Miljöorganisation kritiserar Playstation 4 och Xbox One för hög strömförbrukning

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Friterad:

Har folk glömt av att man kan stänga av saker och ting?

Hade varit bra om tillverkarna kunnat hjälpa dem på traven lite.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Maximo:

Strömspikar vid start går absolut att designa runt om man bara vill, de flesta tillverkare använder sig av en teknik som kallas för "standby" för att lösa problemet. När jag slår av min PS4 så drar den 0.5W och jag behöver inte dra ur strömsladden för det. Givetvis drar den mer om du slår på att den ska ladda ner uppdateringar m.m. under standbytiden och ge ström till USB portarna.

Stora strömförbrukningar vid standby har varit ett stor problem och är även ett problem på äldre elektronik men går du in i en elektronikaffär idag ser du stora skyltar på alla produkter där tillverkaren skryter över hur lite dom drar vid standby läge.

Anledningen är för att det finns regler som säger att de inte får dra så mycket.

Skrivet av A7V:

Slitaget från strömspikarna är nog egentligen ganska försumbart för de flesta elektronikprylarna om vi inte pratar om flera hundra watt vid uppstarten. Att nätdelen är konstant strömsatt under alla de dagar/veckor/månader som apparaten inte används lär slita bra mycket mer.

Angående EU-reglerna om 3W i standby så klarar sig väl Microsoft och Sony genom att det finns ett strömsnålt standby-läge någonstans som drar mindre än 3 Watt. Sen är det väl en annan sak att de gärna uppmuntrar användarna att ha mer fler finesser påslagna än vad de behöver.

EU-reglerna säger max 1 W vid standby och 2 W om de har en display eller liknande igång. Läste något om att de gränserna halverades förra året men har inte orkat gräva igenom alla officiella dokument för att se om det var ett förslag eller om det faktiskt klubbats igenom. Så Sonys 3 W utan USB är fortfarande för mycket för att vara standby.

Skrivet av AndreaX:

jag antar de löste det helt enkelt genom att det inte är "standby" i namn eller praktik.

problemet med de passiva strömrusningsskydden som oftast sitter i typiska ATX-agg (samt i tjock-PS3) tex är att de faktiskt ökar standbyförbrukningen enormt. då blir det ingen vinst totalt sett om inte säg +70-80% av alla som har dessa faktiskt stänger av helt. moderna switchande nätdelar är alltså helt klart att föredra över den mest basala sparåtgärden, men de kan ju dessvärre inte användas i alla sammanhang.

Ja det är ju en möjlig och kreativ lösning. Vore ju inte första gången ett företag smiter igenom kryphål.

Är den ökande standyförbrukningen baserad på ny eller gammal teknik? Det är ju inte ovanligt att man tittar på äldre billigare teknik och hoppar över nyare och/eller dyrare teknik för att det helt enkelt är dyrare. I alla fall så länge det inte finns regler som styr det. Hur många nätagg hade korrigerat effektfaktorn om det inte fanns regler för det? Eller det gäller väl generellt för elektronik. Hur många saker hade kompenserat fasvridning om det inte var hårt reglerat? Tyvärr måste ju mycket regleras i lag om det ska bli någon ändring. Så kanske är enklast att låta EU successivt sänka gränsen för vad saker får dra så löser tillverkarna det på billigast sätt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det där är en väldigt tråkig och trångsynt inställning. Det du missar är att det handlar om totalt ca 12 miljoner enheter så några enstaka watt blir snabbt megawatt. Vi kan göra en liten överslagsräkning. Om De hade följt EUs direktiv om att elektronik inte får dra mer än en watt i stand by hade effektbesparingen varit 14,7 W respektive 7,5 W för Xbox och PS4. Om vi gissar att de skulle stå i stand by i snitt 12 timmar per dygn och om vi tittar på de senaste försäljningssiffrorna som nu är en månad gamla så får vi följande totala medeeffekt:

(12/24)*14,7*5000000+(12/24)*7,5*7000000 = 63 MW

Det blir ca 23 GWh om året som går åt till att göra ingenting. Det motsvarar elförbrukningen för över 900 villor som bara slösas bort. Detta är alltså bara de konsoler som sålts än så länge. Xbox 360 och PS3 sålde över 80 miljoner enheter var. Om denna generationen säljer lika bra landar vi helt plötsligt på 600-700 MW och 9000 villor. Det är för övrigt ungefär vad man räknar med att ett kolkraftverk ger. Känns det som en bra idé? Att ha ett kolkraftverk vars enda uppgift är att låta spelkonsoler stå i stand by till ingen nytta?

