Permalänk
Medlem

Bränna in nya grejor!!!

Tjoo.

Har lite nya grejor på G.

Bla. ett Epox 8RDA+ och TwinMos Winbond minnen.

Har hört talas om att man ska "bränna in" minnet.

Vissa säger att det är skit snack, andra säger att det ska man visst!!

Hur är det nu? Ska man "bränna in" minnet och i så fall hur gör man då ?
Har sett nån som "brännt in" moderkortet också ?!?!?!
Hur gör man då.. Behövs det ??

Jag vill veta.. hade nämligen tänkt mig lite överklockning

Visa signatur

Data

Permalänk
Medlem

Det är väl CPU:n man ska bränna in. De gör man genom att köra den på så hög volt som möjligt och försöka belasta den så mycket som möjligt (Prime95 t.ex.). Vet inte om det ger så mycket dock.

Visa signatur

What ain't no country I ever heard of! Do they speak english in What? - Jules Winnfield

Permalänk
Medlem

Jo jag har också läst lite om folk som bränner in minnerna men jag kommer inte ihåg hur de var med det.

ang. cpu inbränning finns det en, ett par veckor gammal artikel här på swe. som länkar till:
http://people.freenet.de/s.urfer/conditioning.htm
(han verkar kunna det han skriver om)

Det finns en massa åsikter ang. inbränning så det är bara att surfa runt med källkritiska ögon och försöka bilda sig en egen uppfattning.

Visa signatur

[Xp3500+ || A8N Deluxe. || 1024 || 3xMaxtor 200GB]
H2O: Cpu, hdd, gpu, chipset)

Permalänk
Medlem

Sen så ska du bränna in minnena. De presterar säkert inte max från början utan det är bara o dra på max vmem o köra med högsta stabila frekvens i några dagar. Sen ska du förhoppningsvis kunna komma längre. Hoppas det blir en lyckad overclock. Jag ska då i alla fall kolla på när du testar gränserna!!

Visa signatur

[size="1"]Koolance PC2-C i moddad Chieftec fulltower, Abit KR7A-RAID133 KT266A, XP1700+@2,2Ghz, IBM 60GB 7200rpm, WD 120GB 8MB cache, 2x256Mb TwinMOS Winbond PC3200, Leadtek GF3 Ti200, Soundblaster Live 5.1, Lite-On 16X DVD/48X CD[/size]

Permalänk
Medlem

Tror mest att du ska pressa prylarna så mycket du kan (o-klockat) och se som det är något som protesterar, hänger sig eller liknande... men visst.. om detta tvistar de vise..
Jag körde nog 3dmark i loop något dygn...

Visa signatur

..old Fart

Permalänk
Medlem

Men jag har även hört om att man ska maxa volten på minnet och typ köra något program så den får arbeta. Detta för att bränna in minnet och sen ska det kunna komma högre.
Men jag vet inte om detta stämmer eller inte.
Finns det ingen här som vet lite om detta ?

Visa signatur

Data

Permalänk
Medlem

Bränna in?? Säg inte att ni tror på dessa myter...
Tror ni att atom strukturen i kisel ändras för att man krämar på lite mer spänning?? Att man kan nå högre maxfrekvens för att man kört med max spänning en tid??
Skulle säga att det är samma sak som att göra "GULD av GRÅSTEN"...

Visa signatur

System: [i5 2500K@4.5GHz] [Noctua NH-U12F] [Asus P8P67 PRO] [16GB 1600MHz Corsair] [Asus GTX 560TI (900/4200MHz)]

Permalänk
Hedersmedlem

Jag är oxå lite skeptisk, men det handlar nog mer om hur transistorer fungerar och knappast på "atom strukturen i kisel"...

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mogren
Bränna in?? Säg inte att ni tror på dessa myter...
Tror ni att atom strukturen i kisel ändras för att man krämar på lite mer spänning?? Att man kan nå högre maxfrekvens för att man kört med max spänning en tid??
Skulle säga att det är samma sak som att göra "GULD av GRÅSTEN"...

Undrar om du läst artikeln om hur det funkar? Om du inte har det gör det först, om du har det så var det ett ganska korkat inlägg...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Jag är oxå lite skeptisk, men det handlar nog mer om hur transistorer fungerar och knappast på "atom strukturen i kisel"...

Om du inte redan vet det så är transistorer uppbyggda av kisel...p och n dopat kisel, vilket innebär att man på atom nivå skapar överskott och underskott av elektroner i olika lager, för att få den funktion som en transistor har. Så om man skickar på lite extra kräm så har det ingen betydelse för transistorn i sig, dess funktion kommer inte att ändras så vida du inte krämar på för mycket, då kommer den att brinna upp...

Visa signatur

System: [i5 2500K@4.5GHz] [Noctua NH-U12F] [Asus P8P67 PRO] [16GB 1600MHz Corsair] [Asus GTX 560TI (900/4200MHz)]

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mogren

Om du inte redan vet det så är transistorer uppbyggda av kisel...p och n dopat kisel, vilket innebär att man på atom nivå skapar överskott och underskott av elektroner i olika lager, för att få den funktion som en transistor har. Så om man skickar på lite extra kräm så har det ingen betydelse för transistorn i sig, dess funktion kommer inte att ändras så vida du inte krämar på för mycket, då kommer den att brinna upp...

Jo, jag är medveten om hur en transistor fungerar (lite förenklat iaf), jag tyckte bara det du sa lät lite väl förenklat (speciellt med särskrivningen ).

Om det inte har någon effekt alls varför pysslar folk med det? Jag förstår inte exakt varför det ska funka, men om jag inte lyckas klocka så högt som förväntar mig med t.ex. mina nya grejor så är jag beredd att testa att bränna in grejorna.

En liten artikel i ämnet btw - http://people.freenet.de/s.urfer/conditioning.htm

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Dricker ni virvlat vatten oxå?

Själv tror jag inte ett endaste dugg på att "bränna-in" grejerna. Jag brukar göra det, men endast på nya system för att upptäcka eventuella fel.

Visa signatur

...

Permalänk
Hedersmedlem

Kostar ju inget att testa eller hur?

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Bevisligen så funkar det så varför är ni så skeptiska?

Visa signatur