Köpa ny telefon imorgon... hjälp plz

Permalänk
Medlem

Jag tycker ni missar en hel del här.

Jag har ingen erfarenhet själv av dessa telefoner och ska ni enbart köra telefonerna som dom kom ur lådan under dess livstid så ja, då är dom som dom är. En del blir nöjda, andra inte.

However.. Det är android vi pratar här.. möjligheternas OS.

1. Du kan om du vill optimera din telefon för att få bättre batteritid. Var inte så lat. Läs på vad du kan göra åt det.
2. Du kan ge din telefon root, byta rom, ändra helt hur den ser ut och göra den snabbare än stock.

För MIG är det helt galet att inte ta detta i beräkning när det gäller Android telefoner.

För att inte göra folk sura och skita på sig i ren förskräckelse av detta: Ja jag tycker med att telefonerna borde vara bättre optimerade och bla bla rakt ur lådan och har förståelse för att inte alla vill behandla sin telefon som en liten dator som en måste lära sig optimera. Så det så.

Ps. Åter igen.. om du uppdaterar din telefon, gör en fabriksåterställning. Ds.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Nokia lumia 625 - 995kr (Hos telia, olåst).
Nokia lumia 1320 - 2290kr

Oavsett så får du nog inget bättre för dom pengarna.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av cbtcp:

Min G2:as mjukvara är inte skakig ö.h.t. Ytterst stabil!

LG har precis uppdaterat mjukvaran i G2:an, ungefär lika snabbt som andra tillverkare, du (och andra) går på ganska gamla meriter...

Det jag menar med skakig är helhetsbilden jag får när jag läser om LGs mjukvara, inte att den är ostabil som i att den skulle crasha eller så

Skönt att veta att den är uppdaterad nu då, har själv ingen tidigare erfarenhet av LG så jag kan inte uttala mig, men jag har läst rätt mycket om det problemet på nätet, men det kan säkerligen vara som du säger "gamla meriter". Sen så anser jag att det är bra om tillverkaren uppdaterar sina äldre modeller med, som exempel så har min S3a 4.2 och det skulle inte förvåna mig om S3an kommer få 4.4.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Utan tvekan HTC One (M8). Häftigare lur får man leta efter. Batteritiden verkar vara grym också, enligt The Verge.

Edit: Avråder ifrån dessa: Xperia Z1 (dålig skärm), Galaxy S4 LTE+ (det finns bättre alternativ), LG G2 (usel programvara) och Nexus 5 (pga dålig batteritid).

DÅLIG SKÄRM?!?

Z1 skärm är briljant, möjligtvis lite kassa betraktningsvinklar. Sonys X-Reality är himmelskt och gör filmtitande till en ren njutning.

OT: Jag har haft min Z1 i en månad och jag är nöjd, batteriet är ett monster i sig självt, den känns riktigt fin i handen och får nästan dagliga kommentarer om vilken cool/snygg/snabb/bra telefon jag har. Ett plus är vattentätheten, ett riktigt coolt partytrick.

Visa signatur

Ryzen 7 3700X | Aorus RTX2070 SUPER | 16GB DDR4 HyperX 3200mhz |Asus ROG Strix B450-F GAMING | Samsung 850 EVO 250GB x2 | ASUS ROG Claymore | Zowie EC2-A | MSI MAG24C & BenQ XL2410T

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Min bror har den och han är missnöjd. Programvaran är ful, det är microlagg. Telefonen känns inte modern, helt enkelt.

Med Android 4.4 blev den snabbare men det medföljde en massa buggar såsom nedstängning appar, batteriproblem, telefonen dör vid 40% batteri och även andra problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Om man har problem efter uppdatering så gör man en systemåterställning, det löser det mesta och det bör alla veta. Finns ingen anledning att klaga på telefonen. Dessutom, om man inte gillar användargränssnittet så kan man ladda ner en Launcher, tex Nova eller Apex.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Skrivet av anon99339:

Min bror har den och han är missnöjd. Programvaran är ful, det är microlagg. Telefonen känns inte modern, helt enkelt.

Med Android 4.4 blev den snabbare men det medföljde en massa buggar såsom nedstängning appar, batteriproblem, telefonen dör vid 40% batteri och även andra problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Oj vad märkligt. G2 känns betydligt fräschare än Touchwiz och Sense i mitt tyckte och KitKat gjorde det hela ännu bättre. Låter som det är något fel på din brors telefon kanske...

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem

Jag äger själv en Nexus 5 och kan inget annat än att rekommendera den. Fantastiskt snabb och kompetent telefon. Gick faktiskt också från en Iphone 4S.

Tyvärr lämnar känslan av den i handen en del att önska. Inte direkt någon premium-känsla med tanke på dess gummiaktiga baksida. Dock är den lätt som en fjäder, så även med ett skal på känns den knappt av! Utöver detta får man dessutom en chock varje månad när telefonräkningen ska betalas då jag betalar av telefonen på två år, med ett billigt studentabonnemang, slutar det på ynka 300 kronor i månaden.

Om du har pengarna och eftersöker en lite mer premium-klassad telefon skulle jag satsa på Sony Xperia Z2, HTC One (M8) eller LG G2 (vet inte när G3 ryktas komma).

