Toshiba Encore / Allmänna Bay Trail-tråden

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Det blev ett test ändå hehe. Jag kommer inte ens till huvudmenyn då spelet stängs av under eller efter Loading-skärmen efter val av Direct X-läge/när själva spelet startas. Provat både DX9 och Windows 8-läget ett par gånger men inte lyckats starta spelet.

Med tanke på videorna så verkar då plattan faktiskt vara hyffsat kompetent även vid lättare spelning med.

Hmm... Jag är så jävla nyfiken på hur han gör.. Får väl ta tjuren vid hornen och skriva till honom

Visa signatur

"Ost är svaret på det mesta här i livet."
- Sigmund Kristus Nietzche, eller något.

Permalänk
Medlem

Det följde med Office Home & Student 2013 med Encore plattan.
Jag fick engelskt språk i Office på min platta. Kan man ändra det till Svenska?
Man kan "köpa" svenskt språkpaket i Office programmet men jag menar om det är meningen att det skall vara på engelska samt att man skall betala för att få en svensk version av Office. Plattan är köpt i Sverige.

Permalänk
Skrivet av dan_dv:

Det följde med Office Home & Student 2013 med Encore plattan.
Jag fick engelskt språk i Office på min platta. Kan man ändra det till Svenska?
Man kan "köpa" svenskt språkpaket i Office programmet men jag menar om det är meningen att det skall vara på engelska samt att man skall betala för att få en svensk version av Office. Plattan är köpt i Sverige.

Hade du valt svenska på operativet innan du installerade office? Jag minns att jag läste någonstans att man skulle ställa om till svenska innan installationen, då office blir samma som plattans valda språk. Default på min platta var engelska, så jag ändrade då till svenska innan jag installerade office, så mitt office är på svenska.

Visa signatur

|| Ryzen 5800X || Asus RTX 3080 TUF OC || MSI B550 Gaming Carbon WiFi || 4x8 GB HyperX Fury RGB 3600MHz CL17 || Samsung 970 EVO 1TB & WD Blue SN550 1TB & Samsung 870 QVO 4TB & Samsung 840 Pro 512GB & Crucial MX300 525GB & WD Black 3TB || Corsair RM750x || ARCTIC Liquid Freezer II 360 RGB || FD Define S || Samsung Odyssey G7 27" x 2 ||

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen. Trodde att den Office som de skickade med var på engelska. Fanns dock installationsfiler för alla nordiska språk (samt engelska). Gör om, gör rätt löste problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Berkan:

Jag ska lämna in min på garantiservice. Min hänger sig (som beskrivet ovan med svartskärm) flera gånger varje dag. Uppdatering av BIOS misslyckas varje gång jag testar.

Verkar inte som att Toshibas första åtgärd hjälpte speciellt mycket. Uppdatering BIOS verkar vara enda de gjort. Blir till att kontakta dem igen.

Permalänk

Ni kanske redan har sett det men Toshiba ska släppa två nya encore surfplattor med riktigt bra priser.

http://www.engadget.com/2014/05/27/toshiba-encore-2-excite-go...

http://www.theverge.com/2014/5/27/5752156/toshiba-encore-2-lo...

Ser trevliga ut! Finns en med Android också som är Intel Atom baserad den med.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Ni kanske redan har sett det men Toshiba ska släppa två nya encore surfplattor med riktigt bra priser.

http://www.engadget.com/2014/05/27/toshiba-encore-2-excite-go...

http://www.theverge.com/2014/5/27/5752156/toshiba-encore-2-lo...

http://o.aolcdn.com/hss/storage/midas/1cb7ff90e9ca63f8f04bd2e...

Ser trevliga ut! Finns en med Android också som är Intel Atom baserad den med.

Gått o velat över en Encore ett tag nu (om man ska bumpa upp i prisklass för en 10tummare samt att ettan var riktigt ful). Demdär är jue sjukt sngyga o 10tum blir perfekt, några idéer kring när de ev. släpps i Sverige eller skulle kunna gå att importera?

