Projekt: DIY 3D Printer - RepRap Prusa i3

Permalänk
Medlem
Skrivet av ODDNAME:

Har byggt en RepRap Mendel Mono och håller på med en Kossel Mini just nu så har du frågor och funderingar, shoot
(Även 3 fräsbyggen i bagaget, så snarlikt det med)

Trevligt bygge förövrigt, aldrig sett en Prusa i3 live men den verkar lovande.

Hej,

Har precis hittat denna tråd med anledning av ett Prusa bygge, men undrar om du delat ut dina fräsbyggen någonstans?

Permalänk
Medlem
Skrivet av freakling:

Jag har sett några UV skrivare på Kickstarter, Jävligt cool teknologi.
Först var väl denna? https://www.kickstarter.com/projects/formlabs/form-1-an-affor...

Frågan jag ställt mig är hur starkt materialet är, vad jag sett är det inte speciellt hårt och oftast lite dyrare.
Posta gärna bilder och recensioner när du får din, tror jag inte är ensam om att vara intresserad

Skrivet av mr2clean:

Tror vi kommer se en hel del sådana 3D skrivare i framtiden. Har för mig att jag läst att patentet upphörde vid årsskiftet. Har sett en modell som använder sig av datorns ljudkort för att få en spegel till att leda en laser ner i vätskan. https://www.kickstarter.com/projects/117421627/the-peachy-printer-the-first-100-3d-printer-and-sc

Skrivet av ODDNAME:

Det är som någon misstänker, relativt spröda modeller. Där har faktiskt FDM-maskinerna överhanden jämfört med denna teknologin Enda riktigt vettiga syftet jag kan tänka mig med sådana här är om man gör smycken och dylikt. Bra små detaljer för att visa upp sina koncept utan att spendera tusenlappar på silver etc

Ja det lär nog verkligen dyka upp allt fler liknande skrivare nu! Finns en som heter B9Creator också.

Ang. materialet så finns de väldigt många olika UV kurerande resiner, vissa är hårda andra blir gummiliknande osv. Har hoppat runt mellan många olika leverantörer och de flesta har flera olika varianter man kan välja mellan beroende på vad man skall skriva ut Sen berors det ju mycket på hur länge varje lager kureras och hur tjocka lager man gör.. Vi har sånahär prototyper på jobbet och de är riktigt robusta(motorblock i skala 1/5 t.ex)! Dock är de gjorda med lite bättre maskiner men resinerna är iprincip de samma vad ja förstått

Det patentet som gått ut gäller dock laser sintring(SLS, Selective Laser Sintering), DLP printers använder sig av en vanlig DLP hemmabioprojektor som ljuskälla Och det som sätter noggrannheten är upplösningen på projektorn samt hur bra kulskruv man har till z-axeln Den jag beställt är med 1080p projektor vilket blir en upplösning på ca 50-100µm/pixel har jag för mig(väääääldigt liten bild..). Och sen en kulskruv som klarar ner till 30µm

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem

Länge sedan det hände något i tråden nu... hur är läget ute i stugorna? Bygger ni fortfarande eller är ni klara?

Själv håller jag på med min nya skrivare. Ultimaker klon, fast ritat alla delarna själv och skrivit ut dessa på min i3:a. Fick levererat lite mdf 12mm för att bygga lådan förra veckan. Men det drar ut på tiden och jag räknar med att vara klar någon gång i sommar... då kommer en bygg logg med ett gäng bilder och stl-filer!!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

glöm INTE att försluta MDFen riktigt ordentligt med något lösningsmedelsbaserat tjoffs. Allt annat suger mdfen åt sig och kan formförändras. Detta slipper du med försluten mdf sen med som kan förändras under tid, dvs väldigt dåligt för en precisonsmaskin

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

En liten uppdatering angående min kickstarterbeställda i3:a (#56 i denna tråd).
Efter många förseningar kom ett krav på ytterligare fraktpengar alt. pengarna tillbaka.
Det fick bägaren att rinna över och jag accepterade pengarna tillbaka.

