Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av m0rk:

Lågt valdeltagande kan också ses som bristande legitimitet vilket också är tämligen bra budskap.
Stödjer man inte EU som ide eller organisation så har jag väldigt svårt att se varför jag skulle lägga min röst på något parti som vill ha en plats i parlamentet.

Det är en möjlighet. Men det är ju bara gissning. Just för att det inte går att se skillnad på de med en blasé inställning och de som inte vill vara med i EU.
Så enkelt är det ju.
En blank röst är däremot ingen gissning. Och en blank röst innebär ju att du inte behöver lägga en röst på något parti i en samhällskonstruktion du inte vill se.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Hur kan man skilja på det agerandet och de som bara är lata?
Vill man få fram budskapet så får man väl rösta blankt, eller på de som vill gå ur. Då går ju ett budskap fram iaf.

Att rösta blankt är exakt samma som att inte rösta. Det är ogiltiga röster bägge två. Man räknar inte blankröster.

Permalänk
Medlem

Le Pen fick 25% av rösterna i Frankrike. Det är en anledning god som ngn att gå ur EU. Vill vi bli styrda av fascister från Bryssel?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ozo64:

Att rösta blankt är exakt samma som att inte rösta. Det är ogiltiga röster bägge två. Man räknar inte blankröster.

Det är en principiell skillnad. Röstar du blankt visar du att ingen förtjänar din röst. Du visar att du faktiskt bryr dig och gör en aktiv protest. Att inte rösta betyder att du är för lat eller inte bryr dig alls. Om du inte ens orkar sega dig till vallokalen har du noll och ingen rätt att klaga på politiken.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Om du inte ens orkar sega dig till vallokalen har du noll och ingen rätt att klaga på politiken.

Nej.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det är en principiell skillnad. Röstar du blankt visar du att ingen förtjänar din röst. Du visar att du faktiskt bryr dig och gör en aktiv protest. Att inte rösta betyder att du är för lat eller inte bryr dig alls. Om du inte ens orkar sega dig till vallokalen har du noll och ingen rätt att klaga på politiken.

Fast.. eftersom dom inte räknar antalet blanka röster så är det ingen som får veta statistiken kring hur många det är som röstar blankt i "protest". Därför är det i princip exakt samma sak att inte rösta som att rösta blankt.

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Om du inte ens orkar sega dig till vallokalen har du noll och ingen rätt att klaga på politiken.

Jag håller med Chippa. Och filosofisk skulle man kunna säga raka motsatsen, har man deltagit i leken får man acceptera utgången. Och att det är främst som väljer att inte vara med som har all rätt att klaga.
Nå alla har såklart rätt att klaga och det är inte konstigt att folk har svårt att välja vilket ashole som ska bestämma över dem och inte ser någon större mening med att rösta. Min åsikt är dock att alla borde kunna hitta något parti är nämnare en än ens åsikt än de andra.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Mina poster är en illusion. Det som står skrivet här över står i själva verket inte där så inget av det som du läser är sant. Inte ens den här texten. Jag har själv ingen kunskap om det jag skriver och ingen bör således läsa eller ta in den information som står skrivet.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Crippa90:

Jo.

Skrivet av bud_bundy:

Jag håller med Chippa. Och filosofisk skulle man kunna säga raka motsatsen, har man deltagit i leken får man acceptera utgången. De som väljer att inte vara med har all rätt att klaga.
Nå alla har såklart rätt att klaga och det är inte konstigt att folk har svårt att välja vilket ashole som ska bestämma över dem och inte ser någon större mening med att rösta.

Varför har de rätt att klaga? De har ju gjort ännu mindre för att påverka?

Sen tycker jag att blanka röster skulle räknas och om de blir tillräckligt många får de ha tomma stolar. Det vore inte mer än rätt. För övrigt räknas blanka röster separat från övriga ogiltiga. Verkar vara 1 % blanda röster i valet.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Lågt valdeltagande kan också ses som bristande legitimitet vilket också är tämligen bra budskap.
Stödjer man inte EU som ide eller organisation så har jag väldigt svårt att se varför jag skulle lägga min röst på något parti som vill ha en plats i parlamentet.

