Plex server på Freenas: Problem med "online läge"

Permalänk

Plex server på Freenas: Problem med "online läge"

Hej!

Jag har haft en Freenas-server nu i ett halv år och är ganska "okunnig" i det området speciellt när de kommer till att få Plex att nås från en dator utanför det lokala nätverket! Jag har fått det att funka fin fint med Android, Apple och PC Produkter inom nätverket, men när jag loggar in på Plex, som ligger på Freenas-servern så kan jag inte ansluta. Det står "myPlex kunde inte ansluta till din server försök igen".

Jag har provat med att öppna porten (32400) på Freenas-servern IPv4 (192.168.1.69) och på Plex egna IPv4 (192.168.1.73) men de funkar inte. Står fortfarande "myPlex kunde inte ansluta till din server försök igen".

Vet inte om jag har gjort nått fel med Plex egna "Jail" eller permission på Plex media volym? Jag kanske ska fixa nått speciellt med Freenas egna FTP inställningar?
A jag vet inte vad som är fel!

Tack på förhand!

Mvh Jim Andersson.

Visa signatur

Intel Core i7 CPU 4.0GHz
24GB Ram (6x4GB) 1333MHz
2x120GB SSD - 5TB HDD
Moderkort Asrock X58Extreme3
Grafikkort AMD Radeon HD 7970

Permalänk
Medlem

Hej

Har exakt samma problem, kom du fram till någon lösning?

Permalänk
Medlem

Jag fick öppna upp porten i min router för att det skulle funka med extern åtkomst..

Permalänk
Avstängd

Du måste även ansluta servern till nätet så att säga, antar jag.
Fattade själv inte varför det inte gick att ansluta utifrån när det internt var i full gång.
Men så fann jag denna knapp

Obs, notera att detta är Windowsbaserade servern och kan antagligen skilja sig utseendemässigt från Plex Freenas

Permalänk
Skrivet av jan-banan:

Hej

Har exakt samma problem, kom du fram till någon lösning?

Jag har provat öppna upp flera (bl.a 32400) portar som kan tänkas va bra men de ville inte starta.

Sedan tog jag bort de jag hade fyllt i på Freenas servern under fliken Network så att de va orginal ifyllningarna.
Sedan tog jag och starta om servern och då prova jag ansluta mot plex igen och då gick de.
Så nu fattar jag inte riktigt hur jag lyckades, om de va skicklighet eller om jag bara hade så jäkla tur!!!
Nu vågar jag inte pilla mer med den.

Visa signatur

Intel Core i7 CPU 4.0GHz
24GB Ram (6x4GB) 1333MHz
2x120GB SSD - 5TB HDD
Moderkort Asrock X58Extreme3
Grafikkort AMD Radeon HD 7970

Permalänk
Skrivet av Damodred:

Du måste även ansluta servern till nätet så att säga, antar jag.
Fattade själv inte varför det inte gick att ansluta utifrån när det internt var i full gång.
Men så fann jag denna knapp

Obs, notera att detta är Windowsbaserade servern och kan antagligen skilja sig utseendemässigt från Plex Freenas

http://i.imgur.com/gPp45e7.jpg

A jag vet men tack för hjälpen!

Men de skilljer sig ifrån windows och freenas.

För freenas (t.ex ip 192.168.1.70) skapar en egen lokal ip för plex servern t.ex 912.168.1.72 och deär lite svårare att hålla ifrån vad som är vad ibland och vilken ip adress men ska öppna portar på och inte, freenas ip eller pluginet´s ip (i detta fall Plex)

Jag tror man kanske ska gå in och ändra en hel del i WebGUI på freenas servern i bl.a nätverks inställningar och så vidare.
Men vet bara inte ur man fyller i dom fälten, har provat men blir bara problem ibland så de är bättre att inte pilla och helt enkelt vara nöjd med läget.

Jag vet fortfarande inte men som sagt nu funkar de igen för mig.

Man känner sig maktlös när man inte kan nått men vill gärna kunna lära sig det men de går inte?!??!!? :S

Visa signatur

Intel Core i7 CPU 4.0GHz
24GB Ram (6x4GB) 1333MHz
2x120GB SSD - 5TB HDD
Moderkort Asrock X58Extreme3
Grafikkort AMD Radeon HD 7970

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte heller vad freenas gör riktigt med de där jails. Min freenas sitter bakom en router, den får ip 192.168.0.25 från den. Men när jag ställt in plex så får den 192.168.0.2 (när jag kollar under plugin och open here" där man tar disable security) men den vill ändå inte komma åt webinterfacet. .2 svara inte på ping. testat även .25 med standardporten för plex men kommer inte åt webinterfacet.