Jag är nu inne på att spara till en RepRapPro Ormerod istället.
https://reprappro.com/documentation/ormerod/

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem

Alla repraparna är bra tycker jag. Hela det konceptet med "serien" är trevligt

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Min DLP printer är planerad att vara klar att skickas precis vid månadsskiftet! Otroligt spännande!

När får vi lite bilder på Ultimakern då?

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem

Jag har följt denna tråd mer eller mindre sen den startade och blivit mer och mer sugen!
Så illa att jag köpt all styrelektronik jag behöver och ett kablagekitt från aliexpress...

Nu är frågan vem vill skriva ut ett kitt till mej?

Som det verkar i tråden så finns det 2 versioner av i3, en med M8 och en med M10 som skillnad någon stans, antar att M10 är att föredra?

Permalänk
Medlem

Mitt bygge av en 3D printer

Då var jag också igång med ett bygge av en RepRap Prusa i3. Har börjat samla ihop delar till den. Återkommer med hur bygget fortskrider.

Permalänk
Medlem

Vart köpte du dom utskrivna delarna?
Känns fel att köpa dom från random internet tycker jag på något vis, roligare att köpa från någon som finns här på forumet då det känns mer äkta!
Hade gärna köpt stegmotorer om någon bygger sånna med

Permalänk
Medlem

Delarna

Jag har beställt dem från ebay, gjorde det innan jag läst så mycket på den här tråden. Får se hur de ser ut när jag får dem, blir kanske till att få de gjorda här istället.

Permalänk
Medlem

De första delarna

Fick plastdelarna igår och de ser bättre ut än på bilden på ebay. Skall bara kapa till axlarna och gängade stängerna, så kan jag börja sätta ihop den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spille:

Min DLP printer är planerad att vara klar att skickas precis vid månadsskiftet! Otroligt spännande!

När får vi lite bilder på Ultimakern då?

Har inte haft mycket tid över för att bygga.. samt att min i3:a inte gillar att printa med ABS. Det är min kina-kopia av J-head som inte håller måttet.. så de 5-10 delarna jag saknar, har inte blivit utskrivna.. blir till att köpa lite PLA... den nya hotend:en jag köpte (E3D-V5) är model bowden matad och kör 1,75mm fillament medans min nuvarande kör 3mm och är direktmatad, så vet inte riktigt om jag kan köra E3D-V5 med min extruder på i3:an.. fungerar inte det så får jag väl bita det sura äpplet och köpa lite 3mm PLA..

Kan dock meddela att det kommer att bli en riktigt stor pjäs

Permalänk
Medlem

Över 35000 Visningar!

Över 35000 Visningar!

Det firar jag med lite GoKart och "en" ÖL!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr2clean:

Över 35000 Visningar!

Det firar jag med lite GoKart och "en" ÖL!

Sweet! Var också o körde gokart med jobbet idag! El-gokart, de ni hehe

Fick även hem ett "litet" paket idag..!!!

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem

Heatbed ?

Har sett några som kör utan och använder en blå tejp, direkt på en plywood skiva. Ytan blir förmodligen inte så slät. Men det verkar vara lätt att ta bort delen när den är utskriven. Hade ju varit enklare om man kunde köra utan heatbed.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pperolof:

Har sett några som kör utan och använder en blå tejp, direkt på en plywood skiva. Ytan blir förmodligen inte så slät. Men det verkar vara lätt att ta bort delen när den är utskriven. Hade ju varit enklare om man kunde köra utan heatbed.

Jag har testat att köra utan heatbed, dvs med blå tejp på glas. det fungerar jättebra, men mycket smidigare att köra med värme.. 65-60grader för pla.

Permalänk
Medlem

E3D-V5 First Print!

Nu har jag äntligen fått tummen ur...