Permalänk

1280x800 känns i lägsta laget när det gäller 10-tummaren. I övrigt inga uppgraderingar förutom storleken. 8-tummaren är ju i princip samma som föregångaren?

Men ett bra pris. Lär bli en W8-tablet som jag köper, om jag köper en tablet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pansardöden:

1280x800 känns i lägsta laget när det gäller 10-tummaren. I övrigt inga uppgraderingar förutom storleken. 8-tummaren är ju i princip samma som föregångaren?

Men ett bra pris. Lär bli en W8-tablet som jag köper, om jag köper en tablet.

Har en w510 (världens sämsta kvalitet sista jag köper från acer) som har 1366x768 visst är det pixligt men det fungerar helt ok enligt mig.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jOnÄTÄn:

Har en w510 (världens sämsta kvalitet sista jag köper från acer) som har 1366x768 visst är det pixligt men det fungerar helt ok enligt mig.

Med tanke på att typ alla laptops under 5000kr kör samma upplösning och då med betydligt större skärmar så är det ju inte något jätteproblem heller.

Personligen tycker jag att det är trist att skärmarna på dagens datorer överlag är så pass dåliga. Vill man ha högre än 1366x768 får man betala rejält. Vill man dessutom ha en hyffsad panel, mer ändå. Gillar man inte högblanka skärmar så finns det knappt några datorer med matta skärmar att välja på.

Bra att datorerna utvecklas bra på många andra håll. Betydelsen att välja "rätt" processor och sådant är rätt liten idag vilket är bra. Men samtidigt är skärmarna ofta riktigt dåliga istället.

Tacksamt att man med surfplattor verkar värdesätta bättre skärmar iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Ni kanske redan har sett det men Toshiba ska släppa två nya encore surfplattor med riktigt bra priser.

http://www.engadget.com/2014/05/27/toshiba-encore-2-excite-go...

http://www.theverge.com/2014/5/27/5752156/toshiba-encore-2-lo...

http://o.aolcdn.com/hss/storage/midas/1cb7ff90e9ca63f8f04bd2e...

Ser trevliga ut! Finns en med Android också som är Intel Atom baserad den med.

Fast Encore 2 har nästan en sämre SoC, Z3735F eller nått, samt att den kommer med (hör och häpna) 1 GB RAM som ett av valen. Snacka om nedgradering. Tror inte vi får se 64-bitars Win 8.1 på 2:an heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Med tanke på att typ alla laptops under 5000kr kör samma upplösning och då med betydligt större skärmar så är det ju inte något jätteproblem heller.

Personligen tycker jag att det är trist att skärmarna på dagens datorer överlag är så pass dåliga. Vill man ha högre än 1366x768 får man betala rejält. Vill man dessutom ha en hyffsad panel, mer ändå. Gillar man inte högblanka skärmar så finns det knappt några datorer med matta skärmar att välja på.

Bra att datorerna utvecklas bra på många andra håll. Betydelsen att välja "rätt" processor och sådant är rätt liten idag vilket är bra. Men samtidigt är skärmarna ofta riktigt dåliga istället.

Tacksamt att man med surfplattor verkar värdesätta bättre skärmar iallafall.

Ja det är verkligen skräpskärmar på bärbara datorer som inte är svindyra, speciellt med tanke på att 5-tums smartphones och 7-10 tums tablets har lätt 1920x1080 utan att det är ovanligt. Ta en titt på prisjakt.nu och se hur många bra bärbara 13-15-tums bärbara med Windows, till vettigt pris det finns med en upplösning över 1366x768. Skrämmande uselt, skulle man lätt kunna säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iMatter:

Ja det är verkligen skräpskärmar på bärbara datorer som inte är svindyra, speciellt med tanke på att 5-tums smartphones och 7-10 tums tablets har lätt 1920x1080 utan att det är ovanligt. Ta en titt på prisjakt.nu och se hur många bra bärbara 13-15-tums bärbara med Windows, till vettigt pris det finns med en upplösning över 1366x768. Skrämmande uselt, skulle man lätt kunna säga.

