Permalänk
Medlem

Fjärrkontroll till HTPC

Ska bygga en HTPC till sommaren har jag tänkt, och undrar vad ni andra som ligger steget före använder med avseende på fjärrkontroller? Tänkte köra XBMC på Ubuntu själv, så om någon har några erfarenheter med fjärrar och Ubuntu så får ni gärna dela med er.

Så vad kör ni för något - mobil/surfplatta, separat fjärr eller bara trådlöst tangentbord? Eller nåt annat?
Skriv gärna också ert omdöme/rekommendation.

Permalänk
Medlem

när jag bygger min HTPC ska jag ha en MCE remote. vilken vet jag inte, men alla fungerar ihop med Raspbmc om man har en IR-mottagare på Raspberryn.
Annars kan man ju köra med XBMC app till telefonen, men själv gillar jag fysiska knappar.

Det skulle ju dock underlätta lite om du berättar vad du har för hårdvara samt mjukvara

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

när jag bygger min HTPC ska jag ha en MCE remote. vilken vet jag inte, men alla fungerar ihop med Raspbmc om man har en IR-mottagare på Raspberryn.
Annars kan man ju köra med XBMC app till telefonen, men själv gillar jag fysiska knappar.

Det skulle ju dock underlätta lite om du berättar vad du har för hårdvara samt mjukvara

Jag vill också ha fysiska knappar, har kört Yatze med XBMC på laptopen som nödlösning, men gillar verkligen inte att man inte känner vart knapparna är.

Om du läser en gång till ovan så står det att jag ska köpa en HTPC till sommaren, så jag har dessvärre ingen hårdvara just nu ;). Det jag sneglat på är m-ITX med någon APU från AMD och ett passivt kylt chassi från Streacom. Kommer troligtvis att köra Ubuntu som sagt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Jag vill också ha fysiska knappar, har kört Yatze med XBMC på laptopen som nödlösning, men gillar verkligen inte att man inte känner vart knapparna är.

Om du läser en gång till ovan så står det att jag ska köpa en HTPC till sommaren, så jag har dessvärre ingen hårdvara just nu ;). Det jag sneglat på är m-ITX med någon APU från AMD och ett passivt kylt chassi från Streacom. Kommer troligtvis att köra Ubuntu som sagt.

Streacom säljer en IR-mottagare till sina chassin som funkar bra i OpenELEC. Jag använder en Harmony fjärr till den men fjärren som följer med är rätt bra faktiskt.

EDIT: Jag använder dock oftast Yatze. Startar och stänger av allt med Harmony bara.

//Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightmare:

Streacom säljer en IR-mottagare till sina chassin som funkar bra i OpenELEC. Jag använder en Harmony fjärr till den men fjärren som följer med är rätt bra faktiskt.

EDIT: Jag använder dock oftast Yatze. Startar och stänger av allt med Harmony bara.

//Knight

OpenELEC kan ju vara ett alternativ också, men funderar på att kanske köpa ett par XBox-kontroller till HTPC:n i framtiden och köra emulatorspel via Ubuntu. Vet inte om OpenELEC har stöd för sånt, är inte det bara XBMC? Funkar IR-mottagaren i OpenELEC känns det som att den borde funka i Ubuntu också, om så med lite extra pillande.

Varför kommer det sig att du använder Yatze om du har en Harmony-fjärr också?

Permalänk
Discokungen

Unified Remote är ganska trevligt! Vet inte riktigt hur stödet är för XBMC på Ubuntu men det stödjer Linux! Riktigt värt!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Unified Remote är ganska trevligt! Vet inte riktigt hur stödet är för XBMC på Ubuntu men det stödjer Linux! Riktigt värt!

Ska man köra fjärr via mobil/surfplatta är nog Yatze ett bättre alternativ om man använder XBMC, och gratis dessutom.
Jag har Unified Remote, det är skitläckert att köra med på skrivbordet annars

Verkar vara ganska få överlag som har riktiga fjärrkontroller hemma till HTPC?

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Tommy:

Ska man köra fjärr via mobil/surfplatta är nog Yatze ett bättre alternativ om man använder XBMC, och gratis dessutom.
Jag har Unified Remote, det är skitläckert att köra med på skrivbordet annars

Verkar vara ganska få överlag som har riktiga fjärrkontroller hemma till HTPC?

Inte sett det innan då jag inte riktigt kör XBMC än. Men det ser bra ut! Fjärrkontroll är rätt onödigt om man kan slippa det, tycker jag.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Inte sett det innan då jag inte riktigt kör XBMC än. Men det ser bra ut! Fjärrkontroll är rätt onödigt om man kan slippa det, tycker jag.

