Permalänk
Datavetare
Skrivet av Zotamedu:

Det är en principiell skillnad. Röstar du blankt visar du att ingen förtjänar din röst. Du visar att du faktiskt bryr dig och gör en aktiv protest. Att inte rösta betyder att du är för lat eller inte bryr dig alls. Om du inte ens orkar sega dig till vallokalen har du noll och ingen rätt att klaga på politiken.

Håller med till 100%, röstar man inte alls är man bara en lat gnällpelle. Om man verkligen tycker att inget parti tillräckligt bra representerar sina värderingar borde man åtminstone kunna släpa sig till en vallokal och tydliggöra detta genom en blankröst.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Två dåliga nyheter - SD kom in och PP åkte.
En bra - F! kom in.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Trevligt att se att jämställdhet är högt på agendan hos svenska folket. Allt i allt är jag positiv till hur det ser ut. SD må ha nått 9.8% i eu valet, och kommer förmodligen nå liknande siffror i riksdagsvalet, men dess tak kommer vara nått i princip. De kommer sitta där, deras politiker få en bra lön medan de aldrig kommer kunna förändra något.

Permalänk

Riktigt trista nyheter detta EU-val, men de som tytt tecknen har väl redan sett detta hända (läst nyheterna). Väldigt lågt valdeltagande i EU-valet, stora mängder invandringsfientliga partier som ställer etniska grupper mot varandra.. Näe, det ser inte bra ut.

Synd att vänstervågorna söderifrån inte ger lika stort gehör till ett enskilt parti här i norr.. Många av våra vänsterröster hamnar nu i 4 olika partier.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av lekman:

Mer och mer av våra liv styrs av nätet. Lagstiftningarna kring vår personliga integritet på nätet fortfarande är i sin barndom, mycket finns kvar att lagstifta om och det har aldrig varit viktigare att rösta på partier som faktiskt värnar om personlig integritet. MP kommer knappast lägga krut på dessa frågor, dock röstar de säkert för integritet om frågan kommer upp men driva dem tvivlar jag starkt på.

Piratpartiet har en så smal politik. Därför skulle jag aldrig rösta på dom. Nätintegritet är dock en viktig fråga även för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Att motargumentera för SDs vinning låter jag dess partimedlemmar göra även fast man måste gå in ibland för att det inte ska bli ren mobbing.

Det blir det alltid oavsett vem som går in.

Skrivet av Mimematis:

Nej inbjudna gäster ska inte ha ett öppet forum för att kasta skit på folk dom inte gillar.
Dom ska bli tillsagda när dom går över en gräns, programledarna ska rätta dom på felande punkter.
SVT ska inte sprida propaganda.

För att sammanfatta din åsikt om public service: Mer självcensur.
Eller, Mer makt åt journalisterna.

Det du skriver är inte opartiskt, det är att smalna av debatten, en i sig politisk handling.

Skrivet av Mimematis:

10% utav 50% som blev ignorerade utav SVT för att istället klippa in hur roligt MP hade på sitt disco.
Tror inte det ens nämndes att SD var vinnarna denna rundan utan fokuset låg på F! och MP.
Varför inte bättra vad som faktiskt visas på skärmen och i datan?

SD må vara inkompetenta men att fixa röster klarar dom tydligen, dubbelt så bra som F! dessutom.

Du är medveteten om att SD var en av de valvakor som SVT hade utsänd personal på hela kvällen och därtill sände ifrån hela kvällen. KD,C,FP och V hade en mindre bevakning.

Skrivet av Ice Frontier:

Jag tycker det var jättekul. Däremot blir jag arg och ledsen att så många röstar på dödsknarkarpedofilvåldtäktsmännen i de andra partierna.
Jag mår så bra och känner mig så himla god när jag klistrar epitet tagna ur luften på dem, för jag får ju medhåll från så många och klappar på axeln från än fler. Jag tror minsann att jag ska gå ut och störa lite möten för de andra partierna. Ska gå kurs hos vänstern först bara.

Jag tycker att det är en lysande idé att du ska gå på kurs hos vänstern, det skulle med sannolikt vidga dina vyer om än bara lite grann. Men den stora vinsten skulle komma av att du i ett sådant läge aktivt skulle exponera dig mot faktiska vänstermänniskor snarare än tomtar och troll.

Skrivet av Ytbehandlad:

Riktigt trista nyheter detta EU-val, men de som tytt tecknen har väl redan sett detta hända (läst nyheterna). Väldigt lågt valdeltagande i EU-valet, stora mängder invandringsfientliga partier som ställer etniska grupper mot varandra.. Näe, det ser inte bra ut.

Synd att vänstervågorna söderifrån inte ger lika stort gehör till ett enskilt parti här i norr.. Många av våra vänsterröster hamnar nu i 4 olika partier.

Neggo. Den södra vänsterns uppsving är väl egentligen inget att hänga i granen med tanke på den symbios den lever i.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Skrivet av Huzzbutt:

Det blir det alltid oavsett vem som går in.

