Vilken/vilka webbläsare använder du och varför?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars SSX:

Senast gjordes väl av Tom's Hardware och då kom Firefox på topp.

Inget ont mot dig

Deras tester tar jag med en stor nypa salt och peppar. Det går hela tiden framåt. Hur som helst det Mozilla har jobbat hårt med och som väldigt ofta aldrig nämns på sådana här forum är att Mozilla har tagit tag i bovarna som stod för en stor del av användarminnet. Det vill man inte direkt påpeka utan nämner hela tiden Chrome är snabbare och annan möjlig shit. Eller varför inte nämna Mozilla:s projekt med ASM.JS som är en stark motsvarighet till Chrome:S NativeClient som Mozilla har kommit långt med. Eller varför inte nämna det nya H265 som är under utveckling samt att Mozilla ständigt utvecklar sin JavaScript motor. Näe just det Chrome är så mycket snabbare. Sådant hör till historien.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av buddaz:

Inget ont mot dig

Deras tester tar jag med en stor nypa salt och peppar. Det går hela tiden framåt. Hur som helst det Mozilla har jobbat hårt med och som väldigt ofta aldrig nämns på sådana här forum är att Mozilla har tagit tag i bovarna som stod för en stor del av användarminnet. Det vill man inte direkt påpeka utan nämner hela tiden Chrome är snabbare och annan möjlig shit. Eller varför inte nämna Mozilla:s projekt med ASM.JS som är en stark motsvarighet till Chrome:S NativeClient som Mozilla har kommit långt med. Eller varför inte nämna det nya H265 som är under utveckling samt att Mozilla ständigt utvecklar sin JavaScript motor. Näe just det Chrome är så mycket snabbare. Sådant hör till historien.

Chrome är mycket snabb på att tappa bort flikar, har man runt 20-30 öppna så börjar den bli opålitlig och man vågar inte lita på att flikarna är kvar om man startar om den och har man några hundra flikar uppe så är Chrome fruktansvärt opålitlig och ofta så startar den med bara Googlesöksidan och alla andra flikar är borta, i övrigt är den inte snabbare på nått, en leksaksläsare utan stabil flikhantering.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Chrome är mycket snabb på att tappa bort flikar, har man runt 20-30 öppna så börjar den bli opålitlig och man vågar inte lita på att flikarna är kvar om man startar om den och har man några hundra flikar uppe så är Chrome fruktansvärt opålitlig och ofta så startar den med bara Googlesöksidan och alla andra flikar är borta, i övrigt är den inte snabbare på nått, en leksaksläsare utan stabil flikhantering.

Länge sedan jag testade så många flikar. Brukar ha max 3 med foxen och det flyter på. Mozilla har ju som sagt tagit tag i problemet. Chrome känns som du säger som en leksaksläsare. Har aldrig riktigt förstått vad som är så speciellt med chrome.

Permalänk
Medlem

Jag använder SRWare Iron. Typ en bantad version på Chrome, tycker den är kvick.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Inaktiv

Kör Safari, men mest för att det redan fanns med i OS X och jag inte har orkat ställa in hur funktioner i OS X ska integrera med andra webbläsare.

Annars är det Chrome...bra med tillägg som passar mig bra (men jag saknar Youtube5 för Chrome...).

Permalänk
Medlem

Firefox Aurora då jag tycker de funkar bra med tillägg osv.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Nu använder jag inte Internet Explorer så mycket själv, men det är en förvånansvärt snabb webbläsare som i ett antal tester passerar både Chrome och Firefox. Det säger inte alltför mycket, eftersom varje test tycks kora en ny kung.

Att IE fortfarande får så överdrivet mycket skit känns bara slentrianmässigt.

Hursomhaver, senaste versionen av IE är jäkligt snabb, och det märks när man t.ex. drar sig runt i google maps och jämför med Chrome. Mycket bättre flyt i IE, upplever jag iaf. En fördel med IE är att man kan ha en specifik webbsida som symbol på sin taskbar bredvid Windows-loggan (om nu Windows är sitt operativsystem, finns ens IE för andra OS?). Vet inte om det finns motsvarande funktionalitet i andra webbläsare.

Jag använder i princip alltid Chrome. Firefox har jag inte använt på över fem år.

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Medlem

Bytte till Firefox när det kom (!?) och aldrig bytt därifrån, har provat så gott som alla andra på marknaden men aldrig hittat något jag tycker varit bättre, så jag använder det fortfarande

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Chrome för battlelog och youtube
Maxthon3 för allt annat
Gillar Maxthon3 för layout'n och användar vänligheten

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Medlem

Använder chrome och har gjort sedan beta-stadiet. Innan dess använde jag firefox och anledningen till att jag bytade var att jag inte gillade sättet firefox hanterade nedladdningar(med separat fönster och grejor) och för att just då hade jag haft problem med både flash och java i ett par månader. När jag då såg att chrome fanns så beslutade jag mig för att testa det och har varit fast sen dess.

Permalänk
Medlem

FF och Chrome. Mest FF.
FF med adblock, noscript och treestyletabs är ett måste.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

Klassiskt PC-V2000 med mycket SSD.

Permalänk

Kör Chrome. Använder en rad olika tillägg.

Permalänk
Medlem

Mest FFX, men på klena maskiner fungerar den dåligt då den är alldeles för krävande. IE i appläge är helt underbar på klenare system.

Permalänk
Medlem

Jag kör med Firefox har gjort det länge, sedan det kom ungefär. När jag uppgraderade min dator i höstas (haswell) och installerade om så tänkte jag att jag skulle ge Chrome en ordentlig chans då många ansåg/anser att den är bättre.

Körde Chrome några månader men det var alltid något som störde mig, kom så småningom fram till att viss text ser mycket sämre ut i Chrome än i Firefox, så jag bytte tillbaka till Firefox.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem

Chrome med mus, IE metro för touch
S
Seriöst, IE är ljusår före de andra webbläsarna när det gäller touch, det är inte ens på kartan hur mycket bättre den är

Permalänk
Medlem

Kör chrome. Gillar dess sync funktion men tycker att webläsaren kunde ha haft mer valbarhet som firefox. Går säkert att fixa men jag har inte tagit mig tid för det.

Många i släkten använder alla möjliga versioner av Internet Explorer eftersom att det är vad de är vana vid och har sen mage att klaga att det går segt. Detta får mig att nästan slita håret av mig då genvägen för chrome eller firefox som oftast också är installerade ligger jämnsides med IE.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem

Fasen, skulle kryssat i "annat" också. Använder K-meleon och Camino på äldre maskiner. Synd att K-meleon ligger på is, var en riktigt fin webbläsare till gamla burkar.
Annars är det Firefox och Safari när jag vill ha "allt igång".

Skrivet av CusmaR:

Bytte till Firefox när det kom (!?) och aldrig bytt därifrån, har provat så gott som alla andra på marknaden men aldrig hittat något jag tycker varit bättre, så jag använder det fortfarande

Ahh, det var november 2004 Det var ett tag sedan, men jag minns någorlunda. Internet explorer var i princip ensamma härskare, bortsett från några evangeliska Opera-anhängare. Jag vettefaen hur jag fick nys om Firefox egentligen. Tror det var genom en på TV-spelsföreningsforumet jag hängde på då. Sedan var jag hooked och frälst och försökte sprida ordet.

Skrivet av Dew87:

...
Många i släkten använder alla möjliga versioner av Internet Explorer eftersom att det är vad de är vana vid och har sen mage att klaga att det går segt. Detta får mig att nästan slita håret av mig då genvägen för chrome eller firefox som oftast också är installerade ligger jämnsides med IE.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk

IE11 för webbtv, facebook och internetbanken, Chrome för BankID (eftersom ingen annan av mina andra webbläsare funkar med BankID), Primära webbläsare Opera 12.16 som jag har masssor av speeddials och hundratals bokmärken etc etc!, sen också Pale Moon och Waterfox utan tillägg för att vissa sidor inte stödjer nån annan webbläsare än dom..

Visa signatur

ASRock 990FX Extreme9, AMD FX-Series FX-8350 4.0GHz, Kingston HyperX Fury Black DDR3 PC15000/1866MHz CL10 2x8GB, Corsair TX750 750W| Asus Radeon R7 360 OC HDMI DP 2xDVI 2GB| LG BH10LS30| BenQ M2700HD| Samsung HD204UI 32MB 2TB| Western Digital Caviar Black WD1002FAEX 64MB 1TB| Seagate Barracuda ST3000DM001 64MB 3TB| Seagate ST3320833AS 320GB| OCZ Agility2 40GB| Yamaha RX-V365| Corsair Vengeance K90| Steelseries Rival| Bitfenix Colossus| Zalman CNPS9700 LED| Adata USB DashDrive Classic C008 16GB| LG G4 H815 9.0 Havoc-OS 2.9| Linksys WRT1900ACS V2| Ubiquiti Networks EdgeRouter X| Google Chromecast 2nd Gen, 3rd Gen & Audio

Permalänk
Medlem

Firefox Beta på den stationära pga tilläggen, sackar ihop dagligen dock..jävla flash player.
Chrome på Bärbara då jag upplevde den rappare än Firefox samt att jag inte har samma behov för tilläggen som jag har på stationära.

Permalänk
Medlem

Röstade Chrome, men använder Chromium alltså det innan google slänger in sina stängda saker i. Har också Firefox men använder mig mindre av den.

Varför, Firefox blev ostabilt och slött vid en tid så hoppade på Chromeium tåget och varit nöjd sen dess. Sedan så finns det trevliga saker för utvecklare som jag känner till nu samt trevliga plugins som jag kör och ser ingen större anledning till att byta tillbaka. Samt att man får senaste Flash med chromeium och pepper plugin vilket man inte får med Firefox.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk

Är det många här som brukar kolla på streams på twitch.tv? Använder som sagt firefox och det händer hyfsat ofta att streamen helt plötsligt börjar att buffra när jag kollar och ingen annan i chatten får det. Brukar kolla i source och det bara händer helt random några gånger och sen slutar det och jag tror inte att det är mitt internet, har 10/10 fiber stabilt. Känner ni någon skillnad mellan t. ex firefox eller chrome när ni kollar på streams?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk

Mobil: chrome

Ipad: opera coast, chrome och safari för skolarbete

Dator: chrome

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Schackmannen:

Är det många här som brukar kolla på streams på twitch.tv? Använder som sagt firefox och det händer hyfsat ofta att streamen helt plötsligt börjar att buffra när jag kollar och ingen annan i chatten får det. Brukar kolla i source och det bara händer helt random några gånger och sen slutar det och jag tror inte att det är mitt internet, har 10/10 fiber stabilt. Känner ni någon skillnad mellan t. ex firefox eller chrome när ni kollar på streams?

Skillnad mellan webbläsare när det gäller streaming av video är försumbar. Spellar knappt någon roll om du använder Chrome, Firefox eller IE. En enstaka procent snabbare här och där. Det bästa är att optimera så gott du kan. Om du kollar på Twitch, använd pop-out funktionen. Om du kollar på YouTube, använd Feather funktionen osv.

Permalänk
Medlem

Chrome för syncningen. När jag bytte från Firefox till Chrome så var Chrome i jämförelse snabbare att starta och en mer tilltalande design. Gillar när så lite skärmyta som möjligt går åt av webbläsarens interface. Nu tror jag säkert att konkurrenterna är lika slimmade och snabba. Men varför skulle jag byta.. van vid chrome och det fungerar utmärkt!

På macbooken kör jag däremot Safari p.g.a. att de lovade en massa batterisparfunktioner med den senaste versionen

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem

Jag använder flera webbläsare.

Firefox - För daglig användning, har nästan alltid Firefox uppe. Älskar Adblock Plus och att man kan installera lite olika teman och annat.
Google Chrome - Använder jag enbart för mina språkstudier, mestadels Japanska. Här får jag inte sitta med annat alltså.
Opera - Mest mejl, orkar inte växla mellan mina mejladresser (Hotmail/Outlook) i Firefox (smidigare förr) så Opera används för min näst mest använda mejl-adress.
Internet Explorer - För de som lånar min dator, tycker inte om att någon plockar i Firefox exempelvis då jag har det inställt som så att de flikar som var uppe när Firefox stängdes åter öppnas när programmet startas.

Visa signatur

[ Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5 ] [ Samsung Galaxy Z Flip 4 ]
[ Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2 ] [ LG 34WN750-B ]

Permalänk
Medlem

Använder uteslutande Chrome, IE när jag är tvingad till det i de fåtal fall Chrome inte fungerar (bredbandskollen.se t ex). Är tvingad till Firefox på jobbet och hatar det. Firefox och Flash har varit i öppen väpnad konflikt så länge jag kan minnas och det verkar uppenbarligen omöjligt att rätta till problemet.

Chrome är överlägset snabbast av min erfarenhet och jag gillar upplägget och den smidiga syncningen mellan t ex mobil och pc (inget unikt för chrome, men ändå).

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Använder Chrome. Det går som en skålade råtta, går att kustomisera runt med och gott om tillägg. Vad Google gör med mina surfvanor är ganska orelevant för mig, men vet att det används till bland annat visa mig information jag oftast söker på på google, visar rätt info på min google now osv. Sen får de gärna använda mina sökvanor för att skapa riktad reklam, jag ser hellre riktad reklam med prylar och tjänster som intresserar mig än en massa skit reklam som är helt ointressant. Dessutom är allt man söker och surfar inte helt negativt om de märker att väldigt många söker efter influensa symptom vid en period så är det oftast google som först vet att en ny influensa epidemi börjat, och den information är helt klar användbar för hela samhället. I sådana syften får de gärna samla information. Det tittar inte på vad man skriver osv, bara platserna du är. Känns som informationsflödet annars hade varit omåttligt gigantiskt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Chrome eller Opera.

Körde på Opera först, men runt 11.xx fick jag problem med youtube och bytte till Chrome. Gillar Chrome för bookmark synch med andra enheter, men tycker Opera känns snabbare förutom i uppstart.

Visa signatur

Gigabyte G1.Sniper Z87 - Intel Core i7 4770K - MSi GTX 780 Ti Twin Frozr - Corsair Vengeance Pro 16GB
MSi Z97 Gaming 3 - Intel Core i5 4670k - MSi GTX 750 Ti - Cruical BallistiX 16GB
Desktop Win 8.1 Pro 64-Bit

Permalänk

Kör Opera, körde väldigt länge utan att uppdatera till den nya motorn men gjorde det för kanske 2-3 månader sen, är fortfarande helnöjd med Opera som jag alltid varit, men det kanske är mest för att fastnat för det

Annars Chrome på typ Mobil eller där jag "simply don't care" tex min Mini-Pc. Tycker det är smidigt.

Permalänk
Medlem

Firefox oftast.
Använder Chrome för att läsa kinesiska sidor etc, översättningen bättre.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB