Steam In-home Streaming öppnas för alla

Permalänk
Medlem

Kan man inte streama direkt till en TV utan att ha en laptop/HTPC ikopplad?

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yooriitzz:

Lätt att styra spelet utan knappar.

Skickades från m.sweclockers.com

Inte så speciellt,
men man kan ju bara använda bluetooth tangentbord+mus eller en PS kontroll (då dom är bluetooth)

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Maysay:

Oki, för reagerade inget när jag försökte. Ifs så gjorde jag det snabbt. Så kanske är någon inställning jag missade.

Ja du måste missat någon inställning eller nåt för jag har kört med Xbox kontroller i laptopen som streamade från min stationära och det gick bra. Fungerade precis som lokalt. Kommit ihåg att installera drivrutinerna?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReverenD:

Någon som har koll på systemkraven för client delen?
Funkar det med en ultrabook, dvs klen Y/U processor och intel HD graphics?

Provade att streama till en 6 år gammal bärbar med en intel coreduo på 1.66GHz, 3GB ram, inbyggd grafik (gma945?) och det funkade helt ok. Laggade till ibland men jag tror det berode på att windows update startade.

Skrivet av Treant:

Kan man inte streama direkt till en TV utan att ha en laptop/HTPC ikopplad?

Troligen inte om du inte har steam i tvn förstås.

Edit: Tog bort min tripplepost. >.<

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk

Inga problem för mig att spela DotA 2 på min grafikmässigt odugliga Macbook anno 2009. Riktigt bra flyt faktiskt, och då körde jag trådlöst. Fläkten varvade inte ens upp.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

Det intressanta vore ju om de kom med Android stöd, annars är det lite svårt att se poängen förutom att det är en kul grej att testa på gamla datorer.

Om de kom ut med Android stöd så skulle de ju kunna sälja alla Steam spel till android, förutsatt att de sätter upp servrar ungefär som Onlive.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blomqvist:

Inga problem för mig att spela DotA 2 på min grafikmässigt odugliga Macbook anno 2009. Riktigt bra flyt faktiskt, och då körde jag trådlöst. Fläkten varvade inte ens upp.

Gött att höra! Då borde ju en medioker ultrabook från detta året inte ha några problem. Vad sitter du på för main-burk samt nätverk/router?

Detta öppnar ju upp en helt ny lösning. Blir ju perfa att köpa en typ A10-7850K baserad burk att ha som htpc/filserver och nu även spelstreaming och köra en surface PRO 3 med i3 modellen:-)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av blomqvist:

Inga problem för mig att spela DotA 2 på min grafikmässigt odugliga Macbook anno 2009. Riktigt bra flyt faktiskt, och då körde jag trådlöst. Fläkten varvade inte ens upp.

Gött att höra! Då borde ju en medioker ultrabook från detta året inte ha några problem. Vad sitter du på för main-burk samt nätverk/router?

Detta öppnar ju upp en helt ny lösning. Blir ju perfa att köpa en typ A10-7850K baserad burk att ha som htpc/filserver och nu även spelstreaming och köra en surface PRO 3 med i3 modellen:-)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rellim:

Det intressanta vore ju om de kom med Android stöd, annars är det lite svårt att se poängen förutom att det är en kul grej att testa på gamla datorer.

Om de kom ut med Android stöd så skulle de ju kunna sälja alla Steam spel till android, förutsatt att de sätter upp servrar ungefär som Onlive.

glöm inte barn familjer, detta är en bra lösning för oss hemma, då jag inte har riktigt lust att köpa "värsting" dator till mitt bonusbarn. han har en helt OK intel dual core med ett HD5850 kort osv.. skulle det inte riktigit räcka till så kan kan stream:a från min maskiner som har mer pulver.

så jag tycker det är en bra lösning för familjer som inte vill eller kan punga ut pengar för flera spelmaskiner i samma hushåll.

jag hade inte en tanke på detta när jag läste om SteamOS första månaderna, men nu har min polätt trillat ned som bonusfar...