För att sammanfatta din åsikt om public service: Mer självcensur.
Eller, Mer makt åt journalisterna.

Det du skriver är inte opartiskt, det är att smalna av debatten, en i sig politisk handling.

Du är medveteten om att SD var en av de valvakor som SVT hade utsänd personal på hela kvällen och därtill sände ifrån hela kvällen. KD,C,FP och V hade en mindre bevakning.

Jag tycker att det är en lysande idé att du ska gå på kurs hos vänstern, det skulle med sannolikt vidga dina vyer om än bara lite grann. Men den stora vinsten skulle komma av att du i ett sådant läge aktivt skulle exponera dig mot faktiska vänstermänniskor snarare än tomtar och troll.

Neggo. Den södra vänsterns uppsving är väl egentligen inget att hänga i granen med tanke på den symbios den lever i.

Fortress Europe :C

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Det man dock kan konstatera är att de flesta skiter i övervakningen. Men det stämmer nog mycket väl, inget samtalsämne som är direkt vanligt, inte ens efter avslöjandena.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ytbehandlad:

En minoritet högljudda rasister som inte lyckas få egen majoritet i hemlandet ska nu sitta i EU-Parlamentet och driva politik för stängda gränser i sina hemländer. Festnung Europa på Maginot vis.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ice Frontier:

Jag tycker det var jättekul. Däremot blir jag arg och ledsen att så många röstar på dödsknarkarpedofilvåldtäktsmännen i de andra partierna.

Jag mår så bra och känner mig så himla god när jag klistrar epitet tagna ur luften på dem, för jag får ju medhåll från så många och klappar på axeln från än fler. Jag tror minsann att jag ska gå ut och störa lite möten för de andra partierna. Ska gå kurs hos vänstern först bara.

Jag är inte på något sätt för att störa SDs möten. Det är något jag verkligen anser folk borde sluta med. För om man verkligen tycker att SDs politik är skit, varför inte låta dem framföra den så andra kan bilda sig en uppfattning? Om man är så rädd för att folk hör vad de säger så tyder det enligt mig på att man kanske tycker att SD har rätt och att folk inte får höra det. Nej. Låt folk höra vad de säger och sen bilda sig en uppfattning.

Vänstern är lika mycket skit som SD fast på annat sätt. Jag stödjer inte vänstern på något sätt och jag hade hoppats att de inte skulle få något mandat. Så hoppa ur din lilla bubbla och lär dig att man inte behöver vara vänster för att inte gilla SD.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marinlik:

Om man är så rädd för att folk hör vad de säger så tyder det enligt mig på att man kanske tycker att SD har rätt och att folk inte får höra det. Nej. Låt folk höra vad de säger och sen bilda sig en uppfattning.

Så om någon predikerar om att man ska införa dödstraff för snatteri och det finns de som stör dessa möten, så tyder det på att demonstraterna i hemlighet tycker att de som predikar har rätt? Konstig koppling du gör där.

Det är ganska tydligt och klart vad SD vill, folket har hört det, och vissa tycker inte om det de säger. Att ta del av SD's budskap är på intet sätt hotat.

Permalänk
Skrivet av Huzzbutt:

En minoritet högljudda rasister som inte lyckas få egen majoritet i hemlandet ska nu sitta i EU-Parlamentet och driva politik för stängda gränser i sina hemländer. Festnung Europa på Maginot vis.

men det är lite märkligt ändå att så få i sverige tycks göra den analysen att alla arbetslösa greker, britter och spanjorer och whatever som faktiskt tvingas utnyttja de sociala skyddsnäten (och de har väl bra mkt sämre standard än vad vi har i sverige) för att överleva inte vill dela på kakan med ytterligare ett tiotal (eller par hundra) miljoner människor på flykt från nordafrika vare sig de är rasister eller inte.

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Skrivet av Marinlik:

Jag är inte på något sätt för att störa SDs möten. Det är något jag verkligen anser folk borde sluta med. För om man verkligen tycker att SDs politik är skit, varför inte låta dem framföra den så andra kan bilda sig en uppfattning? Om man är så rädd för att folk hör vad de säger så tyder det enligt mig på att man kanske tycker att SD har rätt och att folk inte får höra det. Nej. Låt folk höra vad de säger och sen bilda sig en uppfattning.

Vänstern är lika mycket skit som SD fast på annat sätt. Jag stödjer inte vänstern på något sätt och jag hade hoppats att de inte skulle få något mandat. Så hoppa ur din lilla bubbla och lär dig att man inte behöver vara vänster för att inte gilla SD.

Vad är det för fel på att vara politiskt vänster på den klassiska skalan egentligen?

Skrivet av Huzzbutt:

En minoritet högljudda rasister som inte lyckas få egen majoritet i hemlandet ska nu sitta i EU-Parlamentet och driva politik för stängda gränser i sina hemländer. Festnung Europa på Maginot vis.

