När strömavbrottet kommer

Permalänk
Medlem

Bara för att jag ger mig in och kommenterar här så kommer väl nästa strömavbrott döda all min utrustning men fak it!

Har bott på landsbygden hela mitt 20 år långa liv och strömavbrott får man väl varje gång det blåser typ. (Fast förra sommaren grävde dom ner ledningarna så nu gälller det inte längre )

Vet inte vad det är för påhitt att jag ska förlora mitt dags arbete för att jag inte har någon manick med ett batteri kopplat bakom datorn? Har aldrig blivit av med ett jota som varit sparat.... Självklart förstår jag att det kan gå illa, men har jag haft extrem super duper mega tur som aldrig upplevt det eller är risken som artikeln talar om överdriven? Jag skulle säga det sistnänmda..

Sen undrar jag om det är någon som skulle starta en fossildriven generator för att ha datorn igång vid strömavbrott? Låter helt absurt.. Om jag hade en bensingenerator och strömavbrott skulle jag föri"#&%¤" prioritera vattenpumpen, toaletten och kanske telefon eller lampa långt över datorn..

"Tro mig, den dag ljuset slocknar och dina datorer fortsätter som om ingenting hänt eftersom du har en UPS, mår du sååå bra!"

Vad kul om du mår bra av att ha spenderat mycket pengar och tid på att kunna ha din internetanslutning och dator fungerande även under korta strömavbrott. Själv brukar jag må riktigt bra när jag går ner för trappen, kopplar in batteriet till vedpannans cikulationspump, slänger in ett vedträ. tänder en brasa i kakelugnen och slår mig ner i soffan med ett stearinljus. Upplevelsen förstärks ytterliggare av alla ljud som framträder när allt annat tystnat, kylen slocknat och datorer stannat. Det är då man vet att man lever. Man hör vinden susa runt skortstenen och åskan mullra i fjärran.. Ibland måste man släppa taget Jörgen.

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk

Min mamma bor i norrland...men där är inte det stora problemet korta avbott även om det förekommer mer än ofta.

Problemet är att det kommer avbott vid stormar och hon bor i nån by där det inte är prioriterat. Så där kan man stå tre dygn eller över en vecka utan el...Hon var rejält less nu i vintras. Så jag tänkte kolla igenom om jag inte skall fixa nån lösning till henne. Detta måste vara helt idiotsäkert och inget eget mek för hon har tummen mitt i totalt när det gäller el så jag har sagt till henne att det där håller du dig borta ifrån...

Vi skulle behövt nån lösning som klarar runt tre dyggn och liknade för TV, dator och lampor... Hon har vedspis så mat och annat kan alltid fixas den vägen. Eller att man kombinerar med att ladda med ett elagregat.

Det är möjligt att vi borde se över el i hela det huset för det är väll draget på 50 talet och senare av gubbe som tror han kunde själv.

Mig själv här i stan har väll ett avrott var tredje år och det har väll hållt i sig runt fyra timmar... men den tiden har jag tagit som ett avbrot. Städat upp, diskat, badat, gjort något annt husligt. Gått ut och tittat på och känt av den härliga känslan av den totala tystheten som man sällan upplever i en storstad.

Att ha ett skydd för diverse har kännts överflödigt... Känns som att batterierna är förbrukade och den får kasseras för varje avbrott. Doch har jag tänkt fixa ett skydd för åska och starka spänningar... Men det har funkat under alla år så och skall man fixa allt för att det ena och andra kan hända då får m,an nog klä helöa lägeheten i folie och gräva sig ett skyddsrum fylt med vapen och mat för alla eventualieter.

