Dator börjat hänga sig frysa på udda vis igen.

Permalänk

Dator börjat hänga sig frysa på udda vis igen.

Spec:
Core i7 920
Asus rampage II extreme X58
Corsair vattenkylning på cpu
12GB Corsair XMS3 1333mhz ram (6st 2GB moduler)
2st Nvidia 295or som ger 4st gpus totalt
Corsair 1200watt nätaggregat
Cooler master stacker chassi
3x 120mm front fläktar (insug)
2st 120mm bak fläktar (utblås)
2x 80mm bak fläktar (utblås)
1x 80mm sido fläkt delta högvarvig (utblås)
1x 80mm takfläkt (utblås)
Hårddiskar är en velosiratpr 160GB samt en WD640 samt en Segate500gb.

Operativsystem
Vista stabiliast, Windows 7 okörbart!

Syndromen:
Installationer av system går alltid bra. Väl inne i windows vid spel oftast fryser maskinen eller blåskärmar. Beror på vilken driver och version på windows. Vissa spel fungerar perfekt. Andra spel dyker direkt. Windows 7 dyker snabbare än vista. Dirt3 är helt stabilt. Medans säg Maffia 2 är instabilt. Även kan den hänga sig i youtube.

Åtgärder:

1. installerat om maskinen och fått lite verierande resultat.

2. Kört memtest på maskinen över natten. 0st fel.

3. kört 3d mark på maskinen utan fel

4. kört prime95 på den utan fel. Editerar även mycket video som belastar den utan problem.

Undrar vad fasiken jag kan ha missat? Temperaturerna ser bra ut. Den överhettar inte vad mina sensorer säger på moderkortet iallafall. Och skulle den överhätta skulle moderkortet säga till vid nästa omstart. Inga döda fläktar.

Youtube:
Jag kan sitta en hel dag och titta på youtube sen klickar man upp ett klipp i fullskärm. Då nyper den direkt pang nypt. Ljudet fortsätter en liten period typ 3sekunder eller så. Hårddisk lampan blinkar lite när skärmen är frusen. Efter 3sekunder fryser allt.

I spel:
Kan sitta och spela beroende på spel allt från 1minut till oändligt. Jag har spelat dirt över 150timmar utan hängningar. Medans exempelvis grid som bygger på samma motor kan man knappt starta förrns den hänger sig. Förut blåskärmade den och startade om. Installerade om den och tog en annan driver blev mycket bättre. Men nu hänger den sig totalt istället när den väl hittar på dumma saker.

Surf:
Det har även hänt att datorn hängt sig i vanlig surf på internet. Typ facebook eller liknande sidor. Smack säger det så sitter muspekaren fast på skärmen och den är oresponsiv.

Video editering:
Fungerar perfekt i sony vegas inga fel alls. Kan editera timmar långa klipp utan problem i full hd.

Inportering från kamera:
Kopplar in usb sladden. Öppnar mappen med filerna. klickar upp förhandsvisning på filerna i windows explorer. Dröljer ca 20sekunder medans den laddar de. Smack säger det så hänger den sig.

Annat:
Att få den hänga sig i saker som spotify eller VMware workstation eller andra minnes intensiva saker är nästan som att ta ner månen. Men vissa saker som att surfa på facebook eller youtube samt vissa spel gillar den inte. Editera video med GPU rendering fungerar hur fint som helst. Och spela dirt3 eller likande fungerar perfekt också. Felen verkar random. Olika drivers ger olika syndrom. Känner som det är något fel på nvidias nyare drivers som framkallar felen.

Körde nvidia 192 versionen väldigt länge med call of duty WAW fungerade perfekt. Inga fel alls. Uppgradera till 235 tror jag den hette. Och då började grafiken bugga när någon kastade en concusion grenade. Nergraderade driver när jag noterade felet till samma 192 driver igen. Fungerade perfekt. Detta är bara ett av de udda felen med drivers. Windows Vista är det som verkar rulla bäst på den. För windows 7 hittar på änny mera dumheter.

Min fråga är vad kan detta bero på rimligen? Är det en döende system disk tror ni? HDtune ger alla diskar god hälsa. Årkar inte hålla på och installera om allt en massa gånger utan resultat. Så tänkte först reseatea alla sakerna i maskinen. Sen springa och köpa den prylen de flesta röstar på och byta och sedan be done with it. Är inne på 7de ominstallationen. Har provat både windows 7 och windows vista 64bitars bägge.