Deras enormt goda siffror båda illa för Europasamarbetet och öppenheten mot omvärlden och andra kulturer. Jag tror trenden att länder sluter sig samman mer och blir mer nationalistiriska kommer att hålla i sig. UK lär ju ha en ny folkomröstning om EU-medlemskap om inte allt för lång tid heller, och det lär vara startskottet för att det ska ske på andra håll också.

'

Skrivet av virtual void:

Håller med till 100%, röstar man inte alls är man bara en lat gnällpelle. Om man verkligen tycker att inget parti tillräckligt bra representerar sina värderingar borde man åtminstone kunna släpa sig till en vallokal och tydliggöra detta genom en blankröst.

Det är mindre än hälften som röstar vilket är helt uppåt väggarna galet.. Förstår faktiskt inte hur folk är funtade och varför ingen försöker ta tag i saken att förklara för pleben att de har rösträtt.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ytbehandlad:

Det är mindre än hälften som röstar vilket är helt uppåt väggarna galet.. Förstår faktiskt inte hur folk är funtade och varför ingen försöker ta tag i saken att förklara för pleben att de har rösträtt.

Kanske inser de att Sveriges 20 mandat utgör under 2,7% av Europaparlamentet och att det parti de eventuellt röstar på i sin tur utgör en liten del av det mandat Sverige har. Sedan har du EU-kommissionen som näst intill ingen vet vilka de är, bara att de har mycket makt. Ingen av oss kan rösta bort någon därifrån och i dagsläget verkar ju ingen ens veta vem som ska få nominera kandidater.

Lägg till det tiotusentals byråkrater i Bryssel samt tio lobbyister på varje politiker i parlamentet. Varav ingen kan påverkas av dig eller mig och de flesta har ingen möjlighet att få veta vad de gör eller vad de vill.

Kan det vara så att EU helt enkelt känns icke demokratiskt? Visst finns liknande problem på nationell nivå, där medborgare inte röstar pga att det känner att deras röst "inte räknas". Men avståndet från medborgaren till byråkraten eller kommissionären i Bryssel är mångdubbelt större. Både fysiskt och ekonomiskt.

Mot den bakgrunden tycker jag inte det är särskilt märkligt alls.

Permalänk
Medlem

Sverigedemokraternas framgångar är inte för att 10% av svenska folket är rasister utan för det debattklimat vi har i Sverige kring invandring och integration. Media har piskat upp en stämning där alla som är kritiska mot fri invandring i princip är rasister och nu får man skörda det man sått.

Under riksdagsvalet 2010 erkände flera partier att integrationspolitiken som förts har varit misslyckad. Det är samma sak som att säga att man tagit emot fler invandrare än vad man klarat av att integrera i samhället.

Trots att man är överens om detta fortsätter antalet asylsökande och uppehållstillstånd att öka år efter år.

Den enda slutsatsen man kan dra är att de tror att de lyckats förbättra integrationsprocessen så pass mycket att en ökning skulle vara lämplig för samhället. Husbykravallerna är för mig ett skolexempel på att så inte är fallet, eftersom det i mångt och mycket är missnöjda invandrare - och jag förstår dem!

Invandring och integration är två skilda saker men de måste fungera tillsammans för att samhället inte ska ta stryk. Se det som en kaffebryggare där det varma vattnet (invandringen) droppas över kaffet, rinner igenom filtret (integration) och ner i kaffekannan (samhället). Om kaffebryggaren häller mer vatten än vad som kan göras om till kaffe så svämmar behållaren över och resultatet blir ett dåligt kaffe.

Detta är en enkel process att förstå när det kommer till kaffe, men när man pratar om människor är det som en stor del av svenska folket har svårt att se sambanden. Man börjar istället dividera om mänskliga rättigheter och att alla ska ha rätt att komma hit. Om så ska vara fallet så får man se till att integrationen är så pass bra att den klarar av det. Prata inte om att bygga en bättre kaffebryggare utan gör det!

Men om man ändå ska prata om mänskliga rättigheter så kan vi även prata om svenskarnas hyckleri. Ett människovärde är lika mycket värt som ett annat. Det är jämställdhetens grunder och ju fler man kan hjälpa desto bättre är det (annars kan omöjligt en ökad invandring argumenteras för med tanke på arbetslösheten vi redan har). Men svenskarna som lever i sina små bubblor ser bara det media skriver om vilket är asylsökanden som inte får stanna och naturkatastrofer runt om i världen. Det är nu svensken är aktiv och vill hjälpa till - allt för att man ska kunna sova gott om natten.

De platser på jorden som har ständigt problem med sjukdomar, inbördeskrig, svält m.m. visar inte media upp. Kanske hittar du någon notis när nyhetsvärdet ökat (situationen förändrats) men annars är det helt tyst om dessa. Det är inte konstigt för hur hade det sett ut om det varje morgon stod "Fortfarande svält i Afrika!", det är liksom inget nyhetsvärde efter ett tag och det blir ett faktum att det är svält i Afrika.

