Varför byter ni inte till Linux?

Permalänk
Medlem

Jag har ingen anledning till att byta, Windows fungerar utmärkt för mig och mina behov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Det här är egentligen ganska hopplösa trådar. De flesta som deltar har redan gjort ett val och har ingen avsikt att byta; var och en gräver ner sig djupare i sin skyttegrav.

Diskussioner som denna följer ofta vissa mönster:

  • anekdotiska bevis som "ingenting fungerade för mig" kontra "allt fungerade för mig"

  • tant Agda som är en hejare på CAD och Photoshop CC alternativt föredrar att strunta i X och nöja sig med framebuffer och tmux

  • har egentligen inte den blekaste men vet egentligen hur allt ligger till

  • ifall det saknas argument kan man alltid slänga in lite mambojambo i tråden som "användarvänligt"

Jag har för avsikt att byta till Linux. Älskar det som Steam försöker göra. Men än är det inte moget för alla än. Testade det för några veckor sedan, spel som är utvecklade för Linux funkade inte ens. Samma spel funkade i Windows! Sen va kanske inte det Linux eller spelutvecklarnas fel utan kanske de som gör drivrutinerna. Men det spelar ingen roll vems fel det är, det får inte spelen att funka för mig just nu. Därför kan ja inte ha Linux än, tyvärr.

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Medlem

Windows funkar kanon för mig. Jag ser ingen anledning till att byta.
Jag testade att byta på XP-tiden men jag saknade för mycket utvecklarverktyg som bara finns till Windows.
Visst finns det motsvarade verktyg även i Linux men inte några som jag gillar.

Linux kör jag på servrar. Utmärkt som serverprogramvara.

Permalänk

tonvis med buggar, drivrutiner, spel

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Entusiast
Skrivet av -=Mr_B=-:

Microsoft update? Enda gången jag varit tvungen att göra något manuellt är när det är nätverkskortet som saknar drivrutiner. Därefter har det varit enkelt att peka på den automatiska uppdateringsfunktionen för att hitta den bäst anpassade drivrutinen från Microsofts site. Enda gången man egentligen behöver något annat är möjligen när man bestämmer sig för att man vill ha mjukvarupaketet som hör ihop med exempelvis grafik-kort. Det fungerar utmärkt med de certifierade drivrutinerna från Microsofts site, för "vanligt bruk" men spel kräver ofta uppdaterade drivrutiner, och supportens första "åtgärd" brukar vara att kräva att man uppdaterar.

Att hämta drivrutiner via Microsoft update fungerar bara när tillverkaren har WHQL-anpassat sina drivrutiner. Långt ifrån alla tillverkare gör detta, då det kostar en duktig slant.
När ens dator är helt WHQL-anpassad, så fungerar Windows ypperligt. Men då finsn det en risk att datorn ifråga också fungerar dåligt med Linux, då dessa WHQL-datorer många gånger använder exotisk "Windows only" hårdvara.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Bra fakta!
Ännu en nackdel med Linux, som jag ser det!

Skrivet av SysGhost:

Att hämta drivrutiner via Microsoft update fungerar bara när tillverkaren har WHQL-anpassat sina drivrutiner. Långt ifrån alla tillverkare gör detta, då det kostar en duktig slant.
När ens dator är helt WHQL-anpassad, så fungerar Windows ypperligt. Men då finsn det en risk att datorn ifråga också fungerar dåligt med Linux, då dessa WHQL-datorer många gånger använder exotisk "Windows only" hårdvara.

Visa signatur

MB Gigabyte G1. Sniper Z87 | CPU 4770K@44/44 | RAM 2x4gb Corsair Vengance CL8 1600@2133 |PSU CM Vanguard 700W | GPU XFX HD7870+IGPU | COOLER Noctua NH-U14S

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Allt är krångligare i Linux.

Porrsurfning är aldrig krångligt

Visa signatur

Speldator: Cooler Master Centurion 5 | Core i5-2500K@4.2Ghz | 12GB DDR3@1600MHz | Kingston SSDNow 120gb SSD + 2x 250 HDD | GTX 770@1085/1753/7010MHz
LAN/Miner: HP Pavillion a6140.sc | Core i5-3330@3.6GHz | 4GB DDR3@1600MHz | 250gb HDD | RHD 5870@1098/1098/6008
Konsol: Xbox 360 | N64 |

Permalänk
Medlem

hur kan man gilla windows?

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

Gilla???
Det handlar om vad man är tvungen att ha p.g.a intresse.

Skrivet av roosterx:

hur kan man gilla windows?