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Rekordmedlem

Jag bor numera mitt ibland en massa vindkraftverk och det har betytt att distributionsnätet är utbytt för att klara effekten samtidigt som kraftverken agerar åskledare så elen har blivit mycket snyggare häromkring i takt med att kraftverken kommit upp, tidigare använde jag magnetstabilisatorer men numera har jag bara överspänningsskydd till hela systemet och ups till valda delar för det händer att det blir korta avbrott vid åska men överspänningar verka ha försvunnit, jag antar att det nya elnätet runt kraftverken tar hand om det på ett bra sätt eftersom det inte verkar sprida ut sig på elnätet.
Oplanerade avbrott längre än sekunder och "fulel" har i princip försvunnit.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack Städje för en bra artikel. Trevligt att du fortsätter här på SweC. Jag skulle gärna vilja ha en lite mer kött på benen i diskusionen kring separat skyddjordkabel från elcentralen.

Permalänk
Medlem

Synd bara att en UPS eller en surgeprotector kräver ett jordat uttag. De enda jordade uttagen i lägenheten finns i köket om din lägenhet inte är byggd efter 1995 typ.

Permalänk
Medlem

Bra artikel! Gillar att du tog med blajet om hifikablar

Nåt som fattas är dock hållbarhet och kvalite på UPSer. Vad jag vet brukar batterier ofta lida av livslängdsproblem. Det är ju värdelöst om batteriet i en UPS indikerar full laddning men ändå inte räcker mer än några sekunder. Hur många år tar det innan UPSens batteri når detta sorgliga stadie och hur vet man det?

En till detalj som saknas är att det är bra om UPSen, när batterierna i den börjar ta slut, kan skicka en signal till datorn att kontrollerat stänga av sig själv. Då tillkommer ofta nån form av hårdvara till datorn och möjligen även drivrutiner vilket kan ställa till problem om man har en server.

Visa signatur
Permalänk

Vad händer med datorutrustningen under en fet solstorm även om sakerna inte är inkopplade egentligen?

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Man kan minska risken att få korrupt filsystem vid strömavbrott enormt mycket genom att använda journalförande filsystem, tex NTFS (standard för Windows sedan 1993) eller ext3/ext4 för Linux. Då loggas alla ändringar så att vid start av datorn så lagar sig eventuella fel som uppstod av operativet självt. FAT/FAT32 eller ext/ext2 är INTE journalförande, så har man det finns det en klar poäng med att formatera om...

Permalänk

Good Guy Sweclockers

Visa signatur

En hel del grejer i datorn, som ingen av er bryr er om.
Därför tänkte jag istället posta lite användbara länkar här.
Bra CPU-kylare: http://m.techspot.com/review/707-best-cpu-coolers/
Gratis frakt från Inet: http://www.inet.se/produkt/6101343/fraktfritt-sweclockers-vid...

Permalänk

Roligt att denna artikeln kom ut idag då strömmen bröts 10 gånger igår... Allt överlevde.

Visa signatur

Citera för svar!
| Mobo: Gigabyte GA-P67A-D3-B3 | CPU: i5-2500k @ 4,2 GHz | GPU: Asus Matrix HD-7970 @ 3GB Vram | RAM: 16GB 4x4 @ 1600MHz | PSU: Fractal Design 650W | Chassi: Fractal Design Define R4 Black Window | SSD: Corsair 120GB | Hybrid: Seagate laptop 2.5" SSHD 1TB SATA/600 | HDD: Samsung 500GB |

Permalänk
Medlem

Hur funkar det med en bärbar dator?

Jag satt i en stuga i skogen i vintras och jobbade med min laptop inkopplad när strömmen gick i ett par sekunder kanske 4-5 gånger en dag.

Alla lampor slocknade men datorn gick väl över till batteri för jag märkte inget med den.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Skrivet av Hulle:

Hur funkar det med en bärbar dator?

Jag satt i en stuga i skogen i vintras och jobbade med min laptop inkopplad när strömmen gick i ett par sekunder kanske 4-5 gånger en dag.

Alla lampor slocknade men datorn gick väl över till batteri för jag märkte inget med den.

/hulle.