Om man vill hjälpa så många människor som möjligt så gör man det bäst på plats. Du kan då hjälpa fler människor med det mest väsentliga som mat, sjukvård och utbildning. Att verkligen integrera en människa i Sverige är en kostsam process som i vissa fall eventuellt kan ge avkastning men i många fall är det förmodligen tyvärr inte så, i alla fall inte för den första generationen. Men för att kommande generationer ska kunna ge tillbaka så måste integrationen fungera, annars fortsätter bara de kostsamma utgifterna som göder Sverigedemokraternas underlag.

Det finns ett rätt så intressant begrepp som går under Kompetensflykt som jag är helt övertygad spelar en viktig roll men som aldrig nämns i Sverige. Genom invandring till Sverige så tar vi kompetens från länder som behöver det mycket mer än vi och vi hämmar därmed utvecklingen i det landet. Vi vet redan att utbildning är den grundläggande stenen för att kunna bygga upp ett civiliserat land som på ett eller annat sätt tar hand som sig själv.

Det finns en helt annan sida av invandringen som inte diskuteras i Sverige. Idag handlar det bara om antirasism/rasism och om man tar ett steg tillbaka och tittar på allting så inser man att det enda som kommer hända om vi fortsätter som vi gjort är att det byggs upp två sidor av samhället som motsvarar dessa sidor och det är det vi ser händer i EU idag.

Att många av de högerpopulistiska partierna har rötter ur nazismen är givetvis inte bra. Men när alla andra partier försöker tränga sig så långt in i antirasismens hörna så blir det inga alternativ för de som vill se en förändring.

Debatten måste sluta handla om rasism/antirasism och börja handla om faktiska lösningar på problem. En saklig debatt med rätt fokus! Det enda som diskuteras nu är hur SD kan ha blivit så stora och vad man ska göra åt det och där många tycks vara överens "vi måste visa ännu mer hur mycket vi är emot rasism och främlingsfientlighet". WTF!?

Jag försöker inte ge en komplett bild av hur jag ser på allt. Men jag blir så förbannad att så många inte kan se situationen för vad den är. Människan har verkligen inte utvecklats långt.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Minsc S2:

+1.
Det enda som fick mig att faktiskt höja på ögonbrynen ikväll. Snacka om intelligensbefriad människa (iallafall var det det intrycket jag fick av henne.)

Kanske lite hårt att döma en person baserat på endast ett uttalande. Alla gör ju missar ibland, inte minst i liveTV. Har sett värre saker utan att döma ut någon helt ;).

Å andra sidan har jag inte mycket till övers för henne heller i politiska sammanhang. Tycker helt enkelt att hon missar ämnet både ofta och ordentligt. Undrar lite varför hon är så intressant att ta med i dessa sammanhang. Hon är säkert duktig, men inte på politisk rapportering i mina ögon.

Tyckte för övrigt att det var en väldans intressant poäng som kom upp om UK när Pascalidou var med i bild (och där hon missade poängen i debatten helt). Britterna ser inte sitt land som en del av Europa. Att man inte känner sig som EUmedborgare är inge konstigt såklart. Så känner väl alla, men att britterna fått för sig att dom inte tillhör Europa som världsdel är högst intressant. Har bott där något år och de tycker alla att de åker till Europa när de korsar kanalen. Frågar man dem vilken världsdel de i så fall skulle tillhöra så tittar de bara konstigt tillbaka på en. De har ju en ö. De tillhör ingen världsdel... Tycker de iaf.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Trodde att PP skulle tappa mer, inte fy skam när media präglats utav feminism och hat mot jämställdhet.
Skönt att moderaterna tappade mot MP med.

Edit: och SVTs valvaka har varit under ALL JÄVLA KRITIK!
Hur kan dom vara opartiska när dom låter folk spy ur sig galla om att SD skulle vara rasister och att man bara följer MPs valvaka?!

SVT är knappast opartiska. Alla deras journalister är antingen sossar eller miljöpartister. Det är hur tydligt som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaospassageraren:

Två dåliga nyheter - SD kom in och PP åkte.
En bra - F! kom in.

FI är lika illa som SD enligt mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

FI är lika illa som SD enligt mig.

Knappast. De är mycket mer harmlösa än vad SD är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Kanske lite hårt att döma en person baserat på endast ett uttalande. Alla gör ju missar ibland, inte minst i liveTV. Har sett värre saker utan att döma ut någon helt ;).

Å andra sidan har jag inte mycket till övers för henne heller i politiska sammanhang. Tycker helt enkelt att hon missar ämnet både ofta och ordentligt. Undrar lite varför hon är så intressant att ta med i dessa sammanhang. Hon är säkert duktig, men inte på politisk rapportering i mina ögon.