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Blir jag sugen på att försöka få igång steam på en Windows 98 burk med KernelEX med lite pillande sedan köra något nytt fint spel på en 800MHz Transmeta Crusoe processor och ett ATI rage 2 :D, går det inte få igång det på något vänster med KernelEx så får jag se hur gammal linux distro jag kan peta igång så minimal som möjligt och köra igång från

Roligaste av allt skulle vara att köra igång Steam i Linux på original xboxen då det är en x86 maskin och köra den vägen! Jag har både on original xbox med Cromwell BIOS och linux samt min uppgraderade original xbox som jag bytt processorn från en 733Mhz till en 1,4GHz processor och piggy lodat 128MB ram istället för 64MB, kunde vart kul att lyckas få igång det på någon av dem! Har ju faktiskt lyckats få igång en hosted version av AROS på båda två

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReverenD:

Funkar det med en ultrabook, dvs klen Y/U processor och intel HD graphics?

Du vill ha en dator som kan hantera större h264 video strömmar bra. Detta klarar U och Y serien dock utan problem. En 13'' RMBP har inga problem att ta emot en 2560x1600 ström i högsta kvalitets inställning, fläkten behövs inte ens användas.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av WDac:

glöm inte barn familjer, detta är en bra lösning för oss hemma, då jag inte har riktigt lust att köpa "värsting" dator till mitt bonusbarn. han har en helt OK intel dual core med ett HD5850 kort osv.. skulle det inte riktigit räcka till så kan kan stream:a från min maskiner som har mer pulver.

så jag tycker det är en bra lösning för familjer som inte vill eller kan punga ut pengar för flera spelmaskiner i samma hushåll.

jag hade inte en tanke på detta när jag läste om SteamOS första månaderna, men nu har min polätt trillat ned som bonusfar...

Eller vi som spelar spel som fungerar bra med handkontroll och gärna sitter/ligger i soffan och spelar. Det är inte riktigt rimligt eller kostnadseffektivt att dra en KVM extender från en våning till en annan. Med den här lösningen räcker det ju med en NUC eller liknande för HTPC om man vill spela lite på den också.

Notera att du låser upp host-maskinen när du streamar. Det verkar som det enda Steam gör är att plocka videoströmen ut från grafikkortet och komprimerar den för att sedan skicka iväg den till klienten. Så flera kan inte spela på samma dator om man inte krånglar till det med virtuella maskiner och grejer.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taft:

Undrar om Fusion klarar av det här, blir att testa senare ikväll

Återkom gärna med input!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skirner:

Testade att köra lite över nätverket för några veckor sedan. Fungerade faktiskt väldigt bra, jag upplevde i stort sett ingen latens.
Med tanke på att t.ex Onlive finns och fungerar, som körs över internet på deras servrar. Så ser jag inget som helst problem med in-home streaming, där hastigeten mellan "client" och "server" är extremt mycket snabbare än över internet.

edit: Testade med Titanfall också, och det fungerade.

Titanfall streamar inte för mig, nåt speciellt man behöver göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Eller vi som spelar spel som fungerar bra med handkontroll och gärna sitter/ligger i soffan och spelar. Det är inte riktigt rimligt eller kostnadseffektivt att dra en KVM extender från en våning till en annan. Med den här lösningen räcker det ju med en NUC eller liknande för HTPC om man vill spela lite på den också.

Notera att du låser upp host-maskinen när du streamar. Det verkar som det enda Steam gör är att plocka videoströmen ut från grafikkortet och komprimerar den för att sedan skicka iväg den till klienten. Så flera kan inte spela på samma dator om man inte krånglar till det med virtuella maskiner och grejer.

Prövade nyss detta. Loggade in på Steam på min stationära spelburk, sedan gjorde jag det
på den bärbara, kopplade in den till TVn, Ethernet, tb+mus. Streamade BO2 och GTA IV som test.
Kan säga såhär att upplevelsen var bättre än väntad, dock så är det ingen bra idé om man ska
spela snabba spel som BO2 eller CS och liknande pga att det kunde kännas lite efter när man flyttade
musen snabbt. Men GTA IV var rätt bra, bättre upplevelse än konsolversionen
även om det streamades, mycket möjligt att jag skiter i att skaffa ny konsol och bara köra via streaming
om det nu inte skulle komma några exklusiva titlar som är ett måste-ha.