Dock var det inte "plug-n-play" att byta från J-Head till E3D-V5 på min Wade Geared extruder. Fixeringsplattan saknade ca 1mm i tjocklek för att fixera. Men det löste jag med två m3 brickor och lite el-tejp ....dock var inte problemet löst där.. min E3D är designad för Bowden och har en större öppning där plasten kunde dubbelvika sig.. så klippte till en bit av PFT-tube från J-head:en .. och vipps fungerar den!

Måste säga att jag är grymt nöjd med första printet... en "riktig" fixeringsplatta... (http://www.thingiverse.com/thing:121210)

gcode:
; layer_height = 0.20
; perimeters = 2
; top_solid_layers = 2
; bottom_solid_layers = 2
; fill_density = 0.6
; perimeter_speed = 25
; infill_speed = 25
; travel_speed = 80
; nozzle_diameter = 0.40
; filament_diameter = 1.75
; extrusion_multiplier = 1
; perimeters extrusion width = 0.40mm
; infill extrusion width = 0.67mm
; solid infill extrusion width = 0.67mm
; top infill extrusion width = 0.67mm
; first layer extrusion width = 0.60mm

//Nu när jag ser koden så känns den lite fel.. extrusion width känns för hög... (detta är default värde)

Resultatet:

Permalänk
Medlem

Har gått i tankarna att bygga mig en prusa själv och har börjat söka och beställa lite delar till detta ändamål!

Det jag funderar på är angående A4988 brädan, det står bland annat på http://reprap.me/electronic/pololu.html att dessa komponenter är känsliga för fluktuerande spänningar i strömförsörningen och att man därför bör montera fast en konding mellan jord och fas. Spontant känns det ju som att detta inte behövs då en dator (jag planerar att slakta ett nätagg ) om något bör vara känslig för detta och att detta redan finns i nätagget - hur har du löst detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thermoz:

Har gått i tankarna att bygga mig en prusa själv och har börjat söka och beställa lite delar till detta ändamål!

Det jag funderar på är angående A4988 brädan, det står bland annat på http://reprap.me/electronic/pololu.html att dessa komponenter är känsliga för fluktuerande spänningar i strömförsörningen och att man därför bör montera fast en konding mellan jord och fas. Spontant känns det ju som att detta inte behövs då en dator (jag planerar att slakta ett nätagg ) om något bör vara känslig för detta och att detta redan finns i nätagget - hur har du löst detta?

Spontant känns det som om mitt PC-nätagg fixar det.. kör på ett 12v 18a... 1st 12v 11a till heatbed och 1 st 12v till 5a från samma nätagg. Fungerar bra.. dock märker jag att när jag kör två 40mm fläktar på "m106 s200" (kan ställas till 0-255) och kör värmeplattan så tappar jag lite hastighet på fläktarna.. .) men inget som ställer till det för mig.

Permalänk
Medlem

Print...

Har bytt ut mount plate:n till den jag skrev ut några dagar sedan och fungerar toppen. måste säga att 0.2mm layer height med E3D-V5 0.4mm nozzel ger bra resultat. dock bäst om jag kör i 20mm/s.

printade ut en "Compact bowden extruder" .. Gängade med M5 tapp till kullager och bowden fäste.

; layer_height = 0.20 ; perimeters = 2 ; top_solid_layers = 2 ; bottom_solid_layers = 2 ; fill_density = 0.6 ; perimeter_speed = 35 ; infill_speed = 30 ; travel_speed = 80 ; nozzle_diameter = 0.40 ; filament_diameter = 1.75 ; extrusion_multiplier = 1 ; perimeters extrusion width = 0.40mm ; infill extrusion width = 0.67mm ; solid infill extrusion width = 0.67mm ; top infill extrusion width = 0.67mm ; first layer extrusion width = 0.60mm

Ni hittar orginal delen här, http://www.thingiverse.com/thing:275593

Permalänk
Medlem

Blir ju snygga prints helt klart!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

Nu börjar jag få ihop min printer lite smått, men har ju aldrig någonsin använt en arduino så absolut ingen aning om hur man får kontakt med datorn? Har laddat ner en software som heter CreationWorkshop iaf. Den verkar riktigt vettig! Men jag antar att jag behöver någon firmware installerad på arduino/ramps enheten med? Och CreationWorkshop will ansluta till maskinen via en comport, men arduinon har ju USB interface.. Hur i helsike gör jag så datorn kan använda en usbport som en comport? Har fotat en del på vägen av bygget med så om det är intressant kan ja slänga upp lite bilder i helgen kanske!