Sen får man ju tänka på att en laptop för 5000kr antagligen använder mycket bättre och dyrare komponenter än telefonerna på andra områden (ex Lagring/CPU/GPU/RAM/) Och då blir det inte lika mycket över till en bra skärm.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Var nära på att bjuda hem en Encore 8 från Tradera, men blev osäker i sista stund. Snål som jag är. Osäker på om jag har någon användning av den.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pansardöden:

Var nära på att bjuda hem en Encore 8 från Tradera, men blev osäker i sista stund. Snål som jag är. Osäker på om jag har någon användning av den.

Användning för den borde inte vara så svårt att få. Den gör ju typ allt en vanlig laptop gör. 8"-storleken gör den enkel att ta med sig och vill man så går det ju att koppla in både skärm, mus och tangentbord.

Dock har denna modell ett par problem. Flera av oss har problem med att den hänger sig, iallafall för mig efter att den varit igång i flera timmar. Sedan har enheten bara en USB-port som både används för att ladda men också koppla in saker via USB (med hjälp av en OTG-adapter). Windows 8.1 kan nog också ses som en nackdel men det fungerar faktiskt helt okej på en tablet.

Det skadar samtidigt heller inte att vänta på nästa generations Windows tablets. Själv tror jag att denna marknad kommer växa ganska mycket framöver och då bör det även dyka upp fler intressanta modeller med.

Permalänk
Medlem

Mitt exemplar hänger sig också under laddning, vilket betyder att jag inte kan ha den uppstartad under någon längre tid vilket kanske iofs är bra då det betyder att jag måste starta om den ofta.
Men generellt får man nog säga att supporten är rätt bristfällig från Toshibas sida och tyvärr så är vi ju också ett flertal bara i den här tråden som har småproblem (eller stora) med plattan.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

Någon annan som har problem med xbmc? När jag startar det så är allt ihoptryckt, menyer och hela rubbet. Hade väl gott bra ändå om det inte var för att filmerna också är ihoptryckte på höjden så dom inte går att kolla på. Någon som har en lösning? Testade att kör med re-touched skin:et men det hjälpte dessvärre inte. Har surfat runt men det här är enda tråden där jag sett någon nämna samma http://forum.xbmc.org/showthread.php?tid=183423 och hen fick ingen lösning. Dock så svarade ju någon att det fungerade fint på hens Toshiba Encore. Körde med senaste xbmc från deras hemsida.

EDIT: Hittade lösningen själv. Var tvungen att gå in under Options medan man spelar upp en film/serie/video, välja video settings och ändra view mode till stretch 16:9, då blev bilden bra även i landskapsläget. Dock är menyer och allt ihoptryckt, men det förstår jag som att det är vanligt och det går ju att navigera i porträttläge trots allt.

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk

Inet kör något MS-event på Sveavägen imorgon. Säljer Lenovo Miix 2 8 för 2000 spänn (20st). Nu rycker det i köp-nerven igen. Men den saknar ju HDMI!?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pansardöden:

Inet kör något MS-event på Sveavägen imorgon. Säljer Lenovo Miix 2 8 för 2000 spänn (20st). Nu rycker det i köp-nerven igen. Men den saknar ju HDMI!?

Avsaknad av HDMI (eller annan video-ut anslutning) begränsar användsningsområdena lite. Med tanke på att dessa är x86-baserade och kör riktig Windows och inte någon Windows RT eller Android så går de faktiskt att använda som en riktig dator.

Men är det inte något man tror man behöver så är det nog inget dumt köp. En USB-port kan vara problematiskt (vill man ladda batteriet och koppla in något via USB exemepelvis). Samtidigt kommer den med 64GB minne inbyggt vilket inte är dumt.

Kan vara värt att invänta nästa generations modeller. Själv är jag mycket nöjd med min Encore trots dess benägenhet att frysa om den är igång för länge...