Visa signatur

MB Gigabyte G1. Sniper Z87 | CPU 4770K@44/44 | RAM 2x4gb Corsair Vengance CL8 1600@2133 |PSU CM Vanguard 700W | GPU XFX HD7870+IGPU | COOLER Noctua NH-U14S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyzed:

Människor är inte skapade att kommunicera genom text kommandon med datorn. .

Tror dock inte människan är skapad att stirra in i skärmar och klicka på färglada bilder hela dagarna heller, men det är en livssyn. Sen det i stort sett enda människor gör idag är att kommunicera via textkommandon med datorn. SMS, chatt, worddokument, pdf, forum osv osv. GUI vs CLI är bra för olika uppgifter. Skulle inte vilja redigera en bild via CLI, Skulle inte vilja installera 10 program via gui.

Visa signatur

Byter hårdvara alltför ofta.... Mest troligt sitter jag på en dator med någon linuxdist på.

Permalänk
Medlem

Jag saknade:

"Linux är helt enkelt inte tillräckligt bra för att jag ska vilja använda det"

Jag har använt Linux som server under många år och det är ingenting jag någonsin vill göra igen. När Heartbleed blev känt försökte jag uppgradera till en nyare version och efter det slutade servern att boota. Det var säkert något jag gjorde fel, men saken är den att små misstag inte ska behöva betyda slutet för en produktionsserver. Det är ju det som är hela poängen när man arbetar med något, att det inte ska behöva ta en massa extra tid för att utföra underhåll och enklare uppgifter som inte har med verksamheten att göra. Detta kan ju förstås avhjälpas med att man har en guru som kan sköta servern, men då betalar jag hellre för en Windows licens där jag inte behöver bry mig.

Linux är dock populärt hos garagepojkar som vill skryta om hur duktiga de är att knappa kommandon i Bash, och jag förstår charmen. Men det är skillnad på att använda en dator som leksak och som ett verktyg.

Permalänk
Medlem

Provade att installera Linux för några månader sen. Tror jag körde någon ubuntu verision. Först tänkte jag installera steam, men steam vill inte fungera för det visade inte bokstäverna i rutorna. Provade ladda ner något program som skulle köra Windows program (Vine tror jag) fungerade fortfarande inte för steam ville installera som det var windows. Sen lyckas jag få igång det på något sätt ville spela lite csgo, men nej Linux stödjer inte det. Provade med Vine tror jag, men jag fick inte igång det då man var tvungen att ladda ner någon"crackad" verison på någon random sida. Ha även för mig med att jag inte kunda ställa in 144hz på skärmen men det är oklart.

Gillade även inte att man var tvungen att ladda in en kod i något program som gjorde att man kunde hämta program helt klart för jobbigt för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

hur kan man gilla windows?

Det är bättre än DOS
man slipper skriva kommandon.

Permalänk
Avstängd

Alla såkallade experter älskar linux,men när det kommer till spel så gillar dom att hänvisa till ditt och datt,undrar varför det är så när man bara kan trycka på en knapp i windows som heter install och så funkar det?huhuhu uhuhu??

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonas1972:

Alla såkallade experter älskar linux,men när det kommer till spel så gillar dom att hänvisa till ditt och datt,undrar varför det är så när man bara kan trycka på en knapp i windows som heter install och så funkar det?huhuhu uhuhu??

Menar du att man inte kan installera saker på Linux eller andra operativsystem?

Skrivet av Curik:

Jag saknade:

"Linux är helt enkelt inte tillräckligt bra för att jag ska vilja använda det"

Jag har använt Linux som server under många år och det är ingenting jag någonsin vill göra igen. När Heartbleed blev känt försökte jag uppgradera till en nyare version och efter det slutade servern att boota. Det var säkert något jag gjorde fel, men saken är den att små misstag inte ska behöva betyda slutet för en produktionsserver. Det är ju det som är hela poängen när man arbetar med något, att det inte ska behöva ta en massa extra tid för att utföra underhåll och enklare uppgifter som inte har med verksamheten att göra. Detta kan ju förstås avhjälpas med att man har en guru som kan sköta servern, men då betalar jag hellre för en Windows licens där jag inte behöver bry mig.

Linux är dock populärt hos garagepojkar som vill skryta om hur duktiga de är att knappa kommandon i Bash, och jag förstår charmen. Men det är skillnad på att använda en dator som leksak och som ett verktyg.

Skit bakom sparkarna då helt enkelt....
Gör du något fel på någon kritisk del av ett OS så är det inget litet misstag. Gör du det på en produktionsserver får du skylla dig själv.
Uppdaterar du systemkritiska delar av Windows och något går fel är det inte heller där något litet fel och även där på en produktionsserver.

