NVIDIA GeForce GTX 660 Ti värmeproblem

Permalänk
Medlem

NVIDIA GeForce GTX 660 Ti värmeproblem

hejsan gott folk!

har lite problem med mitt grafikkort av någon skum anledning så flyger den upp i värmen (hadde inga problem igår)! normalt ligger tempraturen på omkring 28-33 grader när jag små surfar elr kollar på film och i spel ligger det omkring ca 40 grader men sen i morse har grafikkortet blivigt helt galet ena stunden är den nere på 30 grader och efter kanske 10-15 min är den uppe i 70-80 grader och laggar sönder hela datorn har inte lyckats hittat någon förklaring på detta så jag hoppas att ni kan hjälpa mej

detta har jag gjort sen klockan 06:00

1. gjort rent grafikkortet

2. installerat om alla drivrutiner

3. maxar fanspeeden med ASUS GPU Tweak

och inget av detta har hjälpt
detta är första gången jag har fåt problem med detta kortet

Permalänk
Medlem

Om temperaturen hoppar upp och ner så kan det bero på att temperatursensorn är sönder. Den läser fel värden helt enkelt så den tror att kortet är jättevarmt så grafikkortet klockar ned sig.

Hur gjorde du rent grafikkortet? Om du dammsög det kan du ha ESD skadat kortet. Allt damm som går igenom munstycket på dammsugaren bygger upp statisk elektricitet. När du sedan drar munstycket över komponenterna sker urladdningar på flera tusen volt. Inte så bra för komponenterna.

Bättre att använda tryckluft.

Om kylaren hade lossnat från kortet eller fått dåligt kontakt tycker jag temperaturerna borde varit högre hela tiden.

Visa signatur

Speldator: i7 2600k @ stock/ corsair vengeance 1600Mhz 2*4GB/ gigabyte 6950 2GB
Kontorsdator: AMD athlon 64 3800+ 2.4Ghz/ ram 776MB

Permalänk
Medlem

har lyckats lösa problemet för ett par minuter sen tydligen hadde ett ram minne lossnat lite från sin slott