Hur ställa in virtuella & cache minnet och till vilka värden ?

Permalänk
Medlem

Hur ställa in virtuella & cache minnet och till vilka värden ?

Hej !

Jag är *NEWBIE* på datorer !

Jag håller på att försöka få min dator så prestanda & stabilitets mässigt bra som möjligt med de förutsättningar den har för detta.
Jag vill EJ överklocka utan bara finslipa den så gott det går.

TIPS ??

1. Jag skulle vilja ha hjälp med att välja storlek på det virtuella minnet i min dator...
Vad man skall sätta det virtuella minnet till ?

Finns det några tumregler ikring detta ?

2. Kan man ändra storleken på cache minnet ?

Finns det några tumregler om detta ?

Jag har 2,0 MB RAM minne.

.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2stroke

Jag har 2,0 MB RAM minne.

oj, dags för en uppgradering kanske?

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
Proxmox: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av qhrizz
oj, dags för en uppgradering kanske?

Ja det verkar så. Troligtvis menar du 2 Gb RAM ! Finns inte sådär jätte mycket prestanda att vinna med att pilla med cache och virtuella minnet så att det lönar sig. Bättre kolla över timings etc.

Skriv gärna vad du har för grejer så får man lättare hjälp !

Visa signatur

HTPC Antec Fusion remote Corsair 450W Msi z370 Mortar Intel i3 8100 2x4Gb Corsair DDR 3200
Work Corsair Carbide 500R Nätagg 750W Corsair i40 Asus x570 TUF Amd Ryzen 5 3600X 2x8Gb DDR4 3600Mhz cl16 Asus RX 6700XT 12Gb dual

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fidde66
Ja det verkar så. Troligtvis menar du 2 Gb RAM !
Finns inte sådär jätte mycket prestanda att vinna med att pilla med cache och virtuella minnet så att det lönar sig.
Bättre kolla över timings etc.

Skriv gärna vad du har för grejer så får man lättare hjälp !

Naturligtvis menar jag 2 GB RAM minne.. *Opps*

OK, men hur fungerar det hära med "timings" osv då ?

Vilka grejer/uppgifter behövs om min dator som jag skall skriva ut här i tråden ?

*Nybörjare*

Dator : Fujitsu/Siemens
Processor : Pentium 4 ( 3,4 GHz ) single core.
RAM minne : 2,0 GB
OS : XP home Edition

.

Permalänk
Medlem

Hur tar man reda på hur stort Cache minne som ens processor har standard ?

Går detta att ändra/öka via någon inställning ?

Om JA... ,Tjänar man något på det ?

.

Permalänk

om du har en gammal prolle så ja

Permalänk
Hedersmedlem

Cache-minnet är integrerat i CPU och storleken går inte att ändra.

Och med tanke på att du har en märkesdator är dina övriga frågor om timings tyvärr lätt besvarade. Det går sällan eller aldrig att göra nåt då märkesdatorers BIOS oftast är väldigt begränsade vad det gäller dylika inställningar.

Sen ett tips för att undvika att få tråden låst: Om du efter att ha postat ett inlägg kommer på nåt mer att tillägga, använd då 'Ändra'-knappen istället för att bumpa tråden med nytt inlägg.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alibababert
om du har en gammal prolle så ja

Det vore trevligt om du kunde utveckla detta svaret så att det blir lite mera begripligt för en som inte är så kunnig !!!!

Min processor är ifrån början av 2005 och är en
Intel Pentium-4 ( 3,4 GHz ) single core

.

Permalänk

Re: Hur ställa in virtuella & cache minnet och till vilka värden ?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2stroke
Jag håller på att försöka få min dator så prestanda & stabilitets mässigt bra som möjligt med de förutsättningar den har för detta.

Om möjligt, försök ange lite saker som du använder datorn till, dvs program etc och vad som upplevs som "segt"...

Rent generellt så är min första tanke dock att datorn i fråga är på sista versen, men om du "bara" surfar/mailar osv så borde den duga fint...

Vad ligger CPU-nyttjandet på/hur mycket RAM(kolla i task manager, CTRL+Shift+Esc eller Start->Kör taskmgr) har du ledigt när du inte gör något speciellt med datorn? När körde du en defrag senast? När skedde senaste ominstallation/restore?

stabilitets-mässigt säger du... problem med stabiliteten? kolla virus/malware

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Medlem

Re: Re: Hur ställa in virtuella & cache minnet och till vilka värden ?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sweloop64
1. Om möjligt, försök ange lite saker som du använder datorn till, dvs program etc och vad som upplevs som "segt"...