Skrivet av extreamforce:

Tack för alla svar, kollat på lite reviews där dom klagade på nexus batteritid... det är en viktig faktor det med, vill att den ska hålla ut iallafall en hel dag.

Beroende på din användningsgrad bör den hålla ut en hel dag. Min gör det åtminstone, och då har jag ändå i snitt runt fyra timmars skärmtid.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem

Nexus 5 och LG G2 är de mest intressanta mobilerna i 3000-4000kr klassen.

Nexus 5 har bättre mjukvara, uppdateringar direkt från Google, mer realistiska färger på skärmen, mer ergonomiska hårdvaruknappar och en multitasking knapp.
Personligen tycker jag även den är bra mycket snyggare och känns mycket bättre i handen(soft-touch plast är underbart), men det är en smaksak.

LG G2 har ca 25% bättre batteritid, mer valmöjligheter i kameran och större skärm på ungefär samma yta.

Skrivet av extreamforce:

Tack för alla svar, kollat på lite reviews där dom klagade på nexus batteritid... det är en viktig faktor det med, vill att den ska hålla ut iallafall en hel dag.

Här kan du ta en titt på den mest högkvalitativa recensionen av Nexus 5 jag har sett:
http://www.anandtech.com/show/7517/google-nexus-5-review

Anandtech är väldigt duktiga.

Skrivet av cbtcp:

Jag klarar mig i tre dagar med min LG G2...

Jag klarar mig en vecka på min Nexus 5
Det säger faktiskt inte så mycket dock.
Att säga att den klarade sig nästan 6dagar med 3timmar skärmtid och 1timme röstsamtal säger betydligt mer.

Ändrar man bara rätt inställningar så går batteritiden upp ordentligt. Jag har ju dock gått ner till 2G istället för 4G, år man inte villig att göra det så kan man inte vänta sig så bra batteritid.

Permalänk
Medlem

Jag köpte LG G2 nyligen, väldigt nöjd med den. Fantastisk skärm och mycket rapp men det är batteritiden som är underbar. Jag använder min telefon väldigt olika mycket. Aldrig förut har jag kunnat använda mobilen flitigt utan att behövt underhållsladda den.
När det gäller den medföljande programvaran så är den kanske onödig, fast en del är faktiskt användbar. Det är inget som får mig vilja roota för att få bort skräpet.
Det ända som stör mig är att jag kunnat få den för 800 kr mindre om jag väntat 3 veckor och köpt den idag..

Visa signatur

Danska HiFi-entusiaster lyssner på orgelmusik:
-"Det saknas vikt och dynamik!"
-"Ja, det behövs mer ljudtryck - 1.000 dB!."

Permalänk

Tillbaka med min nya nexus 5 nu super nöjd so far, dock kan jag ha klantat mig... laddade ner wondershare för att föra över mina kontakter från min iphone.. och via min nexus gick jag in i developer "mode" för att kunna använda programmet, installerade shit på mobilen (tror jag). i slutändan var det så att man var tvungen att betala så sket i det... förstått att android är mer öppen för "virus" än iphone så blev lite rädd att det skulle vara någon spyware typ. vet någon mer om detta så får ni gärna dela med er

Permalänk
Medlem
Skrivet av extreamforce:

Tillbaka med min nya nexus 5 nu super nöjd so far, dock kan jag ha klantat mig... laddade ner wondershare för att föra över mina kontakter från min iphone.. och via min nexus gick jag in i developer "mode" för att kunna använda programmet, installerade shit på mobilen (tror jag). i slutändan var det så att man var tvungen att betala så sket i det... förstått att android är mer öppen för "virus" än iphone så blev lite rädd att det skulle vara någon spyware typ. vet någon mer om detta så får ni gärna dela med er

Det är troligen ingen fara. Android har inbyggda säkerhetsåtgärder som ska förhindra kod som kan skada din telefon. Det finns inget som skyddar den informationen du ger appar dock, det är värt å tänka på.
Var det denna appen?
Den har ju sannerligen en suspekt affärsmetod, men jag tror inte den installerade någon sorts spyware eller skadlig mjukvara.

Aktiverade du något särskilt i developer options?

För bara över kontakter manuellt. Jag skulle inte lita på att ett program inte tar all den informationen du matar in och skickar den vidare till andra företag.
Jag menar, en av de mest nedladdade ficklampe-apparna samlade information från folks telefoner och sålde den till andra företag. På tal om det, vill du ha en bra ficklampe-app så kan jag rekommendera TeslaLED. Den har widgets du kan välja utseende på, är mindre än 1MB och kräver bara rättigheter till det absoluta minimum den behöver.

Andra appar som är bra å ha är Calculator++, ES File Explorer och Battery Percent for KitKat. Är du inloggad på ditt Google konto så kan du enkelt bara klicka på Install och välja vilken enhet du vill installera dem på så kommer apparna att installeras på telefonen så fort du kopplar den till internet.

Ett allmänt tips för när du installerar appar är att kolla vilka rättigheter (permissions) de kräver. Om en app är ovanligt frikostig med sina krav så kan det vara värt att titta på en annan. Som t.ex. om en ficklampe-app kräver tillgång till din samtalshistorik och din telefon-information.