Trött på dålig kvalite på uppspelning av mkv filer.

Permalänk
Medlem

Trött på dålig kvalite på uppspelning av mkv filer.

Nu blir jag snart galen. Har lagt ner väl över 20+ timmar av sökande efter mediaspelare/filter/tips&tricks för att få en fin film uppspelning från min dator till tvn via hdmi kabel.

Det finns väääldigt mycket information när man söker på internet och ja, jag har sökt väldigt länge men utan framgång.
Nu vänder jag mig till kära swec medlemmar för hjälp.

Jag vill spela upp Mkv filer från datorn till tvn utan att det ska finnas något judder/lag och ljudet och bilden ska synkas perfekt.
Har nästan försökt med allt som folk tipsar om på trådar/guider men har inte uppnått önskad effekt.

Jag har efter väldigt mycket tweakande fått till Vlc att spela upp någorlunda men långt ifrån perfekt. Det blev en väldigt stor skillnad när jag ändra upplösningen på bildsignalen till tvn via catalyst control center till 1856x1032, alltså jag beskärde storleken själv så den matchade tvn.
Har ni tips på vad man ska göra eller om man behöver köpa en enhet som "processar" bildsignalen till tv för att få optimal uppspelning?
Hade det varit en bra ide att köpa en hemmabioförstärkare bara för att proccessa bilden så den blir fin?

Min tv är: http://reviews.cnet.co.uk/tvs/lg-55lm660t-review-50008209/ och jag har inga alls problem när jag spelar upp tex. blueray filmer till tv från blueray spelaren då flyter allt på perfekt.

När jag lägger över filmer på usb och kopplar in den i tvn blir också uppspelningen väldigt bra. Så det är klar inte tvns fel

Specs på datorn ser ni i signaturen.

Visa signatur

CPU Core i7 2600K, Amd 290 med Arctic Accelero Xtreme III @1100 MHz, Noctua NH-U12P SE2, MK Asus P8P67 Pro socket 1155, p67, ATX, rev3.1, Corsair TX 850W V2 /80+ Bronze, SSD 120GB OCZ, Corsair 8GB DDR3, Kab Cooler master HAF 922, 2TB barrcuda hdd, Asus vg248qe, Razer Mamba, Qpad mk-85, Beyerdynamic dt770 Pro 80 ohm

Permalänk
Medlem

MPC-HC eller varför inte XBMC.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

MPC-HC eller varför inte XBMC.

Har testa båda, utan framgång

Visa signatur

CPU Core i7 2600K, Amd 290 med Arctic Accelero Xtreme III @1100 MHz, Noctua NH-U12P SE2, MK Asus P8P67 Pro socket 1155, p67, ATX, rev3.1, Corsair TX 850W V2 /80+ Bronze, SSD 120GB OCZ, Corsair 8GB DDR3, Kab Cooler master HAF 922, 2TB barrcuda hdd, Asus vg248qe, Razer Mamba, Qpad mk-85, Beyerdynamic dt770 Pro 80 ohm

Permalänk
Medlem

Det är vad jag använder och jag har inga problem med mkvfiler på uppåt 50GB, och min htpc är väl avsevärt mycket klenare än din burk.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Tror inte det är så mycket vilken spelare du använder utan mer vilken splitter, codec, renderare, etc. du använder.

Permalänk
Medlem

Har du testat att bara ha igång tv:n och ha den som primärskärm?
När jag har både skärm och tv igång samtidigt så får jag en del problem med tearing och liknande vid filmtittande.

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Sötast

Har använt MPCHC i över 5 år och aldrig varit med om att den tappar synk, är nog något annat som strular för din del...

Permalänk
Medlem
Skrivet av 20kr:

Har du testat att bara ha igång tv:n och ha den som primärskärm?
När jag har både skärm och tv igång samtidigt så får jag en del problem med tearing och liknande vid filmtittande.

Problemet är att jag har det inställt att dator skärmen visar skrivbordet och tvn visar ett tomt skrivbord. alltså 2 skärmar, och när jag stänger av dator skärmen som har kopplad med displayport så switchar main skrivbordet till tv ist. dvs. att jag bara har en skärm.
Innan när jag hade skärmen kopplad med dvi kabel var det inga problem, när jag stängde av skärmen så visade tvn den tomma skrivbordet som är inställd till det rätta pixlarna. men min nya skärm har ingen dvi port :/

Lite svårt att förklara. hoppas du fattar en aning ialf
Det kanske finns en lösning till de problemet?
EDIT; hittade någon som kunde förklara det mycket bättre än mig:
Hi
Windows 7 (well Windows in general), detects when a monitor is turned off (in a multi monitor setup) and moves the applications outputting to this monitor to the main monitor, however in some situations, this is rather annoying.
Is there a way to turn this feature off, so that a program stays on the monitor.

