Permalänk

1080p skalning till 4k. Ser skarpt ut?

Sitter och funderar på framtiden om man någon gång skulle vilja byta upp min skärm till en 4k (har 1200p atm).

Ni som har provat, hur ser det ut när man spelar i 1080p på en 4k skärm? 4k är ju en skalning gånger två i båda dimensionerna vilket leder till fyrdubblade mängd pixlar. Det borde väl se skarpt ut vid tanke på att ingen interpolering krävs utan det räcker att endast att dubbla pixlarna? Någon som har provat? Är främst ute efter 4k för skrivbordsmiljön, är ingen spelgrafikfantast.

Permalänk

Bonusfråga: hur blir det om man kastar på AA?

Permalänk
Medlem

Det kommer se ut precis som en 1080p skärm. Om skärmen klarar av att göra det på rätt sätt(vilket dom flesta bör)

Visa signatur

P8P67 Deluxe | i5 2500K @ 4,4 GHz (H70) | 4x4GB Corsair PC12800 | 2x 6950 @ (1536 Shaders) 880 MHz/1375Mhz | 480GB Intel 520 | OCZ Silencer MKIII 750W | 800D
Det heter effekten och spänningen, inte watten och volten.

Permalänk

Ja det låter ju rimligt. Har du själv provat?

Permalänk
Medlem

På den skärm som jag provat (IBM t221) så blir det lika bra som en skärm med 1/4 upplösning.

Det ser ändå oftast bäst ut i 4k även om lägre inställningar krävs.

Permalänk
Skrivet av GPUan:

På den skärm som jag provat (IBM t221) så blir det lika bra som en skärm med 1/4 upplösning.

Det ser ändå oftast bäst ut i 4k även om lägre inställningar krävs.

Med fyrdubblad mängd pixlar som ska matas ut lär man få behöva sänka inställningarna rejält plus ha enorma mängder vram. Det är därför jag funderar på om det inte blir en bättre upplevelse i 1080p med höga kvalitetsinställningar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fläsklägg:

Med fyrdubblad mängd pixlar som ska matas ut lär man få behöva sänka inställningarna rejält plus ha enorma mängder vram. Det är därför jag funderar på om det inte blir en bättre upplevelse i 1080p med höga kvalitetsinställningar.

Finns just nu inte ett enda singel-gpu-kort som klarar 4k ens med lägsta inställningar i lite mer krävande spel.

Motsvarande tre Titans är minimum för vettig prestanda i den upplösningen.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Skrivet av hoski:

Finns just nu inte ett enda singel-gpu-kort som klarar 4k ens med lägsta inställningar i lite mer krävande spel.

Motsvarande tre Titans är minimum för vettig prestanda i den upplösningen.

Ja isåfall så blir ju min fråga än mer relevant. Skulle möjligen kunna köpa till ett 6870 i framtiden och köra crossfire men trippla titan finns ju inte på kartan

Permalänk
Medlem

Inställningarna kan behöva sänkas några steg men det kan ändå se bättre ut än lägre upplösning och högsta inställningar. Jag skulle nog inte skrivit att det är oftast så eftersom det är så beroende på spel och hur mycket inställningarna behöver sänkas. Det behövs inte jättemycket v-ram om man skippar AA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Finns just nu inte ett enda singel-gpu-kort som klarar 4k ens med lägsta inställningar i lite mer krävande spel.

Motsvarande tre Titans är minimum för vettig prestanda i den upplösningen.

Beror ju helt på hur FPS-kräsen man är.

http://www.sweclockers.com/nyhet/17340-microsoft-visar-pc-spe...

Att säga att de "inte klarar" är lögn, det fungerar men kanske inte i den hastighet just du eftersträvar.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem

720p ser suddigt ut på min 1440p skärm som i teorin också blir perfekt uppskalning 4x. Men 1080p filmer blir mycket skarpare ändå. Tror man måste öka avståndet till skärmen om man tänker köpa en 30" skärm eller högre. En 4K skärm i 24" storlek hade varit en dröm, återstår att se när de blir tillgängliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Finns just nu inte ett enda singel-gpu-kort som klarar 4k ens med lägsta inställningar i lite mer krävande spel.

Motsvarande tre Titans är minimum för vettig prestanda i den upplösningen.

Nåja... Nu ska vi inte överdriva.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rydisen:

Nåja... Nu ska vi inte överdriva.

Överdriver inte det minsta, jag talar av erfarenhet.

Jag kör dubbla Titans på tre skärmar, och det finns tillfällen då det är på gränsen till att räcka till utan att behöva sänka inställningar för att behålla 60 FPS. Skulle behöva ett tredje, känner jag, men väntar på nästa generation kort.