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk
Skrivet av Svchost.exe:

Spec:
Core i7 920
Asus rampage II extreme X58
Corsair vattenkylning på cpu
12GB Corsair XMS3 1333mhz ram (6st 2GB moduler)
2st Nvidia 295or som ger 4st gpus totalt
Corsair 1200watt nätaggregat
Cooler master stacker chassi
3x 120mm front fläktar (insug)
2st 120mm bak fläktar (utblås)
2x 80mm bak fläktar (utblås)
1x 80mm sido fläkt delta högvarvig (utblås)
1x 80mm takfläkt (utblås)
Hårddiskar är en velosiratpr 160GB samt en WD640 samt en Segate500gb.

Operativsystem
Vista stabiliast, Windows 7 okörbart!

Syndromen:
Installationer av system går alltid bra. Väl inne i windows vid spel oftast fryser maskinen eller blåskärmar. Beror på vilken driver och version på windows. Vissa spel fungerar perfekt. Andra spel dyker direkt. Windows 7 dyker snabbare än vista. Dirt3 är helt stabilt. Medans säg Maffia 2 är instabilt. Även kan den hänga sig i youtube.

Åtgärder:

1. installerat om maskinen och fått lite verierande resultat.

2. Kört memtest på maskinen över natten. 0st fel.

3. kört 3d mark på maskinen utan fel

4. kört prime95 på den utan fel. Editerar även mycket video som belastar den utan problem.

Undrar vad fasiken jag kan ha missat? Temperaturerna ser bra ut. Den överhettar inte vad mina sensorer säger på moderkortet iallafall. Och skulle den överhätta skulle moderkortet säga till vid nästa omstart. Inga döda fläktar.

Youtube:
Jag kan sitta en hel dag och titta på youtube sen klickar man upp ett klipp i fullskärm. Då nyper den direkt pang nypt. Ljudet fortsätter en liten period typ 3sekunder eller så. Hårddisk lampan blinkar lite när skärmen är frusen. Efter 3sekunder fryser allt.

I spel:
Kan sitta och spela beroende på spel allt från 1minut till oändligt. Jag har spelat dirt över 150timmar utan hängningar. Medans exempelvis grid som bygger på samma motor kan man knappt starta förrns den hänger sig. Förut blåskärmade den och startade om. Installerade om den och tog en annan driver blev mycket bättre. Men nu hänger den sig totalt istället när den väl hittar på dumma saker.

Surf:
Det har även hänt att datorn hängt sig i vanlig surf på internet. Typ facebook eller liknande sidor. Smack säger det så sitter muspekaren fast på skärmen och den är oresponsiv.

Video editering:
Fungerar perfekt i sony vegas inga fel alls. Kan editera timmar långa klipp utan problem i full hd.

Inportering från kamera:
Kopplar in usb sladden. Öppnar mappen med filerna. klickar upp förhandsvisning på filerna i windows explorer. Dröljer ca 20sekunder medans den laddar de. Smack säger det så hänger den sig.

Annat:
Att få den hänga sig i saker som spotify eller VMware workstation eller andra minnes intensiva saker är nästan som att ta ner månen. Men vissa saker som att surfa på facebook eller youtube samt vissa spel gillar den inte. Editera video med GPU rendering fungerar hur fint som helst. Och spela dirt3 eller likande fungerar perfekt också. Felen verkar random. Olika drivers ger olika syndrom. Känner som det är något fel på nvidias nyare drivers som framkallar felen.

Körde nvidia 192 versionen väldigt länge med call of duty WAW fungerade perfekt. Inga fel alls. Uppgradera till 235 tror jag den hette. Och då började grafiken bugga när någon kastade en concusion grenade. Nergraderade driver när jag noterade felet till samma 192 driver igen. Fungerade perfekt. Detta är bara ett av de udda felen med drivers. Windows Vista är det som verkar rulla bäst på den. För windows 7 hittar på änny mera dumheter.

Min fråga är vad kan detta bero på rimligen? Är det en döende system disk tror ni? HDtune ger alla diskar god hälsa. Årkar inte hålla på och installera om allt en massa gånger utan resultat. Så tänkte först reseatea alla sakerna i maskinen. Sen springa och köpa den prylen de flesta röstar på och byta och sedan be done with it. Är inne på 7de ominstallationen. Har provat både windows 7 och windows vista 64bitars bägge.