Permalänk
Skrivet av fredl:

Beställde en Micro USB B till USB A med separat strömmatning på Ebay.co.uk
http://www.ebay.co.uk/itm/Ex-Pro-USB-Cable-Dual-Power-2-x-Typ...

Kombinerade den med en USB A HO - USB A HO och nu har jag full USB funktionalitet (kopplar in en USB hubb på hona-hona sladden) med samtidig laddning.

Tillsammans med Micro HDMI kabel till en skärm så har man ett riktigt trevligt paket.

Tackar för detta, fick hem min igår och det fungerar utmärkt! Perfekt! Stort jävla tack!

Permalänk
Medlem

Är det någon som har gått i tankarna att köpa en typ lenovo 8 platta, koppla in i docka och sen skrota desktopen? Typ såhär https://www.youtube.com/watch?v=Rrm9PqqUNiw

Jag funderar på att göra något i den stilen, funderat på bärbar men jag saknar min gamla 7" platta så kanske kan slå två flugor i en smäll. Använda den som platta och sen kunna koppla in den till docka för en mer "stationär känsla". Vad tror ni?

Permalänk

jag köpte denna adapter http://www.ebay.com/itm/390600167431?ssPageName=STRK:MEWNX:IT...
för att koppla in till tvn men det står bara ingen signal när jag kopplar in den. Har uppdaterat allt via toshiba service station. Någon som har förslag på vad som kan vara felet?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 || Asrock Z77 Extreme4 || Corsair HW 650W || Antec Kuhler H2O 620 || Intel i5-2500K @4GHz || 8GB Corsair Vengeance PC3-12800 || Sapphire HD7950 Vapor-X @ 1000/1400Mhz

Permalänk
Skrivet av ares93:

7. Använd SD Kort (Nej, inget foto på Jimmie Åkesson. Utan ett Minneskort.)

Fick mig till att skratta mer än vad jag vill erkänna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrille_22:

jag köpte denna adapter http://www.ebay.com/itm/390600167431?ssPageName=STRK:MEWNX:IT...
för att koppla in till tvn men det står bara ingen signal när jag kopplar in den. Har uppdaterat allt via toshiba service station. Någon som har förslag på vad som kan vara felet?

Förutsatt att du gjort rätt i Windows, annars är det nog tyvärr adaptern det är fel på. Säljs tyvärr en hel del skräp på ebay.

Permalänk
Medlem

Kör min Toshiba Encore som htpc med XBMC nu och det funkar alldeles utmärkt. Klarar av alla filmer utan problem. Schysst med en passivt kyld HTPC. Funderar nästan på att köpa en till till andra tvn...

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk
Medlem

Nån som fått dolby digital/dts att funka från Toshiba Encore till en receiver? Eller har den inte stöd för det? Försöker spela upp i xbmc men det blir bara tyst när jag spelar upp nåt med dd/dts.

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk
Medlem

Är det verkligen ingen som kopplat in den via en receiver och fått flerkanalsljud att fungera?

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av nevada:

Nån som fått dolby digital/dts att funka från Toshiba Encore till en receiver? Eller har den inte stöd för det? Försöker spela upp i xbmc men det blir bara tyst när jag spelar upp nåt med dd/dts.

Skrivet av nevada:

Är det verkligen ingen som kopplat in den via en receiver och fått flerkanalsljud att fungera?

Nu vet jag inte om det är något relaterat men har du installerat denna? http://support.toshiba-tro.de/tools/eula/calleula.asp?ID=9241...

Jag har analog ljudutrustning så kan inte direkt svara på något om detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Nu vet jag inte om det är något relaterat men har du installerat denna? http://support.toshiba-tro.de/tools/eula/calleula.asp?ID=9241...

Jag har analog ljudutrustning så kan inte direkt svara på något om detta.

Jo det där är för dom inbyggda högtalarna.

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av nevada:

Är det verkligen ingen som kopplat in den via en receiver och fått flerkanalsljud att fungera?

Jag har testat med min Onkyo receiver och får inte heller det att fungera. Gav till slut upp och byggde en ordentlig HTPC istället.