Folk måste verkligen börja tänka på hela systemet och se att det inte handlar om en enskild enhet utan miljontals enheter. En Xbox One i stand by gör inget men det är ett systematiskt problem. På samma sätt gör det ingen större skillnad om man byter ut en 60 W glödlampa mot 10 W LED men om alla 500 miljoner invånare i hela EU byter ut en lampa som är tänd en timme om dygnet så har man helt plötsligt sparat in en kärnreaktor.

Håller helt och hållet med!

Tycker det är tråkigt med den negativa inställningen på forumet angående denna artikel. Miljö är viktigt!

Visa signatur

System: Team Red

Permalänk
Medlem

Som någon vagt nämde så är faktist det ett större problem med uppstartstiden.

Värst är det på TV apparater, har man dom inte på standby så tar det nästan en minut innan dom kommer igång.

Det om något lockar folk till att inte stänga av produkterna riktigt.
Sen så för några år sen tog inte Tv tillverkarna bort den riktiga avstängningsknappen (den kom i för sig förståeligt tillbaks)?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Som någon vagt nämde så är faktist det ett större problem med uppstartstiden.

Värst är det på TV apparater, har man dom inte på standby så tar det nästan en minut innan dom kommer igång.

Det om något lockar folk till att inte stänga av produkterna riktigt.
Sen så för några år sen tog inte Tv tillverkarna bort den riktiga avstängningsknappen (den kom i för sig förståeligt tillbaks)?

1min att starta en TV vad har du köpt för något?

Jag klockade precis min TV och det tar 4-5 sekunder oavsett om jag går från standby eller om jag använder knappen på grendosan. Standbyläget drar under 1w.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeno88:

Snälla någon skicka in ett 295x2 till detta bolag, vill veta vad de tycker.

Ha! Dom går väl väl i taket

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det där är en väldigt tråkig och trångsynt inställning. Det du missar är att det handlar om totalt ca 12 miljoner enheter så några enstaka watt blir snabbt megawatt...

Sen är ju frågan hur många som har Ikea's billigaste hallogentaklampa lysandes, 3x60W...
Men ja, du har rätt i det du säger, i ett större perspektiv blir detaljerna viktigare, jag hoppas bara de som har möjlighet att påverka väljer att studera rätt detaljer...

Skrivet av Maximo:

1min att starta en TV vad har du köpt för något?

Jag klockade precis min TV och det tar 4-5 sekunder oavsett om jag går från standby eller om jag använder knappen på grendosan. Standbyläget drar under 1w.

Hehe, min gamla thosiba blir långsammare för varje år, tror det närmar sig en minut nu !

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

1min att starta en TV vad har du köpt för något?

Jag klockade precis min TV och det tar 4-5 sekunder oavsett om jag går från standby eller om jag använder knappen på grendosan. Standbyläget drar under 1w.

Philps, även panasonic hört vara trögstartade.

Edit överdrev lite, men tar längre tid än vad den ska. Klocka den på 23,5 sek ca och 16,40 ca för uppstart från standby. Har varit sån sen ny.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

anledningen till att WiiU har lite lägre standby är för att den har en separat adapter för handkontrollen. enligt min mätare drar de iof tillsammans fortfarande relativt lite med 2.5w

WiiU: 0.8w
Wii kontroll: 1.7w

PS3 (slim): 0.6w (lägsta läge)

men SSDn i WiiU är ju superslö, det är den som är bland maskinens största problem.

min ganska moderna dator har en toksnabb SSD. den drar fö 22w i standby, och 35w avstängd. go figure..

Wii U har ingen SSD...

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

I Amerika är allt business, till och med att förbruka el, tjänar någon på.

Nuclear power, sponsored by Microsoft??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det där är en väldigt tråkig och trångsynt inställning. Det du missar är att det handlar om totalt ca 12 miljoner enheter så några enstaka watt blir snabbt megawatt. Vi kan göra en liten överslagsräkning. Om De hade följt EUs direktiv om att elektronik inte får dra mer än en watt i stand by hade effektbesparingen varit 14,7 W respektive 7,5 W för Xbox och PS4. Om vi gissar att de skulle stå i stand by i snitt 12 timmar per dygn och om vi tittar på de senaste försäljningssiffrorna som nu är en månad gamla så får vi följande totala medeeffekt:

(12/24)*14,7*5000000+(12/24)*7,5*7000000 = 63 MW

Det blir ca 23 GWh om året som går åt till att göra ingenting. Det motsvarar elförbrukningen för över 900 villor som bara slösas bort. Detta är alltså bara de konsoler som sålts än så länge. Xbox 360 och PS3 sålde över 80 miljoner enheter var. Om denna generationen säljer lika bra landar vi helt plötsligt på 600-700 MW och 9000 villor. Det är för övrigt ungefär vad man räknar med att ett kolkraftverk ger. Känns det som en bra idé? Att ha ett kolkraftverk vars enda uppgift är att låta spelkonsoler stå i stand by till ingen nytta?

