Permalänk
Medlem

Pixlig text

Hej!
köpte en Samsung 27" med 2560x1440 för ett par veckor sedan!
Har ett jädrigt irriterande problem. Text blir ibland extremt pixlig! ofta en begränsad del av skärmen. Men scrollar man flyttas det pixliga orådet.
Så min gissning är att det är en dum inställning i Windows! Men var hittar man den ? Nån som vet ?

PS!
Pixligheten uppkommer i webbläsare, skrivbordsikoner osv. I stort sett överallt där det finns text.

Permalänk

Har du försökt dra ner sharpness på skärmen lite?

Visa signatur

| Corsair Air 540 | Asrock Extreme 4 Gen 3 | i7 2600k @ 4.6GHz | H100i [120sp High Performance Push] | 12GB Corsair Vengeance Ram @1600MHz [1 block dog :(] | Gainward GTX 770 SLI "Phantom" | Sound Blaster Z | OCZ Agilit 3 60GB Win 8 System Disk |OCZ Agility 3 256GB Game Disk | 2TB Seagate SSHD | 2TB Western Digital | Asus VG248H | Sennheiser G4ME 360 | LG BH9230 "9.1 3D" Surround System |

Permalänk
Hedersmedlem

Ta ett foto! Använder du en dual-link DVI?

Permalänk
Medlem

Använder du Windows 7 eller Windows 8?

Visa signatur

Battlefield3:SthlmDoe
Antec P280// Core i7 3930K @ 4.0ghz // 16 Gb Corsair Dominator // Asus Rampage IV Extreme// Asus GTX680 SLI // OS-disk Samsung EVO 250GB// 2x 750gb samsung spinpoint f1// Creative soundblaster X-fi titanium

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Ta ett foto! Använder du en dual-link DVI?

Singel-Link. Är det det dom är felet ?

Skrivet av Daniel2508:

Har du försökt dra ner sharpness på skärmen lite?

Skall testa det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pr3d4tor:

Använder du Windows 7 eller Windows 8?

8a

Permalänk
Medlem

vid en nyominstallerad dator så har jag oftast detta problem oftast löses det genom uppdatera grafikkortsdrivers, om de inte hjälpt så har jag dragit ner skrämens drivrutiner som löst det.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Säker på att du kör rätt upplösning? (och inte har någon overscan eller liknande)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Testa att bocka i let me choose one scaling level for all my displays: Control Panel\Appearance and Personalization\Display

Det hjälpte mig på min bärbara dator när jag hade pixlig text

Visa signatur

Battlefield3:SthlmDoe
Antec P280// Core i7 3930K @ 4.0ghz // 16 Gb Corsair Dominator // Asus Rampage IV Extreme// Asus GTX680 SLI // OS-disk Samsung EVO 250GB// 2x 750gb samsung spinpoint f1// Creative soundblaster X-fi titanium

Permalänk
Medlem

Testa att konfigurera ClearType från kontrollpanelen.

Visa signatur

Corsair Carbide 500R | i5 4670K | Asus 1070 Dual | Ballistixsport 4x4GB | GB Z87-HD3 | Samsung 850 Pro 128GB SSD | Seagate 1TB HDD | CM 600W | Samsung DVD |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Raxox:

Hej!
köpte en Samsung 27" med 2560x1440 för ett par veckor sedan!
Har ett jädrigt irriterande problem. Text blir ibland extremt pixlig! ofta en begränsad del av skärmen. Men scrollar man flyttas det pixliga orådet.
Så min gissning är att det är en dum inställning i Windows! Men var hittar man den ? Nån som vet ?

PS!
Pixligheten uppkommer i webbläsare, skrivbordsikoner osv. I stort sett överallt där det finns text.

Det låter som du kör screen magnifier.

http://windows.microsoft.com/sv-se/windows7/prevent-ease-of-a...

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Säker på att du kör rätt upplösning? (och inte har någon overscan eller liknande)

Nu när du säger det så har jag ett problem till!
Kollar jag i höger klick och Screen resolution. Så står det 2560x1440 och 1920x1080(gamla skärmen). Allt rätt hitintills!
Men när jag drar ett fönster till den mindre skärmen, så popar det till o fönstret blir mindre! Ungefär när fönstret är halvt över till andra skärmen !

Har installerat AMD's Catalyst Control Center. Har ett ATI 3870 (gamalt som gatan, jag vet).
Men när jag försöker starta Catalyst Control Center så får jeg felmedelande "CCC cannot be started. There are currently no settings that can be configured using CCC". Är det pga gamalt grafikkort eller pga flinstallerad drivrutin ? Har testat att installera om drivrutinen 2ggr !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pr3d4tor:

Testa att bocka i let me choose one scaling level for all my displays: Control Panel\Appearance and Personalization\Display

Det hjälpte mig på min bärbara dator när jag hade pixlig text

Hjälpte med minskande fönster iaf!
Kanske hjälper mot texten med! Hoppas !

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Raxox:

Singel-Link. Är det det dom är felet ?

Dual link är det som gäller för 2560*1440. Så köp en sån sladd!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Raxox:

Singel-Link. Är det det dom är felet ?

Det är där problemet ligger. Är du säker på att det inte följde med en sån kabel med skärmen? Det brukar alltid göra det till skärmar i den prisklassen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Dual link är det som gäller för 2560*1440. Så köp en sån sladd!

Skrivet av widL:

Det är där problemet ligger. Är du säker på att det inte följde med en sån kabel med skärmen? Det brukar alltid göra det till skärmar i den prisklassen.

Hade för mig att kabeln var dual link, men porten på grafikkortet var singel.
Dubbelkollade nu. Dual på skärm, GK och sladd ! Så felet är inte det