Skrivet av loefet:

Tror inte det är så mycket vilken spelare du använder utan mer vilken splitter, codec, renderare, etc. du använder.

Har du några rekommendationer?
Har pillat på MPC-HC med olika inställnignar och codec men aldrig fått till det bra. blivit bara värre.
Har coreavc och massa andra codec installerade på datorn.

Skrivet av MatteN:

Det är vad jag använder och jag har inga problem med mkvfiler på uppåt 50GB, och min htpc är väl avsevärt mycket klenare än din burk.

Va har du för inställningar, codec osv?'

Har förövrigt testat med vlc x64 edition. det blev ett stort lyft men inte helt perfekt än:)

Visa signatur

CPU Core i7 2600K, Amd 290 med Arctic Accelero Xtreme III @1100 MHz, Noctua NH-U12P SE2, MK Asus P8P67 Pro socket 1155, p67, ATX, rev3.1, Corsair TX 850W V2 /80+ Bronze, SSD 120GB OCZ, Corsair 8GB DDR3, Kab Cooler master HAF 922, 2TB barrcuda hdd, Asus vg248qe, Razer Mamba, Qpad mk-85, Beyerdynamic dt770 Pro 80 ohm

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av p0xis:

Bara för att kolla om jag har förstått det rätt, du har 2 skärmar varav den ena är en TV? Det är på TVn du vill se filmer och då vill du samtidigt stänga av datorskärmen?

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk

Det låter helt klart som att det är något fel på signalen som datorn skickar till TVn.

Varför i hela fridens namn försöker du skicka 1856x1032 till din TV? Om något vill du väl ändå skicka en 1080p-signal...
Skickar du kanske ut fel uppdateringsfrekvens?

Har du testat med/utan hårdvaruacceleration i VLC?

Föreslår också att du testar 20krs förslag, trots ditt tidigare inlägg. Stäng av datorn. Dra ut allt från grafikkortet utom TVn. Sätt på igen och se vad som händer.

Testa att byta HDMI sladd också.

Permalänk
Medlem

Låter som att du behöver slå på "Full Pixel" eller 1:1 Mapping eller liknande. Borde finnas under size options där du sätter 4:3, 16:9 inställningar på TVn.

Prova även XMBC eller CCCP http://www.cccp-project.net/

Visa signatur

PS3 Slim 750GB PSN: Asseroth
Dator:
i7 4790k | Gigabyte GA-Z97P-D3 | 32GB DDR3 | SanDisk SSD 128GB, OZC SSD 256MB, Toshiba 4TB, Toshiba 3TB | AMD Radeon R9 290x 4GB| Corsair CS650W | Fujitsu 27" 1080p & AOC 24" 1080p | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Bara för att kolla om jag har förstått det rätt, du har 2 skärmar varav den ena är en TV? Det är på TVn du vill se filmer och då vill du samtidigt stänga av datorskärmen?

Yes korrekt. när jag stänger av dator skärmen så känner datorn av att datorskärmen är avstängd och flyttar skrivbordet till tvn.
Detta beteende fanns inte när jag körde med dvi kabel.

Hittade en tråd om detta: http://superuser.com/questions/120983/how-to-disable-monitor-...

Men har inte kommit fram till en lösning. och när jag tänker efter lite så flöt det faktiskt på bättre förut när jag kunde stänga av dator skärmen och bara ha tvn på. dvs. när jag hade en annan datorskärm som man kunde koppla dvi port till:)

Skrivet av Baba Tong:

Det låter helt klart som att det är något fel på signalen som datorn skickar till TVn.

Varför i hela fridens namn försöker du skicka 1856x1032 till din TV? Om något vill du väl ändå skicka en 1080p-signal...
Skickar du kanske ut fel uppdateringsfrekvens?

Har du testat med/utan hårdvaruacceleration i VLC?

Föreslår också att du testar 20krs förslag, trots ditt tidigare inlägg. Stäng av datorn. Dra ut allt från grafikkortet utom TVn. Sätt på igen och se vad som händer.

Testa att byta HDMI sladd också.