Folk måste verkligen börja tänka på hela systemet och se att det inte handlar om en enskild enhet utan miljontals enheter. En Xbox One i stand by gör inget men det är ett systematiskt problem. På samma sätt gör det ingen större skillnad om man byter ut en 60 W glödlampa mot 10 W LED men om alla 500 miljoner invånare i hela EU byter ut en lampa som är tänd en timme om dygnet så har man helt plötsligt sparat in en kärnreaktor.

Det fungerar inte riktigt så som tur är. Energi som förbrukas "förstörs" inte, i detta fallet blir den till värme. Med tanke på att man behöver uppvärmning en stor del av året i Sverige så är den verkliga effekten av detta inte ens hälften.

Detta glöms ofta bort (med flit?) i diverse kalkyler från miljöhåll. Ett annat exempel är el/hybridbilar där den verkliga miljöeffekten av en elbil blir sämre ju kallare det är där den används, bland annat beroende på att bilen måste värmas upp.

För övrigt så tror jag inte att alla konsoler står i ett sådant standby-läge utan många kanske drar neråt några watt och många är säkert helt avstängda med mekanisk brytare.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Barak:

Wii U har ingen SSD...

Den innehåller ingen hårddisk utan 8 eller 32 GB flash-lagring. Det vill säga SSD. Namnet SSD säger i sig inget om hastighet eller formfaktor. Det var inte längsedan folk körde CF-kort som SSD. Hastigheten var värdelös men det var fortfarande en SSD. Föredrar du det längre och krångligare intern flashbaserad lagring?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

....

(12/24)*14,7*5000000+(12/24)*7,5*7000000 = 63 MW

Det blir ca 23 GWh om året som går åt till att göra ingenting.

Håller helt med dig i dina synpunkter! Många människor ser inte hela bilden.

Dock vill jag gärna korrigera din beräkning, då jag får det till drygt 552 GWh om året som slösas bort. Dina beräknade 63 MW är ju medelförbrukningen i standby över dygnet.

63 MW * 24 timmar * 365 dagar = 552 GWh

Det är med andra ord hutlöst mycket el som inte används till någonting.

Skrivet av Dunde:

Det fungerar inte riktigt så som tur är. Energi som förbrukas "förstörs" inte, i detta fallet blir den till värme. Med tanke på att man behöver uppvärmning en stor del av året i Sverige så är den verkliga effekten av detta inte ens hälften.

Detta glöms ofta bort (med flit?) i diverse kalkyler från miljöhåll. Ett annat exempel är el/hybridbilar där den verkliga miljöeffekten av en elbil blir sämre ju kallare det är där den används, bland annat beroende på att bilen måste värmas upp.

För övrigt så tror jag inte att alla konsoler står i ett sådant standby-läge utan många kanske drar neråt några watt och många är säkert helt avstängda med mekanisk brytare.

Sådana här argument går att vrida och vända på tills man blir alldeles snurrig. Jag kan ju då påstå att eftersom inte all elektricitet blir värme så startas det ändå någonstans ett kolkraftverk helt i onödan för att du vill ha din Kinect i standby. Detta är fallet även om vi förfinar verkligheten och förutsätter att all den genererade värmen från standby faktiskt bidrar till önskad uppvärmning av bostaden.

Om vi inte antar detta så ignorerar du helt dessa faktum

  1. Väldigt få länder har det lika kallt som vi i Sverige

  2. Andelen konsoller i "kalla" länder är nog i tämligen överlägsen minoritet

alltså vågar jag påstå att nyttan av ett energislukande standy-monster är klart mindre än skadan.

Vad gäller elbilar håller jag dock med dig i sak.

Visa signatur

| AMD Phenom II X4 965 BE | Noctua NH-U12P SE2 | PowerColor HD7970 3GB | Corsair XMS3 8GB (2x4GB) | Asus M4A88TD-V EVO/USB3 | Corsair Force GT 120 GB | 500GB Samsung Spinpoint F3 | FD Newton R2 650W | FD Define R2 | BenQ TFT 21.5" G2220HD |

--> Fraktfritt hos Inet vid köp över 500kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av saibot90:

Håller helt med dig i dina synpunkter! Många människor ser inte hela bilden.

