min mamma använder samma mobila bredband. Vårat avtal säger att vi har 60 GB att surfa för. När detta tar slut kan man ju självklart fylla på med mer för en ganska hög kostnad per gigabyte (Dom är så generösa, tre).

Vi har ändå anpassat våra surfvanor och undviker sådant som drar mycket data, t.ex streama, titta på videoklipp, ladda ner filer osv. Vi brukar klara oss men våra 60 GB till slutet av månaden, eller iaf tills det är 1-3 dagar kvar. Men denna månaden, var 30 GB förbrukat redan den 7'de och allt var slut den 12'de.

Vad vi vet har vi haft våra vanliga, rimliga surfvanor. Jag misstänkte direkt att det var fel ifrån deras sina, driftproblem t.ex, eller att dom har råkat dra data 2 gånger. Då internet krånglade mer än vanligt i början av månaden (Åt fanders med mobila nätverk), fick dc oftare, var svårare att få tillbaks anslutningen.

Ringde till 3 idag, han berättade bl.a att det såg ut som vanligt dataanvändande och berättade att vi hade två peaks den 1'de och 7'de t.ex. (SJÄLVKLART, skulle han försöka dra på oss ett nytt avtal med bindningstid.) Men iallafall, det jag undrar är vad som egentligen kan dra så här mycket?

Kan det vara mitt och brorsans spelande? (Spelar i princip bara multiplayer atm). Jag har fått för mig att spelande är ganska snällt emot dataanvändningen och inte alls drar speciellt mycket, har jag fel?

Skulle gissa på att vi spelar i snitt 6 timmar (tillsammans) om dagen. Då överdriver jag ändå lite. Vad tror ni sweclockers? Vet att många här sitter med mycket större erfarenhet än mig.

Tips på program som kan lokalisera/logga dataanvändandet för att se vad som gick till vad? Ska helst kunna installeras på min dator och jag ska se vad alla 3 datorer använder.

Nu ska jag kolla runt vad för mobila bredband som erbjuds.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

patcher på olika spel kanske?
BF4 är ju bra på att ha väldigt stora patcher tex..

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Skrivet av Boozfob:

patcher på olika spel kanske?
BF4 är ju bra på att ha väldigt stora patcher tex..

Har endast dom spelen som är aktuella för oss installerade. Cs:go, bf3 samt minecraft och nått offlinespel. Tror inte patcher tar så mycket faktiskt. Eller inte för oss just denna månaden. Men sen är ju steam lite sneaky och patchar när de känner för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mylifestyle95:

Har endast dom spelen som är aktuella för oss installerade. Cs:go, bf3 samt minecraft och nått offlinespel. Tror inte patcher tar så mycket faktiskt. Eller inte för oss just denna månaden. Men sen är ju steam lite sneaky och patchar när de känner för det.

Högerklickar du på spel i steam->egenskaper->Uppdateringar så kan du välja "Uppdatera inte spelet automatiskt"

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Skrivet av Boozfob:

Högerklickar du på spel i steam->egenskaper->Uppdateringar så kan du välja "Uppdatera inte spelet automatiskt"

Tack för tipset, hjälper nog en del iaf

Permalänk
Medlem

Även uppdateringar som hämtats för datorerna och eventuella program kan ju vara faktorer som har påverkat er datamängd.

Visa signatur

Här har jag skrivit lite om hur man kan testa sin hastighet på ett bättre sätt: #13864738

Permalänk
Skrivet av cammen3:

Även uppdateringar som hämtats för datorerna och eventuella program kan ju vara faktorer som har påverkat er datamängd.

Jo det är sant. Men dom flesta programmen brukar ändå fråga, så upplever iaf jag det. Trycker alltid nej och väntar till det är LAN och polaren sitter på obegränsat. Kan ju dock inte svara för Morsan och min bror.

Det jag kanske mest vill veta är om just detta kan vara pågrund av spelandet? Jag har ju sagt till morsan att, "nej nej, det borde inte gå åt så mycket". Medans kundsupporten hos 3 menar att det gör det. Vårat spelande har ju inte direkt ökat markant just denna månaden.

Permalänk
Medlem

Detta program kanske kan hjälpa till att se vad det är som utnyttjar internetförbindelsen.

http://www.cucusoft.com/netguard.aspx

Jag har inte testat programmet själv, så jag vet inte om det är bra eller dåligt men reklamen säger att det ska kunna säga vilket program som skapat trafiken vilket kan hjälpa.

Visa signatur

"Computers make it easier to do a lot of things, but most of the things they make it easier to do don't need to be done." - Andy Rooney

Permalänk
Skrivet av Chimpen:

Detta program kanske kan hjälpa till att se vad det är som utnyttjar internetförbindelsen.

http://www.cucusoft.com/netguard.aspx

Jag har inte testat programmet själv, så jag vet inte om det är bra eller dåligt men reklamen säger att det ska kunna säga vilket program som skapat trafiken vilket kan hjälpa.

Tack, ska absolut testas!

Permalänk
Medlem

du har tänkt rätt på spelandet. det brukar inte dra alls mycket, så det är nog inte boven.
det jag skulle göra är att kolla så att ingen annan varit inne på nätverket. skaffa bättre säkerhet (wifi-password, admin password).

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Skrivet av morxy49:

du har tänkt rätt på spelandet. det brukar inte dra alls mycket, så det är nog inte boven.
det jag skulle göra är att kolla så att ingen annan varit inne på nätverket. skaffa bättre säkerhet (wifi-password, admin password).

Misstänkte det, lösen borde vi nog skaffa, det har du rätt i. Har aldrig tänkt på det då vårat wifi inte ens räcker utanför våran tomt (Bor på landet) men ser bara fördelar med det ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mylifestyle95:

Det jag kanske mest vill veta är om just detta kan vara pågrund av spelandet? Jag har ju sagt till morsan att, "nej nej, det borde inte gå åt så mycket". Medans kundsupporten hos 3 menar att det gör det. Vårat spelande har ju inte direkt ökat markant just denna månaden.

Generellt sett drar inte spelande någon betydande mängd data. Det är endast små mängder vi pratar om då. Det som dock tar data är om spelen behöver ny data, uppdateringar eller liknande.

Visa signatur

Här har jag skrivit lite om hur man kan testa sin hastighet på ett bättre sätt: #13864738