Permalänk
Medlem

Har testat lite under betan. Är beredd att klippa mina aktiva HDMI kabel på 15 meter som går mellan stationär i sovrummet till TVn i vardagsrummet. Blir ett NUC inköp, med steamOS på. Även klippt nätverkskabeln och bytt mot Ethernet via eluttaget.
Funkar perfekt att spela lokal co-op spel som portal 2, rayman etc. Testade Diablo 3 och det funkade helt utan problem för mig.
Märkte att min asus 1201 med en gammal atom inte hade några problem att köra streama till, enda problemet på den dator var big Picture som fick den att gå på knäna.

Permalänk
Inaktiv

Jag lyckas inte få 1080p att tugga i 60 FPS. 720p fungerar perfekt men ökar man till 1080p tappar man frames. Serverdatorn är knappt belastad, varken på grafikkort eller cpu. Klienten är inte heller trött.. datorerna står på gigabit nät och alla inställningar står på max bandbredd...

Har jag missat något?

Permalänk
Skrivet av aholman:

Har testat lite under betan. Är beredd att klippa mina aktiva HDMI kabel på 15 meter som går mellan stationär i sovrummet till TVn i vardagsrummet. Blir ett NUC inköp, med steamOS på. Även klippt nätverkskabeln och bytt mot Ethernet via eluttaget.
Funkar perfekt att spela lokal co-op spel som portal 2, rayman etc. Testade Diablo 3 och det funkade helt utan problem för mig.
Märkte att min asus 1201 med en gammal atom inte hade några problem att köra streama till, enda problemet på den dator var big Picture som fick den att gå på knäna.

Diablo 3? Går det att streama via Steam?
Eller är jag helt ute och cyklar?
Mvh T

Visa signatur

-= In Trance We Trust =-
Intel I7 8086K Limited Edition | 32GB 3600DDR4 | GTX 1070 | 2x1TB WD BLACK SN750 / 2x500GB 850 EVO | AUDIO PRO T8 ADDON |34" LG34UM95-P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megatomten:

Diablo 3? Går det att streama via Steam?
Eller är jag helt ute och cyklar?
Mvh T

Går att lägga in vad som helst nästan och streama från steam. Jag provade tex att streama svenska spels poker klient samt word

Permalänk
Inaktiv

Nu imponeras jag sällan av vad Valve gör på senare år men detta var faktiskt riktigt lovande. Jag provade att streama Saints Row IV till både min laptop och min Toshiba Encore-surfplatta och upplevelsen var oväntat bra den lilla stund jag provat. Det lär nog bli lite mer testande i helgen skulle jag tro.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

MAIN » CM NR200P | Ryzen 3800X | ASUS STRIX X570-I | G.Skill Trident Z Neo 2x16 GB 3600MHz CL16 | Radeon RX 7900XTX Liquid Devil | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Asus Loki SFX-L 1000W | EKWB Custom Loop | Sennheiser GAME One | Corsair Masterkeys Pro M | Logitech G502 Lightspeed Powerplay | HTC Vive Pro Wireless

NAS » Silverstone DS380 | Fractal Design 300W PSU | Core i5 3570k | ASUS P8Z77-I Deluxe | Corsair Vengeance LP 2x4 GB 1600MHz CL9 | IBM ServeRAID M5110

Använder Better SweClockers med Soitora's Mörka tema aktivt

Permalänk
Medlem

Kan man streama film eller musik genom detta på något vis?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kenix:

Kan man streama film eller musik genom detta på något vis?

Jag var tvungen att prova, fungerade perfekt Kör musik just nu i laptopen streamat ifrån main datorn med Windows media player.

Ironiskt nog blir ljudet till och med bättre i laptop högtalarna än normalt eftersom det kommer ifrån mitt Xonar Essence ljudkort

Film kunde jag också streama utan problem. Måste säga att jag är väldigt imponerad.