Jag får med hjälp av ccc "klippa" ut rätt storlek på skrivbordet för att om man kör med orginalstorleken så är bilder för "stor" för tvn. Det har med bild ration på tvn att göra. finns ingen ratio på tvn som är 1080x1920 när jag kör på hdmi kabel från dator konstigt nog.

Skrivet av Sonyboj:

Låter som att du behöver slå på "Full Pixel" eller 1:1 Mapping eller liknande. Borde finnas under size options där du sätter 4:3, 16:9 inställningar på TVn.

Hur sätter jag på hårdvaruacceleration i vlc? OM det är hardware accelerated decoding har jag provat att ha på auto och directx. båda laggar som fan (ursäkta språket) så jag måste köra på disable

Prova även XMBC eller CCCP http://www.cccp-project.net/

Ja precis. som jag förklara åvan finns det ingen ratio på min tv som är exakt 1080x1920 konstigt nog. även när jag väljer helbild, orginal 4:3.
När bilden är "större" än vad tvn visar så blir det massa judder.

Konstigt nog hackar xbmc rejält.
Edit: testade CCCP och tack för tipset. det flyter på ganska bra men fortf inte helt perfekt. dessutom är bilden lite mer "suddigare" än vlc?`tips på någon inställning man kan pilla på?

Visa signatur

CPU Core i7 2600K, Amd 290 med Arctic Accelero Xtreme III @1100 MHz, Noctua NH-U12P SE2, MK Asus P8P67 Pro socket 1155, p67, ATX, rev3.1, Corsair TX 850W V2 /80+ Bronze, SSD 120GB OCZ, Corsair 8GB DDR3, Kab Cooler master HAF 922, 2TB barrcuda hdd, Asus vg248qe, Razer Mamba, Qpad mk-85, Beyerdynamic dt770 Pro 80 ohm

Permalänk
Medlem

Eftersom jag inte hade problem med att dvi kabel och att min skärm bara kan ta displayport kabel ska jag testa med en sån här: http://www.inet.se/produkt/8906324/mini-displayport-till-dvi-...

Förhoppningsvis hjälper det och som sagt så kanske uppspelningen flyter på bättre när bara en skärm är på

Visa signatur

CPU Core i7 2600K, Amd 290 med Arctic Accelero Xtreme III @1100 MHz, Noctua NH-U12P SE2, MK Asus P8P67 Pro socket 1155, p67, ATX, rev3.1, Corsair TX 850W V2 /80+ Bronze, SSD 120GB OCZ, Corsair 8GB DDR3, Kab Cooler master HAF 922, 2TB barrcuda hdd, Asus vg248qe, Razer Mamba, Qpad mk-85, Beyerdynamic dt770 Pro 80 ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av p0xis:

Eftersom jag inte hade problem med att dvi kabel och att min skärm bara kan ta displayport kabel ska jag testa med en sån här: http://www.inet.se/produkt/8906324/mini-displayport-till-dvi-...

Förhoppningsvis hjälper det och som sagt så kanske uppspelningen flyter på bättre när bara en skärm är på

Eller så växlar du bara mellan skärmarna med wintangent + P

Visa signatur

XBL GT: tucke

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuXoR:

Eller så växlar du bara mellan skärmarna med wintangent + P

Händer ingenting när jag trycker på de

Edit: Det var mitt tangentbord som krånglade. det fungerar nu. men det är inte den effekten jag är ute efter

Min tv visar ett tomt skrivbord och datorskärmen visar skrivbordet. jag vill att när jag stänger av datorskärmen så ska tvn fortf. visa ett tomt skrivbord.

Visa signatur

CPU Core i7 2600K, Amd 290 med Arctic Accelero Xtreme III @1100 MHz, Noctua NH-U12P SE2, MK Asus P8P67 Pro socket 1155, p67, ATX, rev3.1, Corsair TX 850W V2 /80+ Bronze, SSD 120GB OCZ, Corsair 8GB DDR3, Kab Cooler master HAF 922, 2TB barrcuda hdd, Asus vg248qe, Razer Mamba, Qpad mk-85, Beyerdynamic dt770 Pro 80 ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av p0xis:

Händer ingenting när jag trycker på de

du ska inte släppa wintangenten förns en ruta ploppar upp

Visa signatur

XBL GT: tucke

Permalänk
Medlem
Skrivet av p0xis:

Händer ingenting när jag trycker på de

Edit: Det var mitt tangentbord som krånglade. det fungerar nu. men det är inte den effekten jag är ute efter

Min tv visar ett tomt skrivbord och datorskärmen visar skrivbordet. jag vill att när jag stänger av datorskärmen så ska tvn fortf. visa ett tomt skrivbord.