Det är komsikt att du tar upp att Linux är för garagepojkar som vill skryta när i servermiljö är Windows allt från det stora och ens relevant.

Linux (Red Hat ...), BSD på Servrar men även 80% eller mer av mobilmarknaden väldigt många garagepojkar måste det vara då.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

La in Mint i min Laptop någon dag sen. Laptopen blir skitvarm och fläkten går för fult. Byter drivrutiner till min AMD gpu och det verkar fungera men vissa GUI element försvan av sig själva.

Linux!

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem

Tycker windows fungerar som det skall för mig, så varför byta något som fungerar för mig.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk

Jag har kört Linux då och då. För att se vad det är. Då mest Ubuntu. Men det finns inte program som jag använder som fungerar i Linux... inga spel heller.

Dessutom så håler jag på med musik, Mitt studioljudkort har ingen drivrutin för Linux. Mitt musikprogram finns bara till MAC och Windows. Inget av de spel jag lirar finns till Linux- Det finns inga wow vad häftigt spel till Linux... Jag sitter inte och tittar på och leker med mitt OS hela dagarna... Därmed så blir detta helt ointresant (nästan).

Men jag vill sätta upp en liten heltyst dator att ha till surf och film och slösurf... Det är möjligt att jag drar in Linux då, men vill inte hålla på och trixa och textcofigurera. Kan jag inte göra allt så ryker Linux till förmån för Win.

Skiter i princip vilket Os det är... Kunde kört med ett multitaskande utvecklat DOS likagärna. Bara allt man vill köra går och det är väll det enda jag bryr mig om... Man skall ju bara satarta en dator och dra igång några program och det är allt... tycker OS generelt har för stor betydelse, det är mycket där man inte vill ha eller alls behöver...

Man kunde väll ha programmen uppstartandes direkt och sen bara tabba mellan dessa. Och sen ett program inehållandes det ett os brukar ha som en klocka och lite till som att fixa med filsystemet.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem

Har kört med både Linux och Windows i över femton år. Min Linux-distro är Debian med KDE och på Windows är det 7 på desktop och 8.1 på laptop. Senaste åren även Mac på jobbet, fast lite till och från.

Alla tre fungerar bra (bortsett från att laptopen kör Windows 8.1).

Windows är till för spelen, även om spelandet sker allt mindre.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Jag saknade:

"Linux är helt enkelt inte tillräckligt bra för att jag ska vilja använda det"

Jag har använt Linux som server under många år och det är ingenting jag någonsin vill göra igen. När Heartbleed blev känt försökte jag uppgradera till en nyare version och efter det slutade servern att boota. Det var säkert något jag gjorde fel, men saken är den att små misstag inte ska behöva betyda slutet för en produktionsserver. Det är ju det som är hela poängen när man arbetar med något, att det inte ska behöva ta en massa extra tid för att utföra underhåll och enklare uppgifter som inte har med verksamheten att göra. Detta kan ju förstås avhjälpas med att man har en guru som kan sköta servern, men då betalar jag hellre för en Windows licens där jag inte behöver bry mig.

Linux är dock populärt hos garagepojkar som vill skryta om hur duktiga de är att knappa kommandon i Bash, och jag förstår charmen. Men det är skillnad på att använda en dator som leksak och som ett verktyg.

Vad får du det ifrån, att man inte behöver bry sig om man kör Windows? Har du jobbat med Windows-servrar? Jag lovar att det går att göra kritiska fel i prodmiljö där med.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har slängt ut allt som Microsoft heter båda hemma och på jobbet
för open source och andra OS

Visa signatur

PM mig istället för ta de på forumet hittar inget annars

Permalänk
Medlem

skulle byta till Linux igår om alla spel fungerade (använde Linux i ca 5 år innan jag började spela igen)

Visa signatur

/// Vattenkyld 750D \\\

Permalänk
Administrativ avgift

När linux har fullt spel stöd för alla mina spel så åker det in på mer än 20GB av hårddisken ;)!

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 | Vive Focus 3 | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem

Jag byter inte endast på grund av att jag tycker att systemet är både klumpigt och svårt att lära sig. Jag vill defenitivt inte krångla med Terminalen bara för att installera ett program, till exempel.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uleman:

Bra fakta!
Ännu en nackdel med Linux, som jag ser det!

Ser det mer som en nackdel med att Microsoft lindar in företag i att tillverka saker riktade mot Windows faktiskt.

Skrivet av cyzed:

Men om kommandot inte funkar rakt av då? Vad ska man ändra på? Det är inte helt logiskt, därför säger jag att GUI är bättre bara för att det en begränsning i hur många alternativ man kan ändra på.