Dock vill jag gärna korrigera din beräkning, då jag får det till drygt 552 GWh om året som slösas bort. Dina beräknade 63 MW är ju medelförbrukningen i standby över dygnet.

63 MW * 24 timmar * 365 dagar = 552 GWh

Det är med andra ord hutlöst mycket el som inte används till någonting.

Sådana här argument går att vrida och vända på tills man blir alldeles snurrig. Jag kan ju då påstå att eftersom inte all elektricitet blir värme så startas det ändå någonstans ett kolkraftverk helt i onödan för att du vill ha din Kinect i standby. Detta är fallet även om vi förfinar verkligheten och förutsätter att all den genererade värmen från standby faktiskt bidrar till önskad uppvärmning av bostaden.

Om vi inte antar detta så ignorerar du helt dessa faktum

  1. Väldigt få länder har det lika kallt som vi i Sverige

  2. Andelen konsoller i "kalla" länder är nog i tämligen överlägsen minoritet

alltså vågar jag påstå att nyttan av ett energislukande standy-monster är klart mindre än skadan.

Vad gäller elbilar håller jag dock med dig i sak.

Ska vi blanda in hela världen så ska vi nog skita i standy-förbrukning och ge oss på andra saker som fossila bränslen, flygresor, AC/uppvärmning av hus etc.

Och jo, faktiskt i princip all förbrukad elektricitet blir värme, tro det eller ej. Du kommer att lära dig det i skolan vad det lider.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Serzarian:

Miljömuppar... Det handlar ändå om så lite ström att det är försumbart jämfört med många andra produkter i hemmet så som kylskåp och frysar, där har vi riktiga strömförbrukare.

Har lust att sätta på en benchmark i 24h som kompensation för denna kritik.

Spelar väl ingen roll hur många produkter du har i hemmet som drar mer? Går väl inte komma ifrån att det är otroligt onödigt att skiten drar 15w när den är i viloläge? Sont och MS hjälper ju till att sätta agendan genom att acceptera onödigt hög viloförbrukning. Om de två produkterna plus 5-6 andra prylar ligger och konstant drar 15w vardera är vi ju snart uppe på 100+ watt, ggr 365 dagar, ggr X antal miljoner. Sjukt onödigt att mata kråkorna med det.
Nej, ingen här kommer gå under av den onödiga förbrukningen men fortfarande kommer vi inte iffrån att det är just onödigt.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Dunde:

Det fungerar inte riktigt så som tur är. Energi som förbrukas "förstörs" inte, i detta fallet blir den till värme. Med tanke på att man behöver uppvärmning en stor del av året i Sverige så är den verkliga effekten av detta inte ens hälften.

Detta glöms ofta bort (med flit?) i diverse kalkyler från miljöhåll. Ett annat exempel är el/hybridbilar där den verkliga miljöeffekten av en elbil blir sämre ju kallare det är där den används, bland annat beroende på att bilen måste värmas upp.

För övrigt så tror jag inte att alla konsoler står i ett sådant standby-läge utan många kanske drar neråt några watt och många är säkert helt avstängda med mekanisk brytare.

Jag bara väntade på att någon skulle falla i den gamla fällan igen. Det stämmer inte att det behövs uppvärmning större delen av året och det stämmer inte att all värme är ekvivalent. Du missar några viktiga effekter som reglering och placering. Antagandet om 100 % uppvärmningsbehov är och förblir falskt. Det stämde inte med glödlampor hur mycket än bakåtsträvarna skrek och det stämmer inte med spillvärme.

Ett 100 % värmebehov har vi bara en kort tid under vintern i stora delar av landet. Solen värmer upp hus även mitt i vintern då vi har fönster och isolering. Sen glömmer du och många andra praktiskt nog att det idag är väldigt vanligt med uppvärmning med värmepump som typiskt har ett COP på 3. Så om du stoppar in 100 W el i en spelkonsol så får du ut 100 W värme. För att få samma mängd värme ur en värmepump behöver du bara stoppa in 33 W el. Vilket låter bäst att använda?

