Gratis molnlagring med krypterad lagring

Permalänk

Gratis molnlagring med krypterad lagring

Hej!

Finns det någon molntjänst som fyller ovanstående krav? Med kryptering menar jag inte att bara överföringen mellan molnet och klienten är krypterad utan att filer lagras krypterade i molnet och att molntjänstleverantören inte kan öppna mina filer. Kalla mig paranoid om ni vill... Ju större lagringsutrymme desto bättre, men man kan förstås inte räkna med så mycket om det är gratis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av clarkbones:

Hej!

Finns det någon molntjänst som fyller ovanstående krav? Med kryptering menar jag inte att bara överföringen mellan molnet och klienten är krypterad utan att filer lagras krypterade i molnet och att molntjänstleverantören inte kan öppna mina filer. Kalla mig paranoid om ni vill... Ju större lagringsutrymme desto bättre, men man kan förstås inte räkna med så mycket om det är gratis.

Du är knappast paranoid ifall du litar på en molntjänst kryptering av lagrat innehåll...

Permalänk
Medlem
Skrivet av clarkbones:

[...] Med kryptering menar jag inte att bara överföringen mellan molnet och klienten är krypterad utan att filer lagras krypterade i molnet och att molntjänstleverantören inte kan öppna mina filer. Kalla mig paranoid om ni vill... [...]

Är det då inte bättre att kryptera lokalt, innan filer ev. överförs? Om man är paranoid så tar man inte i molnlagring över huvud taget.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av clarkbones:

Hej!

Finns det någon molntjänst som fyller ovanstående krav? Med kryptering menar jag inte att bara överföringen mellan molnet och klienten är krypterad utan att filer lagras krypterade i molnet och att molntjänstleverantören inte kan öppna mina filer. Kalla mig paranoid om ni vill... Ju större lagringsutrymme desto bättre, men man kan förstås inte räkna med så mycket om det är gratis.

Om du vill va säker på en molntjänst får du kryptera det innan du skickar upp det.
Kör nån form av primtalskryptering, eller bildkryptering(man har koden i en bild som lösenord), och ladda därefter upp det på den du tycker känns bäst.

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk

Att kryptera själv innan man laddar upp är förstås en lösning, men jag vill samtidigt ha en smidig process där det krypteras automatiskt. D v s jag väljer att ladda upp och då krypteras filen och skickas iväg till molnet och lagras med krypterat med min krypteringsnyckel. Finns det någon sådan lösning?

Wuala verkar lovande annars. Tack för input!

Permalänk
Medlem

Över 800 SEK per månad för 1 TB?! O.o Skämtar dom med en, eller? Ne. Tacka vetja då TrueCrypt och Google Drive. 83,02 SEK per månad för 1 TB och sen är TrueCrypt helt gratis.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

ownCloud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Över 800 SEK per månad för 1 TB?! O.o Skämtar dom med en, eller? Ne. Tacka vetja då TrueCrypt och Google Drive. 83,02 SEK per månad för 1 TB och sen är TrueCrypt helt gratis.

Nu gällde det gratis och det är 5G gratis på den.

Lacie är knappast lika stora som Google/Microsoft och kan därför inte hålla samma priser, dessutom kan de inte använda deduplication algoritmer som de andra okrypterade lagringarna gör.

Allt lagras i Europa och det är krypterat från klienten, hittar du någon annan som uppfyller TS villkor utan att själv behöva mickla med krypterade containers (som dessutom är besvärliga att synka och inte kan öppnas på alla enheter) så tala gärna om det.

Permalänk
Medlem

Mega.co.nz, med sina 50GB gratis, säger sig ha stenhård kryptering på allt.

Visa signatur

Chromebook Pixel 2015 w/ Arch
Taggad inför frame.work!

Permalänk
Skrivet av buchno:

Mega.co.nz, med sina 50GB gratis, säger sig ha stenhård kryptering på allt.

Bra tips!

OwnCloud är en vettig lösning också.

Tack för alla svar!

Permalänk
Sötast

Crashplan erbjuder 448-bit encryption + password
samt 448-bit encryption with custom 448 bit key

Obegränsad lagring $5/månad, deras livechat support svarar inom ett par sekunder/minuter och deras klient är helautomatisk men konfigurerbar enligt dina önskemål.

Används tydligen av större företag som t.ex Adobe och Cisco.

Blev precis medlem för bara någon dag sen och håller på att ladda upp 500GB

Edit: Oops, såg ej att det skulle vara gratis...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Crashplan erbjuder 448-bit encryption + password
samt 448-bit encryption with custom 448 bit key

Obegränsad lagring $5/månad, deras livechat support svarar inom ett par sekunder/minuter och deras klient är helautomatisk men konfigurerbar enligt dina önskemål.

Används tydligen av större företag som t.ex Adobe och Cisco.

Blev precis medlem för bara någon dag sen och håller på att ladda upp 500GB

Edit: Oops, såg ej att det skulle vara gratis...

CrashPlan är en väldigt bra tjänst, men det stora negativa med dem, är att man inte kan kolla på ens filer via deras webbsida - endast lokalt, så att säga :/ Jag kan dock ha missat något, men så var det i alla fall sist jag använde tjänsten, vilket var 2012 eller 2013.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk

Använder Bitcasa själv (https://www.bitcasa.com/features) som ska ha kryptering hos klienten. Man får runt 5-10GB gratis har jag för mig. Funkar väldigt likt Google Drive och Onedrive osv, förutom att processorn jobbar (krypterar) extra mycket när man laddar upp saker

EDIT: priserna här https://www.bitcasa.com/pricing

Visa signatur

Supermicro X10SDV-6C-TLN4F m. Xeon-D 1528 | Crucial 64GB 2400MHz ECC | Silverstone DS380B | Corsair SF450 450W | HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

CrashPlan är en väldigt bra tjänst, men det stora negativa med dem, är att man inte kan kolla på ens filer via deras webbsida - endast lokalt, så att säga :/ Jag kan dock ha missat något, men så var det i alla fall sist jag använde tjänsten, vilket var 2012 eller 2013.

Precis som det ska vara, vill du kunna se dem via en browser innebär det att du måste dela med dig av din krypteringsnyckel.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jilted:

Precis som det ska vara, vill du kunna se dem via en browser innebär det att du måste dela med dig av din krypteringsnyckel.

Ah! Men vart hittar jag krypteringsnyckeln då? Jag fick ingen när jag hade ett konto där senast.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.