SSD med inkluderad kloningskabel?

Permalänk
Medlem

SSD med inkluderad kloningskabel?

Hej alla. Någon som vet om det finns någon leverantör som leverar sina ssd´s med Kloningskabel och ev program?

Visa signatur

Mvh Fisen!
CPU:Intel Core i7-3770K@4,5Ghz |Kylare: Antec Kuhler H2O 620 |Mobo: Asus Sabertooth Z77|RAM: G.Skill Ripjaws X 16GB DDR3|Grafik: Gigabyte R9 290 OC Windforce |OS:Windows 8.1 64 bit|Chassi:Fractal Design Define R3, Svart|Hårddisk SSD Samsung EVO 250 |Nättagg: Fractal Design Newton R2, 650W, modulär, 80 PLUS|Övrigt:Skärm AOC Q2963Pm - 29"|

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: A8-6600K MB: Asrock FM2A88X-ITX RAM: Kingston hyperX grey series 8 gb 1600Mhz NÄTAGG: BeQuite PurePower 350W SSD: Kingston HyperX 3K 120gb HDD: seagate 1Tb LJUDKORT: Asus Essence STX CHASSI: Lian Li PC-Q08B

Permalänk
Rekordmedlem

Måste du verkligen ha annat än en normal sataanslutning och program? Har du en stationär dator är det mest bortkastade pengar eftersom det går att koppla in ssdn och bara köra mjukvaran.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Måste du verkligen ha annat än en normal sataanslutning och program? Har du en stationär dator är det mest bortkastade pengar eftersom det går att koppla in ssdn och bara köra mjukvaran.

Det är en bärbar rackare.

Visa signatur

Mvh Fisen!
CPU:Intel Core i7-3770K@4,5Ghz |Kylare: Antec Kuhler H2O 620 |Mobo: Asus Sabertooth Z77|RAM: G.Skill Ripjaws X 16GB DDR3|Grafik: Gigabyte R9 290 OC Windforce |OS:Windows 8.1 64 bit|Chassi:Fractal Design Define R3, Svart|Hårddisk SSD Samsung EVO 250 |Nättagg: Fractal Design Newton R2, 650W, modulär, 80 PLUS|Övrigt:Skärm AOC Q2963Pm - 29"|

Permalänk
Medlem

Vet att Samsung har kloningskit med sin EVO serie, dessutom nu med USB 3.0 . Däremot har det kitet inte gått ner särskilt i pris jämfört med SSDn i vanlig förpackning, nästan så du får mer om du köper ett kloningskit separat.

Exempelvis: http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datorkom...

Så kolla runt på nätet eller i butik, kan varmt rekommendera Deltaco då dem ger nu livstids garanti på sina kablar och erbjuder mycket för lågt pris Tillsammans med en EVO, som kommer med Samsung Migrations mjukvara för att överföra, lär det gå smidigt att klona också om man vill.

Dock, med Samsungs mjukvara, kan man bara överför från X hårddisk till Samsung SSD, går ej omvänt eller annan SSD från annan tillverkare, jämfört med andra kloningsprogram som är mer oberoende.

Skrivet av Fisen:

Det är en bärbar rackare.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Fisen:

Det är en bärbar rackare.

Har du en stationär dator kan du förmodligen klona i den om du vill växla lite mera jobb mot sparade pengar.
Det kan ju även vara vettigt att överväga att skippa kabeln och köpa en usb docka eller låda som kan användas för annat än bara kunna klona för man klonar ju bara en gång men en extra lagringsenhet har man ofta nytta av flera gånger.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Måste du verkligen ha annat än en normal sataanslutning och program? Har du en stationär dator är det mest bortkastade pengar eftersom det går att koppla in ssdn och bara köra mjukvaran.

Kan nog vara klokt med en sådanhär då?
http://www.alina.se/Produkt.aspx?T2=MAP-GD29U3

Visa signatur

Mvh Fisen!
CPU:Intel Core i7-3770K@4,5Ghz |Kylare: Antec Kuhler H2O 620 |Mobo: Asus Sabertooth Z77|RAM: G.Skill Ripjaws X 16GB DDR3|Grafik: Gigabyte R9 290 OC Windforce |OS:Windows 8.1 64 bit|Chassi:Fractal Design Define R3, Svart|Hårddisk SSD Samsung EVO 250 |Nättagg: Fractal Design Newton R2, 650W, modulär, 80 PLUS|Övrigt:Skärm AOC Q2963Pm - 29"|

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Fisen:

Kan nog vara klokt med en sådanhär då?
http://www.alina.se/Produkt.aspx?T2=MAP-GD29U3

Ja en sån borde fungera, montera ssd in den, klona, byt sedan plats på ssd och hdd.
Gick kloningen bra så formatera eller radera operativsystemet på hddn och kör den som lagringsdisk.
Tänk bara på att du inte kan ha mer data på hddn än ssdn är stor för då ryms det ju inte.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av mrqaffe:

Ja en sån borde fungera, montera ssd in den, klona, byt sedan plats på ssd och hdd.
Gick kloningen bra så formatera eller radera operativsystemet på hddn och kör den som lagringsdisk.
Tänk bara på att du inte kan ha mer data på hddn än ssdn är stor för då ryms det ju inte.

Inte säkert. Intels kloningsmjukvara fungerar inte om SSDn ligger bakom en USB-SATA-brygga. Jag har testat med två olika och mjukvaran vägra känna igen enheten som en SSD från Intel varpå den vägrade starta. I det fallet beror det garanterat på att Intel distribuerar en gratisversion av ett tredjepartsprogram som annars kostar en del. Så de har garanterat bara betalat licens för att det ska fungera med deras egna enheter. Jag vet inte hur andra enheter och mjukvaror fungerar men Intel tvärvägrar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns ju annars fria och testversioner på klon/migreringsmjukvaror, jag har faktisk bara gjort det direkt via sata.
Jag provade däremot just nu att koppla upp en Samsung via en vanlig usb docka, man ser först usbloggan och att det inte finns nån disk och sedan slår jag på ssdn och den klagar bara på att hddn är fylld med mer data än det ryms på ssdn och undrar om man vill välja bort filer, jag klonade inte på riktigt men prylarna hittas ju helt klart och programmet uppträder som man kan förvänta sig genom att varna att datan inte ryms på ssdn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Samsung Laptop-kit följer det väl med en USB-> SATA samt program har jag för mig.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Rydisen:

Samsung Laptop-kit följer det väl med en USB-> SATA samt program har jag för mig.

Jo men man kan som sagt ha mer nytta av en lösning som kan fungera som lagring efter kloningen, senaste programversionerna finns hos Samsung och den kan alla ladda ner därifrån ändå oavsett om man köpt ssdn som en bulk eller laptopkit.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.