Sen var det placering, var har du dina element placerade? Jämför det med var du normalt förvara din spelkonsol. Just placering är viktigt då uppvärmning innefattar en del subjektivitet och psykologi intressant nog. Om det är kallt på golvet, som till exempel om du inte har element under fönstrerna så du får kallras, så upplevs rummet kallare även om det är varmt i luften varpå man ökar temperaturen ytterligare för att kompensera. Du vill inte ha för stora temperaturgradienter heller för det upplevs som störande.

Vidare till reglering. Din värmepanna och dina element styrs av termostater. Stänger din spelkonsol av sig när det inte finns något uppvärmningsbehov? Hur är det på sommaren när vi tvärt om ofta har ett kylbehov? Spelar du inte alls då?

Ett sista ord om effektivitet. Fick lära mig en tumregel på 70 % verkningsgrad när det gällde spillvärme. Så du kan inte räkna med att tillgodogöra dig mer än 70 % av spillvärmen. Så av 100 W spillvärme kan du tillgodoräkna dig 70 W om det är januari och om du har direktverkande el. Har du en värmepump så behöver du bara 23 W för att ge samma mängd användbar värme som en 100 W spelkonsol.

Det där med att värme inte försvinner glöms inte bort. Det råkar bara vara så att om man har läst lite mer än bara termodynamikens lagar så vet man att vi inte bor i ett teoretiskt idealt isolerat system. Verkligheten har många fler effekter att ta hänsyn till. Vidare är all energi inte nödvändigtvis ekvivalent. All värme är inte heller nödvändigtvis ekvivalent. Man brukar prata om högvärd och lågvärd värme. Begreppet exergi är för övrigt relevant här också. Värme vid en hög temperatur är mycket mer värt än samma mängd värme vid en låg temperatur.

Nu var det ett tag sedan jag tittade på elhybrider och elbilar i allmänhet men även de är designade med kylsystem för motorn och spillvärme. Batterisystemet behöver till exempel aktiv kylning och det brukar ligga en slinga vattenkylning där för att undvika överhettning. Nyare och smartare designer använder en värmepump, något som ofta redan finns för att kyla på sommaren och kör den som värmning vilket är hyfsat effektivt. Ännu nyare design kopplar ihop den värmepumpen med kylslingan för batteriet och annan elektronik för att ytterligare öka verkningsgraden. Det är alltså inte fråga om en rent resistiv värmare längre. Ett större problem med kyla är att få batterierna att fungera bra. Litium-kemier tycker generellt inte om låga temperaturer. Man har också börjat jobba mer på att isolera bilen, något man var dålig på förut då det inte var ett problem. Extra bonus är att billen blir ännu tystare. Även förbränningsmotorer drar generellt el vid låga temperaturer i form av motorvärmare så problemet är inte unikt för elbilar.

Xbox One saknar för övrigt fysisk strömbrytare. Standard är någon form av connected stand by där Kinect är på och lyssnar efter röstkommandon. Du får aktivt gå in och ställa in power saving, då går den ner i ett djupare stand by men enheten är fortfarande igång och drar ström. Det lägsta som går att få utan att dra ur sladden är 0,5 W och då har du en starttid på 45 sekunder enligt Microsoft själva.

PS4 kan stängas av om man antingen håller inne knappen länge eller om man ändrar i menyerna. Standard är sömnläget från artikeln.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Har folk glömt av att man kan stänga av saker och ting?

Folk överlag, mig inräknad, är bekväma och sätter skiten i standby. Man förväntar sig att skiten inte ligger och drar 10-15w av att göra inget mer än att lyssna efter "hello xbox". Borde finnas en minimal krets för 50 öre som klarar det med 15 milliwatt ist för att köra hela moderkortet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Det fungerar inte riktigt så som tur är. Energi som förbrukas "förstörs" inte, i detta fallet blir den till värme. Med tanke på att man behöver uppvärmning en stor del av året i Sverige så är den verkliga effekten av detta inte ens hälften.

Detta glöms ofta bort (med flit?) i diverse kalkyler från miljöhåll. Ett annat exempel är el/hybridbilar där den verkliga miljöeffekten av en elbil blir sämre ju kallare det är där den används, bland annat beroende på att bilen måste värmas upp.

För övrigt så tror jag inte att alla konsoler står i ett sådant standby-läge utan många kanske drar neråt några watt och många är säkert helt avstängda med mekanisk brytare.

Tanken har aldrig slagit dig att vi halva året har 15+ grader, och att det finns andra länder än Sverige? Tror inte att större delen av tex USA har behov av extra uppvärmning från en konsol. Men såklart kretsar hela världen runt Sverige
Jo, värmen som alstras från "hello xbox" är just onödig, säkert i 90% av fallen.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av saibot90:

Håller helt med dig i dina synpunkter! Många människor ser inte hela bilden.