2. Rent generellt så är min första tanke dock att datorn i fråga är på sista versen, men om du "bara" surfar/mailar osv så borde den duga fint...

3. Vad ligger CPU-nyttjandet på/hur mycket RAM
(kolla i task manager, CTRL+Shift+Esc eller Start->Kör taskmgr)
har du ledigt när du inte gör något speciellt med datorn ?
När körde du en defrag senast ?
När skedde senaste ominstallation/restore ?

4. stabilitets-mässigt säger du...
problem med stabiliteten ?
kolla virus/malware

1. Jag använder den till som surf dator och resten till att kolla på foton och filmer ladda ner musik osv.
Väldigt lite spelande.
Dock så har jag ofta uppe många surf sidor ( 10-30 st ) samtidigt.
Det händer ganska ofta då att den lägger av och fastnar eller också så går det plötsligt inte att öppna fler IE sidor då det bara blir en vit sida och den står och jobbar och jobbar och inget händer.

2. Vad menar du med sista versen ?

3. Datorn total ominstalerades så sent som förra veckan !
Vilka siffror är det som du vill ha ifrån aktivitetshanteraren ?

4. Virus och malware finns inte på den, kollas och gås igenom ofta.

.

Permalänk

Re: Re: Re: Hur ställa in virtuella & cache minnet och till vilka värden

Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2stroke
1. [...] Dock så har jag ofta uppe många surf sidor ( 10-30 st ) samtidigt.
Det händer ganska ofta då att den lägger av och fastnar eller också så går det plötsligt inte att öppna fler IE sidor då det bara blir en vit sida och den står och jobbar och jobbar och inget händer.

2. Vad menar du med sista versen ?

3. Datorn total ominstalerades så sent som förra veckan !
Vilka siffror är det som du vill ha ifrån aktivitetshanteraren ?

1. IE-version? testa Google Chrome 3+ eller Opera 10+
2. sista versen = dags att börja fundera på att nytt
3. vill veta hur mycket CPU som används utan att du gör något, samt hur mycket RAM som används..

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Hur ställa in virtuella & cache minnet och till vilka värden

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sweloop64
1. IE-version ? testa Google Chrome 3+ eller Opera 10+
2. sista versen = dags att börja fundera på att nytt
3. vill veta hur mycket CPU som används utan att du gör något, samt hur mycket RAM som används..

1. Sedan ca 2 månader tillbaka kör jag IE-8 , Innan det IE-7 , innan det IE-6 osv osv

2. Menar du att du tycker att den är rent omodern eller menar du att den fysiskt går sönder när som helst ?

3. Jag vet inte exact vilka siffror du vill åt så jag skriver upp vad jag ser just nu....

Antal processer : 41
CPU användning : 2-3 %
Allokerat : 833 MB av 10893 MB

Fysiskt Minne :
Totalt : 2095596 kB
Tillgängligt : 1195228 kB
System cache : 1325016 kB

Kernel Minne :
Totalt : 123752 kB
Växlat : 103564 kB
Oväxlat : 20188 kB

.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Hur ställa in virtuella & cache minnet och till vilka vä

Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2stroke
1. Sedan ca 2 månader tillbaka kör jag IE-8 , Innan det IE-7 , innan det IE-6 osv osv

2. Menar du att du tycker att den är rent omodern eller menar du att den fysiskt går sönder när som helst ?

3. Jag vet inte exact vilka siffror du vill åt så jag skriver upp vad jag ser just nu....

Antal processer : 41
CPU användning : 2-3 %
Allokerat : 833 MB av 10893 MB

Fysiskt Minne :
Totalt : 2095596 kB
Tillgängligt : 1195228 kB
System cache : 1325016 kB

Kernel Minne :
Totalt : 123752 kB
Växlat : 103564 kB
Oväxlat : 20188 kB

.

Där har du 1,19gb av 2gb ledigt rammine. Du måste ha på en väldans massa skräp i bakgrunden när datorn tar upp så mycket minne när du inte har igång något?

Hoppas verkligen du har Xp eller lägre med den datorn.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Hur ställa in virtuella & cache minnet och till

Citat:

Ursprungligen inskrivet av exroz
Där har du 1,19 GB av 2 GB ledigt rammine.
Du måste ha på en väldans massa skräp i bakgrunden när datorn tar upp så mycket minne när du inte har igång något !?

Hoppas verkligen du har XP eller lägre med den datorn.