Tyckte för övrigt att det var en väldans intressant poäng som kom upp om UK när Pascalidou var med i bild (och där hon missade poängen i debatten helt). Britterna ser inte sitt land som en del av Europa. Att man inte känner sig som EUmedborgare är inge konstigt såklart. Så känner väl alla, men att britterna fått för sig att dom inte tillhör Europa som världsdel är högst intressant. Har bott där något år och de tycker alla att de åker till Europa när de korsar kanalen. Frågar man dem vilken världsdel de i så fall skulle tillhöra så tittar de bara konstigt tillbaka på en. De har ju en ö. De tillhör ingen världsdel... Tycker de iaf.

Inte nog med att hon gled ifrån ämnet så mycket, hon tjatade om Grekland hela jävla tiden också. Hon nämnde Grekland en i varje mening ett tag kändes det som.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swiifty:

Knappast. De är mycket mer harmlösa än vad SD är.

Det blir intressant att se hur S+MP-regeringen kommer att se ut om de måste stödja sig på både V och Fisarna. :>

Permalänk
Medlem

[QUOTE="FredrikMH;14626155"]

Citat:

Sverigedemokraternas framgångar är inte för att 10% av svenska folket är rasister utan för det debattklimat vi har i Sverige kring invandring och integration. Media har piskat upp en stämning där alla som är kritiska mot fri invandring i princip är rasister och nu får man skörda det man sått.

Ingen som påstår att 10% av de som röstar på SD är rasister. Och nej, debattklimatet är öppet för diskussion, dock är det inte högt på agendan hos många politiker då det finns mycket viktigare saker att prata om, saker som dessutom leder till en bättre integration, dvs jobb. Men visst, om du har utgångspunkten att du vill ha minskad invandring pga att du inte tycker om mångkultur, du vill ha en assimilation av invandrare, så kommer du ha det svårare. Vilket inte är så konstigt, med tanken på att de flesta inte har något emot ett mångkulturelt samhälle här i Sverige. Vidare, de flesta är inte för fri invandring, vet inte var du har fått det från.

Citat:

Under riksdagsvalet 2010 erkände flera partier att integrationspolitiken som förts har varit misslyckad. Det är samma sak som att säga att man tagit emot fler invandrare än vad man klarat av att integrera i samhället.

Nej. Att säga att integrationspolitiken har varit misslyckad är inte samma sak som att säga att man har tagit in för mycket invandrare. Själva meningen, "integrationspolitiken har misslyckats" innehåller inte orsak. Ponera att vi tar in en invandrare per år, och integrationen misslyckas för den invandraren, säger vi då att vi har tagit in för mycket invandrare? Nej, vi kan nog påstå att sättet på som invandraren har integrerats är misslyckad, och det är vad de flesta politiker menar.

Citat:

Trots att man är överens om detta fortsätter antalet asylsökande och uppehållstillstånd att öka år efter år.

Människor behöver fortfarande hjälp, ska vi stänga sjukhus/ålderdomshem för att systemet inte är optimalt?

Citat:

Den enda slutsatsen man kan dra är att de tror att de lyckats förbättra integrationsprocessen så pass mycket att en ökning skulle vara lämplig för samhället. Husbykravallerna är för mig ett skolexempel på att så inte är fallet, eftersom det i mångt och mycket är missnöjda invandrare - och jag förstår dem!

Sker det kravallerer överallt? Ska vi döma alla invandrare på grund av vad ett antal invandrare gör?

Citat:

Invandring och integration är två skilda saker men de måste fungera tillsammans för att samhället inte ska ta stryk. Se det som en kaffebryggare där det varma vattnet (invandringen) droppas över kaffet, rinner igenom filtret (integration) och ner i kaffekannan (samhället). Om kaffebryggaren häller mer vatten än vad som kan göras om till kaffe så svämmar behållaren över och resultatet blir ett dåligt kaffe.

Detta är en enkel process att förstå när det kommer till kaffe, men när man pratar om människor är det som en stor del av svenska folket har svårt att se sambanden. Man börjar istället dividera om mänskliga rättigheter och att alla ska ha rätt att komma hit. Om så ska vara fallet så får man se till att integrationen är så pass bra att den klarar av det. Prata inte om att bygga en bättre kaffebryggare utan gör det!

Metaforer ska inte användas som bevisföring eller argument. Kan fortsätta på din metafor och vi kan hålla på dagarna ut och inte komma någonvart.

Citat:

Men om man ändå ska prata om mänskliga rättigheter så kan vi även prata om svenskarnas hyckleri. Ett människovärde är lika mycket värt som ett annat. Det är jämställdhetens grunder och ju fler man kan hjälpa desto bättre är det (annars kan omöjligt en ökad invandring argumenteras för med tanke på arbetslösheten vi redan har). Men svenskarna som lever i sina små bubblor ser bara det media skriver om vilket är asylsökanden som inte får stanna och naturkatastrofer runt om i världen. Det är nu svensken är aktiv och vill hjälpa till - allt för att man ska kunna sova gott om natten.