Yatze funkar riktigt bra och har ett bra interface anpassat för just XBMC, men jag tänker på de tillfällena då man har besök t.ex. då känns det bättre att räcka över en riktig fjärr och inte min "privata mobiltelefon" om du förstår hur jag menar. Sen gillar jag som sagt riktiga knappar, tycker att det är väldigt avigt att försöka titta på TV:n och knappa samtidigt på en slät glasyta :/

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Tommy:

Yatze funkar riktigt bra och har ett bra interface anpassat för just XBMC, men jag tänker på de tillfällena då man har besök t.ex. då känns det bättre att räcka över en riktig fjärr och inte min "privata mobiltelefon" om du förstår hur jag menar. Sen gillar jag som sagt riktiga knappar, tycker att det är väldigt avigt att försöka titta på TV:n och knappa samtidigt på en slät glasyta :/

Fair enough! Jag kom med det jag föredrar! Tyvärr kan jag inget om riktiga fjärrkontroller. Lycka till!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Fair enough! Jag kom med det jag föredrar! Tyvärr kan jag inget om riktiga fjärrkontroller. Lycka till!

Alltid välkommet med input

Permalänk
Medlem

http://flirc.tv/ + en Harmony fjärr = Win

Har även en Nyxboard som jag är väldigt nöjd med. Blir lite snabbare respons med den än Harmony'n, kan vara skönt när man pillar med inställningar osv.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

http://flirc.tv/ + en Harmony fjärr = Win

Har även en Nyxboard som jag är väldigt nöjd med. Blir lite snabbare respons med den än Harmony'n, kan vara skönt när man pillar med inställningar osv.

Ja det är ju det där med Hamony-serien och att dom tydligen ska lagga, har inte förstått varför Logitech inte kan bygga en fjärr som har samma respons som en "vanlig? Tror att jag skulle bli ganska frustrerad på en seg fjärrkontroll.

Nyxboarden såg ju väldigt trevlig ut, men personligen har jag inget behov av ett tangentbord på fjärren, tänkte ha det separat i soffbordet eller nåt.
Storleken (förutom lite väl tjock pga tangentborder) och designen var ju annars riktigt bra, enkel och inte så kexig som det heter hos Emil

Hur stor skillnad upplever du i respons mellan Harmony och Nyxboard, är den väldigt påtaglig?

Permalänk
Medlem

Till sovrummet har jag en RasPi som rullar Rasbmc, styr denna med fjärren till TV'n. CEC-stöd från tv och htpc behövs dock då.

Visa signatur

Mobo: Asus Maximus VI Hero Processor: 4770k Ram: 16gb corsair vengeance. GPU: ASUS GTX980ti STRIX. PSU: Corsair RM550 . Samsung 840 250gb. Chassi: Silverstone Fortress 2. Skärm: AOC 24" 144hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Ja det är ju det där med Hamony-serien och att dom tydligen ska lagga, har inte förstått varför Logitech inte kan bygga en fjärr som har samma respons som en "vanlig? Tror att jag skulle bli ganska frustrerad på en seg fjärrkontroll.

Nyxboarden såg ju väldigt trevlig ut, men personligen har jag inget behov av ett tangentbord på fjärren, tänkte ha det separat i soffbordet eller nåt.
Storleken (förutom lite väl tjock pga tangentborder) och designen var ju annars riktigt bra, enkel och inte så kexig som det heter hos Emil

Hur stor skillnad upplever du i respons mellan Harmony och Nyxboard, är den väldigt påtaglig?

Med Nyxboarden känner man absolut ingen delay överhuvudtaget, allt händer direkt när man trycker på knapparna. Dock såg jag nu precis att produktionen av Nyxboard har upphört Må den vila i frid och hoppas min aldrig går sönder...

Med Harmony'n känner man en tydlig delay på kanske 0,2-0,3s, det duger till vanligt film- eller tv-tittande men om man t.ex scrollar i någon lista kan man bli lite frustrerad att man scrollar för långt eftersom den "kommer ihåg" knapptryckningarna.

För det mesta har jag Nyxboarden på min sida av soffan och sambon kör med Harmony'n. Hon är nöjd med den iaf och stör sig inte på lagget, så det är nog helt beroende på hur känslig man är.

Fördelen med Flirc dock är att du kan ta precis vilken fjärrkontroll du vill, t.ex från nån gammal dvd-spelare eller vad som, och programmera den på ett väldigt enkelt sätt att styra htpc'n med istället, då slipper du även Harmony lagget.

Jag använder Harmonyn mest för bekvämlighetens (sambons) skull att styra allt med samma kontroll, TV- Förstärkare och HTPC.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3