Låter INTE bra det dära...
tyvärr fattar jag inget då jag inte är dator kunnig.

Jaaa, Jag kör XP på denna dator.

Vad kan man kolla angående hur mycket "Skräp" som köres i bakgrunden ?
Är det något specifikt som man kan ta bort eller liknande ?
Vad kan man göra åt det ?

.

Permalänk
Medlem

Om du inte bytt hårddisk i datorn sedan den köptes så är det troligen där som flaskhalsen ligger.

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ovard
Om du inte bytt hårddisk i datorn sedan den köptes så är det troligen där som flaskhalsen ligger.

Du får gärna utveckla detta lite mera för en okunnig !! TACK !

Datorn är ju totalt ominstalerad så sent som förra veckan.
så någon defrag borde ej behövas, eller ?

Hårddisken är alldrig bytt sedan datorn var ny i början av 2005

Den är på 200 GB och i dag är endast 20 GB fullt på den.

.

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja påstå att det bästa du kan göra för att få ut så mycket kräm som möjligt ur din PC är att bygga en egen xp installation med nLite där du plockar bort sådant som du anser att du inte behöver, ungefär som en XP Performance Edition bara det du får göra det själv med din egna Home edition skiva. Har du möjlighet använd då istället XP Pro.

Fördelar är att, det går snabbt att installera, snabbt att boota, systemet i allmänhet är mycket snabbare jämnfört med en vanlig installation.

Permalänk

Re: Re: Re: Re: Re: Hur ställa in virtuella & cache minnet och ti

Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2stroke
1. Sedan ca 2 månader tillbaka kör jag IE-8 , Innan det IE-7 , innan det IE-6 osv osv

2. Menar du att du tycker att den är rent omodern eller menar du att den fysiskt går sönder när som helst ?

3. Jag vet inte exact vilka siffror du vill åt så jag skriver upp vad jag ser just nu....

Antal processer : 41
CPU användning : 2-3 %
Allokerat : 833 MB av 10893 MB

Fysiskt Minne :
Totalt : 2095596 kB
Tillgängligt : 1195228 kB
System cache : 1325016 kB

Kernel Minne :
Totalt : 123752 kB
Växlat : 103564 kB
Oväxlat : 20188 kB

1. testa Google Chrome 3+ eller Opera 10+ i någon dag och kolla ifall det blir någon skillnad. Ifall du verkligen vill envisas med IE, se då till att inte använda 10% av hårddisken till cache, 20MB är mer än nog.

2. surfa med 30 aktiva tabbar kräver nog lite vassare dator, så något omodern - ja

3. ser ok ut antar jag, inga chockerande siffror iaf...

Vilka program har du igång hela tiden(Anti-virus, anti-malware, brandvägg etc)?

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk

Håller med nTEMiL, nLite är det enda rätta!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2stroke
Du får gärna utveckla detta lite mera för en okunnig !! TACK !

Datorn är ju totalt ominstalerad så sent som förra veckan.
så någon defrag borde ej behövas, eller ?

Hårddisken är alldrig bytt sedan datorn var ny i början av 2005

Den är på 200 GB och i dag är endast 20 GB fullt på den.

.

Det är alltid bra att partitionera systemdisken.

Att partitionera systemdisken innebär att du delar upp den fysiska disken i minst två delar, där du reserverar den snabbaste delen till systemet, och använder den andra delen till "allt annat". Genom att alla filer som hör till systemet ligger på samma ställe behöver läs/skriv-armen i disken inte behöva röra på sig lika mkt. (För att läsa ngt från en hårddisk har du en kombinerad läs/skriv-skrivarm som först måste positionera sig över ytan som ska läsas/skrivas, vänta tills armen är stabiliserad, för att sedan börja läsningen/skrivningen).

Det här är en anledning till att Windows blir långsammare efter kontinuerlig användning, när man formatterar och installerar om ligger alla systemfiler samlade på ett ställe, det går snabbat att flytta läs/skriv-armen över den ytan, men allteftersom man använder datorn kommer systemfilerna sparas mer spritt på disken, och läs/skriv-armen får ett större område att täcka, hju större område den ska täcka in desto långsammare går det.

En hårddisk är snabb på att läsa från plattorna men grymt långsam på att förflytta läs/skriv-armen så det är givet att du vill begränsa det så mkt som möjligt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2stroke
Det vore trevligt om du kunde utveckla detta svaret så att det blir lite mera begripligt för en som inte är så kunnig !!!!