Svensken sover nog gott ändå utan att göra något åt saken. Men man väljer aktivt att göra något för solidaritet. Det ligger i människans natur att hjälpa de som har det sämre än dig. Fan till och med apor har demonstrerat välviljan att ge andra mat när man själv har över. Eller gör du alla goda gärningar för att kunna sova gott om natten?
Vidare, om du nu vill hjälpa så många som möjligt, så är en kombination av bistånd och medborgarskap till flyktingar nog bäst. Bara att kolla på balkan kriget, där vi gav flyktingar rätten att bli svenska medborgare, nu har de som stannade kvar (och bidragit till Sverige genom att arbeta) skickat pengar till de som blev kvar i Balkan långt mer än vad som hade getts om vi endast skickat bistånd.

Citat:

De platser på jorden som har ständigt problem med sjukdomar, inbördeskrig, svält m.m. visar inte media upp. Kanske hittar du någon notis när nyhetsvärdet ökat (situationen förändrats) men annars är det helt tyst om dessa. Det är inte konstigt för hur hade det sett ut om det varje morgon stod "Fortfarande svält i Afrika!", det är liksom inget nyhetsvärde efter ett tag och det blir ett faktum att det är svält i Afrika.

Det många länder behöver är ordning och reda, och det fås inte genom att skicka mat, utan militär. Men Sverige kan knappast själva göra det, så såvida det inte fanns en samlad makt, så kan vi inte göra så mycket. Vidare har det visat sig att bistånd i sig kan ha en negativ effekt för länder, då de kan bli beroende av biståndet och frågan är hur effektivt det egentligen är i det långa loppet.

Citat:

Om man vill hjälpa så många människor som möjligt så gör man det bäst på plats. Du kan då hjälpa fler människor med det mest väsentliga som mat, sjukvård och utbildning. Att verkligen integrera en människa i Sverige är en kostsam process som i vissa fall eventuellt kan ge avkastning men i många fall är det förmodligen tyvärr inte så, i alla fall inte för den första generationen. Men för att kommande generationer ska kunna ge tillbaka så måste integrationen fungera, annars fortsätter bara de kostsamma utgifterna som göder Sverigedemokraternas underlag.

Kollar du långsiktigt så bidrar invandringen. Vidare, det ena utesluter inte det andra. Det människorna i Syrien behöver är inte endast mat och medicin, de behöver stabilitet, och som jag nämnt tidigare, att ge asyl kan hjälpa många mer människor i efterhand än bara för tillfället.
http://www.dn.se/ekonomi/invandrare-skickade-over-17-miljarde...

Citat:

Det finns ett rätt så intressant begrepp som går under Kompetensflykt som jag är helt övertygad spelar en viktig roll men som aldrig nämns i Sverige. Genom invandring till Sverige så tar vi kompetens från länder som behöver det mycket mer än vi och vi hämmar därmed utvecklingen i det landet. Vi vet redan att utbildning är den grundläggande stenen för att kunna bygga upp ett civiliserat land som på ett eller annat sätt tar hand som sig själv.

Så då borde vi hindra arbetskraft invandringen?

Permalänk
Medlem

Expressens löp idag avslöjar med all önskvärd tydlighet vad nog många sedan länge misstänkt. Dvs att det finns "rätt" och "fel" partier att rösta på. Nu ska vi väljare skämmas för att vi inte röstade exakt som vänstervriden media vill. :>

Jag själv hoppas att msm fortsätter på inslagen väg. Det leder till att fler och fler ser dem för vad de är (antidemokrater) och samtidigt till deras egen undergång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av femkantig:

men det är lite märkligt ändå att så få i sverige tycks göra den analysen att alla arbetslösa greker, britter och spanjorer och whatever som faktiskt tvingas utnyttja de sociala skyddsnäten (och de har väl bra mkt sämre standard än vad vi har i sverige) för att överleva inte vill dela på kakan med ytterligare ett tiotal (eller par hundra) miljoner människor på flykt från nordafrika vare sig de är rasister eller inte.

Man kan göra följande analys dock:
Röstar man på Gyllene gryning är man nynazist
Röstar man på UKIP och EU uträdet så är man för att isolera den engelska marknaden från den europeiska oavsett efterverkningar.

Alla är inte rasister, vissa är bara dumskallar.

Skrivet av Ytbehandlad:

Deras enormt goda siffror båda illa för Europasamarbetet och öppenheten mot omvärlden och andra kulturer. Jag tror trenden att länder sluter sig samman mer och blir mer nationalistiriska kommer att hålla i sig. UK lär ju ha en ny folkomröstning om EU-medlemskap om inte allt för lång tid heller, och det lär vara startskottet för att det ska ske på andra håll också.

Låt dem hållas, ungern är undantaget ananrs har jönserierna svårt att ta sig över en tredjedel av befolkningen och det ska mycket till för det.

Skrivet av FredrikMH:

Sverigedemokraternas framgångar är inte för att 10% av svenska folket är rasister utan för det debattklimat vi har i Sverige kring invandring och integration. Media har piskat upp en stämning där alla som är kritiska mot fri invandring i princip är rasister och nu får man skörda det man sått.