Nej, så fungerar det tyvärr inte.

Permalänk
Medlem

Hade varit kul om mer än c:a hälften av folket brytt sig.
Sen SD är en grej, men F!, för i helvete. Kalla mig antidemokratisk men någon måtta på galenskap får det väl ändå vara.
Fuck this, I'm out.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ozo64:

Att rösta blankt är exakt samma som att inte rösta. Det är ogiltiga röster bägge två. Man räknar inte blankröster.

Någon har ju räknat dem för man kan se andel blanka röster på val.se för alla distrikt

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yooriitzz:

Skulle aldrig lägga min röst på Piratpartiet då de endast för frågor om anonymitet på nätet och inte andra viktiga frågor som påverkar samhället desto mer. Till ex MP vill oxå riva upp på Ipred o FRA.

Skickades från m.sweclockers.com

Mer och mer av våra liv styrs av nätet. Lagstiftningarna kring vår personliga integritet på nätet fortfarande är i sin barndom, mycket finns kvar att lagstifta om och det har aldrig varit viktigare att rösta på partier som faktiskt värnar om personlig integritet. MP kommer knappast lägga krut på dessa frågor, dock röstar de säkert för integritet om frågan kommer upp men driva dem tvivlar jag starkt på.

Permalänk
Medlem

SD ökar mest, drygt +6.5%-enheter till ca 10%, ökning med 200% sen förra EU-valet

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

SD ökar mest, drygt +6.5%-enheter till ca 10%, ökning med 200% sen förra EU-valet

Undrade just vem som skulle bli först med att nämna detta... Men är ändå inte förvånad.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Nej. Att inte rösta är också ett val man gör. Oavsett vad du säger får soffliggare kommentera vad som helst.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Tråkigt att SD har ökat så pass mycket. Förhoppningsvis är det en ökning som inte återspeglas i riksdagsvalet som har mycket högre röstdeltagande hos folket.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marinlik:

Tråkigt att SD har ökat så pass mycket. Förhoppningsvis är det en ökning som inte återspeglas i riksdagsvalet som har mycket högre röstdeltagande hos folket.

Tror de kommer få ännu högre i valet i höst. Över 10% skulle icke förvåna mig.

Permalänk
Medlem

"Buuuhuuuuuu, jag är besviken SD växer, buuhuuuu"
Jävla fåntrattar, koncentrera er på er egen politik eller ta tag i frågorna som SD driver så hade ni sluppit förlora röster till SD.

Uruselt valdeltagande för övrigt, grymt besviken. Vill inte höra en enda jävel som inte röstat som klagar på EU. Känner några som inte röstat, blir besviken.
Inte helt otippat att fåntrattspartiet Fi kommer in, verklighetsflykt är härligt. Och all gratis reklam från media det senaste.
Hoppas siffrorna ser helt annorlunda ut i September.

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk
Medlem

Trodde att PP skulle tappa mer, inte fy skam när media präglats utav feminism och hat mot jämställdhet.
Skönt att moderaterna tappade mot MP med.

Edit: och SVTs valvaka har varit under ALL JÄVLA KRITIK!
Hur kan dom vara opartiska när dom låter folk spy ur sig galla om att SD skulle vara rasister och att man bara följer MPs valvaka?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Trodde att PP skulle tappa mer, inte fy skam när media präglats utav feminism och hat mot jämställdhet.
Skönt att moderaterna tappade mot MP med.

Edit: och SVTs valvaka har varit under ALL JÄVLA KRITIK!
Hur kan dom vara opartiska när dom låter folk spy ur sig galla om att SD skulle vara rasister och att man bara följer MPs valvaka?!

SD är rasister och du är gnällig. Frågor på det?
(Missade att du missuppfattat feminismen, den illustreras och nyttan bevisas med grundskolematematik, förhoppningsvis har vi inga frågor på det heller, det vore ett än sämre betyg för de Svenska skolan än någon PISA undersökning.)

Den Svenska vänstern vann och högern är mer fragmenterad än vanligt. FI är den största signalen i valet.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

SD är rasister och du är gnällig. Frågor på det?