Min processor är ifrån början av 2005 och är en
Intel Pentium-4 ( 3,4 GHz ) single core

.

När folk talar om att ställa in rätt mängd cache-minne talar de om att det finns gamla processorer som inte rapporterar till Windows hur mycket L2 cache-minne där finns. I normala fall sköts det via ngt som heter HAL(Hardware Abstraction Layer), men om processorn inte stöder det kan man behöva säga till Windows hur mycket L2 cache där finns. Jag tror däremot att man får gå långt tillbaka för att hitta en processor som inte stöder HAL (Pentium II eller äldre).

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Hur ställa in virtuella & cache minnet och ti

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sweloop64
1. Testa Google Chrome 3+ eller Opera 10+ i någon dag och kolla ifall det blir någon skillnad.

2. Ifall du verkligen vill envisas med IE,
Se då till att inte använda 10% av hårddisken till cache,
20MB är mer än nog.

3. Surfa med 30 aktiva tabbar kräver nog lite vassare dator, så något omodern - ja

4. ser ok ut antar jag, inga chockerande siffror iaf...

5. Vilka program har du igång hela tiden
(Anti-virus, anti-malware, brandvägg etc) ?

1. Vill nog helst ha kvar IE

2. Hur & var justerar man i så fall detta ?

3. OK, Kanske inte ofta man är uppe i 30 st., men i alla fall ofta ca 15-20 st.

4. Låter bra...

5. Se nedan....
Är det något som verkar tokigt ?

.

Permalänk
Medlem

nTEMIL & fqvarfort

Det hära med nLite verkar tyvärr vara på en helt annan kunskaps nivå än där jag befinner mig även om det nog vore bra för min dator !!

Det hära med att dela upp hårddisken i en Program del och en Övrigt del låter ju dock som ett steg i rätt riktning...
Är detta svårt att göra för en *newbie* som jag eller måste man vara proffs ?

.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2stroke
Hur tar man reda på hur stort Cache minne som ens processor har standard ?

Går detta att ändra/öka via någon inställning ?

Om JA... ,Tjänar man något på det ?

.

1. CPU-Z ger mycket nyttig information om cpu och minne. www.cpuid.com
2. Nej.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2stroke
nTEMIL & fqvarfort

Det hära med nLite verkar tyvärr vara på en helt annan kunskaps nivå än där jag befinner mig även om det nog vore bra för min dator !!

Det hära med att dela upp hårddisken i en Program del och en Övrigt del låter ju dock som ett steg i rätt riktning...
Är detta svårt att göra för en *newbie* som jag eller måste man vara proffs ?

.

Det är lätt. Det görs i samband med installation. När installationsprogrammet föreslår att installera på C: väljer de nej (eller var det avancerade alternativ, länge sen jag installerade XP).
Då kommer partitionsprogrammet upp. Du måste först radera befintliga partitionen, sedan skapar du en ny på tex 32 eller 64 GB. Sedan väljer du att installera på denna. När windows väl är installerat kan du i diskhanteraren (kontrollpanelen>datorhantering>diskhanteraren) skapa ytterligare en partition på det lediga utrymmet på disken.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2stroke

5. Se nedan....
Är det något som verkar tokigt ?

Bocka för 'visa processer för alla användare'.
Ett alternativ kan vara att avinstallera AVG och pröva Microsofts egna antivirusprogram. Det är nog lite mer lättdrivet än AVG. Nyhet på swec härom veckan.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

googel säger att jag har förlite minne antar att det är det virtuella minnet eller Cache om det inte är samma , det bord väl gå att ställa in hur mycket som saka tilldelas till vad för det jag har i burken ska räcka .

Permalänk

det står även såhär men det har väl med minnet att göra .
Problemsignatur:
Problemhändelsens namn: APPCRASH
Programnamn: chrome.exe
Programversion: 33.0.1750.154
Programtidsstämpel: 5323921f
Namn på felmodul: chrome.dll
Modulens version: 33.0.1750.154
Tidsstämpel för felmodul: 53238c18
Undantagskod: c0000005
Undantagsförskjutning: 00667a65
OS-version: 6.0.6001.2.1.0.768.2
Språkvariant-ID: 1053
Ytterligare information 1: e146
Ytterligare information 2: 1e8840b1b1b79ca315f40a715b74d69a
Ytterligare information 3: 50d0
Ytterligare information 4: c6d32ac098d2385f087436f658f47a38

Läs vår sekretesspolicy:
http://go.microsoft.com/fwlink/?linkid=50163&clcid=0x041d