Vad är inte helt logiskt? Om kommandot inte funkar rakt av så utreder man vad problemet är. Vad är skillnaden mot om knappen du trycker på inte funkar rakt av, vilket vi alla vet att det inte alltid gör? Precis samma problem.

Citat:

Exakt! Det du påpekar är det jag menar. Det är väldigt osmidigt att skriva en roman på touchscreen. Men då använder man ju tekniken fel. Finns nog ingen som skulle försöka med det. Det jag menar att man använder touchscreen till är att tex på sin surfplatta peka på Plants vs Zombies, sen är det bara att börja spela. Eller att peka på Youtube sen är det bara att surfa runt.

Du använder ju inte tekniken fel om du skriver på en touchscreen, den är ju ämnad som ett gränssnitt på samma sätt som ett tangentbord, men vi kan ju lugnt säga att det är det sämre alternativet i fallet. Om du ska installera många, säg 50, program är Linux terminal garanterat det "bättre sättet" att använda tekniken på om man vill få saken gjord effektivt jämfört med att manuellt klicka sig igenom 50 installationsprogram. I det här fallet skulle till och med tiden det tar att läsa sig till hur man skriver kommandot i Linux kunna räknas in i uppgiften, och det skulle ändå gå fortare än det gör i Windows. Det är ett fall där Linux är bättre än Windows, om man däremot bara ska installera ett program så är det nog snabbare på Windows om man är nybörjare, men ungefär lika snabbt på Windows och Linux om man är van användare av båda systemen.

Allt det som vi nu diskuterar handlar däremot om vilken nivå man är på som användare, är man nybörjare arbetar man på ett visst sätt, och om man är van användare ("power user") så har man lärt sig andra, mer effektiva sätt att göra saker på. Ta till exempel Windows, personligen klickar jag aldrig på startmeny-ikonen mer och klickar runt i mappträdet, istället trycker jag på Win-knappern och skriver namnet på det program jag vill starta, vilket är ett mycket snabbare sätt. I fallet med Linux så kan jag tycka att GUI:t finns där för de som är nybörjare och vill göra saker på ett till att börja med enkelt sätt, och terminalen finns där för mer vana användare som vill göra saker mer effektivt. En nackdel som jag ser det är att Windows inte tillhandahåller samma möjlighet att ta klivet upp som Linux gör, eller åtminstonte inte ett lika stort kliv, även om det går att lära sig att använda Windows på ett effektivt sätt också, inom systemets ramar.

Citat:

Men vänta lite! Varför ska min morfar förstå vad en webbläsare är, när han inte behöver. Han vill bara kunna ta del av informationen som finns på nätet, sen skiter väl han i hur det funkar. Det är ju byggt av människor och då borde det också vara anpassat för människor. Varför tror du att Siri finns? För att den förenklar! Det ska vara enkelt! Simple is better!
Ta ett annat exempel: Nej, man behöver inte automatlåda på bilar. Men folk köper det ändå! Varför? För att det är smidigare! (Kör själv mest manuell, och har kör lastbilar med manuell låda. Så tro inte att det är för att jag inte kan som jag påstår att det är smidigare med automatlåda)

Din morfar bör förstå vad en webbläsare är, för annars vet han inte vad han ska göra med programmet. Precis på samma sätt som han bör veta att bilen är en bil för att veta vad han kan göra med den. Funkar ju inte bra om man sätter sig i en bil och tror att det är en brödrost. Du verkar inte förstå hur man skiljer på kunskap om hur man tolkar och använder tekniken, och kunskap om hur tekniken faktiskt fungerar. Användaren måste kunna förstå vad tekniken är ämnad för, och de som skapar tekniken måste förstå användaren för att kunna göra tekniken begriplig - som du själv säger att människan ska anpassa tekniken för människan. Att din morfar bara vill kunna ta del av information på nätet är självklart, men för att göra det krävs ett gränssnitt som tillåter den aktiviteten, och det gränssnittet måste man lära sig om man vill kunna ta del av aktiviteten, så enkelt är det. Ingen har väl hävdat att han behöver förstå hur programmet i sig fungerar, precis lika lite som han behöver förstå hur en bil fungerar under huven för att kunna köra den.

Jag vet inte varför Siri finns, har aldrig använt det och äger inga Appleprodukter, sen funkar det inte optimalt heller (bara googla "siri mistake") då röstigenkänning inte är tip-top än, dvs ännu ett exempel på ett fall där enkelhet är ett hinder om tekniken inte fungerar som den är tänkt. Att saker är enklare innebär inte att dom nödvändigtvis är bättre, förenkling gör ofta att man går miste om kontroll, alternativ och inställningsmöjligheter. Förenklande är i många fall fördummande. Därmed inte sagt att enkelhet i många fall inte är bra och något att eftersträva, men än en gång är det två sidor av samma mynt som du försöker generalisera till att det bara finns en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Ser det mer som en nackdel med att Microsoft lindar in företag i att tillverka saker riktade mot Windows faktiskt.