Under riksdagsvalet 2010 erkände flera partier att integrationspolitiken som förts har varit misslyckad. Det är samma sak som att säga att man tagit emot fler invandrare än vad man klarat av att integrera i samhället.

Trots att man är överens om detta fortsätter antalet asylsökande och uppehållstillstånd att öka år efter år.

Den enda slutsatsen man kan dra är att de tror att de lyckats förbättra integrationsprocessen så pass mycket att en ökning skulle vara lämplig för samhället. Husbykravallerna är för mig ett skolexempel på att så inte är fallet, eftersom det i mångt och mycket är missnöjda invandrare - och jag förstår dem!

Invandring och integration är två skilda saker men de måste fungera tillsammans för att samhället inte ska ta stryk. Se det som en kaffebryggare där det varma vattnet (invandringen) droppas över kaffet, rinner igenom filtret (integration) och ner i kaffekannan (samhället). Om kaffebryggaren häller mer vatten än vad som kan göras om till kaffe så svämmar behållaren över och resultatet blir ett dåligt kaffe.

Detta är en enkel process att förstå när det kommer till kaffe, men när man pratar om människor är det som en stor del av svenska folket har svårt att se sambanden. Man börjar istället dividera om mänskliga rättigheter och att alla ska ha rätt att komma hit. Om så ska vara fallet så får man se till att integrationen är så pass bra att den klarar av det. Prata inte om att bygga en bättre kaffebryggare utan gör det!

Men om man ändå ska prata om mänskliga rättigheter så kan vi även prata om svenskarnas hyckleri. Ett människovärde är lika mycket värt som ett annat. Det är jämställdhetens grunder och ju fler man kan hjälpa desto bättre är det (annars kan omöjligt en ökad invandring argumenteras för med tanke på arbetslösheten vi redan har). Men svenskarna som lever i sina små bubblor ser bara det media skriver om vilket är asylsökanden som inte får stanna och naturkatastrofer runt om i världen. Det är nu svensken är aktiv och vill hjälpa till - allt för att man ska kunna sova gott om natten.

De platser på jorden som har ständigt problem med sjukdomar, inbördeskrig, svält m.m. visar inte media upp. Kanske hittar du någon notis när nyhetsvärdet ökat (situationen förändrats) men annars är det helt tyst om dessa. Det är inte konstigt för hur hade det sett ut om det varje morgon stod "Fortfarande svält i Afrika!", det är liksom inget nyhetsvärde efter ett tag och det blir ett faktum att det är svält i Afrika.

Om man vill hjälpa så många människor som möjligt så gör man det bäst på plats. Du kan då hjälpa fler människor med det mest väsentliga som mat, sjukvård och utbildning. Att verkligen integrera en människa i Sverige är en kostsam process som i vissa fall eventuellt kan ge avkastning men i många fall är det förmodligen tyvärr inte så, i alla fall inte för den första generationen. Men för att kommande generationer ska kunna ge tillbaka så måste integrationen fungera, annars fortsätter bara de kostsamma utgifterna som göder Sverigedemokraternas underlag.

Det finns ett rätt så intressant begrepp som går under Kompetensflykt som jag är helt övertygad spelar en viktig roll men som aldrig nämns i Sverige. Genom invandring till Sverige så tar vi kompetens från länder som behöver det mycket mer än vi och vi hämmar därmed utvecklingen i det landet. Vi vet redan att utbildning är den grundläggande stenen för att kunna bygga upp ett civiliserat land som på ett eller annat sätt tar hand som sig själv.

Det finns en helt annan sida av invandringen som inte diskuteras i Sverige. Idag handlar det bara om antirasism/rasism och om man tar ett steg tillbaka och tittar på allting så inser man att det enda som kommer hända om vi fortsätter som vi gjort är att det byggs upp två sidor av samhället som motsvarar dessa sidor och det är det vi ser händer i EU idag.

Att många av de högerpopulistiska partierna har rötter ur nazismen är givetvis inte bra. Men när alla andra partier försöker tränga sig så långt in i antirasismens hörna så blir det inga alternativ för de som vill se en förändring.

Debatten måste sluta handla om rasism/antirasism och börja handla om faktiska lösningar på problem. En saklig debatt med rätt fokus! Det enda som diskuteras nu är hur SD kan ha blivit så stora och vad man ska göra åt det och där många tycks vara överens "vi måste visa ännu mer hur mycket vi är emot rasism och främlingsfientlighet". WTF!?

Jag försöker inte ge en komplett bild av hur jag ser på allt. Men jag blir så förbannad att så många inte kan se situationen för vad den är. Människan har verkligen inte utvecklats långt.

Jag tänker inte engagera mig i att stycka upp ovanstående och ta det igen, det är samma trams som vanligt.