Dold text

om du kör på drivrutinen 192 och det funkar. varför då bråka med 235 ?
sen är det väl många drivrutiner mellan 192 & 235 ?
ctrl+alt+del den tar du "skapa dumpfil" sen ladda ner WhoCrashed. analysera filen.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av jonatan80:
Dold text

om du kör på drivrutinen 192 och det funkar. varför då bråka med 235 ?
sen är det väl många drivrutiner mellan 192 & 235 ?
ctrl+alt+del den tar du "skapa dumpfil" sen ladda ner WhoCrashed. analysera filen.

Problemet med nvidia är att de tvingar folk att uppgradera genom att SLI fungerar inte korrekt på spel som är nyare än drivern. Så vill jag spela exempelvis borderlands2 kan jag inte köra 192 och ha fungerande sli. Vilket är anledningen till en del av mina strul.

Ctrl Alt Del biter inte när den fryser. Redan provat!

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk
Skrivet av Svchost.exe:

Problemet med nvidia är att de tvingar folk att uppgradera genom att SLI fungerar inte korrekt på spel som är nyare än drivern. Så vill jag spela exempelvis borderlands2 kan jag inte köra 192 och ha fungerande sli. Vilket är anledningen till en del av mina strul.

Ctrl Alt Del biter inte när den fryser. Redan provat!

och du är tvingad till just 235?

234, 233, 232 ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svchost.exe:

Problemet med nvidia är att de tvingar folk att uppgradera genom att SLI fungerar inte korrekt på spel som är nyare än drivern. Så vill jag spela exempelvis borderlands2 kan jag inte köra 192 och ha fungerande sli. Vilket är anledningen till en del av mina strul.

Ctrl Alt Del biter inte när den fryser. Redan provat!

Man kan ladda ner endast sli profiler med så det kanske funkar om du skaffar en sån och kör på dom drivrutinerna som funkar?

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Skrivet av jonatan80:

och du är tvingad till just 235?

234, 233, 232 ?

jag har 331.82 just nu installerat och det verkar ju inte fungera alls. Jag skall prova lite fler imorgon och se om det gör skillnad. Ska springa och köpa en SSD så jag kan installera om datorn fortare och även en ny snabbare Dvd läsare är tanken. Sen plocka ur alla ram och alla kort och sätta tillbaka dom i datorn. Se om det är något som kan börjat lossna. Och sedan flytta datorn en bit längre bort. Verkar dock inte vibrationsrelaterade hängningar.

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk

provade att ta ur båda grafikkorten och sätta i dom igen i slottarna. samma med alla ramminnen. Får se om det löser problemen eller om de fortsätter. Än så länge i har den inte kroknat. Så det är ett gott täcken.

Skall fixa en disk också och se till att inget i disken kan spöka också. Men först tänkte jag utvärdera detta ett par dagar och se hur den beter sig

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk

hittade du vad som var fel? jag har nämligen ett liknande problem. jag har provat sjukt många olika saker, men ingenting har visat ett gott resultat ännu. så om du har hittat en lösning, snälla berätta

Permalänk
Inaktiv

Spontant låter det som om något av dina grafikkort är trasiga. Testat att klocka ner lite eller så?

Permalänk

Jag har nu kört sedan jag gjorde service på maskinen utan direkta fel. Inga hängningar eller något sånt.

Gjorde följande
1. Ur med alla sladdar bak.
2. Demontering av allt
3. Rengöring luft på burk
4. Montering av allt. (Även ram)
5. Ur och i med alla anslutningar så som Sata sladdar
6. Installerade om Windows.
7. Problemet verkar löst. Får se hur länge.

Fick bli en amerikansk Windows vista ultimate x64 originalare. Då jag inte hade någon amerikansk Windows 7 64 och prova med. Gillar inte de svenska versionerna.

Håller nu på och bygger en ny htpc av gammalt dynga. Och söker en billig quad core CPU socket 775. Förslag på vad man kan hitta? Vill ha något med mer knuff i än min e6750 som sitter där idag.

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk

Problemet löst. Var trasig hårddisk trotts den testade perfekt i HD tune. Petade I en ssd och alla problem försvann. Även win7 fungerar på den nu.

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.