Och tittar man på graferna i artikeln du länkade så är det ju flera av de få spel som testades som det dippar ner långt under 60 FPS.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Skrivet av GPUan:

Inställningarna kan behöva sänkas några steg men det kan ändå se bättre ut än lägre upplösning och högsta inställningar. Jag skulle nog inte skrivit att det är oftast så eftersom det är så beroende på spel och hur mycket inställningarna behöver sänkas. Det behövs inte jättemycket v-ram om man skippar AA.

Skrivet av Stealthbomb:

720p ser suddigt ut på min 1440p skärm som i teorin också blir perfekt uppskalning 4x. Men 1080p filmer blir mycket skarpare ändå. Tror man måste öka avståndet till skärmen om man tänker köpa en 30" skärm eller högre. En 4K skärm i 24" storlek hade varit en dröm, återstår att se när de blir tillgängliga.

Okej då släpper jag idéen att det skulle se bättre ut med perfekt skalning än med interpolering. Om det blir ny skärm får jag väl prova mig fram vad som blir bäst.

Är förövrigt 4k på 27" som skulle vara intressant.

Permalänk
Bildexpert 📺

För att det ska fungera att få 1920x1080 med 1:4-pixelförhållande på 3840x2160 pixlar utan omskalning så måste skärmen ha en sådan funktion. Detta verkar tyvärr inte vara en självklarhet så ta inte möjligheten som given. Den Dell UP2414Q som jag testade hade det inte. På UltraHD-TV-apparaterna från 2013 är det endast Panasonic WT600 som kan erbjuda detta av dem jag träffat på.

Skrivet av Stealthbomb:

720p ser suddigt ut på min 1440p skärm som i teorin också blir perfekt uppskalning 4x. Men 1080p filmer blir mycket skarpare ändå.

Troligtvis gör den inte 1:4 pixel-till-pixelskalning där den behåller de ursprungliga 1280x720 pixlar utan skalar skärmen på godtyckligtvis vilket också ger ökad input lag. Jag har hittills inte sett någon 2560x1440-skärm som hanterar 1280x720 på det sättet utan det ger en mjuk uppskalning när man vill fylla skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Överdriver inte det minsta, jag talar av erfarenhet.

Jag kör dubbla Titans på tre skärmar, och det finns tillfällen då det är på gränsen till att räcka till utan att behöva sänka inställningar för att behålla 60 FPS. Skulle behöva ett tredje, känner jag, men väntar på nästa generation kort.

Och tittar man på graferna i artikeln du länkade så är det ju flera av de få spel som testades som det dippar ner långt under 60 FPS.

Nu vet jag att du sa singel GPU-kort, men testerna är ju dessutom utförda på ultra och typ metro etc är ju inte "lite mer krävande spel" utan snarare "galet krävande spel", enligt mig i alla fall.
Hur du upplever och tycker säger jag inte emot, jag vet ju trots allt inte mer själv än detta testet på just de spelen.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Tja, allt på min 4k-TV 65" ser skarpare ut än på min gamla 40" "ful-HD"... kan inte tala för datorskärmar i 4k, men som skrivbord har jag en 1400p och det är tätt nog för att jag inte ska se några pixlar över 27" på ca 3-5 dm avstånd.
Om du ska ha en ännu störra skrivbordsmonitor så kanske 4k kan vara något, men så länge man inte flyttar upp i storlekar så finns ju ett mindre behov av fler pixlar.

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

För att det ska fungera att få 1920x1080 med 1:4-pixelförhållande på 3840x2160 pixlar utan omskalning så måste skärmen ha en sådan funktion. Detta verkar tyvärr inte vara en självklarhet så ta inte möjligheten som given. Den Dell UP2414Q som jag testade hade det inte. På UltraHD-TV-apparaterna från 2013 är det endast Panasonic WT600 som kan erbjuda detta av dem jag träffat på.

Troligtvis gör den inte 1:4 pixel-till-pixelskalning där den behåller de ursprungliga 1280x720 pixlar utan skalar skärmen på godtyckligtvis vilket också ger ökad input lag. Jag har hittills inte sett någon 2560x1440-skärm som hanterar 1280x720 på det sättet utan det ger en mjuk uppskalning när man vill fylla skärmen.

Intressant, har denna funktion något namn som man kan kolla av i spec. eller måste man kolla recensioner för att veta? Ex 1:4 pixelmappning?

Permalänk
Bildexpert 📺

Det finns ingen standardisering i beteckningar som tydligt vad funktionen faktiskt gör utan du måste främst läsa tester - och då tester som kollar detta. Hos Panasonic WT600 kallas skalningsfunktionen "1080p 1 pixel blir 4" i menyerna vilket i alla fall är tydligt.