Okej. Trodde du ville testa att bara köra tv'n och se om kvalitén blev bättre. Spelar kvalitén någon roll om du bara ska stirra på ett tomt skrivbord?

Visa signatur

XBL GT: tucke

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuXoR:

Okej. Trodde du ville testa att bara köra tv'n och se om kvalitén blev bättre. Spelar kvalitén någon roll om du bara ska stirra på ett tomt skrivbord?

Problemet är att vibrationer från basen gör så att musen rör sig och dyker upp på skärmen. ja jag vet de låter roligt men dessa i-landsproblem går mig på nerverna:P
när jag har "2" skrivbord flyttar jag musen till skrivbord 1 och filmen spelas upp på skrivbord 2 på så sätt så får musen vibrera osynligt på skrivbord 1 utan att störa mig

Visa signatur

CPU Core i7 2600K, Amd 290 med Arctic Accelero Xtreme III @1100 MHz, Noctua NH-U12P SE2, MK Asus P8P67 Pro socket 1155, p67, ATX, rev3.1, Corsair TX 850W V2 /80+ Bronze, SSD 120GB OCZ, Corsair 8GB DDR3, Kab Cooler master HAF 922, 2TB barrcuda hdd, Asus vg248qe, Razer Mamba, Qpad mk-85, Beyerdynamic dt770 Pro 80 ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av p0xis:

Problemet är att vibrationer från basen gör så att musen rör sig och dyker upp på skärmen. ja jag vet de låter roligt men dessa i-landsproblem går mig på nerverna:P
när jag har "2" skrivbord flyttar jag musen till skrivbord 1 och filmen spelas upp på skrivbord 2 på så sätt så får musen vibrera osynligt på skrivbord 1 utan att störa mig

Hehe okej. Om bildkvalitén blev bättre så kan du ju alltid testa att vända på musen, om du inte har fåglar som flyger runt i rummet också.

Visa signatur

XBL GT: tucke

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av p0xis:

Yes korrekt. när jag stänger av dator skärmen så känner datorn av att datorskärmen är avstängd och flyttar skrivbordet till tvn.
Detta beteende fanns inte när jag körde med dvi kabel.

Hur har du kopplat skärmarna? Båda till grafikkortet?

Jag kör också filmer på TVn och har också stört mig lite på att man inte klan stänga av huvudskärmen utan att sekundärskärmens skrivbord ändras. Jag har däremot inte testat så många alternativ utan jag nöjde mig med att lägga upp en svart bild på huvudskärmen varje gång jag ska se på en film.

Jag matar TVn med HDMI-utgången på moderkortet (2600k) och datorskärmen med DVI-utgången på grafikkortet (GTX 780). Personligen så har jag aldrig upplevt något problem med videokvalitén så jag har väl bara upplevt ena halvan av ditt problem. Jag kan testa lite på min setup imorgon ifall du inte har hittat någon bra lösning tills dess.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuXoR:

Hehe okej. Om bildkvalitén blev bättre så kan du ju alltid testa att vända på musen, om du inte har fåglar som flyger runt i rummet också.

Det fungerade inte:) fick lite mer jidder när jag enbart körde på projektor läge. flyter på bättre i utvigd

Visa signatur

CPU Core i7 2600K, Amd 290 med Arctic Accelero Xtreme III @1100 MHz, Noctua NH-U12P SE2, MK Asus P8P67 Pro socket 1155, p67, ATX, rev3.1, Corsair TX 850W V2 /80+ Bronze, SSD 120GB OCZ, Corsair 8GB DDR3, Kab Cooler master HAF 922, 2TB barrcuda hdd, Asus vg248qe, Razer Mamba, Qpad mk-85, Beyerdynamic dt770 Pro 80 ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av p0xis:

Det fungerade inte:) fick lite mer jidder när jag enbart körde på projektor läge. flyter på bättre i utvigd

Jag skulle ha sätt över inställningarna i catalyst. Hade liknande uppspelnings problem på en bärbar dator för ett tag sedan.
Till exempel Automatic deinterlacing och Pulldown detection ska vara på. Finns mycket att ändra så du får testa dig fram.
Och stäng av TruMotion på tv´n. Brukar få det att se jidder/lag aktigt ut.