1. Kompetensflykt är ett vanskligt begrepp återinvesteringar från emigranter kan ha nog så positiva effekter på ekonomin i hemlandet. Är läkarbristen ett problem? Förmodligen men tillskottet av kapital från utlandet genom emigration är i vissa länder tex fillipinerna en stor del av BNP.
2. Konservburkar och vaccin skyddar inte mot k-pistar och våldtäkt. Flyktingmottagande har en livsbevarande kraft som bistånd inte förmår. Blanda inte ihop ekonomiska flyktingar med krigs flyktingar. De förra ska å andra sidan inte heller hjälpas av bistånd då det i längden är kontraproduktivt och försvagar den inhemska ekonomin och permanenteras, investeringar är ett betydligt bättre sätt att råda bot på den situationen men investeringar kommer ifrån det privata näringslivet och där kan du själv göra en insats genom valfri tredje världen fond.

Slutligen, 10% av 50% eller 10% av 80% är inte ett argument, SD saknar förmåga att presentera sakliga och relevanta argument för sin sak, de nöjer sig med att peka mot en påstådd lösning: Invandringsstopp och letar sedan fram problem som passar. En kan gnälla bäst en vill men den dag då invandringskritiker faktiskt tar sig i kragen och formulerar relevanta resonemang för sin åsikt snarare än att gagga vidare om kulturmarxistiskt förtryck ja då kanske någon ska ta dem på allvar men fram tills dess gör samhället rätt i att lyssna på kompetenta och välunderbyggda röster som inte propsar på att transmutation, att socionomer kan förvandlas till lärare är på riktigt.

Skrivet av Ice Frontier:

Det blir intressant att se hur S+MP-regeringen kommer att se ut om de måste stödja sig på både V och Fisarna. :>

LO vill ha med V, inga problem. MP acceptansen hos S är ett sätt appellera till mittenväljare och inte skapad av politisk närhet.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ice Frontier:

Expressens löp idag avslöjar med all önskvärd tydlighet vad nog många sedan länge misstänkt. Dvs att det finns "rätt" och "fel" partier att rösta på. Nu ska vi väljare skämmas för att vi inte röstade exakt som vänstervriden media vill. :>

Jag själv hoppas att msm fortsätter på inslagen väg. Det leder till att fler och fler ser dem för vad de är (antidemokrater) och samtidigt till deras egen undergång.

Du är medveten om att Expressen är ett privat företag och har rätt att uttrycka sin agenda? Resten av Sverige är det men det verkar som att SD väljare har duktigt svårt att skilja mellan Statstelevision och privata företag.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ice Frontier:

Expressens löp idag avslöjar med all önskvärd tydlighet vad nog många sedan länge misstänkt. Dvs att det finns "rätt" och "fel" partier att rösta på. Nu ska vi väljare skämmas för att vi inte röstade exakt som vänstervriden media vill. :>

Jag själv hoppas att msm fortsätter på inslagen väg. Det leder till att fler och fler ser dem för vad de är (antidemokrater) och samtidigt till deras egen undergång.

Så om man har en annan åsikt än vad SD har så är man antidemokrat?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swiifty:

Knappast. De är mycket mer harmlösa än vad SD är.

Ja och röstar de på FIS i det riktiga valet och de inte når 5% gränsen kommer det gynna SD något enormt eftersom rösterna förmodligen ändå skulle gått till andra partier än SD från de väljarna.

Permalänk
Medlem

Kalla mig lat, men blev inte av att jag röstade. Gick ju bra ändå för Vänstra sidan.

Permalänk
Skrivet av leafbranch:

Kalla mig lat, men blev inte av att jag röstade. Gick ju bra ändå för Vänstra sidan.

Personligen så tycker jag att GUE/NGL borde vara den största partigruppen i EU-parlamentet..

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swiifty:

Sker det kravallerer överallt? Ska vi döma alla invandrare på grund av vad ett antal invandrare gör?

Här jävlar skrev du nått.

Många kallar alla sverigedemokrater för rasister för något som en minoritet av dom personer som röstar/är högre uppsatta i partiet gör.
Tycker mig ofta se personer som skriver precis samma sak som du men sen i samma mening påstår att alla sverigedemokrater är rasister, är inte det jävligt mycket dubbelmoral?

Dessutom tycker jag att man ofta ser framförallt vänsterfolk(mp, v, s) prata om allas lika värde och att man ska behandla alla lika och humant men detta verkar ändras när det kommer till folk som sympatiserar med sverigedemokraterna, då är det helt plötsligt "vi och dom" även fast man säger att alla är lika.

Och innan huzzbutt eller någon annan påpekar att sverigedemokraterna gör precis samma sak så är det inte samma sak. Sverigedemokraterna står inte och påstår att alla har lika värde för att några sekunder senare påstå att ett annat partis väljare är rasister, nazister, odemokratiska, slödder, bönder, outbildade och allt vad dom nu kommer på.
Sverigedemokraterna har hela tiden jag hållt koll på dom varit öppna med sitt missnöje mot invandringen och förklarat varför dom är det medans dom andra hatar sverigedemokrater enbart för deras åsikter.