Permalänk
Skrivet av jan-banan:

Jag förstår inte heller vad freenas gör riktigt med de där jails. Min freenas sitter bakom en router, den får ip 192.168.0.25 från den. Men när jag ställt in plex så får den 192.168.0.2 (när jag kollar under plugin och open here" där man tar disable security) men den vill ändå inte komma åt webinterfacet. .2 svara inte på ping. testat även .25 med standardporten för plex men kommer inte åt webinterfacet.

Har du provat t.ex. 192.168.0.2:32400 ?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 CPU 4.0GHz
24GB Ram (6x4GB) 1333MHz
2x120GB SSD - 5TB HDD
Moderkort Asrock X58Extreme3
Grafikkort AMD Radeon HD 7970

Permalänk
Medlem

Den svara inte på 192.168.0.2:32400 eller på 192.168.0.25:32400

Permalänk

A asså vet inte vad som har gått galet hos dig.

De enda du får göra är att kolla på Youtube filmer där dom berättar hur man gör och bara dubbelkollar allt igen och att de inte är i kryssat i nått som de inte ska vara i kryssat i.

Som sagt är ganska ny med detta och har följt IT nördar på Youtube och Google har totalt om installerat om freenas servern 5 gånger för att jag har varit för ivrig + att jag har förlorat 1TB men data.
Men de va värt de tillslut.
Var nära på att skita i Freenas och börja med nått annat istället. :S

Ett tips är att kanske gå in på Freenas egna forum och fråga runt där.

http://forums.freenas.org/index.php

Visa signatur

Intel Core i7 CPU 4.0GHz
24GB Ram (6x4GB) 1333MHz
2x120GB SSD - 5TB HDD
Moderkort Asrock X58Extreme3
Grafikkort AMD Radeon HD 7970

Permalänk
Medlem

Ska dubbelkolla allt igen men vad för den 192.168.0.2 ifrån eftersom min tilldelade ip är 192.168.0.25.

Är det någon slags internadress?

Permalänk

Förstod inte riktigt va du menar du får nog omformulera hela din fråga :D...
Internadress? Menar du lokaladress? eller intenetadress?

Visa signatur

Intel Core i7 CPU 4.0GHz
24GB Ram (6x4GB) 1333MHz
2x120GB SSD - 5TB HDD
Moderkort Asrock X58Extreme3
Grafikkort AMD Radeon HD 7970

Permalänk
Medlem

Gå in på din server logga in dig(eller skapa ett konto och sedan logga in dig) gå sedan in på plex.tv (logga in dig) sedan finns det en flik som heter servers klicka där och där står förmodligen din server listad nu och nu ska du kunna nå den... logga in på samtliga platformar du har (android , Ios , etc) och nu ska det funka . Du behöver inte göra så mycket då plex servern skall sköta det själv om du inte vill portforwards ditt ip så att du bara behöver skriva in ditt ip...vilket inte tjänars så mycket till då du bara behöver gå in på www.plex.tv

om det inte skulle fungera gå in på din server ip:32400/web --> inställningar --->myplex--> och kolla "servern är mappad till XXX" om det är en grön bock där skall det vara grönt annars tryck på koppla ner knappen och sedan koppla upp den igen..

Permalänk

Men han har plex på freenas!

Visa signatur

Intel Core i7 CPU 4.0GHz
24GB Ram (6x4GB) 1333MHz
2x120GB SSD - 5TB HDD
Moderkort Asrock X58Extreme3
Grafikkort AMD Radeon HD 7970

Permalänk
Medlem

Jag satte nyligen upp plex på freenas och jag hade inga problem

Tänk på att allt som har med plex att göra skall gå till ip-adressen som tillhör dess jail. I ditt fall 192.168.1.73, det är till den du vill göra port forwarding på port 32400

I vissa jails har jag behövt specificera gateway manuellt för att det skall funka, i freenas-webgui går du in på Jails, markerar ditt plex-jail och trycker på "edit jail" längst ner till vänster. Sedan fyller du i din routers ip (kanske 192.168.1.1) under IPV4 default gateway.

Visa signatur

awesome arch