Du har naturligtvis helt rätt i detta.
I en perfekt värld så skulle det bara finnas ett OS, med lite avknoppningar från detta.
T.ex en dist för spel, en för servrar, och en annan för office etc. (jag tror du förstår hur jag menar)
Tänk så enkelt det skulle vara för alla tillverkare av t.ex grafikkort, om de bara behövde fokusera på ett OS.
Drivrutiner skulle aldrig vara ett problem.
DirectX skulle vara öppet. (hmm, directX kanske inte ens skulle existerat)

Nu lever vi inte i en perfekt värld!

Så, som användare, som tycker om att spela, photoshop(pa), skapa musik, jobba med CAD etc.
så känner jag mig (och antagligen fler än jag) ganska låst till MS och windows i dagsläget, tyvärr.

Visa signatur

MB Gigabyte G1. Sniper Z87 | CPU 4770K@44/44 | RAM 2x4gb Corsair Vengance CL8 1600@2133 |PSU CM Vanguard 700W | GPU XFX HD7870+IGPU | COOLER Noctua NH-U14S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uleman:

Du har naturligtvis helt rätt i detta.
I en perfekt värld så skulle det bara finnas ett OS, med lite avknoppningar från detta.
T.ex en dist för spel, en för servrar, och en annan för office etc. (jag tror du förstår hur jag menar)
Tänk så enkelt det skulle vara för alla tillverkare av t.ex grafikkort, om de bara behövde fokusera på ett OS.
Drivrutiner skulle aldrig vara ett problem.
DirectX skulle vara öppet. (hmm, directX kanske inte ens skulle existerat)

Nu lever vi inte i en perfekt värld!

Så, som användare, som tycker om att spela, photoshop(pa), skapa musik, jobba med CAD etc.
så känner jag mig (och antagligen fler än jag) ganska låst till MS och windows i dagsläget, tyvärr.

Jag hade väldigt gärna sett att man hade kunnat utveckla en gemensam plattform för vissa saker, t.ex. spel och mjukvara som CAD och Photoshop, eftersom det är det som så många saknar i Linux. Då hade man kunnat utveckla OS med olika fokus och lösningar på andra saker, så som det är idag. Men det kommer ju inte att hända då vinstintressen och tekniska hinder står i vägen antar jag.

Ja jag är ju tyvärr låst till Windows av samma anledningar som du, förutom musikskapandet som jag inte håller på med.
Annars så kör jag Linux också och har Ubuntu på min laptop-HTPC, och för dom ändamålen är det helt outstanding.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krillezz:

Tror dock inte människan är skapad att stirra in i skärmar och klicka på färglada bilder hela dagarna heller, men det är en livssyn. Sen det i stort sett enda människor gör idag är att kommunicera via textkommandon med datorn. SMS, chatt, worddokument, pdf, forum osv osv. GUI vs CLI är bra för olika uppgifter. Skulle inte vilja redigera en bild via CLI, Skulle inte vilja installera 10 program via gui.

Skulle ha förstått att någon skulle vilja missförstå. Det var inte en livssyn som jag menade utan att människor har svårt att kommunicera med TEXTKOMMANDON till en dator. Människor har inte svårt att KOMMUNICERA MED TEXT, utan det är svårt för en människa att komma ihåg alla textkommandon som måste skrivas exakt rätt.

Det har inget att göra med om hur människor kommunicerar med varandra. Då kan man ha stavfel och vända på ord, andra människor kan förstå ändå. Det kan inte en dator!

Edit1:typo

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Avstängd

"Brist på appar i Linux"? Android har väll en Linux kernel? Trolololo

Visa signatur
Permalänk
Medlem

.

Jag kör både windows å linux ...så som jag ser det finns det ingen anledning å köra linux alls som desktop användare .... som server plattform för hemmabruk är det brutalt smidigt dock.

Windows = Bruksmaskin

Linux = Server

Och nej du blir inte mer elite bara för att du kör irssi istället för mIRC.

Visa signatur

Carmilla: Intel 2600k, 8gb RAM 1600mhz, SSD EVO840, gtx760,. Workstation/Spelmaskin OS:Windows 8.1
Marcilla: AMD A4, 4gb RAM 1600mhz NAS/SQL/HTPC, OS: Linux MINT