Det fungerar väl som när man drar ut sladden, den byter automatiskt till batteri.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 4670k 3.4GHz MB: Asus Z87-A GPU: Radeon R9 280X RAM: Corsair Vengeance LP 16GB HDD: WD Blue 1TB PSU: be quiet! Pure Power 630w Låda: Fractal Design Define R4 Arctic White OS: Windows 7 Home Premium 64bit KB: Ducky G2PRO Grey PBT MX Clear
¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Chronic:

Synd bara att en UPS eller en surgeprotector kräver ett jordat uttag. De enda jordade uttagen i lägenheten finns i köket om din lägenhet inte är byggd efter 1995 typ.

Det är inte ett absolut krav men förbättrar funktionen på filtreringen, vissa filter behöver jorden andra fungerar "bara"sämre, men skyddet mot strömavbrott behöver inte skyddsjord.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chronic:

Synd bara att en UPS eller en surgeprotector kräver ett jordat uttag. De enda jordade uttagen i lägenheten finns i köket om din lägenhet inte är byggd efter 1995 typ.

Mjo men.. Det är inte speciellt dyrt att jorda ett rum och mycket av det tidsödande arbetet kan man faktiskt göra själv om man inte har tummen mitt i handen. (dvs elaren kontrollerar de kablar du dragit i rören och sköter inkopplingen i uttag osv. vilket besparar tid = pengar). Detta är inget jag rekommenderar om man inte har tillgång till mätinstrument och faktiskt har en susning om vad man pysslar med, kan sluta rätt illa annars och då är det bättre att låta elektrikern göra allt jobb. Bryt aldrig spänning och förutsätt att uttag osv inte är spänningsförande, mät alltid, har stött på felkopplingar som medför direkt livsfara om man litar på bara brytare eller säkringar.

Som nån annan nämnde, jordar man något i ett rum ska allt annat jordas, inklusive takuttag för lampor.

It aint rocketscience. Det kostar nån tusenlapp om man har många uttag, har man råd med ett grafikkort för flera tusen så bör man kunna kosta på sig att skyddsjorda och helst koppla in en jordfelsbrytare också. Det finns ju en orsak till att man sen mitten på nittiotalet alltid skyddsjordar allt och att även jordfelsbrytare skall installeras.

Bor man i hyres så är det såklart ett dilemma, bolaget bekostar det oftast inte men man kan surra med dom om man tänkt bo ett tag och höra om dom kanske kan ta halva kostnaden för att göra bostaden el-säker. Bor man i villa eller bostadsrätt är det en no-brainer att uppgradera till jord+JFB, annat är bara genomkorkat.

Visa signatur

|i5-3570k osv.. |
|Linn Renew Klimax DS/D|Linn Kisto|2st Linn Majik 6100/D|Aktiva Linn Majik 140|Aktiv Linn Majik 112|Linn UNIK|
|Sony HW-50|Grandview Cyber Tab-Tension 92"|Dune HD Base 3D|

Permalänk
Medlem

Funderat på något sånt här en längre tid också, inte för själva backupen då strömmen aldrig går utan mer för allt det där mindre man inte marker av I elen så datorn får jämn och fin ström så den där för 669 låter inte helt fel

Permalänk
Medlem

Glömde ju säga.. bra artikel swec några små faktafel men överlag bra artikel.

Visa signatur

|i5-3570k osv.. |
|Linn Renew Klimax DS/D|Linn Kisto|2st Linn Majik 6100/D|Aktiva Linn Majik 140|Aktiv Linn Majik 112|Linn UNIK|
|Sony HW-50|Grandview Cyber Tab-Tension 92"|Dune HD Base 3D|

Permalänk
Medlem

Ska väll va lugnt så länge agget har full industrial protection

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem

"En skadad disk måste skickas till en diskräddningsfirma, som tar 20–30 tusen kronor för besväret"

Eller så fixar man det själv, fast en del kan ju inte

Visa signatur

Mac!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jupiter IV:

Det fungerar väl som när man drar ut sladden, den byter automatiskt till batteri.

Jo såklart. Jag menar om en laptop är skyddad mot en del sådana här strömproblem automatiskt?

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Hulle:

Jo såklart. Jag menar om en laptop är skyddad mot en del sådana här strömproblem automatiskt?

Ja den har ju batteridriften inbyggd så den behöver du inte ansluta till en ups utan ett nätfilter räcker.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

UPS FTW!

Som före detta anställd på ett av landets största elnätsbolag kan jag bara intyga att det är en bra ide att ha UPS eller liknande om du bor utanför större städer. Näten är över lag "sämre" (väldigt bra om man jämför med majoriteten av världens länder) ju längre ut i "obygden" du bor...

Permalänk
Hedersmedlem

Detta påminner mig om att jag borde koppla in min UPS på jobbet och beställa en till att ha till servern hemma.

Problemet är dock att inkopplingen kräver att jag stänger av datorn... lite moment 22 där

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Jag installerar både eaton och schneider ups:er från 1 KVA till 1 MVA. Och en massa batteri. coola prylar.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av OSkar000:

Detta påminner mig om att jag borde koppla in min UPS på jobbet och beställa en till att ha till servern hemma.

Problemet är dock att inkopplingen kräver att jag stänger av datorn... lite moment 22 där

Du får passa på när det är dags att starta om för uppdateringar

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Hur säker är själva UPS batteriet?

Är det någon som vet hur säker ett UPS batteri är då? Jag har för närvarande APC Smart-UPS behöver man vara orolig för brandrisk eller dylikt med
själva batteriet!? Nu tänker jag inte på säkerheten av det som skall skyddas utan själva UPS:en i sin helhet!

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E6600@3.0GHz | Asus P5B Deluxe | Corsair XMS2 PC6400 4GB | XFX GeForce 8800GTX 630M 768MB GDDR3 |Seagate Barracuda 500GB NCQ 16MB SATA2 | Seagate Barracuda ES.2 1TB SATA2 32MB 7200RPM | Western Digital Caviar SE16 500GB SATA2 16MB 7200RPM |
Creative SoundBlaster X-Fi Fatal1ty | Eizo 24'' S2431WK | iPower 600 Watt Extreme edition | Windows Vista Business 64 Bitar SP1

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Modellören:

Min mamma bor i norrland...men där är inte det stora problemet korta avbott även om det förekommer mer än ofta.

.....

En bensingenerator kopplad till en 100l tank kanske skulle vara något eftersom hon inte verkar ha elvärme eller något som kräver avbrottsfri el. Bensingeneratorer kräver oftast några sekunder att koppla in sig från det att de får en startorder. Ska allt vara automatiserat kan det däremot bli dyrare eftersom det då krävs någon typ av övervakningsutrustning som sköter in- och urkoppling av inkommande huvudbrytare samt startar och stoppar generatorn, istället för att manuellt göra detta.

Prata med en elfirma.

Skrivet av Goliath2000:

Är det någon som vet hur säker ett UPS batteri är då? Jag har för närvarande APC Smart-UPS behöver man vara orolig för brandrisk eller dylikt med
själva batteriet!? Nu tänker jag inte på säkerheten av det som skall skyddas utan själva UPS:en i sin helhet!

När var senast du hörde att ett batteri, oavsett typ, fattade eld? Jag tror risken är ganska minimal.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Goliath2000:

Är det någon som vet hur säker ett UPS batteri är då? Jag har för närvarande APC Smart-UPS behöver man vara orolig för brandrisk eller dylikt med
själva batteriet!? Nu tänker jag inte på säkerheten av det som skall skyddas utan själva UPS:en i sin helhet!

Skrivet av Casgar:

En bensingenerator kopplad till en 100l tank kanske skulle vara något eftersom hon inte verkar ha elvärme eller något som kräver avbrottsfri el. Bensingeneratorer kräver oftast några sekunder att koppla in sig från det att de får en startorder. Ska allt vara automatiserat kan det däremot bli dyrare eftersom det då krävs någon typ av övervakningsutrustning som sköter in- och urkoppling av inkommande huvudbrytare samt startar och stoppar generatorn, istället för att manuellt göra detta.

Prata med en elfirma.

När var senast du hörde att ett batteri, oavsett typ, fattade eld? Jag tror risken är ganska minimal.

Man hör rätt ofta om främst Applemobiler som brinner..... Men en ups har oftast ett blybatteri och de brinner sällan men visst slits de och man ska räkna med byte efter ca 5 år men det beror ju lite på modell och hur det använts.
http://www.schneider-electric.us/support/index?page=content&c...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

Mycket intressant läsning, tack Sweclockers - mer material av denna kalibern!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Northbane:

Att man inte behöver skydda Ethernet kan väl ändå inte stämma, eller vad är det för skillnad när åskan slår i ditt ADSL-modem och via RJ45 slår ut ditt nätverkskort i datorn?

Just precis det där har hänt mig. Mitt i natten för ca 6 år sedan slog blixten ned i en telefonledning en bit från vårt hus. Det grillade ADSL modemet som i sin tur grillade nätrverkskortet som i sin tur grillade moderkortet (processor minnen och grafikkort samt hd klarade sig, nätagget dog det med).

Permalänk
Inaktiv

Bärbara datorer har ju en egen ”inbyggd UPS” i och med det inbyggda batteriet och stängs ju av automatiskt när batteriet börjar ta slut efter ett strömavbrott.

Hårddisken i en kollegas NAS var helt oläsbar efter ett strömavbrott och hon ångrade bittert att hon inte köpt en UPS.
En annan kollega fick en hel del elektronik skadad av transienter orsakade av ett blixtnedslag flera kilometer bort (hon bor i villa i västra Göteborg) men denna typ av skador är dyra att skydda sig mot ...

Själv har jag en Synology-NAS med diskar i RAID 5 (som jag älskar efter att en disk dog – jag bytte ut den felaktiga disken och efter ett antal timmar var allt som tidigare!) kopplad till en APC Back-UPS 650. Den räcker för att hålla i gång NAS:en under flera timmar och NAS:en stängs dessutom av automatiskt när en visst procentandel av UPS:ens kapacitet nås. Allt som behövdes var att koppla en medföljande kabel mellan NAS:en och UPS:en och göra några inställningar i UPS:ens gränssnitt.

Om dataskydd har högsta prioritet (det har det för mig) bör man kanske börja med att se till att all information säkerhetskopieras automatiskt till en NAS och sedan UPS-skydda den. Det är tråkigt om datorns hårddisk dör vid ett strömavbrott men då har man fortfarande kvar sina data på NAS:en. Man kan ju tänka ”baklänges” och skydda det som allra viktigast.

Om du är egenföretagare och vill kunna fortsätta arbeta under ett längre strömavbrott och använder en laptop behöver detta inte bli ruskigt dyrt.
Köp ett helt tätt fritidsbatteri (t.ex. http://www.batterilagret.se/category/9-1-GEL-batterier.aspx) med bärhandtag och en laddare som kan vara ansluten hela tiden (t.ex. http://www.clasohlson.com/se/Batteriladdare-CTEK-ZAFIR-45/36-...) och ställ dessa någonstans där de inte är i vägen.
När du drabbas av strömavbrott hämtar du det fulladdade batteriet och kopplar in det till din laptop via en laddare för bilbruk som kan anslutas direkt till 12 volt. Att först använda en växelriktare och sedan datorns vanliga nätladdare är slöseri på energi eftersom en del av denna alltid försvinner i forma av värme under drift.
Visst, en sådan här lösning kostar kanske tretusen men hur mycket förlorar du på att inte kunna jobba en dag?