Edit: Spotify blir det dock något knas med. Bilden fungerar att streama men inte ljudet av någon anledning.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem
Skrivet av vikham:

Jag var tvungen att prova, fungerade perfekt Kör musik just nu i laptopen streamat ifrån main datorn med Windows media player.

Ironiskt nog blir ljudet till och med bättre i laptop högtalarna än normalt eftersom det kommer ifrån mitt Xonar Essence ljudkort

Film kunde jag också streama utan problem. Måste säga att jag är väldigt imponerad.

Edit: Spotify blir det dock något knas med. Bilden fungerar att streama men inte ljudet av någon anledning.

Är detta via Steam? Hur funkar detta?

Permalänk
Medlem

fan vad guld detta är. Spelade Titanfall på min HTPC. Utan problem, inget lag. Men då har jag trådat nätverk. Ska testa om det påverkas något när jag byter till haswells gpu. Om det funkar bra, då säger jag nästan hejdå till mitt nuvarande chassi och kör ett minimalt. Utan en massa HDD & extern GPU. Kan man lugnt streama från desktopen. ps. jag streamar även detta som jag skriver nu. ds

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Skrivet av Sebastian R:

Jokern kommer att "hänga" dig. xD

Hehe

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

HAF 912 – i7 2600k(Stock) – 8GB RAM – GTX 760 2GB – 128GB SSD/1TB HD
Asus Zenbook UX305FA – 3200 x 1800 <3
Dell U2515H – DT250 – Logitech G400 – QPAD MK50 – Roccat Sense – Blue Snowball Ice
D40X – iPhone 5S

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte tittat igenom alla postar men är det någon som vet ifall man kan lägga till ett ikke-steam spel i biblioteket och sedan streama det? Skulle vilja testa och steama D3 till min htpc så man kan sitta i soffan och slö spela.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rellim:

Det intressanta vore ju om de kom med Android stöd, annars är det lite svårt att se poängen förutom att det är en kul grej att testa på gamla datorer.

Om de kom ut med Android stöd så skulle de ju kunna sälja alla Steam spel till android, förutsatt att de sätter upp servrar ungefär som Onlive.

Fascinerande att flera vill se en Android-klient. Förstår inte, helt odugligt att spela på en telefon ju. Kul köra bf4 eller nåt på en telefon. Möjligen kul för stunden bara för att man kan, men svårt se att folk skulle sitta och seriöst gamea på en telefon.
Bättre valve lägger tid ooch pengar på vettigare programutveckling

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Det kanske bästa av allt, som både jag och de som skrivit i tråden inte verkar ha nämnt, är att Steam nu tillåter inloggning från två enheter samtidigt. Innan har man blivit utslängd då det varit inlogg på enbart en enhet/konto. Vilket har gjort deras chatt/community-del smått meningslös.

Skrivet av PippiRull:

Fascinerande att flera vill se en Android-klient. Förstår inte, helt odugligt att spela på en telefon ju. Kul köra bf4 eller nåt på en telefon. Möjligen kul för stunden bara för att man kan, men svårt se att folk skulle sitta och seriöst gamea på en telefon.
Bättre valve lägger tid ooch pengar på vettigare programutveckling

Skickades från m.sweclockers.com

För Android tablets vore det ju inte helt dumt, i och med de större skärmarna. Sedan bör touch only kvitta om det går att koppla in mus/tangentbord och/eller en kontroller. Det är så jag testat med min x86 windows tablet iallafall.

Utan något av detta så är nog användningsområdena rätt små tyvärr. Jag kan inte se mig spela något spel med min mobil, som ändå har snudd på 5" skärm då skärmen ändå blir för liten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av livsnjutaren:

Nu har jag inte tittat igenom alla postar men är det någon som vet ifall man kan lägga till ett ikke-steam spel i biblioteket och sedan streama det? Skulle vilja testa och steama D3 till min htpc så man kan sitta i soffan och slö spela.

Det går utmärkt. Bara att lägga till "Add Non-steam game" under "Games" menyn på hosten. Går även att lägga till program m.m. och streama.

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)