Projekt: DIY 3D Printer - RepRap Prusa i3

Permalänk
Medlem

Hej
Har följt denna tråden nu ett tag och det har fått mig att fastna, så fundera på att köpa mig en själv. Är total nybörjare när det kommer till sådana här saker, men hittade detta kitet http://www.emakershop.com/browse/listing?l=965 . Ni som håller på med detta är det något att ha och fixar en nybörjare det ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woolly:

Hej
Har följt denna tråden nu ett tag och det har fått mig att fastna, så fundera på att köpa mig en själv. Är total nybörjare när det kommer till sådana här saker, men hittade detta kitet http://www.emakershop.com/browse/listing?l=965 . Ni som håller på med detta är det något att ha och fixar en nybörjare det ?

Att montera ihop allting är inte svårt, det kan nog tom. någon med tummen mitt i handen göra ...

Min personliga åsikt är att de där varianterna där man skruvar ihop en låda av laserskuren plywood (?) är en konstig lösning, men har man inte lust att bygga en stabilare låda själv var nog priset på den hyfsat bra ... den har dock 8 mm slipade axlar, och jag använder 10 mm på min version ... jag tror att det räknas som en av de förbättringar som gjorts på i3-an, men se till så du får plastdetaljer som är "av senaste versionen" (kolla gärna på github).

Att få skrivaren att producera utskrifter av hög kvalitet kräver dock lite kunskap och tid, och det finns fördelar om man har lite kunskap om både mekanik, elektronik ...

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

ok, tack så mycket för svaret

Permalänk

Har kalibrerat nu i några timmar och fått in rätt storlek i x y och z samt extruder matning.
enda problemet jag har är att den glider i x och ibland y. ibland väldigt mycket, alltid minst 1 mm men ibland så mycket som 1 cm.

har dratt på stepper driver kylflens och en grym 120mm fläkt men det blir inte bättre. är övertygad om att den inte hoppar med bältet... nån som har en ide om vad det kan vara?

marlin. har dragit ner acceleration och pillat på hastigheter fram och tillbaka

Permalänk
Medlem
Skrivet av freakling:

Har kalibrerat nu i några timmar och fått in rätt storlek i x y och z samt extruder matning.
enda problemet jag har är att den glider i x och ibland y. ibland väldigt mycket, alltid minst 1 mm men ibland så mycket som 1 cm.

har dratt på stepper driver kylflens och en grym 120mm fläkt men det blir inte bättre. är övertygad om att den inte hoppar med bältet... nån som har en ide om vad det kan vara?

marlin. har dragit ner acceleration och pillat på hastigheter fram och tillbaka

Vad menar du med glider? Kör motorerna för långt ibland?? Kollat spänningarna?

Visa signatur

Citera för svar :)

Intel 3770k / Msi Mpower / 980 TI / 16gb 1600mhz Corsair Vengeance / H100i / Silverstone Strider 1000w Gold / Samsung 830 128gb / Fractal Design Arc

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av freakling:

Har kalibrerat nu i några timmar och fått in rätt storlek i x y och z samt extruder matning.
enda problemet jag har är att den glider i x och ibland y. ibland väldigt mycket, alltid minst 1 mm men ibland så mycket som 1 cm.

har dratt på stepper driver kylflens och en grym 120mm fläkt men det blir inte bättre. är övertygad om att den inte hoppar med bältet... nån som har en ide om vad det kan vara?

marlin. har dragit ner acceleration och pillat på hastigheter fram och tillbaka

Nu tänker jag bara högt.. men det kan inte ha och göra med störningar i endstops? är dessa kablar tillräckligt isolerade. Har sett någon på youtube klaga på att de fått störningar i dessa kablar. Antingen störningar från hotend/hotbed eller kabelbrott mm mm.

Permalänk
Medlem

Hänt något?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

har surfat runt en del för o läsa på om olika printers och stötte på ett företag som ligger i belgien. Tänkte tipsa er om de eftersom de har lite allt möjligt. Samt en keramisk variant av hotend som kanske kan va kul o kolla in!

http://www.2engineers.com/product-category/hot-ends/

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Skrivet av fizzdan:

Hänt något?