Dock vill jag gärna korrigera din beräkning, då jag får det till drygt 552 GWh om året som slösas bort. Dina beräknade 63 MW är ju medelförbrukningen i standby över dygnet.

63 MW * 24 timmar * 365 dagar = 552 GWh

Det är med andra ord hutlöst mycket el som inte används till någonting.

Sådana här argument går att vrida och vända på tills man blir alldeles snurrig. Jag kan ju då påstå att eftersom inte all elektricitet blir värme så startas det ändå någonstans ett kolkraftverk helt i onödan för att du vill ha din Kinect i standby. Detta är fallet även om vi förfinar verkligheten och förutsätter att all den genererade värmen från standby faktiskt bidrar till önskad uppvärmning av bostaden.

Om vi inte antar detta så ignorerar du helt dessa faktum

  1. Väldigt få länder har det lika kallt som vi i Sverige

  2. Andelen konsoller i "kalla" länder är nog i tämligen överlägsen minoritet

alltså vågar jag påstå att nyttan av ett energislukande standy-monster är klart mindre än skadan.

Vad gäller elbilar håller jag dock med dig i sak.

Ah tack för det. Jag tappade bort en tid där någonstans. Det är lite därför jag inte riktigt gillar enheten Wh då det är joule timme per sekund. Då landar vi i alla fall på i runda slängar 22 000 villor som ju är det nya standardmåttet på energi. Det vill säga ett mindre samhälle.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av PippiRull:

Tanken har aldrig slagit dig att vi halva året har 15+ grader, och att det finns andra länder än Sverige? Tror inte att större delen av tex USA har behov av extra uppvärmning från en konsol. Men såklart kretsar hela världen runt Sverige
Jo, värmen som alstras från "hello xbox" är just onödig, säkert i 90% av fallen.

Klart det är onödigt men ska man tvunget räkna på skitsaker så kan man ju iallafall räkna rätt. Vet inte var du bor men jag bor i sydsverige och här värmer man husen från slutet av september till slutet av april ungefär. Så minst ett halvår ska man elda. +15 i medeltemperatur har du i bästa fall tre-fyra månader om året.

Dessutom så räknar man ju så som man vill att resultatet ska bli som vanligt. Man drar till med det värsta i varje siffra så kalkylen blir helt skev.

Det är samma sak med alla idioter som räknar de enorma förlusterna från glödlampor, jäkligt irriterande. Det är riktigt jobbigt att göra en rättvisande energi/förlust kalkyl. Det finns en massa faktorer att ta med i beräkningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Ska vi blanda in hela världen så ska vi nog skita i standy-förbrukning och ge oss på andra saker som fossila bränslen, flygresor, AC/uppvärmning av hus etc.

Och jo, faktiskt i princip all förbrukad elektricitet blir värme, tro det eller ej. Du kommer att lära dig det i skolan vad det lider.

Att inte blanda in hela världen anser jag vara en riktig tankevurpa. Som exempel kan vi ta CO2-utsläppen som ökar globalt trots att vi i Sverige slår oss för bröstet och tycker att vi är så duktiga. Vi har ju bara flyttat våra CO2-utsläpp till låglöneländer. Med samma tankesätt så bör vi i Sverige alltså satsa på reningsutrustning för att minska utsläppen av CO2 med 1 %, när samma summa pengar kan användas i ett låglöneland för att minska utsläpp med 10 %? Nu känner jag att det flyger iväg lite från trådens innehåll, men jag hoppas du inser att man inte kan stirra blint på Sverige - även med "skitsaker" som standby. Många bäckar små...

Jag har gått i tillräckligt med skola för att veta att energi i dess olika former övergår till värme i slutänden. Kanske skulle förtydligat med nyttig värme. Du kan läsa in dig på marginalel om du vill veta var kolkraften kom in i bilden. Personliga påhopp undanbedes för övrigt.

Visa signatur

| AMD Phenom II X4 965 BE | Noctua NH-U12P SE2 | PowerColor HD7970 3GB | Corsair XMS3 8GB (2x4GB) | Asus M4A88TD-V EVO/USB3 | Corsair Force GT 120 GB | 500GB Samsung Spinpoint F3 | FD Newton R2 650W | FD Define R2 | BenQ TFT 21.5" G2220HD |

--> Fraktfritt hos Inet vid köp över 500kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

EU-reglerna säger max 1 W vid standby och 2 W om de har en display eller liknande igång. Läste något om att de gränserna halverades förra året men har inte orkat gräva igenom alla officiella dokument för att se om det var ett förslag eller om det faktiskt klubbats igenom. Så Sonys 3 W utan USB är fortfarande för mycket för att vara standby.