Visa signatur

XBL GT: tucke

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuXoR:

Jag skulle ha sätt över inställningarna i catalyst. Hade liknande uppspelnings problem på en bärbar dator för ett tag sedan.
Till exempel Automatic deinterlacing och Pulldown detection ska vara på. Finns mycket att ändra så du får testa dig fram.
Och stäng av TruMotion på tv´n. Brukar få det att se jidder/lag aktigt ut.

De 2 inställningarna är på och truemotion är av:)

Skrivet av GaMeR2K5:

Att justera filmerna för att upplösningen ska passa tv:n lät ju konstigt. Saknar din tv verkligen möjligheten att ändra "aspect ratio"?

Använde själv MPC-HC med standardinställningar, för att spela upp på tv:n via HDMI. Körde 1920*1080...

Klart den kan ändra aspect ratio. när jag har på 1080x1920 så är bilden för "stor" Jag måste använda skalningsalternativ för att få den till det rätta storleken men det blir massa judder då. det som jag har funnit fungerar bäst är att klippa ut storleken själv med hjälp av ccc

När jag hade nvidia kort så förbättrades bilden rejält också när jag justerade storleken på bilden manuellt än att bara sätta på 1080p

Visa signatur

CPU Core i7 2600K, Amd 290 med Arctic Accelero Xtreme III @1100 MHz, Noctua NH-U12P SE2, MK Asus P8P67 Pro socket 1155, p67, ATX, rev3.1, Corsair TX 850W V2 /80+ Bronze, SSD 120GB OCZ, Corsair 8GB DDR3, Kab Cooler master HAF 922, 2TB barrcuda hdd, Asus vg248qe, Razer Mamba, Qpad mk-85, Beyerdynamic dt770 Pro 80 ohm

Permalänk
Medlem

Hänger inte med alls i vad som inte funkar för dig. Vad har jitter/lag/judder med upplösning och skalning att göra?

Visa signatur

XBL GT: tucke

Permalänk
Medlem
Skrivet av p0xis:

De 2 inställningarna är på och truemotion är av:)

Klart den kan ändra aspect ratio. när jag har på 1080x1920 så är bilden för "stor" Jag måste använda skalningsalternativ för att få den till det rätta storleken men det blir massa judder då. det som jag har funnit fungerar bäst är att klippa ut storleken själv med hjälp av ccc

När jag hade nvidia kort så förbättrades bilden rejält också när jag justerade storleken på bilden manuellt än att bara sätta på 1080p

Menar du verkligen 1080x1920, isf har du där ett problem. 1920x1080 skall det vara.

Edit: Din tv är lite grining på updateringsfrekvens. Kolla vad datorn ger tvn för frekvens. I princip så borde så högt som möjligt vara best i ditt fall. Men testa dig fram. http://www.lg.com/uk/support-product/lg-55LM660T#
Edit2: Se till att updatera din tv om du inte har det redan.
Edit3: Kör 1920x1080, och inget annat.
Kolla så du har 67.5 och 60hz som frekvens på skärmen.
To❐set❐PC❐resolution
1 Right-click on the desktop of your PC and select 「Properties」.
2 Click on 「Settings」 and refer to supported formats to set the resolution.
3 Select 「Advanced → Monitor → Monitor Settings」 on the setting window.
Refer to supported formats to select the optimal vertical frequency.
✎ On PC mode, 1920x1080 resolution delivers the optimum picture quality.
✎ Resolution settings differ depending on the type of PC.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem

Lösningen på dina problem: http://smplayer.sourceforge.net/
Jag kör denna och den funkar perfekt.

Visa signatur

///Arch

Permalänk
Medlem

Jag läste tråden snabbt bara, men jag kan inte se vad TS har för grafikkort. Det är viktigt för att få rätt tips.

MPC-HC är bra, men kör med 32-bits versionen, det har stor betydelse vilken man har.

Permalänk
Medlem

Har du webbläsare uppe när du spelar upp filmen? isf minimera dem, flash och annat på webbsidor även om de inte aktivt visas har påverkat min uppspelning ibland till att kännas hackigt och så.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Är det bara .mkv filer som det är problem med? Eller ger andra "format", rätt prestanda som du önskar, om det är i samma kvalité?

Permalänk

Och du har provat detta?

Visa signatur

Intel Core i5-8600k / ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING /Corsair 2x4GB DDR4 3000MHz / PowerColor HD5750 1GB SCS3 Passiv kylning / Intel SSD 256GB / 2st Samsung SpinPoint F1 1TB / Be quiet! Pure Rock Cpu-kylare / Be quiet! Straight Power 10 400W / Antec Sonata Elite /
Fri frakt Inet