Skickades från m.sweclockers.com

Begränsat tid för felsökning.

Kunde först pilla igår och det är samma.

Hittade denna länk i veckan ang acceleration på punkt 4.

Ställde in mina så lågt som:
#define DEFAULT_MAX_ACCELERATION {50,50,10,200}
#define DEFAULT_ACCELERATION 100
#define DEFAULT_RETRACT_ACCELERATION 100

Men det gjorde ingen skillnad från default på 9000 max och 3000 default.
Ändrade XYZ Jerk inställningar från default ner till 0 och progressivt upp till default men ingen skillnad.

Mina slipade stavar är smörjda och glider hur bra som helst. Jag har inte bundlat ihop endstop kablar med motorernas kablar...
Spelar ingen roll hur snabbt eller långsamt jag går det blir bacon ändå...

http://saemundsson.se/wp-content/uploads/2014/03/IMAG1018.jpg <--- precis printad
http://saemundsson.se/wp-content/uploads/2014/03/IMAG1021.jpg
http://saemundsson.se/wp-content/uploads/2014/03/IMAG1022.jpg <--- notera Ullared klädroller
http://saemundsson.se/wp-content/uploads/2014/03/IMAG1023.jpg
http://saemundsson.se/wp-content/uploads/2014/03/IMAG1024.jpg

Kan detta ha något med ojämn ström till drivarna? Hur kollar man det?
RAMPS och A4988 drivers.

Permalänk
Medlem

DIY

Vet inte om jag är lite galen.. men har funderingar på att rita en egen version av Ultimaker skrivaren..

Fast någon fusion med Steampunk stilen..

Tänker använda Bowden, E3D-V5, 5st Nema17, Ramps 1.4, SD+skärm. Så har alla de dyra delarna redan från min i3:a.

Har börjat rita CAD modeller för fästen mm. (Y-axis mount i PLA, M3 med försänkt skalle)

Är detta en dum ide eller känner ni för att hjälpa till i projektet?

Orsaken till detta är att jag inte riktigt är nöjd med hur mycket kalibrering jag måste göra varje gång jag flyttar skrivaren, samt att jag gillar projekt

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr2clean:

Vet inte om jag är lite galen.. men har funderingar på att rita en egen version av Ultimaker skrivaren..

http://wiki.ultimaker.com/images/thumb/Ultimaker-rev0-screens...

Fast någon fusion med Steampunk stilen..
http://blog.ponoko.com/wp-content/uploads/2011/03/steampunk1_...

Tänker använda Bowden, E3D-V5, 5st Nema17, Ramps 1.4, SD+skärm. Så har alla de dyra delarna redan från min i3:a.

Har börjat rita CAD modeller för fästen mm. (Y-axis mount i PLA, M3 med försänkt skalle)
http://www.softwaist.se/3d/bilder/DIY_Y-axis20140320.jpg

Är detta en dum ide eller känner ni för att hjälpa till i projektet?

Orsaken till detta är att jag inte riktigt är nöjd med hur mycket kalibrering jag måste göra varje gång jag flyttar skrivaren, samt att jag gillar projekt

Hade varit ascoolt med en steampunk 3D printer! Bara printa grejer i metallfärgade filament så ser de ut som de är en rulle koppartråd t.ex den använder

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk

Vilken form av kalibrering pratar du om? Z och heatbed leveling?

Permalänk
Medlem

När jag flyttat eller meckat med skrivaren brukar jag alltid home:a z lite lägre än den var innan och sedan spänner jag fjädrarna till printbädden tills den är bra igen. Men tycker att jag får göra detta rätt ofta. Fått in en viss rutin på det dock. Min i3:a är inte så lätt att flytta på och lite beror det ju också på att min kabeldragning är under all kritik.

Om det nu blir ett "Steam Maker" projekt (Som jag kallar det ) så ska jag försöka dra kablarna lite snyggare. All elektronik ska gömmas i underredet av skrivaren.

Men som jag skrev i föregående inlägg så är jag sugen på att bygga lite Blev tipsad om Steampunk konceptet redan dag 1 när jag började bygga i3:an.. så det är väl lite därför också.

Permalänk
Medlem

http://forums.reprap.org/read.php?4,210777
Den där designen tyckte jag verkar rätt smidig...
Ska man slippa kalibrera så är nog både printade delar och/eller trä i någon form att glömma...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

http://forums.reprap.org/read.php?4,210777
Den där designen tyckte jag verkar rätt smidig...
Ska man slippa kalibrera så är nog både printade delar och/eller trä i någon form att glömma...

Skickades från m.sweclockers.com

Jupp sant, det kommer man nog aldrig ifrån. Men tycker du inte det kan vara ett roligt projekt? i3:an kommer ju få jobba ett bra tag till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr2clean:

Jupp sant, det kommer man nog aldrig ifrån. Men tycker du inte det kan vara ett roligt projekt? i3:an kommer ju få jobba ett bra tag till.

Javisst, jag skissar ju redan på nästa bygge, och jag är inte ens klar med nr1...

Jag tror på hans lösning, med lätta aluprofiler och alla motorer fasta i ramen....

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk

Hittat boven i min 3D printer.

Den som läst tråden vet att jag fick hem motorer med 4mm diameter på mina moterers drivaxlar.
Jag köpte ett 5x4mm mässingrör och petade in för att få rätt diameter. Detta är problemet.

Friktionen som skruvarna på mina GT2 pulleys (svenskt ord?) tillämpar mot drivaxeln är inte tillräckligt hög och ibland glider den.
Jag upptäckte detta när jag lossade på spänningen på GT2 bältet (hade den vääldigt spänd vilket ökade friktionen på GT2 pulley mot drivaxeln) och påbörjade en testprint för att se om lättare spänning löste det. När jag kom tillbaka 2 min senare så var det ännu mer förskjutning (speciellt i Y axis) och jag avbröt printen.
När jag skickade G28 X0 och G28 Y0 (home x och Y) till printern testade jag att hålla emot.
Jag kunde genast känna att den hackade lite som vanligt men sen släppte den plötsligt ett halft varv för att sen hacka igen.

Misstänker att detta är boven. Skall köpa lite Metal epoxy imorgon och tillämpa mellan mässingröret och drivaxeln så den aldrig glider igen.

Återkommer med statusrapport inom kort!

Permalänk
Medlem
Skrivet av freakling:

Hittat boven i min 3D printer.

Den som läst tråden vet att jag fick hem motorer med 4mm diameter på mina moterers drivaxlar.
Jag köpte ett 5x4mm mässingrör och petade in för att få rätt diameter. Detta är problemet.

Friktionen som skruvarna på mina GT2 pulleys (svenskt ord?) tillämpar mot drivaxeln är inte tillräckligt hög och ibland glider den.
Jag upptäckte detta när jag lossade på spänningen på GT2 bältet (hade den vääldigt spänd vilket ökade friktionen på GT2 pulley mot drivaxeln) och påbörjade en testprint för att se om lättare spänning löste det. När jag kom tillbaka 2 min senare så var det ännu mer förskjutning (speciellt i Y axis) och jag avbröt printen.
När jag skickade G28 X0 och G28 Y0 (home x och Y) till printern testade jag att hålla emot.
Jag kunde genast känna att den hackade lite som vanligt men sen släppte den plötsligt ett halft varv för att sen hacka igen.

Misstänker att detta är boven. Skall köpa lite Metal epoxy imorgon och tillämpa mellan mässingröret och drivaxeln så den aldrig glider igen.

Återkommer med statusrapport inom kort!

Har du en flat yta på motoraxeln kan du bara borra ett hål i mässingsröret, så skruven i drivhjulet spänner fast det direkt mot axeln... Har du ingen flat yta bör du fila ner axeln så du får en...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

Märkte att jag har samma fenomen på mitt 11 kuggars hjul på extrudern. Men har inte satt någon skruv för att spänna, då den satt stenhårt till att börja med. Men får nog göra det snart. Dock får jag inte att bulten gräver in i plasten när det tar stopp, så lite ge och ta där.

Permalänk
Medlem

Print!

Printade en makerbot robot till min brorson.. han blev jätteglad! Dock inte det bästa printet.. 2,5h 0.2mm Layerheight. 0.1mm infill.

http://imgur.com/ZE8EBka

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kolla in den här galna grejen!

http://e3d-online.com/The-Kraken

Permalänk
Medlem

DIY

Kunde inte hålla mig...Löning idag ju

Beställde en E3D V5 (Bowden) från e3d-online.com, för 1,75mm plast. plus 0,25mm och 0,35mm munstycke.

ca 870sek med frakt.

What is in the box: Metal Parts Aluminium Heatsink Stainless Steel Heatbreak Brass Nozzle (0.4mm) Heater Block Additional Parts 100K Semitec NTC thermistor 12v 40W Heater Cartridge 12v 30x30x10mm fan Fan Housing (Printed ABS) High Temperature Fiberglass Wire - for Thermistor (150mm) 2 x 0.75mm Ferrules - for Solder-Free Wire Joins Kapton Tape Plastic Screws & Grub Screw 2 x Pneumatic Couplings 800mm of PTFE

Permalänk
Medlem

Äntligen ett bra hot-end val Insåg att kinaklonen inte var det bästa i kistan?

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ODDNAME:

Äntligen ett bra hot-end val Insåg att kinaklonen inte var det bästa i kistan?

hehe, ja den pallar inte att köra snabbare än 40mm/s, men annars får jag säga att jag har inte haft några större problem faktiskt.
Men tror E3D-V5 kommer slå min J-head med hästlängder!

Permalänk

Varför inte THE KRAKEN?

Varför valde du bowden extruder? Har du problem med vibrationer i dina prints?
Köpte du med andra munstycken för finare prints eller nöjer du dig med 0.4?

Permalänk
Medlem

Printar ni främst i Abs eller pla gubbar? Har fortfarande bara rullen jag fick med när jag köpte skrivaren, så jag kör bara pla.

Mina prints blir bra på många sätt, men overhang fungerar inte alls för mig. Har provat olika temperaturer på hotenden, men det har inte gjort någon skillnad. Plasten som läggs som overhang ligger sällan helt stilla, utan brukar typ flexa efter att den läggs, med andra ord tror jag att jag måste ha mer kylning.

Sagt och gjort, hämtade en gammal motor till en fläkt och stötte fast i skruvstädet bredvid printern, men denna blåste på för bra och bedden klarade inte av att hålla tempraturen har beställt en 40 mm fläkt som är på väg då jag sett andra ha det, men kommer jag behöva ett "scoop" till den för att inte kyla på plattan eller nått? Gör det något om fläkten blåser på hotenden?

Visa signatur

Citera för svar :)

Intel 3770k / Msi Mpower / 980 TI / 16gb 1600mhz Corsair Vengeance / H100i / Silverstone Strider 1000w Gold / Samsung 830 128gb / Fractal Design Arc

Permalänk
Medlem
Skrivet av freakling:

Varför inte THE KRAKEN?

Varför valde du bowden extruder? Har du problem med vibrationer i dina prints?
Köpte du med andra munstycken för finare prints eller nöjer du dig med 0.4?

Valde bowden för att munstycket blir mindre och mindre massa att förflytta. Ska ju som sagt bygga en "steam maker". Där Y och X överlappar varandra (se ultimaker).

Iom att jag kör som standard 30mm/s på mina prints så har jag inga problem med vibrationer.

Extra munstycken är för att labba

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Print!

Printade en del till min kollegas dockningsstation... han har svårt att pricka rätt..

70x70x15mm
0.3mm LH, 2,30h

http://imgur.com/tLwHROo

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av freakling:

Varför inte THE KRAKEN?

Varför valde du bowden extruder? Har du problem med vibrationer i dina prints?
Köpte du med andra munstycken för finare prints eller nöjer du dig med 0.4?

måste säga att kraken är sjukt prisvärd i dagsläget ...

och jag har jue en Corsair H80 som jag börjar bli lite för nervös för att ha i min main rig ...

men frågan är hurpass bra programvaran som finns i dagsläget hanterar flera extruders?

edit: finns det öht någon lösning (både på själva elektroniken, och programvara (open source) som hanterar 4 extruders (dvs 7 steppers på samma bräda)?

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.