I Energimyndighetens test av spelkonsoler 2013 skriver de såhär om standby:

Citat:

Alla testade tv-spelkonsolerna klarar kravet på max en watt i standby, det vill säga när de är avstängda men fortfarande anslutna till eluttaget. Elanvändningen i standby är lägst för Playstation 3 Slim med 0,28 watt följt av 0,32 watt för Wii U och 0,35 watt för X-box 360 Slim medan den är nästan dubbelt så hög, 0,65 watt för Wii.
Från 7 januari år 2013 finns ett skärpt krav på standby på max 0,5 watt, vilket tre av fyra testade spelkonsoler klarar med god marginal trots att de alla kom ut på marknaden innan kravet började gälla.

Energimyndighetens (som får anta har koll på EU-regler) definition av standby är alltså det som NRDC kallar för "off":

Citat:

Lowest power mode, in which the only function available is reactivation from the console’s power button
or controller

Båder PS4 och XboxOne uppfyller då kravet om 0,5 W standby.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kitanii:

Du vet uppenbarligen ingenting om hårdvara. Sluta posta sådan där dum skit.
Om du tror att de är superslöa ska du tänka om och läsa på. Flashminnet som sitter i Wii U tvivlar jag på är av samma typ som i en SSD för övrigt. Det må vara flashminne, men det lär vara max hälften så snabbt. Du får gärna motbevisa mig med källa. En SSD kan du sätta in i ett PS4 om du vill.

Är du kär i din PS4 eller? Get a room! Och du som verkar vara hårdvaru-gurun nr1 borde veta att det även går att sätta in en SSD i Xbone. Allt som krävs är en torxmejsel.

Här har du ett test
http://www.nicofinder.net/watch/sm19687217

Överst till vänster = Skiva
Överst till höger = Internlagring
Nederst till vänster = HDD
Nederst till höger = SSD

Idag finns det betydligt snabbare SSD:er än den i testet, men det interna minnet i Wii U slår fortfarande en mekanisk hårddisk, inkl de som finns i både PS4 och Xbone.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Det är samma sak med alla idioter som räknar de enorma förlusterna från glödlampor, jäkligt irriterande. Det är riktigt jobbigt att göra en rättvisande energi/förlust kalkyl. Det finns en massa faktorer att ta med i beräkningen.

Och problemet med glödlampor är att du bränner av en högvärdig energibärare där ca 5 % blev det du ville ha, ljus, och 95 % blev värme. Visst, kanske en del av den värmen är användbar. Dock som Zotamedu nämnde i ett tidigare inlägg så är det väl bättre om vi tar och stoppar in den elen som blev spillvärme i en glödlampa i en värmepump istället, och får ut 3x så mycket värme för samma mängd el?

Visa signatur

| AMD Phenom II X4 965 BE | Noctua NH-U12P SE2 | PowerColor HD7970 3GB | Corsair XMS3 8GB (2x4GB) | Asus M4A88TD-V EVO/USB3 | Corsair Force GT 120 GB | 500GB Samsung Spinpoint F3 | FD Newton R2 650W | FD Define R2 | BenQ TFT 21.5" G2220HD |

--> Fraktfritt hos Inet vid köp över 500kr

Permalänk
Medlem

Roligt att se hur båda gruppperna vrider alla siffror till det extrema för att argumentera för sin sak. Påstår ni att värmen från en xbox är mindre effektiv än en värmepump så kan ni ju föra in det i er kalkyl istället för att avfärda värmen helt och hållet. Sen är det dessutom roligt hur ni säger saker som "långt ifrån alla hushåll behöver värme året om" men ni glömmer att nämna att "långt ifrån alla hushåll har en ny och modern värmepump, bra inställda termostater och väl reglerad uppvärmning".

Permalänk
Medlem

Ja nog är WiiU billig på elräkningen, det är nog ett år sedan jag spela senast.

Permalänk
Skrivet av Maximo:

1min att starta en TV vad har du köpt för något?

Jag klockade precis min TV och det tar 4-5 sekunder oavsett om jag går från standby eller om jag använder knappen på grendosan. Standbyläget drar under 1w.