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spille:

Nu börjar jag få ihop min printer lite smått, men har ju aldrig någonsin använt en arduino så absolut ingen aning om hur man får kontakt med datorn? Har laddat ner en software som heter CreationWorkshop iaf. Den verkar riktigt vettig! Men jag antar att jag behöver någon firmware installerad på arduino/ramps enheten med? Och CreationWorkshop will ansluta till maskinen via en comport, men arduinon har ju USB interface.. Hur i helsike gör jag så datorn kan använda en usbport som en comport? Har fotat en del på vägen av bygget med så om det är intressant kan ja slänga upp lite bilder i helgen kanske!

Ladda ner rätt drivare... Windows 8 kan inte köra den senaste drivaren till mega 2560. Tror jag skrivit om detta i början av min tråd.

http://arduino.cc/en/main/software

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr2clean:

Ladda ner rätt drivare... Windows 8 kan inte köra den senaste drivaren till mega 2560. Tror jag skrivit om detta i början av min tråd.

http://arduino.cc/en/main/software

Gött att jag har Win 7 då! Jäkla skumt att jag googlat en jäkla massa på "arduino software" och aldrig lyckats hitta in på Arduinos egna hemsida.... haha! Men du har ingen aning om hur jag gör med Comport?

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spille:

Gött att jag har Win 7 då! Jäkla skumt att jag googlat en jäkla massa på "arduino software" och aldrig lyckats hitta in på Arduinos egna hemsida.... haha! Men du har ingen aning om hur jag gör med Comport?

Dessvärre ej...

Permalänk
Medlem

Tack för svaret! funderar ändock på att söka upp ett par kondingar för säkerhetsskull!

Nästa (dumma) fundering då! Beställde ett litet kitt med RAMPS 1.4, heatbed, mega 2560, drivers och sist men inte minst 6 st endstops. Alla verkar bygga med 3 endstops men det vore ju onekligen supernajs med 6st, för x,y,z min och max. har googlat nu någon timme men finner inte svaret - finns stöd för upper limit / lower limit i ramps 1.4? dvs stöd för 6 st endstops?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thermoz:

Tack för svaret! funderar ändock på att söka upp ett par kondingar för säkerhetsskull!

Nästa (dumma) fundering då! Beställde ett litet kitt med RAMPS 1.4, heatbed, mega 2560, drivers och sist men inte minst 6 st endstops. Alla verkar bygga med 3 endstops men det vore ju onekligen supernajs med 6st, för x,y,z min och max. har googlat nu någon timme men finner inte svaret - finns stöd för upper limit / lower limit i ramps 1.4? dvs stöd för 6 st endstops?

Yes det finns det på min ramps iaf

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spille:

Yes det finns det på min ramps iaf

Då dyker frågan upp - är det värt att använda 6? hittar inte ett bygge alls som innefattar 6, utan bara 3 för att definera origo. men spontant känns det ju rätt så bra att definera max så för att minimera risken att den försöker printa utanför sitt område

En annan fråga; är det svårt att konvertera en wade extruder till en bowden? typ bara köpa PTFE slang + en skruv eller liknande och därpå flytta sin cold-end till ramen? såg att det fanns en rätt snygg design på cold enden att skriva ut!

Har för övrigt skitsvårt att hitta m3x60mm skruvar, tror ni det går att använda en m3 gängstång och kapa denna + slänga på muttrar?

Permalänk
Medlem

Till en liten 3Dskrivare är det inget tvång med 6 endstops. räcker med mjukvarulimits på Max och min med end-stops.
Annat om man har en stor tung maskin alá fräs som kan rasa ut över en utan endstops

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz