Permalänk
Inaktiv

GTX 780 "sprängdes"

Tja, jag köpte ett MSI gtx 780 gaming från webhallen för ca 3 månader sedan och nu tror jag att det har pajat. Jag använder det för att mina litecoins och hade på datorn igår natt, när jag vaknade var datorn avstängd och jag kunde inte sätta på den. Jag öppnade chassit för att kolla om mitt psu hade dött, men efter som jag har allt i ett node 304 chassi så måste jag ta ut mitt grafikkort för att komma åt ut mitt psu, men då märkte jag att det var typ små bränn märken på en del av baksidan av pcb:n av mitt 780. Nu vet jag ej vad jag ska göra och frågar er om ni har vart med om något liknande och vad ni gjorde. Tack i förhand!

Permalänk
Hedersmedlem

Reklamera kortet.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Inaktiv

Hos webhallen eller msi?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TipRmp:

Hos webhallen eller msi?

Webhallen, det går gissningsvis mycket fortare.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Det är bäst du frågar zhrooms han är nämligen profeten angående 780 här på sweclockers numera.

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77 M-Power MS-7751, Processor: Intel i7 3770K 4,2Ghz Grafikkort: ASUS GTX780ti SLI, RAM: Corsair Vengeance 8x2-16GB 1600Mhz , Hårdisk 1: SSD- 240GB Intel 335 Reseller 2.5, Hårdisk 2: 500gb Sata/Ide Samsung, Kylning: Corsair Hydro H80i, Chassi: Corsair Obsidian 550D, Nätagg: Modulärt Be-Quiet Dark Power Pro 750W GOLD, Skärm: Samsung 27" S27A950D LED 120Hz. Chassi fläktar:Corsair Air series SP120 Quiet edition.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TipRmp:

Hos webhallen eller msi?

Du ska alltid reklamera till den som sålde dig varan. Gör du det så gäller Konsumentköplagen som bland annat specar att det inte får ta för lång tid, vem som ska betala frakter osv. Vänder du dig till MSI så är du helt i händerna på vad MSI tycker att de vill göra.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Avstängd

"sprängdes" = "små brännmärken"?
Tråden gjorde mig besviken...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TipRmp:

Tja, jag köpte ett MSI gtx 780 gaming från webhallen för ca 3 månader sedan och nu tror jag att det har pajat. Jag använder det för att mina litecoins och hade på datorn igår natt, när jag vaknade var datorn avstängd och jag kunde inte sätta på den. Jag öppnade chassit för att kolla om mitt psu hade dött, men efter som jag har allt i ett node 304 chassi så måste jag ta ut mitt grafikkort för att komma åt ut mitt psu, men då märkte jag att det var typ små bränn märken på en del av baksidan av pcb:n av mitt 780. Nu vet jag ej vad jag ska göra och frågar er om ni har vart med om något liknande och vad ni gjorde. Tack i förhand!

BILDER tack!! om det är brännmärken så finns risk att ditt grafikkort gått för varmt i den lilla lådan så men reklamera är väl det första man skall göra

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Medlem

Gissar också på ett fördåligt kylt chassi.. aldrig bra om man hårdkör som du gjort.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Bara att reklamera till sig ett 290 kort då? om man nu vill få ut lite mera i hashrate xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

"sprängdes" = "små brännmärken"?
Tråden gjorde mig besviken...

Skickades från m.sweclockers.com

Lock-titel, välbeprövad metod med sensationella titlar för att få klicks

Till op: troligtvis så har temperaturen gått i taket. Litet chassi + hårdkörning med mining program är ingen bra kombination. Konstigt att GPUn inte stängde ner sig för att undvika överhettning. Men det gick kanske för snabbt eller nått.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jonasies:

Lock-titel, välbeprövad metod med sensationella titlar för att få klicks

Till op: troligtvis så har temperaturen gått i taket. Litet chassi + hårdkörning med mining program är ingen bra kombination. Konstigt att GPUn inte stängde ner sig för att undvika överhettning. Men det gick kanske för snabbt eller nått.

ja jag har skälv ett sådant chassi och jag vet att grafikkortet går varmt hade ett 670 med referenskylare och låg då på 90 grader i topparna nått som i sin tur kan bli varmare. ( har dock bytt ner mig i grafikväg så detta problem är nu eleminerat)

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasies:

Lock-titel, välbeprövad metod med sensationella titlar för att få klicks

Till op: troligtvis så har temperaturen gått i taket. Litet chassi + hårdkörning med mining program är ingen bra kombination. Konstigt att GPUn inte stängde ner sig för att undvika överhettning. Men det gick kanske för snabbt eller nått.

Aftonbladet titel!

Nej men det kan mycket väl vara så att GPUn i sig får rätt kylning (Många brukar inte mäta temp på mer än GPU) men sedan har någon del inte fått luftflöde eller gått för varmt på baksidan.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av n0rp:

Bara att reklamera till sig ett 290 kort då? om man nu vill få ut lite mera i hashrate xD

Ja och om du ska mina med det kortet fullt ut kör öppen rigg så finns det mindre risk att något brinner eller bränns upp pga undermålig kylning i chassiet.
och som de ovan sagt hål koll på temperaturer på andra komponenter och platser på gpun än själva gpun så ska kortet klara sig en hel del bättre heh.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Inaktiv

Haha sorry om jag missledde er :/ Nej men vet inte vad det heter xD Här är en bild på pcb:n https://www.dropbox.com/s/dadpv6rcnzqckdn/DSC_0001.JPG
Jag hade öppet fönster och chassit var öppet så det var inte varmt på något sätt och vis, Låg runt 60 grader tror jag.

Permalänk
Hedersmedlem

Ser ut som dåliga komponenter i för varm omgivning. Kan vara ett måndagsex?! Men som sagt byt det i din butik/nätdito.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av TipRmp:

Haha sorry om jag missledde er :/ Nej men vet inte vad det heter xD Här är en bild på pcb:n https://www.dropbox.com/s/dadpv6rcnzqckdn/DSC_0001.JPG
Jag hade öppet fönster och chassit var öppet så det var inte varmt på något sätt och vis, Låg runt 60 grader tror jag.

Ja du, snyggt var det inte direkt, men sprängt!!!??? Blev lite besviken, självklart hade det ju vatt intressant att se ett sprängt kort "på riktigt"..... Helt klart ett reklamationsärende.

Permalänk
Medlem

Vrm kylning och olika typer.

Detta är en rätt vanligt fenomen bland bitcoin miners. Oavsätt tillverkare.
Dom som inte har råd med vattenkylning brukar underklocka sina kort för att dem ska klara av den hårda belastningen.

När man gräver efter bitcoins får grafikkortens gpu och vrm utstå en hel del mer värme än normalt då passen kan bli mycket långa och utdragna jämfört med spelande.

Ska du mina Bitcoins så se till att du har proper ventilation i chassit samt att grafikkortet har någon form av vrm kylning.
Alternativt kan du underklocka korten något så det inte drar lika mycket ström. Mindre strömförbrukning resulterar fort i lägre temperaturer.

Kom ihåg att även om dina temperaturer på gpun är runt 70 kan vrm vara uppåt 90c då gaming kortet saknar kylning på vrm. Visst den har en viss kylning via den fjuttiga baseplaten men efter bara några minuter gör den ingen skillnad längre. Vanliga spelkort saknar oftast möjligheten att övervaka temperaturer på annat än gpu. mer påkostade kort som Lightning och Classiofied har temp givare för Gpu, Vrm, Pcb

Här ser du Gigabyte's 780 Windforce kylare. Du ser genast skillnaden mellan vrm & minnes kylningen genemot Msi's gaming kort.
Minnesmodulerna & vrm har direktkontakt med resterande kylare. Inte bara en plåt utan den primära kylaren hjälper till att kyla både vrm och minnen. Sjävklart ger det en viss temperaturhöjning på gpun men det är det absolut värt.
Såhär ser en ordentlig bra luftkylning för vrm och minnen.

En vrm kylning i form av en baseplate är otroligt mycket sämre än gigabytes lösning då den ackumulerar mycket värme och det tar lång tid för den att bli kall.
En baseplate skulle fungera mycket bättre än den hade kontakt med resterande kylare. Som du ser på EVGA's modell är den primära kylaren endast i kontakt med gpun och inget annat.
Evga 780 ACX SC

Dem värsta modellerna som Lightning korten har baseplates på båda sidor av pcb och dessutom monterat små fenor över strömförsörjningen.
Det här är nog bland det värsta luftkylarna man kan köpa idag. Vill man däremot ha det bästa kylning möjligt så är vattenblock givet då temperaturerna sjunker nå grymt.

Beräkningskort som går 24/7 från nvidia och amd har alltid haft lägre clocks och volt än sina spelkorts bröder just för att dom bästa minst läkande kretsarna som drar minst ström. Det är A och O för kort som ska gå kontinuerligt med 100% belastning under långa perioder. Livslängd är VIKTIGT!

Utnyttja din garanti och byt ut kortet.

Skulle ändå hävda att kortets haveri är ditt eget fel då du använt det till något det inte är tillverkat för.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem

''Ej mining classified'' sticker skulle suttit fint på lådan