Bara för TVen har startat och visar bilden till boxen betyder det inte att allting har startat i TVen, har man haft den helt avstängd sen startar och försöker starta ex smarthub el liknande så tar det lite tid innan den e färdig, kanske inte en hel minut men.

Permalänk
Medlem

Det är lite skrämmande, eftersom detta får PCn och speciellt nya Haswell och de flesta laptops att vara ohört effektiva.
De flesta maskiner kan vara igång med både surf och allt för under 50W utan problem.

Tycker det är bra att de inte påpekar vad de drar i ström vid full last, dvs spel. Utan att varför ska så mycket energi gå till spillo för att spela film eller surfa??!
De flesta moderna maskiner gör detta på en bråkdel av den energin. Måste vara att de helt enkelt inte brytt sig om att optimera konsolen alls.
De borde ju lätt kunna spela film med 1-2 kärnor, istället för alla 8, och kunna klocka ner både CPU och GPU till en nivå där de drar väldigt lite. Det är just denna rusning till "idle" som gör så mycket.
Typ som en motor som stänger av 50% av cylindrarna, när de inte behövs, eller stänger av vid trafikljus.

Att de sen bara drar 125-ish watt vid full last är inget att klaga på, utan helt okej för spel.
Hade faktiskt inte brytt mig om de drog 200-300W vid full last, förutsatt att man fick beräkningskraft för det.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Dunde:

Klart det är onödigt men ska man tvunget räkna på skitsaker så kan man ju iallafall räkna rätt. Vet inte var du bor men jag bor i sydsverige och här värmer man husen från slutet av september till slutet av april ungefär. Så minst ett halvår ska man elda. +15 i medeltemperatur har du i bästa fall tre-fyra månader om året.

Dessutom så räknar man ju så som man vill att resultatet ska bli som vanligt. Man drar till med det värsta i varje siffra så kalkylen blir helt skev.

Det är samma sak med alla idioter som räknar de enorma förlusterna från glödlampor, jäkligt irriterande. Det är riktigt jobbigt att göra en rättvisande energi/förlust kalkyl. Det finns en massa faktorer att ta med i beräkningen.

Det absolut största hålet i ditt resonemang är det här.

Om vi gör det extremt långsökta antagandet att du kan använda all spillvärme från en elektrisk pryl, det vill säga att det är en villa med direktverkande el molnig dag mitt i vintern i Norrland där prylen är termostatstyrd och sitter monterad under ett fönster. Det helt ideala fallet där du kan ersätta uppvärmning med all energi från prylen. Då går du plus minus noll. Om du istället halverar förbrukningen i prylen och låter husets panna sköta det så har du i alla andra lägen sparat energi. Så hela sommaren är det ren förlust att inte höja verkningsgraden. I stora delar av resten av världen är det ren förlust. Har du en värmepump är det ren förlust hela året om. Så du har hittat ett litet extremfall och försöker bygga din argumentation runt det. Verkligheten ser inte ut som ditt lilla extremfall.

Sen har du inte riktigt förstått hur uppvärmning fungerar. En panna står inte och tuggar på full effekt året om. Uppvärmningsbehovet är inte konstant över dygnet. Skiner solen kan du ha ett väldigt lågt faktiskt uppvärmningsbehov även om det är kallt ute. Om du har en panna som arbetar konstant i slutet av april så måste du verkligen se över isoleringen eller regleringen av pannan för då är något trasigt.

Det är alltid alltid i alla lägen en bra idé att öka verkningsgraden och minska slöseri med el.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Xellofan:

I Energimyndighetens test av spelkonsoler 2013 skriver de såhär om standby:

Energimyndighetens (som får anta har koll på EU-regler) definition av standby är alltså det som NRDC kallar för "off":

Båder PS4 och XboxOne uppfyller då kravet om 0,5 W standby.

Jo jag kollade lite mer i instruktionsböckerna till Xbox One och PS4 och det verkar som om de klarar sig om man pillar lite med dem.

Xbox One har inget riktigt avstängt läge om man inte drar ur sladden. Det går att ställa in den i energialternativen så att den går ner i en djup standby som enligt Microsoft själva drar 0,5 W. De säger också att den har en starttid på 45 sekunder då. Gissar att det inte är så många som orkar gå in i inställningarna och ändra till det och som dessutom accepterar starttiden. Tyvärr får man väl säga. När det gäller PS4 verkar de ha ett avstängt läge om man ställer in det i menyerna eller om man håller inne strömknappen i 7 sekunder. Så de kommer runt reglerna genom att helt enkelt ha tillräckligt låga effekter som val om man letar en stund.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24