Den Svenska vänstern vann och högern är mer fragmenterad än vanligt. FI är den största signalen i valet.

För det är en sak att vara kritisk mot invandring och uppehållstillstånd mot rasism.
SVT ska vara opartiska, det har dom totalt misslyckats med i denna sändningen.

F! är inte ens nära SDs ökning, det går faktiskt inte att ignorera att dom har ökat mest utav alla partier.
Men istället så ignorerar man dom, ska vi sopa dom under mattan som man ville för några år sedan och lossas som dom inte finns?
Eller ska man möta dom i debatter och ge dom rum så man kan kritisera dom på värdiga grunder?

Blir fan upprörd över det hela.

Men va fan vi kanske ska byta ut SD mot SVP så folk kan se skillnaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

För det är en sak att vara kritisk mot invandring och uppehållstillstånd mot rasism.

Du talar med Huzzbutt, inte en påhittad fiende som endast existerar i SD anhängarens värld. SD kan inte förankra sitt invandrngsmotstånd i någon ekonomisk förklaring, deras anhängare kan inte det heller. Inkompetens eller Rasism är de enda fungerande förklaringsmodellerna. Du får gärna pröva på at argumentera.

Skrivet av Mimematis:

SVT ska vara opartiska, det har dom totalt misslyckats med i denna sändningen.

SVT ska vara opartiska men deras kommentatorer, experter och intervju objekt har inte samma krav på sig, en sådan idé hade om något varit problematisk då all diskussion skulle varit omöjlig.

Skrivet av Mimematis:

F! är inte ens nära SDs ökning, det går faktiskt inte att ignorera att dom har ökat mest utav alla partier.
Men istället så ignorerar man dom, ska vi sopa dom under mattan som man ville för några år sedan och lossas som dom inte finns?
Eller ska man möta dom i debatter och ge dom rum så man kan kritisera dom på värdiga grunder?

knappt 10% av 50% av väljarkåren? Det är de andra partiernas demokratiska plikt att lyssna på sina väljare och skita i SD väljare.

FI signalvärde är inte i deras ökning utan att dem som specifikt alternativ för en redan förd politik får så stort stöd.

Skrivet av Mimematis:

Blir fan upprörd över det hela.
Men va fan vi kanske ska byta ut SD mot SVP så folk kan se skillnaden.

SVP = Nazister
SD = Inkompetenta/Rasister

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Skrivet av Mimematis:

Trodde att PP skulle tappa mer, inte fy skam när media präglats utav feminism och hat mot jämställdhet.
Skönt att moderaterna tappade mot MP med.

Edit: och SVTs valvaka har varit under ALL JÄVLA KRITIK!
Hur kan dom vara opartiska när dom låter folk spy ur sig galla om att SD skulle vara rasister och att man bara följer MPs valvaka?!

pascalidou lolol!! aja går i trenden med all media över huvud taget, större rubriker = större upplagor, så det blir bara en massa fokus på de mest extrema partierna och mera floskler, mindre fokus på partierna som m och s som försöker föra rationell politik.

sedan att pp har blivit nåt jävla vänster/miljöparti förutom fildelningen tar ju bort minst halva väljarbasen...

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Du talar med Huzzbutt, inte en påhittad fiende som endast existerar i SD anhängarens värld. SD kan inte förankra sitt invandrngsmotstånd i någon ekonomisk förklaring, deras anhängare kan inte det heller. Inkompetens eller Rasism är de enda fungerande förklaringsmodellerna. Du får gärna pröva på at argumentera.

SVT ska vara opartiska men deras kommentatorer, experter och intervju objekt har inte samma krav på sig, en sådan idé hade om något varit problematisk då all diskussion skulle varit omöjlig.

knappt 10% av 50% av väljarkåren? Det är de andra partiernas demokratiska plikt att lyssna på sina väljare och skita i SD väljare.

FI signalvärde är inte i deras ökning utan att dem som specifikt alternativ för en redan förd politik får så stort stöd.

SVP = Nazister
SD = Inkompetenta/Rasister

Att motargumentera för SDs vinning låter jag dess partimedlemmar göra även fast man måste gå in ibland för att det inte ska bli ren mobbing.

Nej inbjudna gäster ska inte ha ett öppet forum för att kasta skit på folk dom inte gillar.
Dom ska bli tillsagda när dom går över en gräns, programledarna ska rätta dom på felande punkter.
SVT ska inte sprida propaganda.

10% utav 50% som blev ignorerade utav SVT för att istället klippa in hur roligt MP hade på sitt disco.
Tror inte det ens nämndes att SD var vinnarna denna rundan utan fokuset låg på F! och MP.
Varför inte bättra vad som faktiskt visas på skärmen och i datan?

SD må vara inkompetenta men att fixa röster klarar dom tydligen, dubbelt så bra som F! dessutom.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Det är en "tolkningsfråga".

För mig betyder båda sakerna samma sak... att det inte finns något parti man vill lägga sin röst på.

Hade du bara röstat för din egen skull utan att någon hade kunnat följa upp någon form av statistik för detta så är det väl vettigt. Då spelar det inte heller någon roll om man skitit helt i att rösta / röstat blankt eller röstat på något parti i sitt eget lilla hemval.

Men nu är ju snarare tanken att alla röster som kommer in ska samlas för statistik så att man får reda på vad folk tycker. Det går att rösta blankt om man är missnöjd eller så kan man stanna hemma om man inte orkar bry sig. Det finns ett bra alternativ för de som är missnöjda och så finns det ett bra alternativ för de som är blasé.

Man skickar ju en tydlig signal om man inte orkar ta sig till vallokalen och det förmedlar givetvis ett annat budskap än om man röstar blankt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av femkantig:

pascalidou lolol!! aja går i trenden med all media över huvud taget, större rubriker = större upplagor, så det blir bara en massa fokus på de mest extrema partierna och mera floskler, mindre fokus på partierna som m och s som försöker föra rationell politik.

sedan att pp har blivit nåt jävla vänster/miljöparti förutom fildelningen tar ju bort minst halva väljarbasen...

Vet inte om jag kan dela din syn om att PP gått mot ett rent vänstern utan dom ligger i någon kultur vänster mitt.
Någon blandning om man skulle mixa ihop S, C, MP, KD med en skopa fil.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av femkantig:

pascalidou lolol!! aja går i trenden med all media över huvud taget, större rubriker = större upplagor, så det blir bara en massa fokus på de mest extrema partierna och mera floskler, mindre fokus på partierna som m och s som försöker föra rationell politik.

sedan att pp har blivit nåt jävla vänster/miljöparti förutom fildelningen tar ju bort minst halva väljarbasen...

PP var tvungna att bredda sin politik och oavsett vilken riktning de skulle valt så hade någon blivit missnöjd. Så att alla inte blev nöjda med riktningen var nog oundvikligt. Hade de gått åt höger så hade vänstersympatisörer varit missnöjda istället.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marinlik:

Tråkigt att SD har ökat så pass mycket. Förhoppningsvis är det en ökning som inte återspeglas i riksdagsvalet som har mycket högre röstdeltagande hos folket.

Jag tycker det var jättekul. Däremot blir jag arg och ledsen att så många röstar på dödsknarkarpedofilvåldtäktsmännen i de andra partierna.

Jag mår så bra och känner mig så himla god när jag klistrar epitet tagna ur luften på dem, för jag får ju medhåll från så många och klappar på axeln från än fler. Jag tror minsann att jag ska gå ut och störa lite möten för de andra partierna. Ska gå kurs hos vänstern först bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av femkantig:

pascalidou lolol!!

+1.
Det enda som fick mig att faktiskt höja på ögonbrynen ikväll. Snacka om intelligensbefriad människa (iallafall var det det intrycket jag fick av henne.)

I och för sig, när de två tjejerna från F! som blev intervjuade fick det att låta som att det var något negativt med att folk får rösta på vad dom själva vill i svar på SD:s framgångar i valet reagerade jag också lite - överraskning tjejer, det är så en demokrati fungerar!

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.